Ines Bašić bavi se za nas i dalje netipičnim zanimanjem: voditeljica je aukcija umjetničkih djela i nakita, a za Gloriju IN je otkrila kako se (s)našla u tom svijetu, što podrazumijeva njen posao i kako se za njega priprema, ali i o svom stilu odijevanja i inspirativnim umjetnicama koje je nadahnjuju
Tko je ikad gledao aukcije, zna da je osoba s batićem "meštar ceremonije". Odnosno "meštrica" ako se govori o Zagrepčanki Ines Bašić koja je u aukcijskoj kući Artmark Croatia od 2023. vodila već devet aukcija umjetnina, kolekcionarskih satova i nakita. Paralelno razvija vlastiti autorski projekt Moon Kissed Dinner, koncept privatnih večera i intimnih ženskih susreta, s posvetom menstrualnom ciklusu i ženskoj snazi. Uz to je educirana porođajna doula i članica Hrvatske udruge doula, a vodi i individualna i personalizirana menstrualna savjetovanja.
Kako je tekao vaš karijerni put?
- Diplomirala sam modni dizajn na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, u klasi prof. Jasminke Končić. Moj diplomski rad bavio se utjecajem menstrualnog ciklusa na ženski izbor odjeće. Ta tema me i dandanas prati, samo na malo drugačije načine. Nakon studija započela sam karijeru kao junior dizajnerica u Varteksu, gdje sam provela godinu dana. Iskustvo rada u industriji s tako dugom tradicijom bilo je dragocjeno, ali ubrzo sam shvatila da želim biti dio nečeg novog, a ne nečega čemu se priča bliži kraju.
Nakon povratka u Zagreb otvorila sam vlastiti obrt i osnovala brend Eltier. Kreirala sam odjeću koju su nosile umjetnice poput Severine, Sare Renar, Nele Đinđić i Lu Jakelić. Bile su to ručno rađene haljine, bluza od tila, komadi koji slave individualnost. Moda me i dalje oblikuje, ali danas je moj odnos prema njoj zreliji. Više je promišljen.
U jednom trenutku poželjela sam predah od same proizvodnje i počela se baviti prodajom i digitalnim marketingom, što me dovelo do nove pozornice, aukcijske kuće Artmark. Tražili su osobu s osjećajem za estetiku, darom za komunikaciju i ljubavlju prema umjetnosti. Prijavila sam se i vrlo brzo dobila poziv da postanem njihova aukcionarka. Bio je to logičan, ali i neočekivano uzbudljiv sljedeći korak.
Što vas je tome privuklo?
- Umjetničko tržište u Hrvatskoj još traži svoj glas, svoju publiku i svoje ritmove, a ideja da mogu aktivno sudjelovati u njegovom oblikovanju za mene je bila jako uzbudljiva. Naravno, i sama titula prve hrvatske aukcionarke imala je svoju težinu. Zvučala je odvažno, moćno, čak pomalo teatralno. Ono što me zadržalo bio je osjećaj pripadnosti izrazito kvalitetnom timu proaktivnih ljudi i povijesti hrvatske umjetnosti koja čini samu srž aukcijskog svijeta. U tom prostoru, između umjetnina i publike, osjećam se prirodno. Kao da su sve moje prethodne uloge dizajnerice, stilistice i komunikatorice pronašle zajednički jezik.
Koje su najizazovnije, a koje manje lijepe strane tog posla?
- Najizazovniji dio svakako je fizička izdržljivost. Tijekom aukcijske večeri stojim satima, govorim bez stanke, istovremeno pratim atmosferu u dvorani, licitacije online i preko telefona. Sve mora biti pod mojom kontrolom, ali i neprimjetno publici. To zahtijeva izniman fokus, ritam disanja i gotovo performativnu prisutnost. Najljepše? Taj osjećaj kada podignem čekić i publika zadrži dah. Pogotovo kada je riječ o djelima kulturne važnosti. Divno je znati da radim rame uz rame s vodećim imenima međunarodnih aukcija poput Helene Newman i Olivera Barkera, a istodobno pridonosim razvoju tržišta koje još raste i traži svoj identitet. Manje lijepe strane? Unatoč ljepote umjetnosti, primarna djelatnost aukcijske kuće je prodaja pa se često suočavam s hladnim aspektima tržišta, gdje se umjetnost svodi na brojke, postotke i pregovore.
Esteta ste, pa kako biste opisali vaš osobni stil odijevanja - poslovni i privatni?
- Moj poslovni stil je dosta kalkuliran. Rekla bih, pročišćeni business casual jer dani u galeriji i s klijenticama znaju biti jako dugi pa mi je bitno da se uz to što dobro izgledam i dobro osjećam. S obzirom na tempo i dinamiku posla, unaprijed osmislim nekoliko "uniformi" po sezoni koje mi omogućuju da budem dotjerana bez previše razmišljanja. Moj izbor najčešće pada na krojeve koji su precizni, tamne boje s jednim upečatljivim detaljem. Bilo da je to volumen rukava, kroj haljine ili tekstura materijala. Ne želim odvratiti pažnju s djela, ali želim zadržati pogled publike dovoljno dugo da ih povedem kroz priču.
