Jasna Nanut
 Matej Dokić
Mlade snage režije

Sjećate li se Jasne Nanut? Bivša voditeljica snimila dirljiv film o ocu nakon što je preminuo

Nove nade domaće kinematografije, koje će svoje radove prikazati na Danima hrvatskog filma, veže zajednički trenutak iz života - postale su redateljice nakon što je svakoj od njih puknuo film u bivšoj profesiji.

Lijepa ženska lica poželjna su na malim i velikim ekranima, ali situacija je znatno drukčija "s druge strane", iza kamere. Nije to paušalna, seksistička tvrdnja, nego statistički potkrijepljen podatak: prema nedavno objavljenom istraživanju Državnog centra iz San Diega (Study of Women in Television and Film), od ukupne lanjske holivudske produkcije samo su 7 posto filmova režirale - žene. U Europi, pa i u Hrvatskoj, situacija je nešto bolja, tu je aktivno 20 posto redateljica, no zato se 84 posto javnih sredstava za snimanje filmova dodjeljuje muškarcima, a oni su u toj industriji i više plaćeni. Unatoč takvoj turobnoj situaciji, koja je na mnoge djelovala obeshrabrujuće, Jasna Nanut (42), Kristina Kumrić (41) i Nikica Zdunić (29) odlučile su živjeti od režiranja filmova - i to nakon što su već iskusile profesionalni život u nekoj drugoj branši. A što su Jasna, Kristina i Nikica snimile - pokazat će u svojim kratkometražnim radovima na Danima hrvatskog filma koji se od 16. do 20. lipnja održavaju u zagrebačkom kinu Tuškanac i na njegovoj ljetnoj pozornici. U svojim filmovima obrađuju različite teme i iz drukčijih rakursa, no sve tri su inspirirane vlastitim iskustvima te njeguju suptilnu, nenametljivu estetiku.

Jasna Nanut jedina je među njima iskusila i život ispred kamere, s obzirom na to da je u ranim dvadesetima s dvije godine mlađom sestrom Ivanom postala poznato televizijsko lice. Kao novinarka emisije "Glamour Caffe" izvještavala je s međunarodnih filmskih festivala i intervjuirala svjetske zvijezde, a kasnije je bila voditeljica emisija "Trenutak istine" i "Masterchef". Svi ti komercijalni projekti, međutim, nisu utjecali na njezinu redateljsku estetiku. Ona radi filmove lišene upadljivih (i dopadljivih) vizualnih efekata, što je vidljivo u "Tanji", s kojom će nastupiti na Danima hrvatskog filma. Riječ je o dirljivoj priči posvećenoj njezinu ocu, koji je preminuo prije dvije godine, koja sadrži mnoge autobiografske elemente.

Redateljice Jasna Nanut
Kaptol Boutique Cinema, Zagreb
Fotograf Matej Dokic 020617
Matej Dokić
Jasna Nanut

- Film je sniman u neboderu u kojem sam odrasla, u zagrebačkom kvartu Savica, a za glavnoga glumca odabrala sam Zdenka Jelčića, koji me fizički podsjeća na tatu. Pokazivala sam mu tatine fotografije, puno sam mu govorila o njemu i uspio ga je nevjerojatno dobro “skinuti” - govori magistrica filmske i televizijske režije te dodaje kako je njezin otac, kao inženjer strojarstva, smatrao da je njezin i sestrin posao u medijima nesiguran i da ima neuredan ritam. No unatoč tome što nema fiksno radno vrijeme - jer piše scenarije za mnoge TV emisije i režira filmove - ona je supruga i mama koja svaki dan kuha, čisti, ide na tržnicu... I njezinoj kćeri Kimi (9) sviđa se svijet filma: kad god može, prati mamu na snimanje (i voli spavati u hotelima) i već tri godine pohađa dramsku grupu u Zagrebačkom kazalištu mladih.

U biografskom filmu "Tanja" Zdenko Jelčić glumi Jasnina Oca

Kristina Kumrić, pak, 9-godišnjoj kćeri Flori ne priželjkuje karijeru u svojoj struci.

- Među ostalim i zato što se u Hrvatskoj teško živi samo od snimanja filmova. Nasreću, ja imam stalni prihod jer predajem na Odjelu za kulturologiju Sveučilišta u Osijeku - govori Kristina Kumrić, rodom iz mjesta Igrane kraj Makarske, koja je film "Po čovika" (premijerno prikazan u rujnu 2016. na Filmskom festivalu u Torontu) snimila prema autobiografskom scenariju spisateljice Maje Hrgović.

