Crnu vjenčanicu je nosila Karla Zelić

 DOMAGOJ KUNIć
Crna vjenčanica

„DOK NAS SMRT NE RASTAVI“: Kada simbol ljubavi postane simbol borbe

Predstavljena je kampanja „Dok nas smrt ne rastavi“ koja se istodobno provodi u osam zemalja regije s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.

Predstavljena je kampanja „Dok nas smrt ne rastavi“ koja se istodobno provodi u osam zemalja regije s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.

U foajeu Kazališta Gavella jučer je predstavljena regionalna kampanja pod sloganom „Dok nas smrt ne rastavi“, posvećena borbi protiv femicida i nasilja nad ženama, koju u Hrvatskoj provodi Autonomna ženska kuća Zagreb (AŽKZ). Kampanja se istodobno provodi u osam zemalja regije, Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Albaniji, Sjevernoj Makedoniji i Bugarskoj, s ciljem podizanja svijesti o femicidu te poziva institucijama i društvu na odgovornost i sustavnu prevenciju nasilja nad ženama.

image

U središtu kampanje nalazi se crna vjenčanica, simbol nasilja koje se skriva iza slike ‘savršenog odnosa’

DOMAGOJ KUNIć

„Regionalna kampanja pod sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ nastala je iz potrebe da se o femicidu govori otvoreno, politički i bez ublažavanja stvarnosti. Femicid nije privatna tragedija, nego društveni i politički problem. To je ubojstvo žene zato što je žena, najčešće krajnji ishod dugotrajnog nasilja koje institucije nisu spriječile, i društva koje nasilje još uvijek opravdava ili prikriva. Ovom kampanjom želimo razbiti šutnju i preokrenuti narativ. Jer svaka žena ubijena od strane partnera ili bivšeg partnera u mjesecima prije smrti tražila je pomoć, nekad od obitelji i prijatelja, nekad od sustava koji ju je trebao štititi, a nije. Sloganom ‘Dok nas smrt ne rastavi’ želimo ukazati kako se ideja ‘vječne ljubavi’ i bračne odanosti u patrijarhalnom društvu često koristi za normalizaciju kontrole, posesivnosti i nasilja. U središtu kampanje nalazi se crna vjenčanica, simbol nasilja koje se skriva iza slike ‘savršenog odnosa’. Ona je poziv da prepoznamo znakove opasnosti, da prekinemo tišinu i da svaka žena zna da ima pravo na život bez nasilja“, izjavila je Valentina Andrašek iz Autonomne ženske kuće Zagreb.

image

Valentina Andrašek iz Autonomne ženske kuće Zagreb

JOSIP BANDIĆ CROPIX

Samo od početka 2025. godine zabilježeno je 11 novih slučajeva femicida. U posljednjih deset godina u Hrvatskoj je ubijeno 165 žena, od kojih su 43,6 % ubili njihovi partneri ili bivši partneri. 215 djece ostalo je bez majki, a procjenjuje se da je u 80 % slučajeva nasilje prije toga bilo neprijavljeno.

U svom izlaganju, Dubravka Šimonović, bivša specijalna izvjestiteljica Ujedinjenih naroda o nasilju nad ženama, istaknula je da je nužno uspostaviti nacionalni mehanizam za praćenje i analizu slučajeva femicida u Hrvatskoj, kao i osigurati punu provedbu međunarodnih standarda, Istanbulske konvencije, CEDAW preporuka i UN okvira o eliminaciji nasilja nad ženama.

image

Dubravka Šimonović

IVANA DOBROVOLJEC

„Prikupljeni podaci pokazuju da su oko 90% žrtava ubijenih u kontekstu intimno partnerskih odnosa (suprug /supruga) – žene. To znači da femicid nije privatni problem, nego strukturalni problem rodne neravnopravnosti i odgovornost države. Femicid nije iznenadan čin. On je predvidljiv i sprječiv ako institucije rade svoj posao. Svaki femicid mora biti analiziran, tko je znao, tko nije reagirao i zašto. Država mora preuzeti odgovornost, a ne prebacivati krivnju s jedne institucije na drugu,“ poručila je Šimonović.

image

Kampanju pod sloganom "Dok nas smrt ne rastavi", posvećenu borbi protiv femicida i nasilja nad ženama, u Hrvatskoj provodi Autonomna ženska kuća Zagreb (AŽKZ)

IVANA DOBROVOLJEC

Autonomna ženska kuća Zagreb istaknula je da borba protiv femicida ne počinje tek u trenutku nasilja, nego puno ranije, u svakodnevnim obrascima nejednakosti, seksizma i društvenog omalovažavanja žena. Bez ravnopravnosti spolova nema ni sigurnosti za žene. Femicid se može spriječiti samo ako svaka karika sustava preuzme odgovornost, ako institucije procjenjuju rizik, ako policija i sudovi reagiraju pravovremeno, ako društvo prestane sumnjati u žene i počne vjerovati njihovim riječima.

Kampanja će se u Hrvatskoj nastaviti kroz analize slučajeva femicida, zagovaranje provedbe međunarodnih mehanizama i preporuka, te edukativne aktivnosti usmjerene na prepoznavanje i prevenciju nasilja nad ženama.

image

Irska ambasadorica Wendy Dorman-Smith, Valentina Andrašek, švedska veleposlanica Anna Boda i Julia Tiefengraber, zamjenica šefa misije iz austrijskog veleposlanstva

JOSIP BANDIĆ CROPIX

U realizaciji kampanje volonterski su sudjelovali agencija McCann Zagreb, Universal Media, dizajner branda M10 M12 i crne vjenčanice Miomir Jelčić te Karla Zelić, koja je nosila vjenčanicu i svojim nastupom dala lice ovoj snažnoj poruci. Autonomna ženska kuća Zagreb zahvalila je i Kazalištu Gavella na podršci i gostoprimstvu.

24. studeni 2025 22:01