Sara Pukanić
INTERVJU S MICHELLE GRGUREV

Kako su Startasice pronašle svoj put na američkom tržištu

"Svaki cool klinac ili stariji student morao je imati barem jedan par Startasica.", započeo je svoju priču o djetinjstvu u bivšoj Jugoslaviji u nedavnom intervjuu za časopis The New York Times Robert Grgurev, američki poduzetnik hrvatskog porijekla, zahvaljujući čijem vizionarskom pristupu Startasice sada pripadaju bogatoj ponudi originalnih tenisica na američkom tržištu.

Pred skoro dvije godine, on i sestra Michelle Grgurev odlučili su jedinstvenu hrvatsku tenisicu u paketu sa zanimljivim dizajnom i vrijednom i dugačkom tradicijom predstaviti Amerikancima. I čini se kako su to učinili iznimno uspješno jer se Startasice kupuju diljem SAD-a, a činjenicu da su napravljene od eco friendly materijala Amerikanke jako hvale. Nedavno je predstavljena nova jesenska kampanja za američko tržište koja se snimala u Hrvatskoj jer bitno je priču o tenisici čija je proizvodnja započela još davne 1976. godine ispričati uvjerljivo i iskreno od tamo odakle dolazi. Kakav je uspjeh Startasica polučila u Americi te što ju sve čeka na njezinom svjetskom putu porazgovarali smo s Michelle Grgurev, jednom od zaslužnih za ovaj međunarodni uspjeh.

Prošle su skoro dvije godine otkad su Startasice pronašle svoj put do američkog tržišta. Možete li mi ukratko reći kako je započela ta avantura? Koji je bio ključan trenutak za tu ideju?

Wow, da, ne mogu vjerovati da je prošlo već dvije godine otkako smo krenuli s cijelom pričom. Zapravo je bratova supruga Maureen, koja radi u maloprodaji modnih brendova, bila ta koja je uočila trgovinu Borovo i Startas tenisice, prvo u Zagrebu, a zatim i na Hvaru. Ona je dala ideju mojem bratu Robertu da kontaktiramo Borovo i razmotrimo je li uopće moguće dovesti Startas u SAD. Brat i ja smo već otprije bili upoznati s brendom pošto smo kao djeca kratko vrijeme živjeli u Hrvatskoj i stoga nam se ideja da dovedemo poznati i istaknuti hrvatski brend na američko tržište odmah učinila uzbudljivom. Oboje se ponosimo našim hrvatskim korijenima. Bili smo sretni i uzbuđeni vidjeti novi dizajn tenisica što je prije svega predstavljalo svježu i pozitivnu energiju uloženu u brend.

Sara Pukanić

Kakvi su bili prvi koraci Startasica u Americi? Je li tržišni proboj bio težak?

Da, bio je jako veliki izazov izgraditi brend na kompetitivnom američkom tržištu, ali vjerovali smo u kvalitetu Startasa od samog početka. Kao što možete zamisliti, na tržištu postoji mnogo izbora kad je u pitanju obuća, a tu su naravno i novi trendovi s kojima se konstantno morate nadmetati. Naša strategija je otpočetka bila prenijeti jedinstvenost brenda i priče koja stoji iza njega, kao i posebnog izgleda Startas obuće. Fokusirali smo se na činjenicu da je Startas obuća rađena ručno i da je iznimno kvalitetna te na zanimljivo podrijetlo Startasaica koje dolaze sa zabavnim, šarenim dizajnom. Ono što nam možda i fali u resursima na ovako zahtjevnom tržištu, nadoknađujemo trudom i iskrenošću i ljudi zaista pozitivno reagiraju na to.

Koliko je ljudi uključeno u projekt Startasica na američkom tržištu?

Imamo malenu grupu ljudi, ali ona se konstantno širi. Nas troje je u New Yorku i imamo omanji tim za prodaju u Los Angelesu. Izuzev ljudi koji su direktno uključeni u projekt, sretni smo što imamo ogromnu potporu i entuzijazam od naših prijatelja i obitelji u maloprodaji koji su nam od početka podrška u svakom smislu.

Sara Pukanić

Kako ste zadovoljni s uspjehom do sada?

Jako smo zadovoljni. Veliko ohrabrenje bio nam je napredak u prodaji i u činjenici što je naš PR prepoznat. Brend je ovdje još u ranoj fazi i dug je i naporan put pred nama kako bi se nametnuli pored brendova kao što su Keds i Converse, ali za sada smo zadovoljni s postignutim.

Američki Vogue je Startasice već dvaput uključio u svoj redoviti modni odabir, a nedavno je i veliki The New York Times objavio članak o Startasicama. Veliko je to priznanje za maleni brend iz Hrvatske. Kako to komentirate?

To je bilo uistinu uzbudljivo! Zapravo, prilikom našeg prvog pojavljivanja u Vogueu, saznali smo za sretnu vijest na sam Božić i to je bilo sjajno. Kad su se Startasice pojavile u tom prestižnom časopisu drugi put, bili smo još više uzbuđeni. Zatim, uslijedila je velika čast pošto su se Startasice pojavile i u New York T Magazineu. Ne samo radi nas i samog brenda, nego su ljudi u SAD-u imali priliku saznati više i o našoj domovini i poveznici Startasa i Borova s Vukovarom, a ta priča je sama duša branda.

