Njegovo veličanstvo jeans!

Popularnost mu stalno raste i jedino se on nalazi u baš svakom ormaru

Opjevan je u pjesmama, nošen na crvenom tepihu "među zvijezdama", jedini je kojemu popularnost iz godine u godinu neprestano raste, te koji čak ima i svoj dan - naravno riječ je o traperu, jedinom materijalu od kojeg baš svi imaju ponešto u svom ormaru!

"Da mi smo svi jeans generacija", pjevao je bend Neki to vole vruće, a na to se svojom pjesmom „Ma daj obuci levisice“, nadovezao Danijel Popović! Tako su još odavno, naši pjevači, svojim stihovima opjevali vječni jeans koji i ove sezone ruši sve trendovske rekorde. Naime, kad nemate što odjenuti tu su uvijek omiljene traperice, uz koje sada dolaze ultrapopularni baloneri, čizme, bomber jakne, torbice i to sve od trapera! Naime, najnoviji trendovi, osim ženstvenih pencil suknji u fokus stavljaju i pripijene ‘tuba haljine‘, koje bez problema mogu parirati brojnim večernjim toaletama. A osim u klasičnom plavom traper izdanju, tu su i metalizirane varijante kao i crni jeans.

image

Loewe

image

Y Project

LAUNCHMETRICS/ SPOTLIGHT

Denim od glave do pete najnoviji je jesenski fenomen, koji su spremno prigrlile i brojne trendseterice, jer jeans je tako cool! Tome svjedoči i izjava legendarnog Andyja Warhola koji je rekao kako želi umrijeti u svojim plavim trapericama! Obožavali su ga hipiji, rokeri, a vole ga i influenceri, do kojih je kroz dugu modnu povijest stigao kao naslijeđe kauboja i rudara, koji su traper, prvenstveno zbog njegove izdržljivosti, koristili u formi radne odjeće.

image

Street style Milano

LAUNCHMETRICS/ SPOTLIGHT
image

Street style New York

LAUNCHMETRICS/ SPOTLIGHT

Stoga je vrlo zanimljivo vidjeti, kako ga danas na crvenom tepihu nose brojne zvijezde, poput primjerice, glumice Blake Lively i pjevačice Katy Perry. Tako je Blake, prošle godine, na njujoršku premijeru suprugove znanstveno-fantastične drame „The Adam Project“ stigla u traper kaputu, koji se odlično nadovezao na njenu izrazito ženstvenu Versace haljinu. Katy je pak za dodjelu nagrada CMA Awards u bridgestone Areni 2022. godine, odabrala vrlo zanimljivu traper kombinaciju u formi korzeta i dugačkih suknja-hlača s predimenzioniranom mašnom, koja je bila pun pogodak i o kojoj se itekako pisalo...

image

Blake Lively i Ryan Reynolds

GHOST/SHUTTERSTOCK GHOST/SHUTTERSTOCK
image

Katy Perry

MATT BARON/BEI/SHUTTERSTOCK MATT BARON/BEI/SHUTTERSTOCK

Traper je toliko popularan i inspirativan da je svoj put pronašao i na uvijek glamuroznoj dodjeli nagrada Oscar. Ondje ga je odlučila isfurati, Jacqueline Durran, dobitnica te prestižne nagrade za najbolju koreografiju 2013. godine u filmu "Ana Karenjina". Tako je traper, od tkanine namjenjene isključivo radnoj odjeći, stao uz bok luksuznim outfitima koje nestrpljivo iščekujemo iz godine u godinu.

image

Jacqueline Durran

JIM SMEAL/BEI/SHUTTERSTOCK JIM SMEAL/BEI/SHUTTERSTOCK

Neosporna činjenica je da jeans vole svi, te da uopće ne morate biti modno osvješteni da biste ga nosili, on je vječan, svima pristaje, a bez problema se može kombinirati uz poslovne, casual, ali i večernje outfite. No, kako je sve počelo i koji je bio put trapera od rudnika do zvijezda? Načinjen je u dalekoj prošlosti u francuskom gradu Nîmesu, po kojem je i dobio ime - denim. Njegov najprepoznatljiviji naziv ipak, potječe od američkih trapera, koji su ga uz rudare i tragače za zlatom, prvi nosili. Omiljeni kroj, od ove, za njih idealne, pamučne, čvrste i nepoderive tkanine, bili su kombinezoni.

