DARKO TOMAS/CROPIX
ženska snaga

Vanja Varda o važnim projektima: "HEP je nositelj energetske tranzicije"

Najveći dio investicija HEP grupe u 2020. odnosio se na projekte u sklopu scenarija obnovljivog razvoja niskougljičnog društva s ciljem povećanja proizvodnje iz obnovljivih izvora za 50 posto do 2030.

HEP grupa, jedna od najvećih državnih tvrtki, dobro se snašla u pandemijskim uvjetima i završila 2020. s 1,46 milijardi kuna dobiti, odnosno 61,1 milijun kuna konsolidirane dobiti više nego u 2019. godini. Potvrda dobrih rezultata došla je i s nagradom Zlatna bilanca za najboljeg poduzetnika u kategoriji opskrbe električnom energijom, plinom i parom, a pozitivne ocjene HEP-u su dale i agencije za kreditni rejting. Tako je agencija Standard & Poor povećala ocjenu sa stabilne na pozitivnu, a u izvješću su naveli da je HEP nastavio ostvarivati iznimne financijske rezultate i u uvjetima pandemije. O svemu tome, ali i ostalim postignućima HEP-a u pandemijskoj godini, porazgovarali smo s Vanjom Vardom, pomoćnicom direktora Sektora za tržišnu i marketinšku strategiju (STMS) i predsjednicom dva nadzorna odbora te članicom dva nadzorna odbora HEP grupe.

Koja su društva HEP-a najbolje poslovala u 2020. i zašto?

- Najveći dio poslovnog prihoda ostvaren je u djelatnosti električne energije. Iako svako društvo posluje samostalno s ciljem ostvarivanja što boljih rezultata, najbolji efekti ne samo za HEP nego i za zajednicu postižu se sinergijskim djelovanjem društava unutar grupe. O toj snazi HEP grupe, nacionalne tvrtke koja je svojim društveno odgovornim poslovanjem uvijek spremna odgovoriti na potrebe društva, najbolje svjedoči i protekla godina. U uvjetima pandemije i dva velika potresa, u kojima smo i na našim objektima pretrpjeli znatnu štetu, našli smo načina da naše kupce na potresom pogođenom području oslobodimo plaćanja računa za električnu i toplinsku energiju u skladu sa Zaključkom Vlade Republike Hrvatske. Iznos otpisanih računa u prvih sedam mjeseci ove godine za električnu energiju za kućanstva preko opskrbljivača HEP grupe, za potrošenu toplinsku energiju preko HEP Toplinarstva d.o.o., te dodatno za naknadu za korištenje prijenosne i distribucijske mreže od korisnika čiji su opskrbljivači izvan HEP grupe, iznosi oko 60 milijuna kuna. Navedeni iznos u potpunosti je pokriven našim sredstvima iz vlastitog poslovanja. Nadalje, unatoč poslovnoj odluci da našim kupcima u uvjetima pandemije nećemo obustavljati isporuku električne energije zbog neplaćanja te uvođenju izvanrednih Vladinih mjera pomoći fizičkim osobama, koje se, među ostalim, odnose na zastoj provedbe ovrha nad novčanim sredstvima, potraživanja od kupaca su se u najvećem dijelu realizirala u dogovorenim rokovima i donesene mjere dosad nisu imale značajan utjecaj na poslovanje i financijski položaj Grupe. Grupa nije koristila državne potpore omogućene mjerama Vlade jer se prihodi, unatoč usporavanju gospodarskih aktivnosti, nisu znatno smanjili.

HEP grupa je i 2020. bila jedan od najvećih investitora u Hrvatskoj. Koja su bila najvažnija ulaganja?

- Doista smo i u 2020. bili među najvećim investitorima u Hrvatskoj, s ulaganjima od 4,3 milijarde kuna. Ostvarene investicije uključuju i 920,6 milijuna kuna ulaganja društva LNG Hrvatska d.o.o. Najveći dio investicija HEP grupe u 2020. godini odnosi se na projekte u sklopu scenarija obnovljivog razvoja, a u skladu s Europskim zelenim planom i energetskom tranzicijom Hrvatske prema niskougljičnom društvu.

Nataša Rapaić, članica uprave Hrvatskog Telekoma: ‘Veća povezanost u doba pandemije‘

Kako HEP grupa radi na gorućem pitanju današnjice - ekologiji i održivosti?

- Zelena strategija HEP Grupe provodi se kroz revitalizaciju i izgradnju hidroelektrana, izgradnju i preuzimanje sunčanih elektrana i vjetroelektrana, kao i izgradnju visokoučinkovitih kogeneracija na plin te kroz projekte energetske učinkovitosti i uvođenje naprednih tehnologija. Cilj je povećati proizvodnju iz obnovljivih izvora za 50 posto do 2030. te zadržati održiv i fleksibilan energetski portfelj, koji jamči sigurnost opskrbe energijom svim našim kupcima. Posebno je važan, i trenutačno najveći projekt HEP-a od osamostaljenja, dogradnja Hidroenergetskog sustava Senj (HES Kosinj i HE Senj 2) s ukupnim povećanjem snage od 412 MW i ulaganjima od 3,4 milijarde kuna, koji je ove godine proglašen i Strateškim projektom Vlade. Zelena strategija HEP-a pomoći će ispunjenju obaveza Hrvatske u provedbi ambicioznih energetsko-klimatskih ciljeva Europske unije u okviru europskog Zelenog plana, dok investicijama uz značajan udjel domaće komponente, daje snažan doprinos rastu BDP-a. Stoga s pravom možemo reći da je HEP ne samo nositelj energetske tranzicije i najveći ulagač u zeleno gospodarstvo, nego i pokretač hrvatskog gospodarstva.

image
Vanja Varda, predsjednica nadzornog odbora Hrvatske elektroprivrede
DARKO TOMAS/CROPIX

Jeste li u 2020. morali rezati plaće zaposlenicima?

