Profimedia, CNC - společnost
45 godina karijere

Manolo Blahnik - kultni predmet ženskih želja

Dizajner cipela koji velikom izložbom obilježava 45 godina karijere osvojio je žene svojim kreacijama: nose ih holivudske zvijezde, prve dame i okrunjene glave, a Madonna je za njih rekla da su bolje od seksa - i dulje traju

Dizajner cipela koji velikom izložbom obilježava 45 godina karijere osvojio je žene svojim kreacijama: nose ih holivudske zvijezde, prve dame i okrunjene glave, a Madonna je za njih rekla da su bolje od seksa - i dulje traju

Manolo Blahnik, genijalni dizajner cipela, slavi 45 godina plodne karijere, a tu veliku obljetnicu obilježava putujućom izložbom pod naslovom “Umjetnost cipela” koja s više od 200 pari čudesnih rukotvorina daje presjek njegova stvaranja i potvrđuje njegov iznimni talent. Početkom godine krenula je iz Milana gdje je Blahnik i započeo karijeru, od svibnja je bila u Hermitageu u Sankt Peterburgu, koji je izabran zato što je dizajner često crpio inspiraciju iz tradicionalnih ruskih motiva, a sad je stigla u muzej Kampa u Pragu, rodnom mjestu Blahnikova oca, gdje ostaje do listopada. U studenom se premješta u Museo Nacional de Artes Decorativas u Madridu, čime se odaje počast Španjolskoj odakle je Blahnikova majka, a u proljeće sljedeće godine odlazi u muzej BATA u Torontu gdje je na pet katova smještena najveća zbirka cipela na svijetu. To je pravo mjesto za dizajnera koji je svijetu pokazao da cipele mogu biti i mnogo više od običnog obuvala statusni simbol, samosvjesni modni izričaj, odraz stila i kultni predmet želja vredniji od novca i nakita. Cipele Manola Blahnika nose žene koje se smatraju ikonama stila i elegancije kao što su model Karlie Kloss, Ma donna koja je izjavila da su bolje od seksa, a i dulje traju te legendarna modna urednica Anna Win tour kojoj je Blahnik izradio par salonki za odlazak u Buckinghamsku palaču kad ju je kraljica nagradila plemićkom titulom.

manolo blahník, vernisáž, sovovy mlýny, Image: 344839864, License: Rights-managed, Restrictions: Při použití tohoto snímku povinnost uvést kredit ve formě: CNC: David Kundrát / CNC / Profimedia, Model Release: no, Credit line: Profimedia, CNC - společnost
Profimedia, CNC - společnost

- Anna nikad ne nosi salonke, ali zna da u Palaču ne može u svojim omiljenim natikačama pa smo joj izradili par - rekao je Blahnik. Princeza Diana znala je sjediti na podu Blahnikova atelijera i čavrljati s majstorom dok je isprobavala par za parom, nosila ih je i Jackie Onassis, a kad je Bianca Jagger 1977. na svoj rođendan ujahala na bijelom konju u njujorški klub Studio 54, na nogama je imala bijele Blahnikove cipele. Manekenka Kate Moss udala se u modelu koji joj je Blahnik izradio po željama, podstavljenom plavim satenom - tako da cipele budu ono “nešto plavo” koje nalaže tradicija, a urednica Voguea Alexandra Shulman je izjavila: - Da je Bog htio da nosimo cipele ravnih potplata, ne bi stvorio Manola Blahnika.

'SVE DOK MOGU PLAĆATI STANARINU I RAČUNE NEĆU PRODATI SVOJU TVRTKU'

Dizajnera obožavaju bogate i slavne dame, ali i žene znatno skromnijih prihoda koje su pripravne štedjeti kako bi si priuštile par njegovih cipela - jer znaju da će u njima djelovati ženstveno i senzualno. Kako je jednom objasnio sam Blahnik: - Dobra cipela potpuno mijenja način hoda, i to odmah. Prije se govorilo da visoke potpetice daju ženi moć, što mislim da je čista glupost. Ali istina je da joj daju seksepil. K tome su manolice ne samo seksi, nego i udobne, čak i kad imaju potpeticu od 11 cm. Dok slavni Christian Louboutin tvrdi kako nije njegovo da razmišlja o tome hoće li njegove cipele biti udobne, za Blahnika je udobnost na prvom mjestu. - Neki kažu kako se za ljepotu mora trpjeti, i da su visoke pete jednostavno mučenje za nogu. Ali nije prirodno da nešto boli. Razrađivao sam to godinama i znam točno kako treba postaviti petu da cipela bude ugodna. Ako promašite to mjesto samo za milimetar, loše je. Volim i pretjerivati i smišljati ekscentrične modele, ali ako cipela nije udobna, niste napravili ništa. Nema ničeg šarmantnog u ženi koja u svojim cipelama ne može hodati - objasnio je Blahnik, koji je dugo osobno isprobavao sve svoje cipele cupkajući na visokim potpeticama po tvornici pokraj Milana. Sad ima zaposlenice koje to rade umjesto njega.

