"nije u šoldima sve"

Shakira VS Piqué: Ljubav, moć, patetika - i milijunska zarada

Njihova ljubavna tarapana vam vjerojatno već izlazi na uši, ali valja ponovno promisliti koliko je teška ljubavna povreda i zašto kada krene osvećivanje, uglavnom nema govora o ljubavi? Ona se prodala...

Shakira je zaradila silne milijune. Ima veliki hit i prevarena je, ostavljena i ponižena. Sva retorika tog pop-diskursa koji ona zastupa i ispjevava cijeli život, a zbog koje je postala megauspješna zvijezda, sada izgleda kao Pigmalionov efekt (u sociologiji poznato kao samoispunjavajuće proročanstvo). Ona, kao seksi i talentirana pop diva koju svi žele i ne mogu imati. On kao ljepotan iz bajke. I dosada. Dosada kao treći lik te polu-fantastične veze. Naime, za dosadu ju je optužio Pique, slavni nogometaš od kojeg se rastaje. Optužio ju je za lijenost, za to da je postala "baba" kojoj zabava i užitak više ništa ne predstavljaju.

Kažnjavanje iz povrede, medijsko manipuliranje i difamacije su očekivano uslijedile. Ta, prevario ju je sa studenticom, i to je varanje – kako izgleda trajalo skoro godinu dana. Kada su ga razotkrili pojedeni pekmez iz frižidera i naknadno paparazzi, negirao je, meškoljio se i onda negdje indirektno priznao. Shakira je sačuvala dignitet i nastavila hrabro dalje. Obračunala se sa svojim novim megahitom kojim mu je poručila da je zamijenio Rolex za Casio, Ferrari za Twingo.

Jezik brendova, odnosno brendove same koje je uvela za metaforičku usporedbu svoje vrijednosti spram vrijednosti partnerice koju je Pique odabrao valja čitati na nekoliko razina. Prva razina nam kaže da pop ljubavni diskurs prepoznaje jedino materijalnu moć kao vrijednost kojoj se teži, vrijednost spram koje se uspoređuju odnosi snaga. Seks i ljubav, znamo, pripadaju polju moći puno više nego romantičnom užitku o kojemu smo naučili kroz obrazovanje, medijsko-filmsku industriju i tradiciju snatriti.

image

Shakira i Gerard Pique na Davis Cupu prije par godina

ELLA LING/BPI/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA ELLA LING/BPI/SHUTTERSTOCK EDITORIAL/PROFIMEDIA

Druga, nužno okrutnija razina, ona je u kojoj prepoznajemo interese spomenutih brendova i samih aktera ove priče. Prodaja spomenutih se povećala. Metafora je pomogla da se pažnja okrene spram onih nužno okrnjenih u tom natjecanju. To su ovaj put Twingo i Casio. Ferrari i Rolex su ipak "klasa" iznad s kojom se "puk" ne identificira lako. Ako uopće. Da ne spominjem nužno sramoćenje koje u svim kulturama mora proći (manje ili više) bilo koja žena koja je starija od svog partnera. Shakira je nekih deset godina starija od Piquea i to je medijski redovito bilo isticano, jer ta činjenica valjda nešto posebno znači. Zanimljivo je primijetiti da te brojke u suprotnoj relaciji ne znače ništa, kada je naprimjer muškarac tih beznačajnih deset godina stariji od svoje supruge.

Nije mala stvar kolaboracija brendova u bilo kojemu umjetničkom izričaju, jer po današnjim standardima direktnog i indirektnog reklamiranja, pretpostavlja se velika novčana transakcija. Nemoguće je (radi "poslovne" tajne) ustvrditi je li Shakira s ovom metaforom direktno profitirala od onih kojima je dala prednost jer to nije potvrđeno, ali Pique potencijalno jest.

Naime, njegove medijske geste odnosno odgovori na pjesmu (pojavljivanje s Twingom i Casiom) pokazali su da je "nagrađen" kao što bi bio bilo koji "mali" čovjek koji odabire "manje" ili "skromnije" za svoj život. On je odabrao manje skupe brendove, i nepoznatu partnericu, a mogao je "imati sve". Znamo kako ta "sirotinjska" psihologija funkcionira i kod nas, sjetimo se onog slavnog stiha "nije u šoldima sve" koja ekonomski i socijalno deprivilegirane poetski štiti i tješi – kao, uvijek postoje vrijednosti koje nadilaze ovo za čim više klase jure, a to su materijalna, opipljiva bogatstva. Ne duhovna.

U tom narativu – Pique je tek običan čovjek iz naroda koji se oteo iz ralja hladne, stare kraljice i vratio se toplim, stvarnijim okvirima života. Neovisno o tome koliko je to neistinito, krivo i toksično po poruku ove priče, naši uhodani obrasci razmišljanja imat će posebno razumijevanje i za tu verziju. A Shakira, njoj će kao biti dobro, nastavila je biti bogata, slavna i žrtva još jedne emocionalne povrede koja će biti, kao što već je, na mnoge načine pop-kulturalno korištena, i prodana.

Linker
19. travanj 2024 18:01