Neumorno radimo kako bi izgradili odnos s medijima ovdje u SAD-u. Urednici časopisa su pogotovo prepoznali i reagirali na našu iskrenost i priču o brendu Startas. Mi zaista volimo ovaj brend i mislim da urednici to prepoznaju kad im pristupimo, a morate znati da su isti preplavljeni PR agencijama na dnevnoj bazi. Mislim da promoviramo mnogo više od samog proizvoda. Uistinu osjećamo da ono što radimo radi razliku i ima značaj veći od materijalnog.

Sara Pukanić

Sara Pukanić

Tko su kupci Startasica u Americi?

Rekla bih da su glavni kupci modno osviještene žene koje pomalo vole riskirati s modnim dodacima, ali uz to cijene kvalitetu i udobnost. Obično su to zrelije, dotjerane žene, u dobi od 25 do 40 godina. Ali, u suštini, kupuju ih i nose svi, ljudi razne dobi i profila.

Koja je njihova najveća vrijednost koja ih razlikuje na tamošnjem tržištu?

Startasice su ručno rađena obuća i pritom se još uvijek proizvode u Europi te su izrađene od prirodnih materijala. To nam uglavnom puno pomaže kako bi se razlikovali od ostalih platnenih tenisica na tržištu.

Sara Pukanić

Jeste li upoznati s napretkom tvrtke Borovo u Hrvatskoj? Kako se američki uspjeh Startasica odrazio na hrvatsko tržište?

Praktički, naš odnos je partnerstvo. Svi skupa kroz cijeli proces građenja međunarodnog brenda učimo i rastemo. Blisko surađujemo s proizvođačima u Borovu i često posjećujemo Zagreb i Vukovar kako bi surađivali s njihovom glavnom dizajnericom Ivom Ćurković Spajić i njihovim cijelim timom.

Prepoznajemo sve izazove s kojima se Borovo suočilo i još uvijek suočava od Domovinskog rata, i sama ta činjenica jedan je od razloga i naših primarnih motiva da krenemo s ovom pozitivnom pričom i započnemo suradnju s Borovom.

Osjetili smo da bi prezentiranje Startas tenisica na tržištu SAD-a stvorilo halo efekt i pomoglo Borovu u isticanju kvalitete i jedinstvenosti Startasa na domaćem trištu koje je nažalost nakon rata postajalo sve manje i manje. Svjedočili smo pozitivnom utjecaju od strane medija u SAD-u i činjenice da je Startas prepoznat na ovako jakom tržištu, i to je imalo utjecaj na prodaju i marketing u Hrvatskoj i naposljetku na same radnike u Vukovaru. Na to smo jako ponosni.

Sara Pukanić
Michelle Grgurev

Nova jesenska kampanja snimljena je u Hrvatskoj s domaćim timom talentiranih kreativaca. Kako ste odabrali suradnike i kako je proteklo snimanje?

Mislim da svaki put kad imate mogućnost ispričati priču nekog branda vizualnim putem, važno je pokušati prikazati odakle taj brend dolazi i koja je pozadina svega. Pogotovo kada je priča ovako zanimljiva. Kroz razgovor s glavnom dizajnericom za Startas, Ivom Čurković Spajić, s kojom blisko surađujem, saznala sam za kampanju koju je radila s fotografkinjom Sarom Pukanić i stilisticom Ivom Gradišer. Na prvu mi se svidio njihov rad i shvatila sam da dijelimo zajedničku stilsku viziju brenda. Njihova ideja bila je nešto što i sama radim za Startas u SAD-u. Od tada je to postao zajednički trud pričanja vizualne priče na pravi hrvatski način.

Koji su budući planovi za brend Startas?

U bliskoj budućnosti fokusirani smo na još snažnije eksponiranje brenda u medijima i nastavak plasiranja Startasa na što šire tržište. Također smo u procesu dizajniranja naše iduće kolekcije i uzbuđeni smo što ćemo pokušati unaprijediti brend u aspektu dizajna.

Sara Pukanić

Koliko često posjećujete Hrvatsku i koliko ste povezani sa svojim hrvatskim korijenima privatno? Naravno, osim poveznice s tenisicama Startas.

Oboje naših roditelja su rođeni u Hrvatskoj. Moja majka je iz Zatona pokraj Zadra a otac iz Sutomišćice na otoku Ugljanu. Emigrirali su u SAD kad su bili jako mladi, ali su se uvijek trudili kako bismo brat Robert i ja kod kuće bili okruženi našom kulturom i nasljeđem, čak smo se nakratko preselili u Hrvatsku dok smo bili mala djeca. Srećom, proveli smo mnoga ljeta u okolici Zadra, a i otkako smo odrasli imali smo mogućnost vraćati se u Hrvatsku sve češće i provoditi vrijeme s našom obitelji i prijateljima. Pored toga, dolazim u Hrvatsku svaka tri mjeseca kako bi nastavila suradnju s Borovom i kako bismo skupa unaprijedili razvoj brenda i marketinga.

Startas USA (Fall 2016) from 73collective on Vimeo.

U novim modelima Startasica prozirale su manekenke Darija Papst i Ana Miladin, styling je osmisla Iva Gradišer, frizuru Matej Tonković, make up Marina Jurač, a fotografirala je Sara Pukanić. Video materijal potpisuju 73 collective, odnosno Mario Macedo i Filip Romac.

Linker
20. travanj 2024 04:53