Manolo Blahnik, vernisáž, sovovy mlýny, Image: 344839757, License: Rights-managed, Restrictions: Při použití tohoto snímku povinnost uvést kredit ve formě: CNC: David Kundrát / CNC / Profimedia, Model Release: no, Credit line: Profimedia, CNC - společnost
Profimedia, CNC - společnost

- Jedna od tih žena ima velike, mediteranske noge i ako ona može lijepo i udobno hodati, onda sam sto posto siguran da je cipela savršena - kaže Blahnik. Na svakom modelu radi dugo i potpuno posvećeno, a za razliku od većine dizajnera koji modele crtaju kompjutorski i više uopće ne zalaze u tvornicu, perfekcionist Blahnik dobar dio posla obavlja sam, ručno: prvo u svojem studiju, uvijek odjeven u bijeli laboratorijski ogrtač, crta model, zatim oblikuje potpeticu te kroji i šije prototip, a tek ga onda šalje u proizvodnju. I u tvornici se mnogo toga radi ručno pa su već i zbog toga njegove cipele među skupljima na tržištu, s cijenama koje počinju od 400 dolara i penju se do čak 14 tisuća dolara za visoke čizme od krokodilske kože. Ali žene su spremne platiti te vrtoglave iznose za par cipela iz snova, a mnogi muškarci su priznala kako su kupujući supruzi manolice na dar vrlo pametno uložili novac jer im je to spasilo brak. No, neki su brakovi puknuli upravo zbog manolica: Sadie Frost shvatila je da je muž Jude Law vara kad joj je zabunom dao prekrasne Blahnikove čizmice, ali pogrešne veličine - jer ih je kupio za Nicole Kidman! Blahniku je već 75 godina, ali taj sjedokosi dotjerani gospodin, koji se u javnosti pojavljuje isključivo u odijelu i s leptir-mašnom, još ne razmišlja o mirovini. - Imam više energije nego bilo kad prije. I ne znam što bih radio - da ne radim - izjavio je dizajner koji je strast za lijepe cipele naslijedio od majke Španjolke. Ona je sama naučila izrađivati cipele kad u nestašici Drugog svjetskog rata nije mogla nabaviti model kakav je htjela. Manolova majka rođena je na kanarskom otoku Santa Cruz de la Palma, a otac Čeh u Pragu; upoznali su se kad je on došao na izlet na Kanare, zaljubili se i vjenčali te ostali živjeti na otoku gdje su kupili plantažu banana. Na otoku nije bilo televizije ni avionske veze s kopnom sve do 1967. i u tom su izoliranom svijetu Manolo i njegova sestra Evangelina, koja danas radi s njim, proveli sretno djetinjstvo okruženi čarobnom prirodom. Školovali su se kod kuće s tutorima, dok su im roditelje čitali na engleskom, a sluškinje pjevale andaluzijske pjesme.

Kad se potkraj devedesetih počeo prikazivati ‘Seks i grad’, Blahniku je nevjerojatno porasla popularnost jer su se u seriji koja je osvojila milijunski auditorij njegove cipele tako često nosile i spominjale da je netko rekao kako je Blahnik ‘peti glavni lik’ serije. U jednom prizoru Sarah Jessica Parker napadaču koji je hoće opljačkati na ulici nudi svoju Fendi torbicu, prsten i sat preklinjući ga: - Uzmi mi sve, sve, samo ne moje manolice!

