Nikada se nisam previše bavila pitanjem što to točno sve dijelim i s kime kada su u pitanju aplikacije, pa čak i svakodnevno korištenje interneta. Sve do sada. Uzela sam tjedan dana i u to kratko vrijeme pokušavala čim svjesnije pratiti svaki svoj klik, pretraživanje i poruku.
S obzirom na to da sam trenutačno u velikoj životnoj fazi građenja kuće, odgovaralo mi je da moji profili na društvenim mrežama obiluju prijedlozima. No, otkako sam krenula u ovaj radni zadatak, nije mi se svidjelo to što sam primijetila. Kako je u životu uvijek najbolje spojiti ugodno s korisnim, odlučila sam iskoristiti i ovaj trenutak za nešto što će mi na kraju i koristiti – naime, taman smo u fazi definiranja rasvjete u kući pa zašto ne testirati sve na jednom primjeru potrage za idealnom lampom u dnevnom boravku.
Samo sam tražila lampu....
Bio je to bezazlen početak avanture. U Google sam upisala „dizajnerska lampa za dnevni boravak” jer svi znamo da su takvi detalji često ključni u definiranju interijera i odabrala četiri od bezbroj ponuđenih rezultata. Tri od te četiri stranice sam već posjećivala (i tada zasigurno prihvatila sve kolačiće) pa sam ovog puta odlučila obratiti pozornost i za početak pročitati što to točno prihvaćam. Odmah na početku upozorili su „Vi upravljate svojim podacima”. Kroz glavu mi je odmah prošlo da kolačićima zaista nikada nisam „upravljala” jer me zapravo iz nekog razloga nije bilo previše briga. Sve do sada kada me radni zadatak natjerao da se zapitam koje podatke dijelim i s kim. U svakom slučaju ne bih pristala da se moji podaci koriste u „oglašivačke svrhe”, ali ipak sam na kraju „prihvatila sve” jer je to nešto što sam do sada radila pa da vidimo gdje me to dovelo.
I tako se u moru oglasa vezanih uz podne obloge (kao što rekoh na početku, gradnja kuće je u fokusu), odjednom pojavila zavidna ponuda različitih rasvjetnih tijela – dakle, oglasi su me počeli proganjati na svim društvenim mrežama na kojima imam profil – Instagramu, Facebooku i TikToku. I dok mi je inače to bilo nešto što bih smatrala velikom prednošću, sada su mi se palili svi alarmi, a moj digitalni dvojnik iskakao je na sve strane i podsjećao me – još uvijek nisi kupila onu savršenu lampu!
Što sam sve podijelila?
„Prihvati sve” najlakša je opcija, zar ne? Osobito kada nam se žuri - a stalno nam se negdje žuri. Podijeli lokaciju? Može, zašto ne? Ali zašto da, ako isto tako mogu odabrati da se nalazim u Hrvatskoj, bez da se „dohvaća” moja točna lokacija u tom trenutku. Koliko puta pak sam samo raznim aplikacijama dopustila da cijelo vrijeme prate moju lokaciju? U cijeloj toj drami sjetim se i dozvola za kameru ili pak mikrofon - zašto bi sve one imale pristup mojem mikrofonu? Od svih tih „prihvaćam sve” kroz sve ove godine, ima li išta što već o sebi nisam podijelila i zna li moj digitalni dvojnik više o meni od mene same? Primjerice, ja sigurno ne znam sve svoje lozinke. A on – on ih zna (to je ona slatka opcija „zapamti” koja olakšava život).
Što sve dajem za 25 posto popusta?
Idućeg dana odlučila sam skinuti aplikaciju jedne web trgovine koja je uz pretplatu na newsletter nudila 25 posto popusta za prvu kupovinu. Savršeno, zar ne? Moja dizajnerska lampa po povoljnijoj cijeni stiže. No prije shopping groznice morala sam podijeliti svoje informacije s njima pa me tako aplikacija odmah pitala da prihvatim korištenje kolačića. Evo mene, ponovno čitam što me to točno aplikacija traži nakon njezinog instaliranja – mogu prihvatiti samo obvezne kolačiće i nastaviti normalno koristiti aplikaciju. Za potrebe ovog istraživanja prihvatit ću ih sve (kasnije u postavkama to promijeniti). Ali stižu nova pitanja - dozvoliti aplikaciji praćenje vaše aktivnosti na aplikacijama i web stranicama drugih tvrtki – ni slučajno! Ali i tu bih u prošlosti redovito odabrala - dozvoli.
Aplikacija vam želi slati obavijesti - evo jedna stvar za koju sam uvijek birala nemoj dozvoliti pa se budi osjećaj malog ponosa u meni, ali već iduća me obeshrabrila – pristajete li na dijeljenje podataka o lokaciji? Pod hitno moram provjeriti tko me sve prati, zaključak je nakon instaliranja.
