Biljana Blivajs/CROPIX
Inspirativna priča

Maša Zibar: 'Roditelji nas nisu učili voljeti svoj posao, već biti sretni što ga uopće imamo'

U najnovijem izdanju podcasta BizCasting gostovala je hrvatska YouTuberica i poduzetnica te je otkrila sve o svojim počecima, dobrim stranama i zamkama ovog posla koji mnogi još uvijek ne shvaćaju dovoljno ozbiljno.

Poznata Youtuberica i poduzetnica 32-godišnja Maša Zibar koju prati gotovo 100.000 ljudi i na Instagram i na YouTube platformama bila je gošća novog BizCasting poslovnog podcasta u kojem je progovorila o predrasudama ljudi prema onom što radi, suradnji s brendovima te o iskustvima u poduzetništvu.

Influenceri su jedina struka koja se mora opravdavati za svoj rad

Ispričala je voditeljici Ani Klaudiji Štilinović kako ni danas brojni ljudi ovaj posao ne shvaćaju ozbiljno, ali naglasila da joj nakon sedam godina rada napokon više nije problem reći da je influencer. „Mislim da smo jedina struka koja mora opravdavati svoj posao, svoj rad i svoju zaradu. Nisam čula da ikad itko priča o nekoj drugoj struci kao o nama. I svaki puta ja moram opravdavati kako uspijem zaraditi novce, a samo se „slikam“.“ požalila se Maša.

Od drugih influencera Maša kaže da ju razlikuje to što više voli video format od fotografije ,u čiju produkciju ulaže mnogo. Imala je svoj prvi youtubastični show gdje je ugostila razne poznate „ celebrityje“ pokušavajući iz njih izvući nešto što ljudi ne znaju, ali na taj nekakav „youtubastičan“ način...

Već drugu sezonu emitira se njezin podcast "Nemoj me" kojeg vodi sa svoja dva najbolja prijatelja Ninom i Filipom u čemu jako uživa. Ipak, istaknula je da iza toga stoje velika ulaganja.

„Ono što ljudi ne razumiju jest recimo da u tom podcastu ja plaćam petoro ljudi, znači moram platiti asistenticu, voditelja, snimatelja, montažera, audio producenta. 2017. sam otvorila svoju firmu, znači ja sam mali poduzetnik koji mora voditi računa o milijun stvari. To više nije osoba koja izađe na ulicu, fotka se i objavi na Instagramu, to je posao sam za sebe.“

Ključno je voljeti to što radiš

Maši ni danas nije jasno zašto ljudi koji misle da je to tako lako zarađen novac ne probaju to raditi. Problem kreće u roditeljskom odgoju. „Mogu reći za svoju generaciju, mi smo odgojeni i naši roditelji su nam cijeli život govorili da moraš užasno puno raditi, crkavati po 17 sati dnevno, ali te nikada nisu učili da moraš voljeti svoj posao nego da moraš biti sretan što imaš svoj posao. Tako da je taj mindset užasno teško promijeniti kod ljudi", smatra.

Prisjetila se kako je još kao klinka sanjala o ovom poslu gledajući beauty blogerice, i zamišljala da od toga može živjeti. „To je bio samo san, nezamislivo da ti možeš od jednog takvog posla živjeti u Hrvatskoj. Trebalo je tu puno hrabrosti, znaš, napustiti siguran posao i otvoriti svoj obrt", kaže Maša.

Uvijek je mislila da je otvaranje vlastite tvrtke prezahtjevno. „Ja sam uvijek mislila ljudi koji otvaraju firme to su ultra pametni neki ljudi koji znaju s papirima i brojkama, a zapravo sam ja jako loša s brojkama, postocima i s takvim stvarima. A zapravo raspitaš se kako se to radi, pogledaš na internetu, pogledaš u tutorijalima, ništa nije teško, stvarno ništa nije nemoguće."

Iako pripada kategoriji lifestyle blogera nije se opterećivala koja vrsta influencera će postati. Proizvodila je sadržaj u kojem uživa i koji živi. Priznala je da postoji dio života koji neće podijeliti sa svima, poput svađa s bliskim ljudima ili drugih životnih situacija koje nisu ugodne i koje svi proživljavamo.

„Znači, moraš imati jedan dio privatnosti koji držiš za sebe jer ako se stvarno toliko ogoliš, mislim da i ovako već puštam previše toga van i puno mojih pratitelja zna puno više o meni nego ja o samoj sebi jer ja zaboravim ono što sam snimala, a oni znaju sve moje, roditelje, nećake, sestru, brata, tko se s čim bavi, jer znaš ono, ja nekad izbrbljam nešto u videu što ni ne znam..“  Najgore joj je bilo kad su pratitelji otkrili gdje živi i došli joj na vrata. Rekla je da je to granicu preko koje se ne prelazi.

