Iz Dalmacije dolaze kreacije koje predstavljaju spoj zanimljivog dizajna, recikliranih materijala i ilustracija. Brend su pokrenuli Zoran i Mia Perdić-Lukačević, bračni par koji već dvanaest godina izrađuje unikatne torbe, ruksake, novčanike i majice od recikliranih materijala, a odnedavno im se u poslu pridružio i sin.
Danas ljubitelji mode slijepo prate trendove koji se mijenjaju iz mjeseca u mjesec, a odjeća, obuća i modni dodaci dostupni su jednim klikom miša. Međutim, kako svijest o važnosti očuvanja okoliša svakim danom jača, s njom se javlja i sve veći broj brendova koji se okreću prema ekološki prihvatljivim načinima proizvodnje robe. Održivost je postepeno postala nova filozofija modnih dizajnera, među kojima se našao i dizajnersko-ilustratorski dvojac iz Splita koji stoji iza brenda TOrBA.
Brend su pokrenuli Zoran i Mia Perdić-Lukačević, bračni par koji već dvanaest godina izrađuje unikatne torbe, ruksake, novčanike i majice od recikliranih materijala. Rezultat su njihovog "kreativnog nereda", kako ga sami nazivaju, šaroliki nosivi suveniri koji prenose poruku o održivosti i ekologiji, a namijenjeni su onima koji se žele odmaknuti od jednoličnih modnih kombinacija. Torbe su posebne po tome što kupac može sudjelovati u njihovoj izradi – birati boje, dezen, ilustraciju – i na taj ih način personalizirati, a dizajnirane su tako da se mogu mijenjati i nadopunjavati. Naime, kupci uvijek mogu naknadno promijeniti određene dijelove na torbi, dodati i oduzeti koji detalj te tako zapravo imaju više modela u jednom.
"Svaka torba izrađuje se pojedinačno jer svaki kupac može utjecati na odabir boje, dezena, ilustracija i tako ju personalizirati. Ovisno o modelu, radi se tu o par sati izrade. Kao i svakome, tu i tamo se i nama desi neki promašaj, ali njih jednostavno redizajniramo nakon nekog vremena, tako da zapravo daju dobre smjernice za nove modele", govore o procesu izrade.
Par pronalazi inspiraciju u svakodnevnim događanjima na ulici, a pri osmišljavanju dizajna, priznaju, pomažu i komentari kupaca, među kojima su žene, ali i muškarci.
"Kako se razvijala priča, osluškivali smo i komentare kupaca te dolazili do pojedinih modela. Moram priznati da su nam pomogli u nekim odlukama pokojom kritikom, ali i dali vjetar u leđa pozitivnim komentarima."
Pri izradi koriste umjetne materijale, prvenstveno one za izradu brodova i navlaka u autima, ali tu su i pvc banneri koji, nakon što odrade svoju marketinšku funkciju na ulici, ne završavaju u smeću, nego se ponovno otiskuju novim ilustracijama i postaju dio dizajna samih torbi. Osim po procesu proizvodnje, njihove su kreacije tako specifične i po motivima ilustracije i stripa, koji šalju poruku o reciklaži ili govore o Dalmaciji putem šaljivih doskočica.
Za njih je zaslužan Zoran koji je inače kao grafički dizajner i ilustrator sudjelovao na brojnim projektima, među kojima su slikovnice poput "Sveti Duje" u izdanju Školske knjige te projekti Prirodoslovnog muzeja u Zagrebu i Muzeja grada Kaštela. Osim njega, za zanimljiv dizajn torbi i ostalih kreacija zaslužna je Mia, a odnedavno im se pridružio i sin koji pomaže pri osmišljavanju nove linije - odjevnih predmeta s motivima street arta i urbane kulture.
Kako su u obitelji svi redom kreativci, ideja o pokretanju brenda došla je prirodno.
"Trebalo je spojiti sve ono što radimo godinama skupa - ilustracije, dobar dizajn, priču o Dalmaciji i Splitu - te približiti to domaćim i stranim gostima kroz jedinstven nosivi suvenir." Proces je bio dugotrajan, ali uspješan kako zbog upornosti obitelji tako i potpore tvrtki koje paze na reciklažu. "Nije teško kada imate jasnu viziju te strpljenja", objasnio je bračni par i kratko komentirao obiteljsku dinamiku: "Naš rad je i naša obitelj. A u svakoj obitelji žena drži tri kantuna. Tu je sve jasno."
Kako bi približili zeleno poslovanje široj masi, obitelj ima u planu otvoriti trgovinu koja bi osim za prodaju proizvoda poslužila i kao mjesto za okupljanje kreativaca te održavanje radionica.
"Plan je otvoriti fizički shop u Splitu koji bi bio rezime svih naših nastojanja da približimo zeleno poslovanje široj masi. Kako smo turistička zemlja, to bi bila pozitivna reklama i pokazatelj koliko brinemo, dajemo i, na kraju krajeva, volimo mjesto u kojem živimo. To bi bilo mjesto dobrog dizajna, nosivih suvenira s porukom, ali i otvorena scena za sve kreativce."
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....