Actress Sarah Jessica Parker takes one of her daughters (Marion Loretta Elwell or Tabitha Hodge (b. June 22, 2009)) to the doctor.
        April 14, 2010
Job: 100414M2    New York, New York, Image: 56611250, License: Rights-managed, Restrictions: 004, Model Release: no, Credit line: Profimedia, Bauer Griffin
Profimedia, Bauer Griffin

Sarah Jessica Parker (wearing an Alexander McQueen Resort dress and Manolo Blahnik shoes) at arrivals for DVD Launch Party for SEX AND THE CITY: THE MOVIE, The New York Public Library, New York, NY, September 18, 2008., Image: 96984402, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, Everett
Profimedia, Everett

Iako su modni časopisi kao što su Vogue i Glamour - na koje je majka bila pretplaćena - na njihov otok stizali s mjesecima zakašnjenja, moda se itekako pratila, a obitelj je redovito putovala u Pariz i Madrid kako bi majka naručila nove haljine, najčešće kod svojeg omiljenog kreatora Balenciage. I mali Manolo je pokazivao zanimanje za modu pa je svojem terijeru vezivao svilene vrpce oko noge, šivao čarapice za pripitomljenog majmunčića i, kako je sam rekao, “opsesivno odijevao sve što se micalo”. Roditelji su ipak zaključili da bi njihov sin mogao napraviti karijeru u diplomaciji pa su ga po slali na studij u Ženevu gdje je i stažirao pri Ujedinjenim narodima. Ali Manolo je brzo shvatio kako to nije posao za njega pa se prebacio na studij književnosti, a onda i od toga odustao i preselio se u Pariz gdje je studirao umjetnost, družio se s Palomom Picasso i radio u butiku s vintage odjećom. Napokon je 1968. stigao u London, tada svjetski centar svega što se događalo u glazbi, umjetnosti i modi, i shvatio da onamo pripada. Kretao se u društvu umjetnika, visio u kinoteci, ponovno radio u butiku jedva sastavljajući kraj s krajem i sanjao o karijeri scenografa. No koliko god da je volio London i Engleze, Manolovu karijeru odredila je jedna Amerikanka: legendarna urednica Voguea Diana Vreeland. Manolo joj je jednom pokazao skice za kazališne scenografije, ali Vreeland je zapazila šarmantni crtež ženskog gležnja, oduševila se i nagovorila ga da dizajnira - cipele.

Manolo Blahnik, vernisáž, sovovy mlýny, Image: 344839753, License: Rights-managed, Restrictions: Při použití tohoto snímku povinnost uvést kredit ve formě: CNC: David Kundrát / CNC / Profimedia, Model Release: no, Credit line: Profimedia, CNC - společnost
Profimedia, CNC - společnost

Poslušao ju je, ali mu je jedna početnička pogreška gotovo uništila karijeru prije nego što je počela. Među prvim kolekcijama za koje je dizajnirao cipele bila je ona za reviju Britanca Ossieja Clarka, modnog kreatora raskošnog talenta čiji je rad obilježio šezdesete godine. Tad još neiskusni Blahnik nije u pete umetnuo čvrste potpornje pa su slavne manekenke Twiggy i Amanda Lear, inače muza slikara Salvadora Dalija, teturale i ljuljale se po modnoj pisti kao da gacaju po živom pijesku. Pomislio sam, ovo je kraj, gotov sam, mogu zaboraviti na karijeru. Ali nekako se to teturanje svima svidjelo, rekli su, “Gle, to je novi hod”. I tako mi je pogreška otvorila put prema uspjehu sjeća se Blahnik kojem je i danas, nakon 30 tisuća pari cipela koje je dizajnirao, najdraži onaj što ga je napravio 1971. za Clarka - sandale sa zelenim bršljanom koji se obavija oko noge, a s njega vise trešnjice. Već 1973. otvorio je svoj prvi butik po imenu Zapata u londonskoj četvrti Chelsea, gdje je nudio kreacije s elegantnim visokim potpeticama, posve drukčije od tadašnjih glomaznih platformi i debelih peta. Zato su onamo redovito svraćale urednica britanskog Voguea Grace Coddington, holivudska zvijezda Lauren Bacall i tad mlade glumice Jane Birkin i Charlotte Rampling kojima se vrlo sviđalo to što Blahnik radi. Česta gošća bila je i Bianca Jagger, tad još supruga frontmana Rolling Stonesa, s kojom se dizajner tako sprijateljio da je znao pričuvati njezinu kćerkicu Jade i čak joj promijeniti pelene. Već godinu poslije Blahnik je izišao na naslovnici Voguea, prvi muškarac kojem je to uspjelo, s čašom šampanjca u ruci i u zagrljaju još jedne bliske prijateljice, glumice i manekenke Anjelice Huston.

