Profimedia
moje putovanje

Toni Milun: Kralj instrukcija od zagrebačke zime bježi na Kanare

Matematičar Toni Milun ne podnosi zimu pa svake školske praznike provodi na španjolskom otoku u Atlantskom oceanu gdje uživa u vječnom ljetu, čarobnoj prirodi te tapasima i paellama.

Više od 20 godina živim u Zagrebu i uistinu obožavam taj grad. No kao rođenom Splićaninu zagrebačke zime su mi prehladne, presive i preduge. I zato svake godine na nekoliko dana pobjegnem u toplije krajeve. Ovo su bili moji treći zimski praznici koje sam proveo na Gran Canariji, najvećem od Kanarskih otoka. Desetak dana bilo mi je sasvim dovoljno da se odmorim i napunim baterije te skratim vrijeme do proljeća.

Toni Milun

Vječno ljeto

Bilo bi pretjerano reći da sam obožavatelj Kanara. Odabrao sam ih jer ispunjavaju nekoliko kriterija - u Europi su, tijekom cijele godine je vrijeme ugodno, a temperature su od 23 do 27 stupnjeva pa se zbog te suptropske klime čak i usred zime može kupati. Treći je razlog što cijeli aranžman nije preskup. Odavno sam odustao od toga da si sam tražim smještaj pa uvijek putujem preko turističke agencije. Uz nešto sreće i ako dovoljno rano rezervirate hotel, smještaj za desetak dana stoji oko dvjesto eura, a povratna avionska karta čak i manje. Najbolja je opcija do Beča otići autobusom ili vlakom, a otamo direktnim letom do Las Palmasa, najvećeg grada na Gran Canariji.

Odmor uz ocean

Kanare čini sedam vulkanskih otoka smještenih u Atlantskom oceanu, stotinjak kilometara od obale Maroka. Otoci pripadaju Španjolskoj i zasebna su regija unutar ove države. Iako su i otoci Fuerteventura, Tenerife i Lanzarote vrlo poznata i omiljena turistička odredišta, nikada nisam otišao dalje od Gran Canarije. Nekima će to izgledati neobično, no na odmoru ne želim previše istraživati. Relativno mirni zimi, s ugodnim kafićima i nepretencioznim restoranima, svidjeli su mi se jer sam mogao satima sjediti, piti kavu, jesti kolače i čitati, a potom otići na kupanje i navečer na druženje s nekim od lokalnih stanovnika.

Uplašeni plivač

Na sedam kanarskih otoka živi više od dva milijuna stanovnika, od čega trećina na Gran Canariji. Čini mi se da je najmanje Španjolaca - brojni Norvežani, Finci i Danci vode restorane, klubove i kafiće, ima nešto Nijemaca i Nizozemaca, a na plažama se mogu upoznati ljudi iz cijelog svijeta. Otoci su omiljena odredišta surfera pa nije neobično naletjeti na grupu klinaca koji su iz Perua ili Australije došli u školu surfanja. I dok oni u oceanskim valovima uživaju, čak i za Dalmatinca poput mene more je malo preuzburkano - ako niste vrhunski plivač, poklopit će vas i zarolati tako da nećete znati gdje ste.

Povratak u prošlost

Bilo je trenutaka kad mi se učinilo da je Gran Canarija zaspala u 80-im godinama prošlog stoljeća. Iako je sve uredno ismještaj je korektan, ponuda je ista već četrdeset godina. Jedino je glazba aktualna, ali isključivo komercijalna. Tek je nedavno u Las Palmasu otvoren (prvi) beach bar s ambijentalnom glazbom, što je pravo čudo jer je španjolska Ibiza poznata po takvim mjestima.

Neočekivani meni

Ako jedete vani tapasi i paelle su nezaobilazni, no zahvaljujući strancimakoji se doseljavaju sve je više skandinavskih ili azijskih restorana. No, tko voli bečki odrezak s prženim krumpirićima, uživat će - u ponudi je svakog restorana, a cijene su uglavnom niže nego u Hrvatskoj.

Pustinja na otoku

I dok je ljeto vrijeme kada se otvaraju iz - ložbe i održavaju koncerti, zima je idealna za istraživanje očaravajuće prirode. Imaju nekoliko nacionalnih parkova, i teško mi je od lu čiti koji je najljepši. A na jugu oto ka je Maspalomas, gradić iz ko jeg se do mora stiže preko pješčanih dina. Pijesak je topao pa mo žete bosi krenuti do plaže, a na trenutke će vam se činiti kao da ste u Sahari, a ne na vulkanskom otoku.

