Jedan od najvećih europskih sajmova vintage odjeće, BeThrifty, ovoga vikenda dolazi u Zagreb. U prostoru Studija Katran u Radničkoj ulici zaljubljenike u održivu modu očekuje više od 4000 vintage i recikliranih komada - od markiranih majica i kožnih jakni do sportske odjeće poznatih brendova i retro košulja s printom. Zanimljivo je i kako se vintage odjeća ne naplaćuje po komadu, nego po težini - točnije, cijena jednog kilograma odjeće je 230 kuna.
BeThrifty je projekt koji su 2019. u Grazu pokrenula dvojica prijatelja, Borivoj Bori Radmanović i Christian Mayr. Razgovarali smo s Borivojem, koji je rođeni Zagrepčanin, i saznali sve o ovom jedinstvenom, ekološki osviještenom modnom projektu.
Borivoj se kao osmogodišnjak s obitelji preselio u Austriju, gdje je s 15 godina u školi upoznao Christiana i kaže da su već tada razmišljali o različitim projektima koje bi mogli realizirati. U međuvremenu je Bori završio ekonomiju i sa samo 22 godine s prijateljem s faksa otvorio svoju prvu tvrtku koja se bavila organizacijom Street Food Festivala po cijeloj Europi.
S Christianom je također radio na projektu s nakitom te su se jednom prilikom igrom slučaja našli na vintage ‘kilo‘ rasprodaji u Njemačkoj.
"Jednostavno nas je inspirirala ta ideja i odmah smo uočili što bi se moglo napraviti bolje, jer već smo imali puno iskustva u marketingu i organizaciji evenata. Nakon spomenutog događaja proveli smo pola godine istražujući tržište i kreirajući svoj brend", prisjetio se Radmanović i dodao:
"Motivirala nas je prvenstveno ideja o pokretanju projekta koji, naravno, mora biti profitabilan, ali ne na račun drugih ili prirode."
Uslijedio je njihov prvi samostalni event u Grazu, a prošle su godine organizirali više od 150 sajmova diljem Europe.
"Bili smo u skoro svakom gradu Austrije i Njemačke i zatim smo lagano počeli organizirati festivale i u Hrvatskoj i Sloveniji. Potražnja je jako velika i raste iz godine u godinu. Postali smo internacionalni uglavnom zbog našeg vrlo raznolikog tima. Imamo ljude svih mogućih nacija i zato smo odlučili isprobati koncept i izvan Austrije", ispričao nam je Bori i dodao kako cijeli BeThrifty tim nosi vintage odjeću, to jest "živi second hand životom".
Zanimalo nas je i gdje Borivoj, Christian i njih tim pronalaze vintage komade koje prodaju na svojim sajmovima.
"Imamo kompanije koje sortiraju second hand odjeću po našim standardima. Te kompanije se nalaze u cijeloj Europi. Našu odjeću, osim na eventima, kupci mogu nabaviti i online, a uskoro otvaramo i svoj prvi dućan u Grazu", otkrio je Bori.
Koncept naplaćivanje odjeće po kilogramu relativno je nepoznat hrvatskim kupcima pa smo zamolili Borivoja da nam ga objasni.
"To je jedinstven i drugačiji koncept prodaje, što se posebno sviđa mladima. Riječ je o pojedinačnim komadima koje sami odaberu i kombiniraju s našom drugom odjećom ili komadima koje već posjeduju, po cijeni od 230 kuna po kilogramu. Nekome tko još nikada nije bio na našem eventu najlakše je ovako objasniti - zamislite plac na kojemu se umjesto povrća i voća prodaje odjeća", našalio se.
A jesu li posljednjih godina ljudi postali osvješteniji po pitanju održive mode?
"Jesu, što se najviše vidi kod velikih fast fashion brendova koji se pokušavaju uključiti u trend s upotrebom ‘greenwashinga‘". smatra Radmanović.
Da i Hrvati postaju ekološki nastrojeni dokazuje uspješnost posljednjeg BeThrifty sajma, koji se održao u travnju ove godine.
"Odaziv je bio nevjerojatan, nismo računali na toliku navalu što je dovelo do dugog čekanja na ulazu i na izlazu. To nam naravno nije u interesu, zato trenutačno radimo na boljoj soluciji s ovom lokacijom i istovremeno tražimo nešto još veće", kaže Bori.
Zanimljivo je i kako je ovaj svestrani poduzetnik prije osam godina otvorio i uspješni hrvatski riblji restoran "Kornati" u Grazu.
"Zahvaljujući dobrom timu, lokal je sada među top pet restorana u Grazu. U Hrvatskoj provodim više od dva mjeseca svake godine, srce te ipak uvijek vuče kući", zaključuje.