MARKO TODOROV/CROPIX
intermittent fasting

Post je trend, a ne pokora: Mirna Maras otkriva kako se riješila naslaga oko struka i vratila energiju

Nitko ne voli odricanja, no mnogi su danas prihvatili intermittent fasting - poluprekidani post - jer je to odlična metoda za čišćenje organizma i polako, ali sigurno mršavljenje.

Ovoga proljeća mnogi žarko žele napuniti baterije - što zbog uobičajenog ciklusa koji prati buđenje prirode, što zbog potrebe da se resetiramo nakon proteklih godinu dana koronapandemije i potresa. Traži se pročišćenje, rasterećenje, korjenita obnova, ali bez velikog napora i stresa. Osjeća se to u svemu, pa tako i u prehrambenim trendovima. Otkako je produljeni boravak kod kuće postao pandemijska svakidašnjica, u pripremi jela više je ležernosti i fleksibilnosti, čak i kad je riječ o dijetama.

Ionako su stroge dijete već otprije izgubile na popularnosti, a sada su definitivno pokleknule pred praktičnim planovima prehrane u kojima se manje spominje ograničavanje, a više prilagođavanje. Pritom se, naizgled paradoksalno, posebno ističe - post. Ali, više to nije klasično poimanje posta kao potpunog i poduljeg odricanja od hrane tijekom kojega se isključivo pije voda. U suvremenim inačicama post je svojevrsni “križanac” nejedenja i jedenja.

Čitajte i: Svijet je poludio za 'povremenim postom' pa sam ga isprobala: Bilo mi je zlo, vrtjelo mi se, ali me onda dočekalo iznenađenje

Brojne su moderne verzije posta, no prevladavaju one što se temelje na metodi intermittent fasting - takozvanom poluprekidanom postu.

image
Kad je u posebnom režimu, Mirna Maras posti pet dana u tjednu
MARKO TODOROV/CROPIX

On se provodi naizmjeničnim suzdržavanjem od hrane i konzumiranjem, u određenim vremenskim razmacima tijekom dana. Najčešće se prakticira u omjeru 16:8 (šesnaest sati nejedenja i osam sati tijekom kojih se može jesti) jer se to relativno jednostavno može uklopiti u uobičajeni način života. Svatko može odabrati satnicu koja mu najbolje odgovara, a mnogima je najlakše da razdoblje kad se može jesti bude od jutra do popodneva, dok razdoblje posta traje uvečer i tijekom noći. U razdoblju bez hrane pije se voda i nezaslađeni čaj, a može se piti i kava, ali samo ako nema nepovoljnog utjecaja na zdravstveno stanje i ne potiče želju za jelom.

Čitajte i: Topi kile, regulira hormone, ubrzava metabolizam i štiti od bolesti! Sve o prehrani po režimu 16:8

Intermittent fasting postao je svjetski hit uvelike zahvaljujući Jennifer Aniston, Halle Berry, Hughu Jackmanu, Chrisu Hemsworthu i drugim holivudskim zvijezdama koje ga hvale kao odličnu metodu za lakše mršavljenje, ali i za osnaživanje i energiziranje organizma.

Među poznatim je domaćim sljedbenicima poluprekidanog posta Mirna Maras Batinić (42) koja ga se sustavno pridržavala posljednjih pola godine.

- Nikad nisam imala problema s viškom kilograma što, među ostalim, mogu zahvaliti i genima. No, jesenas mi se počeo nazirati “šlaufić” oko trbuha i osjećala sam da nemam dovoljno energije. Odlučila sam pročistiti organizam poluprekidanim postom, ali sumnjala sam da ću izdržati šesnaest sati bez ijednog zalogaja, jer veliki sam gurman. Bilo je puno lakše nego što sam očekivala. Samo sam prvi dan bila pomalo gladna, a već sljedeći dan navikla sam se na novi plan prehrane - kaže voditeljica HRT-ove emisije TV Bingo.

Mirna je ustanovila da joj najbolje odgovara da može jesti u razdoblju od 10 do 18 sati, a preostali dio dana pila je vodu, čaj i povremeno kavu. Intermittent fasting metodu provodila je pet dana u tjednu, a preostala dva dana napravila bi stanku bez posta.

- Cijelo vrijeme jela sam uobičajeno, ništa posebno nisam izbjegavala, samo sam se pridržavala zadane satnice. Trbuh mi se izravnao, imam više energije, osjećam da sam lakša i poletnija. Baš zbog tog osjećaja namjeravam uskoro nastaviti s poluprekidanim postom - zaključuje voditeljica.

image
Mirna je ustanovila da joj najbolje odgovara da može jesti u razdoblju od 10 do 18 sati, a preostali dio dana pila je vodu i čaj
MARKO TODOROV/CROPIX

Intermittent fasting na glasu je kao izvrstan čistač organizma. Jednostavno rečeno, kada se na spomenuti način ograniči vrijeme uzimanja hrane, tijelo počinje trošiti vlastite zalihe. Pritom se u tjelesnim stanicama uklanjaju štetne tvari i reciklira se otpad. Svojevrsna je to generalka koja se može usporediti s čišćenjem kuće, objašnjava nutricionist Branimir Dolibašić, osnivač portala Nutriskop.hr.