Levi Strauss i Jacob W. Davis, imena su koja će se zauvijek vezati uz pojam jeansa. Jedan je bio trgovac tkaninama, a drugi krojač, a zajedno su drugom polovicom 19. stoljeća, učinili nešto spektakularno! Osmislili su levisice, najpoznatije hlače na svijetu, ali i patent u formi zakovica, kojih se dosjetio krojač Jacob W. Davis, kako bi ojačao džepove na trapericama.

U modnu, ali i svjetsku povijest upisani su 20. svibnja 1873. godine, kada su utemeljili brend Levi‘s nakon odobrenog patenta. Još se jedna zanimljivost veže uz njihove izvorne modele, naime prepoznatljivi prošivi koncem u narančastoj boji načinjeni su kako bi što bolje pristajali uz boju zakovica na džepovima. Doista su mislili na sve!

Kultna tkanina je u SAD dopremana iz Genove, pa je tako nastao još jedan općepoznati naziv – jeans. Traper, jeans ili denim, sasvim je svejedno, jer sve su to nazivi vječnog materijala koji i dalje osvaja na prvu i ima sve više modnih fanova, naročito ove sezone, koja je već dobila naziv sezona jeansa!

Što se pak traperica tiče, njihova je uloga bila prvenstveno praktične namjene, tako da su ih ponajprije počele nositi žene u tvornicama i to tek početkom 20. stoljeća. No, nakon što im je vrata otvorio američki Vogue, njihov ulaz u svijet mode bio je strelovit i nepovratan. Naime, Levi Strauss je 1934. godine osmislio prvi ženski model ‘Lady Levi‘, koji je prestižni modni magazin predstavio kao nešto sasvim novo, drugačije i jako cool. Tako su traperice pronašle svoj put od stranica Voguea do srca ondašnjih trendseterica.

image
ELLIE MEDDLE/SHUTTERSTOCK ELLIE MEDDLE/SHUTTERSTOCK

„One su najspektakularniji, najpraktičniji i najopušteniji komad odjeće. Imaju izričaj, skromnost, naglasak na seksepilu, jedostavnost – sve čemu se nadam da ima moja odjeća. Da sam barem ja izmislio plave traperice.“, izjavio je legendarni francuski dizajner Yves Sanit Laurent, dok je Giorgio Armani rekao: „Jeans predstavlja demokraciju u modi.“

No, fenomen traperica nije stao na tome, broj njihovih fanova postajao je sve veći, a stigavši na velika platna dosegnule su vrhunac slave. U modnu orbitu, pedesetih godina lansirali su ih filmovi "Divljak" s Marlonom Brandom i "Buntovnik bez razloga" s miljenikom publike Jamesom Deanom. Ipak, na neki način izazvan je i kontraefekt, jer su traperice počeli povezivati s lošim momcima kakve su u filmu utjelovili Brando i Dean. Stigavši na crnu listu u pojedinim je školama čak bilo zabranjeno njihovo nošenje.

image

"Divljak", Marlon Brando, 1954.

COURTESY EVERETT COLLECTION COURTESY EVERETT COLLECTION
image

"Buntovnik s razlogom", James Dean, 1955

COURTESY EVERETT COLLECTION

Šezdesetih godina prošlog stoljeća, veliku ulogu u popularizaciji jeansa imali su hipiji, koji su nosili nezaboravne trapezice i to u varijanti tamnog trapera. Takozvani mrkva kroj, čije su se nogavice sužavale prema donjem rubu nogavica, te ‘poderani‘ modeli obilježili su ‘lude‘ osamdesete, kada su statement komadi bili u formi nejednolično obojeno jeansa sa specifičnim mrljama, takozvanog ‘špricanog‘ efekta. Hlače izrazito širokih nogavica bočno ukrašenih raznobojnim materijalima, bile su, pak, specifične za devedesete godine.

