Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić
Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Serena Melani

Hrvatska snaha ušla u povijest pomorstva: Prva žena za kormilom potpuno novog kruzera

  • 23.06.2019. u 13:00

  • Autor:
    • Nevio Pintar

Na početku pomorske karijere diskriminirana, Talijanka Serena Melani postala je prva žena za kormilom potpuno novog kruzera, a na plovidbu kreće iduće veljače s Korčule - gdje živi s dubrovačkim kapetanom Renatom Bulatom

Više je ljudi hodalo po Mjesecu nego što ima žena koje zapovijedaju kruzerima, nema ih ni deset na cijelom planetu, a jedna od njih na daleka krstarenja kreće s hrvatske adrese. Kapetanica Serena Melani (45), Talijanka udana za Dubrovčanina Renata Bulata (52), od 2014. živi u Veloj Luci gdje je sa suprugom, brodskim inženjerom, sagradila lijepu kamenu kuću u jednoj skrivenoj vali. Upoznali su se 2004. dok su oboje radili na divovskom kruzeru Carnival Ecstasy: ona kao druga časnica plovidbe, on kao nadređeni joj časnik zadužen za zaštitu okoliša. Zajedno su plovili samo tri godine, no dovoljno dugo da im se dogodi ljubav.

- Renato me osvojio kad sam vidjela da voli mnogo čitati i da ne mari za nogomet - kaže kapetanica Melani. - Vjenčali smo se prije dvije godine u Dubrovniku. U braku dvoje pomoraca, kad oboje provode najmanje pola godine na moru i plove na različitim brodovima, malo vremena ostaje za zajednički život. Kako ne bi stalno bili razdvojeni, Renato je odustao od rada na kruzerima i sada naviga na velikim privatnim jahtama.

Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Budući da plove na različitim brodovima, za supružnike Serenu Melani i Renata Bulata svaki susret nakon plovidbe je praznik

- To je bio jedini način da se uskladimo - tumači Renato. - Ona svoj raspored ukrcaja zna i do godinu dana unaprijed, a ja se ravnam prema njoj. Jako sam ponosan na svoju suprugu jer znam kroz što je sve prošla, koliko je teškog rada i znanja morala uložiti da dođe do pozicije zapovjednika broda. Ove je godine za Dan žena kapetanica Melani dobila rijedak dar: zapovjedništvo nad luksuznim kruzerom Seven Seas Splendor, koji će u veljači 2020. preuzeti u brodogradilištu u Anconi i povesti na djevičansku plovidbu do Miamija. Tako će hrvatska snaha Serena ući u povijest pomorstva kao prva žena koja će od nultog dana zapovijedati potpuno novim, tek izgrađenim kruzerom.

PRIVATNE FOTOGRAFIJE

- Vrlo sam ponosna i počašćena što su me izabrali da zapovijedam novim brodom jer to ne doživi svaki kapetan, bez obzira na spol. Dočekala sam to nakon više od 20 godina plovidbe - kaže kapetanica rođena u toskanskom lučkom gradu Livornu. Zarana je osjetila neodoljiv zov dalekih mora i oceana i već sa 16 godina počela ploviti kao kadetkinja na trgovačkim brodovima u Atlantskom oceanu, no kad je 1993. u rodnom gradu završila Nautički institut, nije joj bilo lako pronaći posao u struci. Morala je čekati pet godina dok nije dobila prvi časnički posao na jednom tankeru, gdje je bila jedina žena u posadi, a uz to je godinu dana radila bez plaće. Pristala je na taj diskriminirajući uvjet jer bi inače unedogled ostala na suhom.