Kristinin film "Po čovika", s Janjom Avdagić u glavnoj ulozi, osvojio je tri nagrade na festivalu u New Yorku

No u mnogočemu je vidjela elemente iz vlastitog života, u ratno doba u Dalmaciji. Poput glavne junakinje, djevojčice koja promatra povratak ratnika, i Kristini su živa sjećanja na godine kada je polovica muškaraca iz njezina sela bila na frontu, a vožnja do Zagreba trajala je dvadesetak sati jer su ceste bile neprohodne. U to je vrijeme upisivala studij u Zagrebu, nesigurna kao i većina 18-godišnjakinja u ono čime se želi baviti u životu, i odabrala Tekstilnotehnološki fakultet. Nakon diplome dobila je posao kontrolorke kvalitete u jednoj talijanskoj modnoj tvrtki: imala je dobru plaću i riješeno stambeno pitanje, no nije bila sretna. I nakon dvije godine odlučila je preokrenuti svoj život. Dala je otkaz i počela se pripremati za studij filmske režije na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, što je zapravo oduvijek htjela, ali s 18 godina nije za to imala dovoljno samopouzdanja. Te 2004. primljena je na Akademiju - iz prvog pokušaja.

Redateljice Kristina Kumric 
Kaptol Boutique Cinema, Zagreb
Fotograf Matej Dokic 020617
Matej Dokić
Kristina Kumrić

I Nikica Zdunić napravila je drastičan rez u karijeri, mijenjala je profesiju u godinama kad mnogi njeni vršnjaci još nisu ni počeli raditi. No, ona je krenula rano, sa 17 godina upisala je zagrebački Pravni fakultet, diplomirala u roku i zaposlila se u jednoj konzultantskoj tvrtki. Istodobno je počela zalaziti u Kinoklub Zagreb u kojem je otkrila jedan sasvim novi svijet: kreativnu atmosferu, razgovore o filmovima, knjigama i tekstovima koji mogu biti potencijal za snimanje filmskih priča... I u jednom je trenutku shvatila da to treba biti njen život.

Redateljice Nikica Zdunic
Kaptol Boutique Cinema, Zagreb
Fotograf Matej Dokic 020617
Matej Dokić
Nikica Zdunić

Dala je otkaz u tvrtki i s 25 godina upisala režiju. U samo četiri godine postigla je dojmljive rezultate: snimila je osam filmova, a svaki je osvojio barem jednu nagradu - od Dekanove i Rektorove do posebnog priznanja na Zagrebačkom filmskom festivalu...

Za film "13+" dobila je posebno priznanje na lanjskom ZFF-u

O njezinim ambicijama svjedoči i to što je jedina iz Hrvatske sudjelovala na nedavno održanoj filmskoj radionici Looking China u multimilijunskom kineskom gradu Changshau. Na Danima hrvatskog filma svojevrsna je rekorderka jer će prikazati čak tri naslova - "Opet, unedogled", "13+" i "Žene žene žene". A svi, kaže, govore o njezinu životu.

Na filmskoj radionici u KIni s producenticom Wushan snimala je industrijske pogone

Dražen Čuček i Tihana Lazović u filmu "Opet, unedogled"

- Pišem o onome što sam proživjela, o osjećajima, ali ne prikazujući plastično konkretne događaje - govori i dodaje da joj pravničko obrazovanje pomaže i u ovom kreativnom poslu, u kojem je također potrebna radna disciplina, organiziranost i vještina snalaženja u administrativnim poslovima. Kako troškovi snimanja studentskih filmova uvijek prelaze budžete koje dodjeljuje Akademija, snalazi se na sve moguće načine, a sponzor joj je najčešće tata, stomatolog Nikola Zdunić. Sve tri sugovornice slažu se da su u redateljskom poslu zbog svojih "ženskih" osobina - emotivnosti, suosjećanja i majčinskog instinkta - u prednosti nad muškim kolegama. Jer vođenje ekipe na setu je poput brige o obitelji, u kojoj treba stvoriti skladne odnose i ugodnu atmosferu. A da je to bitno za snimanje filmova i da se trendovi polako mijenjaju svjedoči Sofia Coppola, koja je nedavno osvojila Zlatnu palmu za režiju - kao druga žena u 70 godina dugoj povijesti Filmskog festivala u Cannesu.

Redateljice Kristina Kumric, Nikica Zdunic i Jasna Nanut
Kaptol Boutique Cinema, Zagreb
Fotograf Matej Dokic 020617
Matej Dokić

Linker
26. listopad 2022 10:02