Reuters
kraj tehnološke ere

Pad jedne od najmoćnijih žena u tehnološkom svijetu: Što nam je Marissa Mayer ostavila u naslijeđe?

Kraj je jedne ere. Internetska tražilica i portal Yahoo prodani su telekomunikacijskom divu Verizon za 4,8 milijardi dolara, ostatak tvrtke preimenovat će se u Altaba, a odlazi i direktorica Marissa Mayer, jedna od rijetkih žena koja je dospjela do tako visoke pozicije u većinski muškom tehnološko-poslovnom svijetu i time, iako joj to vjerojatno nije bio cilj, postala uzor mnogim ženama diljem svijeta.

A taj svijet, kao ni javnost, ovih joj dana nisu bili nimalo nakloni - u medijima ćete pronaći razne analize koje govore zašto je bila neuspješna kao vođa, što je i dovelo do ovakve sudbine Yahooa, ali i zašto je bila loš uzor upravo svim onim ženama koje su se godinama ugledale u nju. No, kako to obično i biva, iza medijskih naslova često se krije kompleksnija priča.

Reuters
Consumer Electronics Show (CES) u Las Vegasu 2014.

Kraj je ovo i poprilično nemirne plovidbe kojom je Mayer kormilarila posljednjih nekoliko godina. Kada je prešla u tehnološku tvrtku koja već dugo nije bila na dobrom glasu niti je uspijevala kreirati profitabilne projekte, Marissa Mayer je bila trudna sa svojim prvim djetetom. Kompaniju je pokušala revitalizirati na razne načine, primjerice, kupovinom pedesetak tvrtki uključujući i platformu Tumblr, ne bi li Yahoo približila trendovima na tržištu, no ta se više od milijardu dolara vrijedna investicija nije isplatila do danas. Često je bila meta kritika zbog svojih poteza, a posebice onih koji su se ticali zaposlenika - ukinula je rad od kuće što se smatralo udarcem na majke, ali i očeve, koji su na taj način lakše usklađivali privatni i poslovni život.

Ujedno, bila je radoholičarka koja je smatrala da samo konstantni, prekovremeni rad može dovesti do uspjeha, a na porodiljinom se dopustu zadržala tek dva tjedna - to je ponovila i kada je nekoliko godina kasnije rodila blizanke (i, da, radila je i iz bolnice).

Izjave poput one da je roditeljstvo lagano te da se ne smatra feministicom - iako vjeruje u jednakost - užarile su medije i društvene mreže i prikazale Marissu u negativnom svjetlu - kao osobu punu nerazumijevanja za druge, kao lošeg vođu i kao loš uzor drugim ženama.

Daleko je to od vizije koju su mnogi imali pri njezinom dolasku u Yahoo, u koji je došla nakon godina provedenih u Googleu gdje je imala ključnu ulogu u razvoju proizvoda koje danas svakodnevno koristimo, kao što su tražilica ili karte. Mayer je tada sa sobom donijela dosta optimizma, i među same zaposlenike Yahooa i među dioničare, zbog čega je i cijena dionica porasla, a i samu me tada itekako zaintrigirala priča o njoj. Kakav je to osjećaj stupiti na čelo tada dvadesetak milijardi dolara vrijedne tvrtke kojoj treba preokrenuti poslovanje, a istodobno biti trudna? Imala je sve predispozicije postati toj industriji nužno potreban uzor - na iznimno visokoj poziciji.

No, kako je vrijeme odmicalo, i sama sam Marissu prestala smatrati dobrim vođom i uzorom za žene diljem svijeta.

U poslovanju, posebice tehnološkom, ionako je manjak žena, ponajviše na tako visokim pozicijama, i smatrala sam njezinom odgovornošću da na tom polju promijeni - nešto.

Da "utaba" za žene do sad slabo istražene staze koje vode do vrha i probijanja famoznog staklenog stropa. Da, kad je već na vrhu, pomogne onima koji su ispod, razumije izazove s kojima se susreću i olakša im teret. Da pokaže svojim primjerom kako to izgleda biti žena, majka i, ne kraljica, nego direktorica koja suvereno vodi tehnološkog giganta u bolje sutra. Da bude poput svoje nekadašnje kolegice iz Googlea Sheryl Sandberg, koja danas uz Marka Zuckerberga vodi Facebook i ujedno osnažuje žene diljem svijeta kroz pokret Ustrajnost.

Reuters
Marissa Ann Mayer na Met Gala večeri 2015.

Umjesto toga, Marissa je postala svojevrsni antipod Sheryl, iako su prijateljice. Hvalila se radom od 130 sati na tjedan, što joj se zamjeralo na više razina - da nameće visoka očekivanja za svoje zaposlenike te da pogrešno poručuje ženama (a i muškarcima) da će uspjeti samo ako su radoholičari poput nje. S jedne je strane povećala prava za roditelje u Yahoou, a s druge ih i sama nije koristila. Pojednostavljeno, vodila je tvrtku, ali nije vodila ljude, nije znala biti uzor.

Reuters

Pripremajući ovaj tekst nabrusila sam se na žestoku kritiku prema njoj, dok nisam naišla na jedno zanimljivo i iskreno iskustvo zaposlenice koja je za svoj blog, a potom i portal Business Insider podijelila svoje iskustvo o tome kako je izgledalo raditi za Mayer s neke manje bitne pozicije, voditeljice društvenih mreža za jedan slabo poznat proizvod. Između ostalog, doznalo se nešto 'insajderskih' informacija pa su tako određeni potezi koji se mogu smatrati neprijateljskima, poput ukidanja rada od kuće, zapravo su imali drugu svrhu, poput povećanja učinkovitosti, zbog čega je i dovedena na mjesto direktorice. Naime, autorica pojašnjava kako je Yahoom dugo godina vladala apatija, ali i loše radne navike, što nova osoba na poziciji direktora teško može promijeniti.

Najviše me fasciniralo to što autorica Marissu ipak smatra uzorom. Smatra da joj je dala svojevrsno dopuštenje da bude radoholičarka ako to želi. Da može ići više i dalje, ako to želi. Ali i da na cijeli proces gleda realistično - koliko se truda i rada krije iza takvog puta i koje negativne strane dolaze s tako odgovornom pozicijom.

Marissa Mayer svakako je fascinantna osoba. Specijalizirala se za umjetnu inteligenciju na čijem je polju prijavila i nekoliko patenta. Dvadeseta zaposlenica i prva inženjerka u Googleu. Nekoliko godina na čelu jedne od najpoznatijih tehnoloških kompanija, u koju je došla - trudna. Radi mnogo? Samo pogledajte njenu biografiju i shvatit ćete da joj je od ranih dana svakodnevica bila ispunjena mnoštvom školskih i izvanškolskih aktivnosti te da vjerojatno ne zna funkcionirati drugačije.

Ono što joj se zapravo može najviše zamjeriti nije činjenica što možda nije bila dobra direktorica, iako je upitno bi li Yahoou bilo spasa i da su povučeni drugačiji potezi. Zamjeram joj to što uporno nije željela biti uzor i nije bila svjesna da će to, htjela-ne htjela postati, bilo negativan, bilo pozitivan. Da je poradila na tome, Yahoo bi vjerojatno bio na istoj poziciji kao danas, ali bi nasljeđe Marisse Mayer, kao i njen utjecaj na djevojke i žene diljem svijeta, bili daleko, daleko pozitivniji.

Linker
13. travanj 2024 06:50