Predstavljena je kampanja „Dok nas smrt ne rastavi“ koja se istodobno provodi u osam zemalja regije s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.
U foajeu Kazališta Gavella jučer je predstavljena regionalna kampanja pod sloganom „Dok nas smrt ne rastavi“, posvećena borbi protiv femicida i nasilja nad ženama, koju u Hrvatskoj provodi Autonomna ženska kuća Zagreb (AŽKZ). Kampanja se istodobno provodi u osam zemalja regije, Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Albaniji, Sjevernoj Makedoniji i Bugarskoj, s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.
„Regionalna kampanja pod sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ nastala je iz potrebe da se o femicidu govori otvoreno, politički i bez ublažavanja stvarnosti. Femicid nije privatna tragedija, nego društveni i politički problem. To je ubojstvo žene zato što je žena, najčešće krajnji ishod dugotrajnog nasilja koje institucije nisu spriječile, i društva koje nasilje još uvijek opravdava ili prikriva. Ovom kampanjom želimo razbiti šutnju i preokrenuti narativ. Jer svaka žena ubijena od strane partnera ili bivšeg partnera u mjesecima prije smrti tražila je pomoć, nekad od obitelji i prijatelja, nekad od sustava koji ju je trebao štititi, a nije. Sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ želimo ukazati kako se ideja ‘vječne ljubavi’ i bračne odanosti u patrijarhalnom društvu često koristi za normalizaciju kontrole, posesivnosti i nasilja. U središtu kampanje nalazi se crna vjenčanica, simbol nasilja koje se skriva iza slike ‘savršenog odnosa’. Ona je poziv da prepoznamo znakove opasnosti, da prekinemo tišinu i da svaka žena zna da ima pravo na život bez nasilja“, izjavila je Valentina Andrašek iz Autonomne ženske kuće Zagreb.
Samo od početka 2025. godine zabilježeno je 11 novih slučajeva femicida. U posljednjih deset godina u Hrvatskoj je ubijeno 165 žena, od kojih su 43,6 % ubili njihovi partneri ili bivši partneri. 215 djece ostalo je bez majki, a procjenjuje se da je u 80 % slučajeva nasilje prije toga bilo neprijavljeno.
U svom izlaganju, Dubravka Šimonović, bivša specijalna izvjestiteljica Ujedinjenih naroda o nasilju nad ženama, istaknula je da je nužno uspostaviti nacionalni mehanizam za praćenje i analizu slučajeva femicida u Hrvatskoj, kao i osigurati punu provedbu međunarodnih standarda, Istanbulske konvencije, CEDAW preporuka i UN okvira o eliminaciji nasilja nad ženama.
„Prikupljeni podaci pokazuju da su oko 90% žrtava ubijenih u kontekstu intimno partnerskih odnosa (suprug /supruga) – žene. To znači da femicid nije privatni problem, nego strukturalni problem rodne neravnopravnosti i odgovornost države. Femicid nije iznenadan čin. On je predvidljiv i sprječiv ako institucije rade svoj posao. Svaki femicid mora biti analiziran, tko je znao, tko nije reagirao i zašto. Država mora preuzeti odgovornost, a ne prebacivati krivnju s jedne institucije na drugu,“ poručila je Šimonović.
Autonomna ženska kuća Zagreb istaknula je da borba protiv femicida ne počinje tek u trenutku nasilja, nego puno ranije, u svakodnevnim obrascima nejednakosti, seksizma i društvenog omalovažavanja žena. Bez ravnopravnosti spolova nema ni sigurnosti za žene. Femicid se može spriječiti samo ako svaka karika sustava preuzme odgovornost, ako institucije procjenjuju rizik, ako policija i sudovi reagiraju pravovremeno, ako društvo prestane sumnjati u žene i počne vjerovati njihovim riječima.
Kampanja će se u Hrvatskoj nastaviti kroz analize slučajeva femicida, zagovaranje provedbe međunarodnih mehanizama i preporuka, te edukativne aktivnosti usmjerene na prepoznavanje i prevenciju nasilja nad ženama.
U realizaciji kampanje volonterski su sudjelovali agencija McCann Zagreb, Universal Media, dizajner branda M10 M12 i crne vjenčanice Miomir Jelčić te Karla Zelić, koja je nosila vjenčanicu i svojim nastupom dala lice ovoj snažnoj poruci. Autonomna ženska kuća Zagreb zahvalila je i Kazalištu Gavella na podršci i gostoprimstvu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....