VEDRAN PETEH/CROPIX
Sigurna vožnja

Idete na put? Uz ove jednostavne trikove sami provjerite je li vaš automobil ispravan i siguran

Provjera ispravnosti vozila vrlo je složen proces koji zahtjeva određeno znanje i vještine koje prosječni vozač najčešće nema. Međutim, postoji nekoliko jednostavnih trikova kako možemo samostalno provjeriti rade li pojedini sustavi na našem vozilu ispravno.

Svi volimo voziti nove automobile, ali za većinu vozača to često nije realna opcija. Kako naše vozilo stari, tako je podložnije i kvarovima. Održavanje vozila nužan je preduvjet za našu sigurnost u prometu i svaki, pa i najmanji kvar potrebno je rano uočiti i otkloniti kako bi naša vožnja bila ugodnija, sigurnija i bezbrižnija. Provjera ispravnosti vozila vrlo je složen proces koji zahtjeva određeno znanje i vještine koje prosječni vozač najčešće nema. Stoga puno povjerenje dajemo servisnoj radionici ili stanici za tehnički pregled kako bi se naše vozilo kvalitetno pregledalo.

Međutim, postoji nekoliko jednostavnih trikova kako možemo samostalno provjeriti rade li pojedini sustavi na našem vozilu ispravno.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

1. Provjera svjetala na vozilu

Kada smo parkirani blizu zida, bilo s prednjim, bilo sa stražnjim krajem našeg vozila, savršena je prilika da pregledamo svjetla na našem vozilu. Tada na zidu ispred vozila jasno možemo vidjeti odbljesak svjetala i time zaključiti rade li nam oba prednja svjetla na vozilu, zatim aktiviramo duga svjetla i također provjerimo njihovu ispravnost. Ako je naše vozilo opremljeno svjetlima za maglu njih je također potrebno uključiti i na isti način prekontrolirati. Za kraj upalimo žmigavce i gledamo pojavljuje li se odbljesak narančastog svjetla na obje strane vozila.

Ako se neki od odbljesaka ne pojavi na zidu, možemo zaključiti da je to svjetlo neispravno. Isto tako, kada je stražnji kraj vozila blizu zida moramo vidjeti crvene obrise i lijevo i desno, laganim pritiskanjem i otpuštanjem kočnice možemo vidjeti pale li nam se ispravno sva stop svjetla, odnosno upalimo li stražnju maglenku mora se pojaviti jako crveno svjetlo. Ubacivanje mjenjača u „rikverc“ mora se pojaviti bijelo svjetlo, a za kraj aktiviranjem pokazivača smjera završimo kontrolu svjetala.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

2. Provjera propuštanja tekućina

Često vozači nisu svjesni da iz njihovih vozila kapa ulje, rashladna tekućina ili nešto drugo. Sve što je potrebno za jednostavnu kontrolu je čisto parkirno mjesto. Jednostavan trik je jednom mjesečno vozilo parkirati što je moguće dalje od ulaza u trgovinu jer su često tamo parkirna mjesta najčišća. Kada obavimo šoping i izlazimo iz parkirnog mjesta, možemo se osvrnuti da vidimo ima li vidljivih tragova curenja tekućina iz našeg vozila u obliku kapljica ili lokve. Ako postoje tragovi curenja, najbolje je uputiti se u servisnu radionicu kako bi se vozilo dodatno provjerilo. Jedinu pažnju moramo obratiti da iza nas nije ostala lokva vode koja je nastala zbog kondenzacije vode iz klimatizacijskog uređaja ako nam je klima na vozilu bila upaljena. Pojava vode iz klimatizacijskog uređaja je normalna i za to nije potrebno posjetiti servis.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX CROPIX

3. Metlice brisača i tekućina za pranje stakala

Metlice brisača su potrošan dio koji zahtjeva zamjenu svakih nekoliko godina. Možemo ih jednostavno provjeriti uključivanjem pranja vjetrobranskog stakla i pregledom je li sva tekućina obrisana. Također, ako prilikom brisanja mokrog stakla dođe do struganja ili lupkanja metlice to nam je znak da je vrijeme za promjenu. Ako je vozilo opremljeno i sa stražnjim brisačem potrebno je i njega provjeriti. Također, tekućina za pranje stakla je neophodna i s vremenom ju je potrebno dotočiti.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

4. Stanje pneumatika

Pneumatici odnosno gume su također potrošan dio koji je moguće jednostavno provjeriti. Vrlo često nas mehaničar ili vulkanizer upozori koliko još dugo neke pneumatike možemo koristiti prije zamjene, ali neke osnovne provjere možemo i sami učiiniti. Kada je vozilo parkirano sagnemo se i pregledamo jesu li nam svi pneumatici neoštećeni i jesu li „napumpani“. Ako vidimo da je neki pneumatik slabije napunjen potrebno ga je dopuniti na odgovarajući tlak, ali onda i pratiti neko vrijeme.

Ako kroz tjedan dana opet dođe do ispuštanja najvjerojatnije je pneumatik negdje propusan i potrebno je uputiti se kod vulkanizera. Danas svi pneumatici na sebi imaju indikator potrošenosti (TWI – Tread Wear Indicators) koji nam pokazuju stanje potrošenosti njihove gazne površine. Ako su pneumatici toliko potrošeni da su te oznake u ravnini s gornjim slojem gaznog sloja, pneumatike je potrebno što je moguće prije zamijeniti.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

5. Ostale jednostavne provjere

Dok stojimo na semaforu možemo provjeriti radi li nam grijanje i hlađenje, naglim potezanjem pojasa možemo provjeriti radi li automatska kočnica na njemu, pogledom na instrument ploču ispred nas provjerimo je li se pojavila koja kontrolna lampica koja upućuje na kvar ili provjerimo pomiču li nam se retrovizori pritiskom na tipke na vratima.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Za detaljan pregled vozila potrebno je otići u mehaničarsku radionicu ili stanicu za tehnički pregled, ali jednostavnim provjerama često možemo sami uočiti male nedostatke koji također utječu na našu sigurnost. Malim trikovima za provjeru vozila možemo uvelike povećati svoju sigurnost, jer samo ispravno je sigurno.

image
VEDRAN PETEH/CROPIX

Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s CVH.

Linker
01. lipanj 2022 15:03