Čitajte i: Čišćenje po principu intuitivnog posta: Nov koncept ishrane koji je oduševio Gwyneth Paltrow

- Prilikom takve generalke organizam se resetira te počinje učinkovitije proizvoditi i iskorištavati energiju. Probava se rasterećuje, normaliziraju se signali gladi i sitosti, čovjek može dublje osvijestiti i bolje kontrolirati što i kako jede. No, to nipošto ne znači da je poluprekidani post univerzalno rješenje koje uvijek djeluje. Post može imati i brojne nuspojave, od razdražljivosti, umora i oslabljene koncentracije do manjka vitamina i minerala, poremećaja krvnog tlaka, pada imuniteta... Oni koji nisu sigurni provode li post na ispravan način ili imaju zdravstvene tegobe, svakako bi se trebali savjetovati s nutricionistom. Primjerice, poluprekidani post može dodatno narušiti stanje osoba s poremećajima prehrane i hormonskim poremećajima, dijabetičara, bubrežnih i drugih kroničnih bolesnika, a ne preporučuje se trudnicama, kao ni osobama mlađim od 18 godina - upozorava nutricionist.

Dodaje da poluprekidani post ne smije biti opravdanje za neumjerenost u razdobljima jedenja, nego u svakom planu prehrane treba jesti uravnoteženo - ponajprije raznovrsne prirodne namirnice, a što manje onih industrijski prerađenih.

Popularne vrste suzdržavanja

  • 5:2
  • pet dana u tjednu prehrana je uobičajena, bez kontrole kalorija, a preostala dva dana uzima se mala količina hrane, u prosjeku 500 kalorija dnevno.
  • 16:8
  • šesnaest sati u danu se posti (samo se pije voda i nezaslađen čaj), a tijekom preostalih osam sati može se jesti.
  • 12-satni post
  • najčešće se provodi u razdoblju od 19 sati do 7 sati sljedećeg dana, odnosno preko noći.
  • 24-satni post
  • jednom ili dvaput tjedno posti se neprekidno tijekom 24 sata.

OMAD

(kratica od engleskog naziva one meal a day) - jedan obrok dnevno. Tijekom razdoblja od 24 sata posti se 23 sata, a u preostalih sat vremena osoba može jesti što želi.

Naizmjenični post

(alternate-day fasting) - naizmjence se jedan dan jedu uobičajeni obroci, a sljedeći dan uzima se otprilike 500 kalorija ili se posti bez imalo hrane.

Fleksibilni post

jednom u tjednu provodi se neki oblik poluprekidanog posta, primjerice 16:8, 12-satni ili 24-satni.

Popodnevni obroci

Ikona mladolikosti, holivudska zvijezda Jennifer Aniston (52) kaže da svoju izvanrednu formu može zahvaliti jogi, kardio treningu, boksu i poluprekidanom postu sa satnicom 16:8. To joj je rutina u održavanju vitkosti.

image
PROFIMEDIA

- Satnicu sam rasporedila tako da šesnaest sati nejedenja obuhvaća večer, noć i jutro. Noćna sam ptica pa se obično budim oko 9 sati. Umjesto klasičnog doručka bolje mi odgovaraju napici - obvezno popijem sok od celera, a kasnije si pripremim kavu. Jedem u drugom dijelu dana, i to lagane obroke na bazi prirodnih namirnica - otkrila je glumica koja metodu intermittent fasting provodi svaki dan osim nedjelje.

Bolji san i probava

I svjetski teniski šampion Novak Đoković (33) već je dvije godine pobornik metode 16:8, uz prehranu koja se uglavnom temelji na biljnim namirnicama.

- S ovom metodom imam više energije tijekom dana, poboljšala mi se probava i bolje spavam - rekao je slavni tenisač koji voli započeti dan čašom tople vode s limunom, s dodanih nekoliko kapi ionsko-koloidne otopine srebra što, prema Đokovićem riječima, pomaže protiv štetnih mikroba i dobro je za detoks. Veliki je ljubitelj i zelenih sokova i smoothieja od lisnatog povrća i spiruline.

image
PROFIMEDIA

Prvi reket svijeta izjavio je da mu nimalo ne smeta za formu to što obično nema klasičnih obroka šesnaest sati u danu. Intermittent fasting pažljivo je uklopio u svoj način života u dogovoru s nutricionistom.

Post prema lunarnom kalendaru

- Povremeno provodim poluprekidani post s razdobljima od šesnaest sati bez hrane i osam sati kada se može jesti. Takva satnica odlično se može uklopiti tijekom dana, a obično je primjenjujem dva do tri tjedna. Često napravim i trodnevni detoks kada samo pijem hladno prešane sokove - kaže zagrebačka glumica Ana Begić Tahiri (41).

image
NEJA MARKICEVIC/CROPIX

Među omiljenim joj je metodama pročišćavanja organizma i takozvana Mjesečeva dijeta, odnosno post prema lunarnom kalendaru. Mjesečeve mijene (uštap, mlađak, prva i zadnja četvrt) smatraju se osobito povoljnim razdobljima za rješavanje viška tekućine iz tijela i lakše mršavljenje pa se tada preporučuje 24-satni post samo na vodi i čaju.

Manje kalorija, više energije

Znatni dio karijere australskoga glumca Chrisa Hemswortha (37) svodio se na visokoproteinsku prehranu za izgradnju mišića, kako bi mogao vjerno dočarati svoj najpoznatiji filmski lik, superjunaka Thora. No, za neke druge uloge, poput, primjerice, brodolomca u filmu ‘U srcu mora’, Chris se morao stanjiti. Ustanovio je da to najlakše postiže pomoću poluprekidanog posta sa satnicom 15:9.

image
PROFIMEDIA

- S metodom intermittent fasting jako mi se povećala razina energije. Naučio sam smanjiti kalorije a da pritom nisam gladan. Organizam mi se brzo naviknuo na takav način prehrane - kaže Hemsworth.

Linker
26. studeni 2021 07:46