- Nitko u to vrijeme nije htio ženu na brodu, naslušala sam se svakakvih ludih izgovora zašto me ne žele zaposliti - prisjeća se Serena. - Na početku karijere bila sam diskriminirana samo zato što sam žena, ponekad i na brodu, ali ne cijelo vrijeme. Ali kad sam počinjala s ovim poslom, znala sam što me čeka. Za uspjeh u ovom poslu morate imati malo smisla za humor i smijati se ljudima koji vas ugnjetavaju. Iako mi je ponekad bilo jako teško, nisam htjela odustati. Lijek za sve nedaće pronalazila sam u slanoj vodi: znoju, suzama i moru, kako je to lijepo rekla Karen Blixen.

Kad je napokon počela zarađivati svoj kruh sa sedam kora, nekoliko je godina obavljala razne časničke dužnosti na tankerima i teretnim brodovima, a 2002. prešla je na velike kruzere kompanije Carnival Cruise Line i upoznala budućeg supruga. Od 2010. plovi pod zastavom kompanije Regent Seven Seas Cruises, gdje je brzo napredovala te 2016. postala prva kapetanica u povijesti kompanije. Dosad je vodila dva luksuzna kruzera - Seven Seas Mariner i Seven Seas Explorer - a sad će prvi put u karijeri osobno nadzirati gradnju broda kojim će zapovijedati i od srpnja će najviše vremena provoditi u brodogradilištu Fincantieri u Anconi.

Seven Seas Splendor, najnoviji brod u floti kompanije Regent Seven Seas Cruises sa sjedištem u Miamiju, primat će 750 putnika i u pomorske anale ulazi kao kruzer s najluksuznijom putničkom kabinom na svijetu. Noćenje u Regent Suiteu, 412 četvornih metara prostranom, poput palače namještenom plovećem apartmanu za dvije osobe, s dvije spavaonice, blagovaonicom, dnevnim boravkom i dvije kupaonice, stajat će 11.000 dolara. Među ostalim, ultraluksuzni Regent Suite bit će opremljen ručno rađenim, 200 tisuća dolara vrijednim king-size krevetom, lusterima od muranskog stakla, solarijem i velikom verandom s jacuzzijem.

Glavna spavaonica u najluksuznijoj brodskoj kabini na svijetu

U glavnoj kupaonici, ukrašenoj talijanskim mramorom, kamenom i pozlatom, gosti će imati vlastiti spa, saunu, grijane ležaljke i ostakljeni tuš s pogledom na pučinu. Ako požele neki beauty tretman, u svoju će kupaonicu moći naručiti kozmetičare, masere, terapeute i druge stručnjake za uljepšavanje. Blagovaonicom će dominirati ogledalima obrubljen šank od oniksa, a dnevni će boravak krasiti prvoklasni klavir i nekoliko vrijednih umjetnina. Podrazumijeva se da uz takav kraljevski apartman dolazi i batler te u svakoj luci limuzina s vozačem i turističkim vodičem.

Jedan od barova na kruzeru Seven Seas Splendor

I ako je Seven Seas Splendor još u brodogradilištu, najluksuznija brodska kabina na svijetu već je rezervirana godinu dana unaprijed. Na tom kruzeru bruto registarske zapremine 55.000 tona bit će još 375 apartmana veličine od 27 do 195 četvornih metara, a kapetanica Melani i 550 članova njezine posade skrbit će da se svaki putnik osjeća kao Aristoteles Onassis.

- Velika je razlika između plovidbe običnim i luksuznim kruzerima - objašnjava Serena. - Naši putnici većinom su vrlo bogati ljudi, uglavnom Amerikanci, imaju vrlo visoka očekivanja, traže osobni pristup i žele se na brodu osjećati kao kod kuće, a naša kompanija nastoji najviše što je moguće podići ljestvicu raskoši i udobnosti na moru. Putnička kabina Regent Suite veća je od naše kuće. Imat ćemo na Splendoru i jednu Picassovu sliku. Šef naše kompanije skuplja umjetnine i dosta je slika i skulptura iz svoje kolekcije stavio na Explorer, što će učiniti i na Splendoru. Na kruzerima pod zapovjedništvom kapetanice Melani krstarili su, primjerice, holivudska glumica Tori Spelling i njezina majka Candy, glumac Bruce McGill, Facundo Bacardi, vlasnik najveće na svijetu privatne tvrtke za proizvodnju alkoholnih pića, bivši generalni direktor zrakoplovne kompanije Pan American i slični ljudi naviknuti samo na najbolje.

