pogled u ogledalo

Žena u poduzetništvu: Jesam li hrabra ili glupa?

  • 09.12.2016. u 15:00

  • Autor:
  • Jasminka Herceg

Kada ste zadnji put napravili nešto po prvi put u životu? Ja prije tjedan dana. U zagrebačkom ZKM-u održana je 6. međunarodna konferencija "Žene u biznisu" gdje sam sudjelovala na panelu kojem je tema bila žensko mentorstvo, konkurencija i suradnja.

Po prirodi i karakteru nisam paničarka ni tremašica, a komunikaciju doživljavam esencijalnom za uspjeh u bilo kojem životnom području pa kada mi je ponuđeno da sjednem u tu fotelju zajedno sa nekolicinom uspješnih žena iz različitih poslovnih sektora moj instiktivni odgovor bio je - "Da!".

Vjerujem da se će se mnogi složiti sa mnom da intuicija nikad ne laže. Treba ići za svime što razbuđuje i veseli tvoj duh i što te tjera da rasteš i razvijaš se. Jednako tako, većina će se složiti da sve što radiš prvi put ima i dozu straha koja izvire ravno iz našeg centra u kojem procjenjujemo osobnu vrijednost. Zbog toga nakon svakog ushićenog "Da!" slijedi jedno uplašeno "Ali…" koje propitkuje jesmo li dovoljno dobre i uopće relevantne za sudjelovanje u takvoj priči. Ovakvu dvojbu ima svaka osoba koja predano radi na svojim odnosima na profesionalnoj, ali i osobnoj razini. Želimo opravdati povjerenje onih koji nas podržavaju, ali se i jasno prezentirati svima onima koji nas vide prvi put jer znamo da za ostavljanje dobrog prvog dojma nećemo dobiti drugu priliku.

Biti žena u biznisu nije lako nigdje u svijetu, a ponajmanje u Hrvatskoj čije je gospodarstvo u ozbiljnoj krizi već godinama. I kao da to nije dovoljno izazovno još uvijek živimo u patrijarhalnom društvu, za iste poslove plaćene smo manje nego muškarci, a od nas se očekuje da rađamo i odgajamo djecu,  "držimo" tri kuta u kući i da u svakoj prilici budemo lijepe i dotjerane. Ovo su samo neki od problema, nisam se još niti dotakla rada na "sivom", da ne kažem "crnom" tržištu, pogotovo kad su u pitanju uslužne djelatnosti. U trenutku najvećih frustracija i borbe za naše mjesto u poslovnom svijetu, ne mogu da se ne zapitam: jesam li hrabra ili glupa kad sam se dobrovoljno odlučila upustiti u ovu avanturu zvanu poduzetništvo?

Žena je ženi..? #lider #zeneubiznisu #conference #zagreb #december #friday #media #womenwhowork #lovemyjob #goodnight

A photo posted by Jasminka Herceg (@jasminkaherceg) on

Kad sam sjela pred 350 uspješnih žena, među kojima je bilo i onih deset najmoćnijih u hrvatskom biznisu, shvatila sam da sam uvjerljivo najmlađa sudionica ovog panela, vrlo vjerojatno i najmlađa u dvorani i da - imam tremu.  Novi moment, nova energija, novi motiv. Sada znam kako se osjećaju ona djeca koja obučena u dresove za ruku drže slavne nogometaše dok ovi izlaze na teren pred početak utakmice. Na sreću, u panici sam bila kratko i to iz dva razloga: prvi je taj što je naš panel vodio uspješni muškarac, a drugi je ipak moja zasluga. Uspjela sam zaustaviti tisuće misli koje su mi zujale glavom i sjetila se svih zadovoljnih klijenata i klijentica, svih svojih mentora i mentorica i pustila da me vodi tema koja je često kompleksna, ali istovremeno i predivna. Ipak sam prva kozmetičarka koja je ikada sudjelovala na ovoj konferenciji. Želja da svoju struku maknem iz banalnih okvira bila je jaka i volim vjerovati da sam uspjela u tome.

Postoji izreka koja kaže: „Ako želiš čuti mišljenje zovi muškarca, ako želiš da stvari budu napravljene, zovi ženu“.

Žene kroz posao obično vodi emocija i od toga ne treba bježati jer nas emocije tjeraju na akciju. Treba ih "samo" moći filtrirati i znati da podržati drugu ženu u njezinom uspjehu neće umanjiti naš, već upravo suprotno - naš će se višestruko umnožiti. Žene trebaju žensku podršku i upravo zato postoji ova konferencija. Jednom godišnje, bar na nekoliko sati, treba podvući crtu, stati, čestitati sebi i svim ženama koje smo srele po putu. Diviti se onima koje su bile najuspješnije od uspješnih i dozvoliti si da budemo impresionirane i potaknute njihovim pričama.

Ipak, na svakom takvom ženskom događanju, trebamo i hrabre, snažne i uspješne muškarce koji će nas znati protresti kada se zapetljamo u naše misli i riječi. Upravo zato oni daju poseban doprinos našem poslovanju, bilo da su u ulozi klijenata ili dio samog tima. Kao i u životu, tako i u poslu najljepša je i najproduktivnija upravo sinergija muške i ženske energije.