Neugodnosti ovog posla zanemarive su u usporedbi s prilikama koje dobivaš

Iako kaže da nije ultra popularna osoba, svjesna je da ju ljudi prepoznaju i da je izgubila privatnost. „Znaš ono kad odem u šoping centar ili u kino, uvijek te netko gleda, promatra i tebi se promijeni mindset kako se ti sad ponašaš, ti se ne možeš ponašati kako se inače ponašaš. Nemam tih problema otići bez makeupa jer sam takva i na blogovima. No ovoje pomalo zastrašujuće. Opet kada nekog upoznaš, sva ta putovanja, sve te prilike koje dobivaš s ovim poslom su neusporedive s tim možda malo neugodnim stvarima.“

S neplaćanjima nije imala problem, samo su znala kasniti. S mnogim agencijama i brendovima potpisuje i ugovore, tako da su i jedni i drugi zaštićeni. Kaže kako u svakom poslu postoji rizik neplaćanja tako da svima preporuča zaštitu u obliku ugovora.

Svjesna je da je u poduzetništvu kada imaš vlastitu firmu puno rizičnije nego kada si ti zaposlen u nekoj sigurnijoj velikoj firmi, gdje sigurno dobivaš svoju plaću, plaćeni su doprinosi, mirovinsko, zdravstveno.

„Ovdje moraš razmišljati imam li dovoljno da si platim doprinose, moram si izračunati koliki će mi biti porez na kraju. Meni su trebali mjeseci i mjeseci da shvatim što plaćam", istaknula je. Bez knjigovođe kaže da ne bi mogla, unatoč tome što nije obveza imati ga u paušalnom obrtu.

I influenceri su mediji

Ispričala je i kako se u 90% slučajeva klijenti javljaju sami te istaknula da je ona uvijek za proaktivnost:

„Ali ne na način da se ti javiš klijentu hej ja bih radila s vama, hajmo snimit neki video, već da se raspiše gotova ideja, znači napraviš nekakav ili PDF ili prezentaciju, s nekakvim projektom u glavi, barem da složiš nekakav video ili fotografiju, ja mislim da je to jako dobra stvar, razgovarala sam s puno brendova, njima se sviđa kad im se sam influencer javi... ali ponekad oni nemaju ni vremena razmišljati, a možda nekad nisu dovoljno kreativni da bi dali svoj proizvod nekom influenceru. Tako da uvijek treba probati, ne biti nasilan, ali doći s nekom idejom, s gotovim rješenjem, pa ako prođe, prođe. Ali se nisi osramotio. Objasniš zašto bi radio s njima i tako. Svi mediji tako rade. Mi smo isto mediji, influenceri."

Agencije i brendovi bi trebali biti kreativniji

Maša bi voljela promijeniti i apelira na brendove i agencije da budu malo kreativniji.

„Znači to je većinom kada se oni nama jave kao imamo taj i taj proizvod, htjeli bismo jedan Instagram post i jedan video, što nam možeš ponuditi.

Meni nije problem dati kreativno rješenje, ali idemo zajedno vidjeti i prodiskutirati nešto što bi bilo dobro za vaš proizvod, kako bi to prošlo na mom kanalu, koja je njihova vizija.

Ja najbolje poznajem svoju publiku, svoj kanal, znam najbolje što će proći... Treba mi dobar, detaljan brief od klijenta, nisam fan toga da sa svakim trebaš ići na sastanak, naravno da trebaš ako je ozbiljnija suradnja, preko Zooma, preko Skypea, idemo se čuti, malo „izbrejnat“, daj mi reci što je klijentu u fokusu, zašto on želi taj proizvod, zašto je mene odabrao, što mu se sviđa na mom kanalu pa da dođemo zajedno do nekog rješenja... da nije samo daj mi Instagram post, daj mi video. Zato se događa kod influencera da svi imaju iste slike, da su svi na istim pozicijama, zato što nema te kreativnosti.“

Dogodi se i burnout i strah od budućnosti

„Jako je teško jer kada ti se brend javi s nekom recimo kremom i ograniči te na jednu fotku, nema možda budžeta za video, što sad smisliti, kako biti drugačiji, a znaš da se javio ne samo tebi, nego i drugim influencerima... Ja kažem, kreativa je sve. Nije lako ni samom influenceru biti kreativan. Ja stalno pokušavam nešto novo, maknuti se, u tome sam sedam godina, pokušavam sebe zabavljati, jer samom sebi postaneš dosadan, isti...i moraš se stalno izazivati, tražiti u sebi tu kreativnost. Ponekad se dogodi nekakav burnout, gdje si razmislim zašto mi je sve ovo trebalo, zašto sam stavila svoj život van, kako da se sad 'switcham' na neki drugi život, koji posao ja uopće želim raditi u budućnosti, što kad ću postati prestara za ovo...A onda nekako udahneš, pa dođe neki novi projekt i razmišljaš unaprijed, što bismo mogli dalje...“, rekla je Maša.