Inače, stil mi je izravno povezan s emocionalnim stanjem i s menstrualnim ciklusom. U ovulaciji volim izražajnije, ženstvenije komade; boje, krojevi, uzorci. Dok u menstrualnoj fazi biram odjeću koja me nježno skriva. Volim kad se osjećam zaštićeno, a opet svoja. U toj fazi ne volim privlačiti pažnju jer se dublje povlačim u sebe.
Koji vam je najdraži odjevni predmet?
- Teško je za izabrati jedan komad. Ali imam najdraži aukcijski outfit: haljinu koju sam sama sašila prije nekoliko godina, crnu, usku, s bijelim prenaglašenim satenskim puf rukavima. Nosila sam je na jednoj od prvih aukcija koje sam vodila. To je komad koji me podsjeća koliko sam stvari sama izgradila, doslovno i simbolično.
Koji vam je omiljeni modni dodatak ili detalj?
- Zadnji komad koji obožavam je ručno bojena prirodnim pigmentima, svilena marama tekstilne dizajnerice Vedrane Peček. Osim toga, moj osmijeh i naušnice. Uvijek naušnice. Volim ih mijenjati ovisno o tonu dana. Nekad su to decentne zlatne kapljice, nekad dramatične, skulpturalne forme koje podsjećaju na mobile Alexandera Caldera. Odmalena sam fascinirana naušnicama, a danas su mi često završni detalj koji definira cijeli outfit.
Kakve su vam shopping navike - kupujete li stihijski ili promišljeno?
- Promišljeno, uvijek. Ne vjerujem u sezonske trendove koji traju koliko i story na Instagramu. Moj ormar nije prepun, ali svaki komad u njemu ima funkciju, svrhu i priču. Kada nešto kupujem, unaprijed znam kako će se kombinirati s ostalim stvarima koje već posjedujem. Garderoba mi mora funkcionirati kao skladna kolekcija, a ne kao skup nepovezanih impulsa. Ne trošim na brzu modu i ne radim "haulove". Kvaliteta proizvodnje, pretežito prirodni materijali i kroj koji meni osobno laska, to su mi kriteriji pa stoga često kupujem u vintage i second hand trgovinama. Moda me zanima kao produžetak karaktera i alat za uspješnu neverbalnu komunikaciju sa svijetom.
Koji su vam omiljeni dizajneri, odnosno brendovi?
- Daniel Roseberry za Schiaparelli zbog njegove teatralne imaginacije i sposobnosti da žensko tijelo pretvori u mitologiju. Giorgio Armani, posebno u svojoj couture verziji. Tom Ford zbog precizno dozirane moći i senzualnosti koju ušiva u svaki šav. Privlače me dizajneri koji razumiju ženu, ne samo vizualno, već energetski. Volim dizajnere i brendove koji vole žene i vole ih iskreno, bez potrebe da ih dominiraju ili maskiraju. Od domaćih dizajnera na popisu mi stoje Klisab i Marija Kulušić. Odjeća mora osnažiti, ne baciti u depresiju.
Imate li uzore u odijevanju?
- Inspiriraju me žene koje su imale jasno definiran stil jer su imale jasno definiran identitet. Georgia O‘Keeffe, zbog njene smirene, gotovo monaške estetike koja je uvijek dolazila iznutra. Dita Von Teese, jer je svaka njezina pojava vrisak samopouzdanja, precizno izgrađena bez potrebe za tuđim odobravanjem. Diana Vreeland posebno me inspirira kao žena koja je od ekscentričnosti napravila standard i dokazala da osobnost nikada ne izlazi iz mode. Najviše me inspiriraju žene koje su kroz cijeli svoj rad, ali i način života, istraživale što znači biti žena u svijetu oblikovanom muškim pravilima. Judy Chicago, Louise Bourgeois, Patty Carroll. Njihova estetika je u biti bila njihov alat za komunikaciju. Oružje na patrijarhalnom bojištu. Od njih učim da stil nije ono što odjeneš, već način na koji ulaziš u prostor i što tamo odlučiš reći. Zaljubljena sam u radove domaćih autorica kao što su Ivana Mrčela, Hana Hanak, Ariana Herceg, Mia Matijević Akrap, Nika Vrbica, Tara Beata Racz i tako bih mogla do sutra.
Kakav vam je stil šminkanja?
- Francuski. Nepretenciozan, jednostavan i prirodan. Ten volim ujednačen i svjež, obrve uvijek definirane, a ostatak šminke lagano naglašava moje najbolje adute kao što su duge trepavice, rumeni obrazi i pune usne. Volim kada lice izgleda odmorno i nježno. Šminka mi je alat za usklađivanje unutarnjeg i vanjskog svijeta u kojem živim taj dan.
Kakva vam je beauty rutina?
- Veliki sam fan korejske kozmetike jer je funkcionalna, nježna prema koži i stvarno daje konkretne rezultate. Koristim Centella ampule i Beauty of Joseon kremu za lice sa zaštitnim faktorom 50. SPF sam tek nedavno uvela u svakodnevnu rutinu i otada ne izlazim iz kuće bez njega. Rutina mi je jednostavna, ali učinkovita. Cilj mi je zdrava, smirena koža bez potrebe za previše proizvoda. Veliki sam fan layeringa parfema i miješanja s uljima pa tako, primjerice, kao podlogu, posebno ljeti, volim koristiti Yves Rocher Monoi de Tahiti ulje sa zlatnim česticama. Ne volim kada parfem bezobrazno dominira prostorom, ali volim da ostane u pamćenju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....