Manolo Blahnik, vernisáž, sovovy mlýny, Image: 344839756, License: Rights-managed, Restrictions: Při použití tohoto snímku povinnost uvést kredit ve formě: CNC: David Kundrát / CNC / Profimedia, Model Release: no, Credit line: Profimedia, CNC - společnost
Profimedia, CNC - společnost

Sedamdesete su za Blahnika bile godine kreativnih uspjeha, ali i burnih zabava od kojih, po vlastitim riječima, nije propustio nijednu. Izlazio sam svaku večer poslije posla, jednom odjeven kao švedska kraljica Kristina, drugi put kao Aladin. Bila su to divna vremena, London je bio drukčiji nego danas, a ljudi nisu marili toliko za novac koliko za užitak tvrdi Blahnik, koji se i danas druži s prijateljima iz tog vremena, poput Anjelice ili fotografa Davida Baileyja, čiji je sin jedan od njegove brojne krsne kumčadi. Uz sve prijatelje, u Blahnikovom životu ne postoji - i koliko je poznato nikad nije postojala - ni muška ni ženska osoba s kojom bi ga vezivalo nešto više od prijateljstva. Možda je zato svu svoju energiju usmjerio na posao u kojem je postigao maksimum. Tijekom karijere Blahnik je otvarao butike diljem svijeta, prvo u New Yorku i Vegasu, a onda u Istanbulu, Ateni, Singapuru, Hong Kongu i mnogim drugim gradovima, dobio niz priznanja - uključujući i odlikovanje koje mu je 2007. predala osobno kraljica Elizabeta II. i nagradu za iznimno postignuće Britanske modne udruge - te surađivao sa svim najpoznatijim modnim magovima, od Calvina Kleina, Yvesa Saint Laurenta i Billa Blassa do Johna Galliana, Isaaca Mizrahija i Zaca Posena. Radio je i s Victorijom Beckham te s Rihannom. Unatoč primamljivim ponudama koje je dobivao tijekom godina, nikad nije prodao svoje carstvo i, za razliku od mnogih modnih dizajnera, ostao je sam svoj gazda. - Ne volim velike kompanije gdje se za svaku sitnicu mora beskonačno sastančiti. Ne mogu se time baviti, niti se mislim na to privikavati. Sad sam već prestar za takve stvari. Sve dok mogu plaćati stanarinu i račune, dobro je - rekao je nedavno Blahnik koji se ponosi time da je potpuno neovisan i slobodan.

- Više me ne brine ni tiranija javnog mišljenja. Pitaju me kako to da sam tako dugo izdržao. Znate kako? Zato što nikad nisam radio kompromise. Ja sam čovjek koji govori “ne” - objasnio je dizajner koji se nikad nije povodio za trendovima, ali zato je on sam tako u trendu da ga mnogi kopiraju, što dovodi i do smiješnih situacija: jednom je u Milanu spazio dvije Kineskinje s cipelama njegova dizajna, ali u boji koju nikad nije vidio. Upitao ih je odakle im cipele, a Kineskinje su odgovorile: - Manolo Blahnik! - A ne - užasnuto je viknuo dizajner. - To nije Manolo, to je plastika! Poslove u Americi za Blahnika uspješno vode George Malkemus i njegov zamjenik Anthony Yurgaitis koji su prije više od 35 godina preuzeli tad malenu i nepoznatu tvrtku i pretvorili je u carstvo vrijedno 100 milijuna dolara. Blahnik - koji za sebe kaže da je nevinašce kad je posrijedi novac - može se u potpunosti osloniti na tu dvojicu koja su i privatno životni partneri, isto kao što se u Europi oslanja na sestru Evangelinu i nećakinju Kristinu. Njih dvije stoluju u uredu u Londonu, dok je Blahnik za život odabrao Bath u koji se zaljubio kad ga je prvi put posjetio 1983. s Grace Coddington i smjesta ondje kupio kuću iz 18. stoljeća. No unatoč legendama koje se o tome ispredaju, tvrdi da u kući ne drži baš svaku cipelu koju je dizajnirao tijekom karijere. - Da u njoj držim 30 tisuća pari cipela, cijela bi se kuća srušila - objasnio je Blahnik koji se u svojem domu okružio dragim knjigama i starim filmovima kako bi se odvojio od modernog svijeta punog neznalica i lažnjaka u kojem se, priznaje, osjeća sve nelagodnije.

- Vremena su bila drukčija, idoli su bili drukčiji. Jean Shrimpton, Twiggy... to su pravi idoli. Danas više ne znaš tko je što. I tako ih mnogo ima, tih slavnih. Celebrity. Mrzim tu riječ. U moje vrijeme, ljudi su nešto radili. I onda su ih ostali oponašali. A sad se sve promijenilo - žalosno je rekao Blahnik.

Linker
27. travanj 2024 18:38