Foto: Coupé International, Beč
Coupé International's VOL.THREE

Zanimljiva 'site specific' instalacija u Francuskom paviljonu

Za Coupé International’s VOL.Threee kustosi Michael Strasser (Austrija) i Vanja Žanko (Hrvatska) pozvali su u suradnju umjetnice Evu Engelbert (Austrija) i Maju Marković (Hrvatska), koje često stvaraju na specifičnim lokacijama i dijele interes za izložbene situacije izvan klasičnog ‘white cube’ prostora. Dvije autorice istražuju povijest Francuskog paviljona, bisera zagrebačke arhitekture, kako bi razvile nove radove u ovom specifičnom kontekstu i izložile ih u njegovom posebnom prostoru. Kasnije ove godine, izložbeni projekt bit će postavljen na sajmu Parallel Vienna 2016 u Beču tijekom rujna te u Muzeju likovnih umjetnosti u Osijeku povodom 7. Dana austrijske kulture u studenom.

Francuski paviljon izgrađen je 1936 – 1937. godine prema projektu arhitekta Roberta Camelota kako bi se u njemu predstavila francuska automobilska i avionska industrija u sklopu Zagrebačkog zbora. Nekonvencionalnog izgleda i zahtjevan za korištenje, paviljon pada u zaborav i ne koristi se kroz cijeli niz desetljeća. Nakon nedavne obnove, Kultura promjene Studentskog centra u Zagrebu u njemu organizira različite ‘site-‘ i ‘context – specific’ projekte u području suvremene vizualne umjetnosti, arhitekture, dizajna i glazbe.

Radovi Eve Engelbert i Maje Marković polaze od Francuskog paviljona kao mjesta reprezentacije iznimnih arhitektonskih i inženjerskih dostignuća ocrtanih u modernističkoj formi. Ekonomska povijest lokacije zaokupila je pažnju Eve Engelbert koja prati trag tvornice namještaja Bothe i Ehrmann d.d., koja je osim u Zagrebu, podružnicu imala i u Beču. Na metalne panele, lakirane u bojama karakterističnim za Peugeot, umjetnica postavlja fotografije stolica, snimljenih u muzejskim depoima u Zagrebu i Beču. Time suprotstavlja već zaboravljene i rijetke primjerke namještaja iz Bothe i Ehrmann proizvodnje sjaju automobilske industrije. Politika izlaganja industrijskih dostignuća, karakteristična baš za izložbene paviljone na izložbama Zagrebačkog zbora i Zagrebačkog velesajma, ovdje je izvrnuta i umjesto predizajnirane reprezentacije objekta poziva na promišljanje o povijesnim, društvenim i ekonomskim čimbenicima koji ga okružuju. Politika reprezentacije dotiče se i Maja Marković korištenjem krhkih materijala poput drveta i papira koji ovdje ne nose sadržaj već predstavljaju isključivo formu, odnosno konstrukciju. Njen rad djeluje kao potporna struktura koja istovremeno ima potencijal postati sjajna izlagačka scenografija, ili odbačeni izlagački materijal u nekom zapuštenom skladištu. Prozračnost, ogoljenost i geometrijska odmjerenost upućuju na modernističke tendencije, ali njihova apstraktnost promišlja izlaganje samo.

Kroz svoje radove – istovremeno dokumentarne i autonomne skulpture, fotografije i videe – umjetnica Eva Engelbert istražuje kulturno, društveno i političko nasljeđe specifičnih mjesta u međusobnoj usporedbi prošlosti, sadašnjosti i budućnosti. Dokumentarni element umjetnica svjesno razlaže kako bi postigla ravnotežu između informacije i otvorenosti. Kiparski aspekt rada je arhitektonske prirode i referira se na privremene arhitektonske oblike. Radi kao pomoćnica profesora Hansa Schabusa pri Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Zajedno s umjetnicom Katrin Hornek organizira izložbe poput Mission W, Biosphärenpark Wienerwald, Beč (2015) i A sense of place, Kunstraum Lakeside, Klagenfurt (2012). Njezine recentne izložbe uključuju: It´s all underneath the floor it´s all between the walls, Porous Space, Beč (2015), dienstag abend at Baba Vasa´s Cellar, Shabla / BG (2015), Pipe Dream, Kunsthalle Exnergasse WUK, Beč (2015), Invisible Violence i mnoge druge.

Maja Marković diplomirala je slikarstvo pri Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Umjetnica istražuje prostor, interpretira ga pokušavajući doprijeti do njegove cjelovitosti. Stvarajući uglavnom u tehnici crteža koje proširuje u prostorne instalacije složene iz više dijelova, posvećena je estetici modernizma i dvojakom karakteru arhitekture i urbanizma toga doba. Naizgled lišeni sadržaja, često zapušteni, spomenici modernizma preuzeti s fotografija, jednako kao i oni na koje je naišla, interpretirani su kao mjesta iščekivanja sadržaja. Radovi nas navode na razmišljanje o intenzitetu ritma prostora, kretanja, odnosa punog i praznog, stvarnog i interpretiranog (stvorenog). Njezine recentne izložbe uključuju: Prekapanje temelja, Galerija Waldinger u Osijeku, Okolo analogija, Akademie Schloss Solitude, Stuttgart, Grad je mrtav, živio grad, KC Beograd, Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite., Muzej suvremene umjetnosti Zagreb (2013) i mnoge druge.

Izložba u Francuskom paviljonu ostaje otvoena do 24. lipnja 2016.

Linker
26. travanj 2024 05:55