Pokretanje vlastitog posla - najbolja odluka u životu

Maša je magistrirala novinarstvo i na prvoj godini studija zaposlila se na radiju koji smatra iznimno zanimljivim, dinamičnim i zabavnim medijem.

Radila je šest godina kao producent i news prezenter, a onda dobila poziv da dođe raditi na jednoj novoj mreži. Riječ je o Joomboosu koji je okupljao YouTubere. Tražila im je sponzore, producirala sadržaj, a bila je i YouTuber i producent.

„Na Joomboosu sam počela klijente učiti što su YouTuberi i što mi radimo, zašto bi se trebali reklamirati. Tamo sam stvarno ispekla znanje i uvidjela da je to zaista budućnost, skupila sam hrabrosti i otvorila svoj obrt i to je najbolja odluka u mom životu.“

Ima puno mladih koji se boje otići sa svojih radnih mjesta. „ Paušalni obrt je super, još i poticaji, država nudi 100.000 kn, možeš si kupiti kamere, to je super za početak. Što se može dogoditi? Ništa. OK, godinu dana moraš plaćati doprinose, nije to bauk. Najgore je da se vratiš na ono staro...“, istaknula je.

Strah od neuspjeha je u našemu mentalnom sklopu

Maša misli da je stvar u „mindsetu“, i to što su svi naučili da moraš biti sretan što imaš posao, govore ti da bi bio lud čovjek da daš otkaz pokreneš nešto i da nije uspjelo....“Najveći mi je bio strah što će moji prijatelji pričati ako ja ne uspijem u tome. Roditelji su bili od početka uz mene gledali svaki moj video, ali nisu baš shvaćali da tu postoji zarada od toga. Ali mislim da je glavni razlog da ljudi ne idu za svojim snovima i željama iz straha da će ti se ljudi smijati ako ti ne uspiješ...", prisjetila se.

Nema više kampanja bez influencera

I danas ju znaju povrijediti loši komentari.

Iznenađuje ju što ljudi još uvijek o influencerima govore kao o novitetu, dok čak i u Hrvatskoj posljednjih tri, četiri godine, nema više kampanje bez influencera.

„Kad si mladi influencer, pristaješ na svašta, ali kasnije kada si izgradio nekakvu reputaciju, kad si nekakvo ime, brend to si više ne možeš priuštiti. Danas više ni ne moram pristajati na sve suradnje, ako mi se nešto ne sviđa - neću. Jako dobro razmislim što će mi ta suradnja donijeti„ rekla je YouTuberica.

Brendovi angažiraju influencere iz više razloga, od prodaje, lajkova, pratitelja i slično. Svaki brend ima svoj pojam o uspješnosti, a influenceri im dostavljaju analitiku (peak, postotak muških, ženskih, s kojih stranica, geografski...).

Sa zaradom je jako zadovoljna, ali istodobno oprezna jer su i troškovi jako veliki: „Bitna je dobra oprema, dobro osvjetljenje, ali onda imaš plaće, iznajmiš studio, platiš nekoga za sudjelovanje, uglavnom jako puno troškova koje možda ljudi ni ne vide. „ Zanimljivo je da, unatoč iznimno uspješnim projektima na digitalnim platformama Maša ima neostvarenu želju raditi televizijski projekt.

Ljubav je našla na snimanju

Kaže da su tridesete nove dvadesete i da se nikada se ne bi vraćala, jer ima više samopouzdanja i sve bolje prihvaća. U BizCastingu je otkrila i kako je započela njena ljubavna priča s Lukom s kojim danas živi i koji snima i radi produkciju njenih projekata.

„Mi smo se upoznali na jednom snimanju. On je bio snimatelj, a ja gost. Neki kulinarski show. Nije me doživio, ja sam kasnila. Bio mi je zgodan, njega jedino nisam poznavala. Rekla sam mu da trebam snimatelja, rekao se javiti, a nije nikad. I onda je došao Tinder. Ja sam taj Tinder instalirala par puta. Frendica mi je rekla da su mnogi našli tako dečka i tako je i bilo. Danas Luka i ja živimo i radimo zajedno i lijepo nam je. Pojavljuje se u mojim vlogovima i odlično surađujemo„, rekla je na kraju Maša.

Čitajte i:

Put do vrha nije bio lak: Hrvatski 'Samson' kao dječak je prodavao maline i kupine na tržnici

Vili Beroš sasvim osobno! Progovorio o djetinjstvu, obiteljskoj mezimici i slikama koje ga i danas muče

Ministar Marić kakvog niste znali: 'Cijeli život živim sa ženama, ali ih još uvijek ne razumijem'

Lana Klingor Mihić o najtežim danima: 'Znala sam preroštati cijeli stan i pronaći 12 kuna'

Dino Rađa o Divcu, novcu i životu u Zagrebu: 'Korona nam ne prilazi blizu, boji se Viktorije'

Linker
20. studeni 2020 19:55