Splendor će, uz ostalo, imati ogromnu teretanu i spa, svakodnevne kulinarske radionice, raznorazna zanimljiva predavanja i nastupe vrhunskih umjetnika, tako da će im biti zabavno čak i ako ne izlaze na obalu.

- Odlična je i hrana - naglašava Serena. - Renato me zafrkava da bih nakon svakog krstarenja morala na dijetu. I na Splendoru ćemo imati pet vrhunskih restorana, a uz takvu ponudu prilično je teško ostati vitak. Uglavnom ručam i večeram s gostima, to je također dio mojeg posla i tako sam upoznala mnogo zanimljivih ljudi. Slobodno vrijeme na brodu kapetanica Melani najradije provodi u čitanju, a u lukama gdje pristaje voli izaći na obalu, razgledati lokalne znamenitosti i kupiti neki suvenir. Dosad je posjetila više od 200 destinacija diljem svijeta, no lakše joj je nabrojati gdje još nije bila: na Grenlandu i Antarktici.

- Omiljena mi je tura od Lisabona do Cape Towna, svako uplovljavanje u Cape Town je iskustvo koje oduzima dah. Također mi je divno ploviti Amazonom i oko Aljaske, sviđa mi se i La Palma, jedan od najmanjih Kanarskih otoka, a u Karibima draga mi je Grenada. Najbolji dio našeg posla je to što doslovce otvara nove horizonte i mogućnost da istražite nove obale. Ali ne možete izaći u svakoj luci: ili ste prezaposleni ili imate ludi raspored ili je loše vrijeme. Ako je brod na sidru, nikad ne izlazim na obalu jer to je uvijek pomalo kritična situacija. Najgori dio kapetanskog posla su nevere, što je Serena također iskusila.

- Upali smo u veliku tropsku oluju kad sam plovila iz Quebeca prema Halifaxu, brod nije bio ugrožen, no bilo je neugodno, pogotovo za goste. Prošla sam i oluju na istočnoj obali Australije, bilo je jako zahtjevno, ali nismo bili u pravoj opasnosti. Jedinu zaista opasnu situaciju na moru doživjela sam 2009. blizu Fremantlea na zapadnoj obali Australije. Tada sam bila prva časnica palube na brodu za prijevoz stoke, veliki ciklon bio je 700 milja ispred nas, ali opet nismo mogli ploviti brže od dva čvora, a u jednom trenutku puklo je neko uže i skliznulo vrlo blizu propelera. Da se zakačilo za propeler po takvom nevremenu, tražili bismo pomoć i evakuaciju; bili bismo u istoj, ako ne i goroj, situaciji kao nedavno norveški kruzer Viking Sky. Ali posada je bila vrlo dobra, radili smo cijelu noć i sve je dobro završilo.

Na plovidbama se kapetanica Melani ne oslanja samo na brodsku tehniku, nego ima i svoje rituale za prizivanje sreće na debelome moru.

- Kao svi Talijani, i ja sam praznovjerna - priznaje Serena. - Od jednog kapetana iz Napulja preuzela sam običaj da po brodu stavljam češnjak, obično negdje na komandnom mostu. Također na vidljivo mjesto pričvrstim mali crveni talisman u obliku roga, tipičan za Italiju. A od jednog bugarskog kapetana usvojila sam da prvog ožujka stavim crvenu narukvicu, koju treba nositi dok ne vidiš prvu rodu ili dok ne pukne. Moja je davno puknula, ali uvijek je imam sa sobom jer s njom sam prošla kroz neke vrlo izazovne situacije. Iako ne vjerujem u takve stvari, zašto za svaku sigurnost ne probati? I zato kažem: što god djeluje, daj mi!

