Sport i koža

Strah od ‘trkačkog lica‘: Trčanje s vremenom uzima danak na koži lica?

Izgled lica ovisi o rasporedu masnoća; ako ih je manje, obrazi će gubiti volumen i koža će se opuštati. Intenzivna tjelovježba može donekle ubrzati taj proces, no uz pravilnu njegu nema mjesta zabrinutosti.

Tjelovježba je općenito zdrava za duh i tijelo, pa tako i za kožu, budući da pojačava cirkulaciju krvi i dostavu potrebnih nutrijenata stanicama kože. No, navode se i mogući problemi na koži povezani sa sportom; kratkoročni, poput crvenila i začepljenih pora, ali i dugoročni, poput opuštanja kože. Ovo posljednje posebno se povezuje s trčanjem, jer ono, navodno, s godinama dovodi do mršavog i ispijenog lica, pa je skovan i termin "trkačko lice" (engl. runner‘s face). To nipošto nije medicinski termin, no neki smatraju da trčanje na duge staze s vremenom uzima danak na koži lica – teoretski, svaki puta kada tijekom trčanja lupite stopalom po tlu (pločniku), čeljust vam poskakuje gore-dolje, a ta konstantna gravitacijska sila može dovesti do opuštanja kože. U tim tvrdnjama ima istine, kažu stručnjaci, no to bi se ponajviše moglo odnositi na dugoprugaše.

image

Trčanje stvara novu energiju za stanice kože

ANDREA PIACQUADIO/PEXELS

Sile prirode

Oni, posebno ultramaratonci, općenito imaju niži postotak ukupne tjelesne masti, a izgled lica dobrim dijelom ovisi o masnim jastučićima, budući da mu upravo nakupine masnoća daju mladenačku strukturu. S gubitkom te masnoće koža se opušta, obrazi gube volumen, a bore, poput marionetskih (idu od kutova usta prema bradi), postaju izraženije. Naravno, vrijeme i gravitacija utječu na svačije lice, no ako osoba u startu ima manje masnoća, taj bi se proces mogao odvijati nešto brže. K tome, kod svakog vježbanja visokog intenziteta, ne samo trčanja, pojačana gravitacijska sila može oštećivati kolagenska i elastinska vlakna u koži te tako pridonositi opuštanju kože.

Ovome treba dodati i da dugoprugaši trče na otvorenom gdje su izloženi suncu, vjetru itd., a izlaganje suncu bez zaštite može pridonijeti bržem starenju kože. Smatra se da je čak 80 posto znakova starenja kože, uključujući stanjivanje i gubitak elastičnosti, posljedica oštećenja izazvanih UV zračenjem.

image

Neki smatraju da je poskakivanje čeljusti kod trčanja krivo za opuštanje kože

QUINO AL/UNSPLASH

Posebne dobrobiti trčanja za kožu

No, ne treba sve gledati crno, jer vježbanje je istodobno dobro za kožu. Podaci pokazuju kako tjelovježba može ojačati mitohondrije, a oni su energetske centrale u stanicama, pa i u stanicama kože.

Trčanje je povezano s posebnim dobrobitima za kožu – dokazano je da redovito trčanje smanjuje prisutnost produkata uznapredovale glikacije (AGE-produkti, engl. advanced glycation end products) u koži, pa ih redovni trkači imaju 11 posto manje od vršnjaka koji ne vježbaju. Nakupljanje AGE-produkata, tj. određenih oblika proteina i lipida, povezano je sa starenjem kože, slabljenjem njene elastičnosti i smanjenom biomehaničkom čvrstoćom. Uključeni su i u razvoj mnogih degenerativnih bolesti, poput dijabetesa, ateroskleroze itd.

Kad se sve zbroji i oduzme, trebamo li se plašiti da ćemo zbog trčanja dobiti "trkačko lice"? Tehnički je to moguće, ali vjerojatno samo za osobe koje ekstremno vježbaju. S druge strane, ako se zbog trčanja osjećate bolje, onda je to najvažnije, a nitko vam ne brani da pritom pojačate njegu kože kako biste spriječili opuštanje.

image

Od UV zračenja se treba zaštititi i kada sunce nije jako

ANATOLIJS JASCUKS/PANTHERMEDIA/PROFIMEDIA

Zaštita i njega

Osnovni je korak kožu zaštititi od sunca (to vrijedi za sve, ne samo za trkače). Trkačima na otvorenome savjetuje se prije aktivnosti na kožu nanijeti antioksidativni serum i kremu za zaštitu od sunca. Učinite to i ako trčite u rano jutro ili kasno popodne, jer i u to vrijeme UVA zračenje može biti jako, a poznato je da ono uzrokuje gubitak kolagena i pojavu bora. Ako se oznojite, osušite kožu i ponovo nanesite zaštitu. Dobar izbor antioksidansa mogu biti proizvodi sa zelenim čajem i vitaminom C, budući da ti sastojci umanjuju oksidativna oštećenja kože koja uzrokuju slobodni radikali.

Korisni mogu biti i sastojci koji stimuliraju proizvodnju kolagena, poput retinola u večernjoj njezi, kako bi koža ostala čvrsta i jaka, jer u borbi protiv starenja kože ključna je prevencija. Možete i s dermatologom razmotriti koji tretmani pomažu učvršćenju i kasnijoj pojavi opuštene kože. U svakom slučaju, mogućnost pojave „trkačkog lica” ne bi vas trebala odvratiti od tjelesne aktivnosti koju volite – sport je povezan s brojnim dobrobitima za zdravlje, a puno je i načina kojima se možete suprotstaviti opuštanju kože.

Linker
31. siječanj 2023 11:48