Prašuma

Botanički vrt u Las Palmasu, Botanico Canario, jedan je od najljepših koje sam vidio na brojnim putovanjima. Ondje rastu biljke za koje, mislim, mi nemamo niti imena. No, i sam otok je izazov za botaničare, ali i sve druge koji vole zelenilo. Mene je čak malo i frustrirao - dok se ja mučim da svog benjamina kod kuće održim na životu, ondje su ti fikusi veliki poput divova, palme imaju stabla deblja od naših stoljetnih hrastova, a kaktusi uspijevaju takvom brzinom da mi se čini da će prerasti u prašumu.

Stare navike

Kad se četiri godine negdje od marate, uz ljepote toga mjesta otkrijete i neke mane. Recimo, infrastruktura - ceste su doista za pohvalu, a veza s ostalim otocima ovisi o vremenu i dobroj volji vlasnika brodica koji, eto, baš taj dan može odlučiti da ne radi. Budući da voda iz slavine nije za piće, morate se njome opskrbiti u trgovinama koje kao da su ostale u nekim prošlim vremenima: ponuda je zadovoljavajuća, ali prodavačice radije pričaju jedna s drugom nego što poslužuju kupce. I na blagajnu ne dolaze sve dok se ne napričaju, a čini mi se kao da za to imaju sve vrijeme ovog svijeta.

Novi izazovi

Kad sam prvi put došao na Gran Canariju, pomislio sam kako bi bilo predivno živjeti ondje. Tijekom drugog boravka shvatio sam da to možda i nije dobra ideja, a ovaj zadnji posjet možda mi je bio i posljednji - dovoljno sam upoznao način života ovog otoka, vrijeme je za nova mjesta. Iduće zime planiram na Kubu, i već joj se sad veselim.

Zanimljivosti

Bogata katedrala

Gradnja Katedrale Svete Ane u četvrti Vegueta započeta je u 16. stoljecu i trajala je četiri stoljeća. Ondje je smješten i Muzej sakralne umjetnosti, gdje se čuvaju djela nizozemskih majstora te vrlo vrijedna kolekcija španjolskih skulptura.

Moderna katedrala

Alfredo Kraus Auditorium multifunkcionalna je koncertna dvorana nazvana po najslavnijem kanarskom tenoru. Otvorena je prije 20 godina, a osim što je neuobičajeno moderna pa pomalo odskače od tradicionalne arhitekture na otoku, građena je u stilu španjolskih zamaka, dok joj je na vrhu imitacija svjetionika.

Najljepša katedrala

Casa de Colon, kuca u kojoj je Alfredo Kraus rođen, po mnogima je najljepša u Las Palmasu. No umjesto da je posvete tenoru, pretvorena je u vrlo zanimljiv muzej Kristofora Kolumba, najslavnijeg španjolskog moreplovca.

Na putu

1. Malen i brz

Za sve ljubitelje brzine HondaJet je idealno prijevozno sredstvo. Mali putnički avion koji leti do 800 kilometara na sat nedavno je oborio više svjetskih rekorda u brzini, a njegovi tvorci posebno su ponosni na udobnu unutrašnjost te skoro potpunu zvučnu izolaciju koja putovanje ovim avionom čini izuzetno ugodnim.

2. Šamanski spa

Stara hacijenda iz 19. stoljeća u mjestu Merida na meksičkom poluotoku Yucatanu preuređena je u luksuzni spa nazvan Chable Resort, a svi tretmani inspirirani su tradicijom Maja ciji su šamani još davnih dana svojim sunarodnjacima sugerirali vježbe disanja te ritualna kupanja u vrijeme punog Mjeseca.

3. Hotel za bicikle

Iako Danci slove za najveće ljubitelje bicikala, ni Norvežani ne zaostaju. A koliko su im važni, govori i podatak da su nedavno u gradu Lillestrømu otvorili Sykkelhotell, odnosno prvi bicikl-hotel - mjesto na kojem će ljubitelji dvokotača moći ostaviti svoj bicikl. Bonus je što se s krova, na kojem je vidikovac, pruža pogled na prekrasni gradić.

4. Najlakši kovčezi

Nakon uspješne kolekcije jednobojnih kovčega, francuska tvrtka Louis Vuitton dala je dizajneru Marcu Newsonu odriješene ruke i za novu liniju. On ju je nazvao Horizon, namijenjena je ljudima koji puno putuju, a u Vuittonu kažu da im je ovo najlakša kolekcija koju su dosad pustili na tržište.