Budući da na moru uvijek ima dosta uzbuđenja, Serena kod kuće voli mir i spokoj, a upravo je to našla u Veloj Luci. Iako je razmišljala da se sa suprugom skući u Toskani, prevagnula je Korčula, kamo je Renato dolazio od djetinjstva, a njegov vjenčani kum Darije Vrankić pomogao im je da u Veloj Luci pronađu idealnu lokaciju za svoj dom. Serena je kuću sredila u toskanskom stilu i to je, kaže, njezin komadić Italije na Korčuli.

Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Serena i Renato svoju su kuću iz snova podigli u Veloj Luci

Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Dom pomoraca prepun je knjiga i uspomena s putovanja

Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Začini za toskanske specijalitete

- Ovdje imamo more, zelenilo, mir, tišinu; za nas je ova kuća ispunjenje sna - govori Serena. - Ne treba nam puno stvari jer nemamo djece. Uživamo raditi u vrtu jer oboje volimo prirodu u svakom obliku. Kad smo na odmoru, uglavnom obilazimo prirodne ljepote. U Italiji su nam omiljeno mjesto Dolomiti, u Hrvatskoj Plitvice. Prošli smo sve nacionalne parkove u Hrvatskoj. Volimo doći i u Zagreb, rodni grad Renatove majke Tekle, kako bismo pogledali neku dobru izložbu ili kakav drugi kulturni događaj. Često putujemo velikim skuterom, obišli smo tako cijelu regiju, sve do Beča i Budimpešte, a na dalja putovanja odemo autom.

Uz materinji talijanski, Serena odlično govori engleski i španjolski, no hrvatski joj još nije ušao u uho, ali odlično poznaje gotovo sve krajeve svoje druge domovine. Koliko voli Hrvatsku, pokazuje i jednim modnim detaljem - oko vrata uvijek nosi neki šal iz dućana Croata.

Split,110419
Kapetanica Serena Melani u svom domu u Veloj Luci sa suprugom Renatom Bulatom Foto : Sasa Buric
Saša Burić

Kapetanici je žao što joj propisi ne dopuštaju da svoje mačke povede na brod

- Voljela bih da stranci bolje upoznaju ne samo Hrvatsku, nego i hrvatsku književnost. Obožavam vaše pisce, poput Jergovića ili Miljenka Smoje i njegove knjige “Naše malo misto”. Renato me često zafrkava kao što je dotur Luigi zafrkavao svoju Bepinu. Osobito mjesto u mojem srcu zauzima knjiga Predraga Matvejevića “Mediteranski brevijar”, za mene je to remek-djelo koje bi trebao pročitati svatko tko živi na Mediteranu. Budući da Serena i Renato kod kuće žive mirno i povučeno, gotovo neprimjetno, malo tko u Veloj Luci zna da u mjestu imaju i na svoj način znamenitu kapetanicu kruzera, a njoj ta anonimnost odgovara.

- Kad moj muž ponekad nekom kaže što radim, vjerojatno misle da se šali. Ne socijaliziram se previše s mještanima jer na brodu sam stalno okružena ljudima, pa kad sam kod kuće, draži su mi mir i osama. Prelijepo je ujutro ustati, šetati po vrtu, vidjeti da je sve procvalo i to je jedan od razloga zašto mi je od svih luka na svijetu najvažnija Vela Luka

LUKSUZ BEZ PREMCA

  • 200.000 stoji ručno rađeni krevet Hästens Vividus u spavaonici brodskog apartmana Regent Suite
  • 11.000 dolara cijena je noćenja za dvije osobe u Regent Suiteu, uključujući i batlera
  • 4273 četvornih metara talijanskog mramora ugrađeno je u interijere kruzera Seven Seas Splendor
  • 550 članova posade brinut će o tome da se svaki putnik na krstarenju osjeća kao Aristoteles Onassis
  • 2020. kapetanica Melani će s novim kruzerom Seven Seas Splendor pristati i u Dubrovniku