Proizvodnja traperica kod nas je započela 1984. godine u Varteksu, kada je model 501 postao najpoželjniji komad, te svojevrstan statusni simbol među mladima. Taj najstariji i najtraženiji model u svibnju je navršio 150 godina. Ipak, koja je tajna dobrih traperica? Naravno, da nam pristaju kao da su po nama šivane. Postoji i savjet kako to postići, navodno je poželjno otuširati se u trapericama te ih mokre, kratko nositi, skinuti, pa ih pustiti da se tako osuše. To je kako kažu, trik za postizanje idealne forme traperica. Istog mišljenja definitivno nije i predsjednik uprave tvrtke ‘Levi Strauss & Co‘, Chip Bergh, koji je svojevremeno šokirao izjavom kako svoje najdraže traperice nije nikada oprao u perilici rublja, te da ni ne namjerava, već ih čisti samo na mjestu gdje imaju mrlju. „Bio sam provokativan u izjavi jer želim naglasiti kako duboko vjerujem u ono što naš brend predstavlja: kvalitetu, dugotrajnost i održivost. Zato zaista vjerujem da se traperice ne trebaju prati često koliko to mnogi misle.“, pojasnio je Bergh.

Postoje brojne zanimljivosti o trapericama. Jeste li primjerice znali da najskuplje traperice na svijetu koštaju preko milijun i tristo tisuća dolara, potpisuje ih brend Secret Circus, a optočene se sa 15 dijamanata na stražnjem džepu? Zanimljivo je i to da se primjerice u Velikoj Britaniji na godinu proda čak 86 milijuna traperica, te da modeli visokog struka odlično stoje ženama s oblinama, dok je niski struk idealan za žene koje svoje bokove žele učiniti vizualno zaobljenijima. Najstarije traperice na svijetu pronađene su u olupini broda iz 1857. godine, u kovčegu Johna Dementa iz Oregona, a na aukciji su prodane su za 114 tisuća dolara. „Te rudarske traperice su poput prve zastave na Mjesecu povijesni trenutak“, izjavio je Dwight Manley, izvršni partner California Gold Marketing Groupa, tvrtke koja je u vlasništvu predmeta s olupine parobroda Central America.

image

Street style Paris

LAUNCHMETRICS/ SPOTLIGHT

No, vratimo se traperu, koji se od svih ostalih tkanina razlikuje i po tome što ima svoj dan. Naime, posljednja srijeda u mjesecu travnju je ‘Dan trapera‘, kada se ljude potiče da nose traper kako bi se borili protiv ideje da je seksualno nasilje krivnja ili odgovornost žrtava koje su to nasilje proživjele. Do obilježavanja ovog dana došlo je nakon apsurdne presude u Italiji, kada je 18-godišnja žrtva okrivljena za silovanje, a sve zbog modela traperica koje je nosila! Nasilje je doživjela 1992. godine u autoškoli, kada ju je instruktor odvezao na pusto mjesto i silovao je. Vrhovni sud ukinuo je osuđujuću presudu nasilniku, jer su traperice žrtve bile vrlo uske, te je prema njihovom mišljenju i sama žrtva morala sudjelovati u silovanju, odnosno pomoći napadaču da ih skine, čime je ‘pristala‘ na taj čin. Tako je nastao ‘jeans alibi‘, jer je talijanski Vrhovni sud izjavio kako je činjenica da je gotovo nemoguće skinuti uske traperice, čak i djelomočno, bez aktivne suradnje osobe koja ih nosi. U znak protesta i solidarnosti, svake se godine obilježava Dan trapera.

Činjenica je kako danas bez trapera ne možemo zamisliti našu svakodnevnicu, te kako je denim prošao dugu modnu povijest kako bi pronašao put i do nas. I zato uživajte u svakoj kombinaciji i zapamtite, novo modno pravilo glasi: ‘Traperom na traper‘!

Linker
27. veljača 2024 10:20