- Zahvaljujući dobrim poslovnim rezultatima nismo imali potrebe za drastičnim rezanjem troškova pa stoga i smanjenjem plaća zaposlenicima. Iza tih rezultata stoji svaki naš zaposlenik sa svojim specifičnim znanjima i vještinama, koji uz dobro vodstvo i organizaciju čini ključ uspjeha. Iskazali smo se svi zajedno i u ovoj teškoj godini za nama, kad je to bilo najpotrebnije, a taj međusobni odnos pripadnosti i posvećenosti zaposlenika kompaniji, ali i obrnuto, ono je što HEP čini uspješnim. Posebno me se dojmila reakcija HEP-ovaca nakon potresa u Petrinji. U najtežim trenucima kolege iz cijele Hrvatske su se javljali sa željom da pomognu i kolegama i stradalom stanovništvu. Kolege koji su pretrpjeli štete na vlastitim domovima zbrinuli su obitelji i vratili se na radno mjesto jer je opskrba električnom energijom u tom trenutku bila prioritet, bilo je to više od struje. Bilo je to svjetlo nade, topline, sigurnosti. Nakon tih iskustava mogu reći da monter u HEP-u nije zanimanje, to je poziv, i neki od njih su s pravom ponijeli titulu Heroja potresa.

Vi ste pomoćnica direktora HEP-a za tržišno-marketinšku strategiju. Na koje ste marketinške projekte najviše ponosni?

- HEP je nacionalna tvrtka s dugom tradicijom, koja stvara osjećaj sigurnosti i stabilnosti. U odnosu s kupcima bitno nam je stvoriti ozračje transparentnosti i povjerenja i staviti naglasak na sve ono što HEP u društvu predstavlja. Razinom investicija postali smo i pokretač gospodarstva, a uz jasan zaokret prema zelenoj energiji i brigu za okoliš te društveno odgovornim poslovanjem stvaramo dodanu vrijednost našim proizvodima. Sve to čini HEP energijom koja pokreće Hrvatsku i dio je naše trenutačno aktivne marketinške kampanje kroz koju komuniciramo sve HEP-ove investicije, projekte energetske učinkovitosti, Proizvod ZelEn i pozitivna iskustva kupaca iz B2B segmenta, projekt ELEN te društveno odgovorno i održivo poslovanje. U zadnjih nekoliko godina mogli ste vidjeti naše brojne kampanje, od kojih bih istaknula božićnu “Budi svjetlost nekome, bar na jedan tren”, zatim “Energija koja pokreće Hrvatsku”, “Širimo pozitivnu energiju”, “Sjaj u tami” te brojne druge. Kampanja za sport pod sloganom “Mi znamo prepoznati pravu energiju” je zasigurno jedan od naših najpamtljivijih promidžbenih projekata, na koji smo posebno ponosni. Planiramo uskoro napraviti spot kojim ćemo pokazati kako je ulaganje u sport važan dio HEP-ova programa društveno odgovornog poslovanja. Također, već sedmu godinu provodimo akciju “Za naše male genijalce” s ciljem opremanja što većeg broja osnovnih škola novom računalnom opremom. Kreativnost i inovativnost, kritičko mišljenje i sposobnost rješavanja problema, kompetencije su koje želimo poticati i razvijati kod učenika. Donacijom nove računalne opreme našim malim kreativcima i genijalcima pružamo priliku za stvaranje novih znanja i uspjeha. Ponosni smo što kao društveno odgovorna tvrtka možemo pridonijeti hrvatskom obrazovnom sustavu i našim najmlađima osigurati suvremeniji pristup nastavnim sadržajima. Do sad je provedeno sedam akcija, tijekom kojih je HEP osigurao donacije 450 novih računala za učenike 130 osnovnih škola diljem Hrvatske. Ukupna vrijednost donirane informatičke opreme je gotovo 1,75 milijuna kuna.

image
DARKO TOMAS/CROPIX

Kako je izgledao vaš poslovni put u HEP-u?

- Skoro 20 godina radnog staža u HEP-u, od toga 15 godina iskustva na rukovodećim mjestima u različitim djelatnostima unutar HEP Grupe, omogućuje mi širok i cjelovit pogled na poslovanje neophodan za adekvatno obavljanje nadzora tržišno orijentiranih društava HEP-a kroz članstva u Nadzornim odborima društava: HEP Elektra - predsjednica NO, HEP Opskrba - zamjenica predsjednika NO, HEP Toplinarstvo - predsjednica NO, HEP Trgovina - zamjenica predsjednice NO. Sve to su društva koja se bave tržišnim djelatnostima usko vezanima uz moj posao u Sektoru za tržišnu i marketinšku strategiju.U svakom odboru sam dio multidisciplinarnog tima. Svi članovi nadzornih odbora društava HEP grupe su stručnjaci koji su osobito priznati u posjedovanju odgovarajućih stručnih kvalifikacija i znanja, primarno iz područja energetike, prava i ekonomije, a svaki s više od 10 godina iskustva rada u HEP-u. Operativno, rad u nadzornim odborima društava HEP grupe karakterizira periodično održavanje sjednica u racionalnim vremenskim razmacima s fokusom na strateške glavne odluke. Naglasila bih da za rad u nadzornom odboru ne primam nikakvu naknadu.

Otkrivamo tko su najmoćnije Hrvatice poslovnog svijeta! Donosimo online izdanje magazina ‘Ženska snaga hrvatskog biznisa

Linker
22. lipanj 2022 00:48