Što je vaš Sir?

Pronađite svoj lik u knjizi o poslovnom uspjehu ‘Tko je maknuo moj Sir‘

Knjiga o tome kako se ponašati u kriznim stiuacijama prodana je u 30 milijuna primjeraka i obavezno je štivo u uspješnim kompanijama poput Applea ili Time Warnera.

Knjiga o tome kako se ponašati u kriznim situacijama prodana je u 30 milijuna primjeraka i obavezno je štivo u uspješnim kompanijama poput Applea ili Time Warnera.

U svakodnevnom poslovanju velikih kompanija, od General Motorsa i Applea, do Nestlea, Time Warnera i Whirlpoola, godinama se primjenjuju zaključci iz nevelike business self-help knjige “Tko je maknuo moj Sir?” Otkad je 1998. objavljena, knjiga od sedamdesetak stranica slovi za izdavački fenomen. Prodana je u više od trideset milijuna primjeraka, a njezin autor, američki liječnik i pisac Spencer Johnson, postao je jedan od najtraženijih predavača na seminarima za brušenje poslovnih vještina. Kako se zbog uspjeha knjige sve manje bavio medicinom, posvetio se pisanju knjiga o životu i businessu (s Kennethom Blanchardom, poslovnim savjetnikom i motivacijskim govornikom, napisao je hit „Jednominutni menadžer”, a on sam autor je knjiga „Da ili Ne: vodič do boljih odluka” te „Daj pet!: Čarolija timskog rada”).

image

Stalno učenje i prilagodba ključ su uspjeha.

To što se s lakoćom preusmjerio iz jednog područja (medicine) u drugo (pisanje), najvažnija je pouka iz njegove knjige o Siru. Naravno, ne radi se o pravom siru, već o simbolu svega što nam je važno ili mislimo da nam je važno i spremni smo, poput miševa, učiniti sve za svoj komadić uspjeha (Sira). Kako bi izbjegao zabunu, Johnson ga piše s velikim početnim slovom. Ne zamara se detaljima što taj simbol svakome ponaosob znači jer priča počinje u trenutku kad nam netko uspjeh (Sir) „makne”. Da je htio, slavni autor mogao je napisati traktat o tome kako se nakon gubitka osoviti na noge (o čemu god bila riječ, gubitku posla, supružnika, tvrtke, partnera, automobila, investicije) s pregršt stručnih termina koje bi malo tko shvatio bez priručnika. Diplomirao je, naime, psihologiju na Sveučilištu Južna Kalifornija, postao doktor medicine na Kraljevskom koledžu za kirurge u Londonu, radio je kao pripravnik na Harvardskom medicinskom fakultetu te u Klinici Mayo. Međutim, u knjizi nema niti jednog stručnog termina. Njegovi savjeti su zdravorazumski, ispričani na način na koji bi nam mudra baka, teta ili stric (na temelju životnog iskustva) dali savjet. Rekli bi: „Ostao si bez Sira? Pokreni se, promijeni, nađi novi”.

image

Mijenjajte zastarjele ideje i navike.

Autorov zdravorazumski pristup rješavanju kriznih situacija (zacijelo je imao mudru baku) tajna je uspjeha neobične knjige. Kaže se da za svaki problem postoji rješenje, samo ga treba naći. Pokrenuti se, potaknuti promjene u sebi jer oni koji nakon brodoloma (maknutog Sira) samo zdvojno sjede i čeka da im se izgubljeno vrati, neće ga dočekati. Takvi potonu još dublje i propadnu.

Kako god bilo, glavni junaci parabole o savladavanju životnih poteškoća četiri su izmišljena lika, miševi Njuško i Trčko te čovječuljci Hm i Ha. Koliko god to čudno izgledalo (priznajte, sada se pitate zašto vam je netko „maknuo” self-help na kakav ste navikli?), radi se o dijelovima naše osobnosti. Svi imamo u sebi ta četiri lika, bez obzira na dob, spol, rasu i nacionalnost, piše autor. Njušku dobro ide pravodobno otkrivanje problema (intuicija), a Trčko je kao stvoren za juriš u akciju (impulzivnost). Čovječuljak Hm odbija priznati promjene jer se boji da ga vode u još gore situacije (to je naše preoprezno ja) dok čovječuljak Ha nakon dugog oklijevanja ipak prihvaća promjene, pokreće se jer shvaća da vode nečemu boljem (zdravorazumsko ja).

image

Nadahnuće je na svakom koraku.

Radnja se događa u Labirintu, mjestu na kojem provodimo vrijeme u potrazi za onim što želimo. To može biti tvrtka u kojoj radimo, sredina u kojoj živimo ili emotivna veza koju imamo. Pokretač radnje je situacija kad ostajemo bez nama važnog simbola sreće, ljubavi ili uspjeha. Miševi u takvoj situaciji kreću u potragu za novim Sirom, mijenjaju se i prilagođavaju novim okolnostima sluteći da ih, uz puno teškoća, ipak vode do nečega boljeg. Čovječuljci su druga priča. Ne vjeruju da nema Sira. Tvrdoglavo ustraju u tome da im se smjesta vrati Sir. Uporno se vraćaju do mjesta gdje se nalazio ne bi li se, jedan dan, nekim čudom, sve vratilo na staro. Čovječuljak Ha naposljetku shvati da „stara uvjerenja ne vode do novog Sira” i da Sir nije nestao preko noći:”Primijetiš li male promjene na vrijeme, lakše ćeš se prilagoditi većim promjenama koje neminovno dolaze”, zaključuje.

Odlazi u potragu za novim uspjehom i nekako ga, uz puno muke, pronalazi. Ali ovaj put shvaća da Sir može lako nestati, stoga je na oprezu, prati što se događa, spreman na konstantne, svakodnevne promjene u poslovanju. Zna da Sir ima vlastiti život, teško dolazi i vrlo lako odlazi.

Linker
13. travanj 2024 02:58