Opustila sam se ubrzo nakon, skrolajući kroz nepreglednu ponudu prekrasnih lampi pri čemu sam nekoliko njih stavila na listu želja, a jedan set ubacila u košaricu, ne završivši kupovinu. Uskoro sam na e-mail dobila podsjetnik da požurim s finaliziranjem kupovine jer ih nema više mnogo, a na društvenim mrežama počeli su me „proganjati” slični modeli. Ali ponuda se čak i proširila pa mi je moj digitalni dvojnik slao prijedloge sofa koje se odlično slažu s tom lampom, ali i DIY videa u slučaju da sam spretna pa odlučim dio uređenja interijera odraditi sama. Ono što bi mi nekad ranije bilo fantastično, sad me natjeralo da se osjetim poprilično „ogoljeno”. Što sve on zna o meni?
Mikrofoni oko nas
Smirila sam se malo kroz par dana tješeći se kako nije sve tako crno – važno je ispratiti što sam kliknula, što sam lajkala, ili komentirala. Da bi me uskoro nakon toga iznenadio jedan detalj. Snimila sam glasovnu poruku prijateljici u kojoj govorim kako bih rado otputovala negdje daleko, da pobjegnem od svega – primjerice u Italiju, ali i kako već neko vrijeme razmišljam o jednom modelu torbe brenda Coach ali nisam sigurna je li sada vrijeme za kupovinu. S obzirom na moj trenutačni fokus na nimalo bezbolnu investiciju kao što je gradnja kuće, već mjesecima ne otvaram aplikacije s odjećom, a osobito ne pretražujem i ne gledam torbe jer mi je to nešto što trenutačno zaista nije neophodno. Jedva da sam izgovorila i krenulo je – torba me proganja na sve strane, a prijedlozi talijanskih oaza samo se redaju. To je to – ono moje prihvati sve pokazalo se u punoj raskoši kada je moj glas postao izvor informacija mom digitalnom dvojniku.
On jako dobro zna što mi treba
I dok tako razmišljam o svemu tome, shvatim koliko puta je digitalni dvojnik bio „ispred mene”. Točno zna kako se osjećam (zahvaljujući svakom lajku, shareu, komentaru) pa mi takav sadržaj cijelo vrijeme i nudi – onaj za koji zna da mi u tom trenutku odgovara pa mi prilagodi cijelu ponudu – od zabavnih videa ili onih kroz koje nudi savjete kako se osjećati bolje, kako se riješiti umora, kako se riješiti kilograma pa sve do onih gdje mi nudi proizvode koji će mi u tome pomoći. Odnosno, nudi mi sadržaj koji će me „natjerati” da – poželim, kliknem, kupim.
"Vi upravljate svojim podacima"
Njegovo poznavanje mene itekako može biti korisno, olakšati neke situacije pa čak i napraviti svog idealnog „osobnog asistenta”. Ali u svemu tome moramo osvijestiti što sve dijelimo i puno više time „upravljati”. Nismo bespomoćni, samo ne smijemo biti „isključeni” u situacijama u kojima nas se pita koje podatke stavljamo na raspolaganje.
I upravo zbog toga sam zadnji dan svojeg velikog testiranja odlučila otvoriti postavke i provjeriti s kojim sve aplikacijama dijelim lokaciju – i pomno odabrala njih nekoliko s kojima ću zadržati taj bliski odnos. Obrisala sam sve aplikacije koje ne koristim jer i one često – iako ih nisam otvorila mjesecima, pasivno skupljaju podatke. Odlučila sam da neću pretraživati baš sve što mi padne na pamet već se kod pretraživanja pokušati ponašati kao da je nasuprot mene živa osoba s kojom to dijelim. Mislim da će mi to uvelike pomoći da ne utipkam baš svaku glupost koje se sjetim.
I za kraj, s vremenom ću pokušati postaviti granice – koliko koristim mobitel, za što ga sve koristim, i o čemu sve ostavljam pisani trag – jer sve to hrani mog digitalnog dvojnika pa ću ubuduće od kolačića birati samo one koji su nužni, a kod „dopuštanja” uzeti minutu i pročitati što to točno dopuštam – aplikaciji, web stranici, i na kraju krajeva – svojem mobitelu. Zapravo ću, napokon - upravljati svojim podacima. Tako ću napokon postaviti granice i preuzeti kontrolu nad svojim "digitalnim ja" i svim svojim aktivnostima, originalnošću i stilom. Jer upravo je to, postavljanje granica, ono što je ključno za sigurnost. A ako si u potrazi za savjetima kako to točno izvesti, zaprati Hrvatski Telekom na društvenim mrežama, Instagramu, TikToku i Facebooku, i saznaj sve savjete i trikove.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Gloria x Hrvatski Telekom
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....