Maja Brekalo: Stjuardesa zaljubljena u zdravu hranu

Stjuardesa rodom iz Dubrovnika s kulinarskim je eksperimentima počela sa samo deset godina i kaže kako je od malena bila pravi 'food snob'. Svoju ljubav prema zanimljivim, novim i drugačijim jelima Maja Brekalo (43) je nastavila održavati kroz blog Delicious and Healthy by Maya kojim želi pomoći drugima da shvate kako zdravo istovremeno može biti i ukusno.

Kako ste odlučili pokrenuti profil s tematikom hrane?

Od malih nogu sam pravi gurman, probala sam svakakvih đakonija kao dijete: od žabljih krakova preko pašticade, kavijara, tartar bifteka, divljači. Sve mi je bilo ukusno, ali nisam voljela dosadno i obično. Kako je moj otac porijeklom iz Konavala pored Dubrovnika, a moj dundo Niko i njegova obitelj su uzgajali - i još uvijek uzgajaju - najfinije povrće i voće, doma je bilo uvijek pregršt svega. Tako se uz to obilje razvijalo moje nepce, a već u dobi od deset godina počeli su moji prvi mali kulinarski eksperimenti.

Odmalena sam pokazivala sklonost zdravom životnom stilu pa su moji prvi kulinarski pokušaji bili vezani uz kuhanje povrća na sto načina. Moja majka Jele je izvrsna kuharica, ali na konvencionalan način: stalno se izmjenjivalo desetak jela uobičajenih za dubrovačko područje. Sve što bi pripremila bilo je jako ukusno, ali meni, već tada pravom malom food snobu, to nije bilo dovoljno pa sam se sama otisnula u kulinarske vode. Ljubav i istovremena fascinacija finom hranom i kuhanjem te eksperimentiranje s novim i drugačijim okusima zadržala se do danas, a oduvijek mi je želja bila podučiti obitelj da hrana može biti i zdrava i fina. Kasnije se to proširilo na krug prijatelja, zatim na kolege s posla, a danas o jednostavnom i zdravom kuhanju podučavam na radionicama te putem Instagrama i bloga.

Po čemu se Vaš profil izdvaja od ostalih?

Mislim da me izdvaja upravo ta želja da prenesem znanje i inspiriram svoje pratitelje te da im pokažem da jesti zdravo svaki dan nije preteško ni komplicirano.  

UKLJUČITE SE U GLASOVANJE ZA INFLUENCERA GODINE

Kako biste nekome tko ne zna što točno radite opisali i objasnili svoj posao?

Cijeli proces zahtijeva puno više posla nego što biste mogli pomisliti: ja sam kreator recepta, food stylist, fotograf, novinar i social media menadžer u jednom. Počeci su bili skromni i tad mi se činilo da uz samo kreiranje recepata i pripremu hrane te jednostavno stiliziranje i fotografiranje mobitelom ne trebam ništa drugo. Od tada sam mnogo naučila i dalje se usavršavam. Danas znam koliko je bitno stiliziranje scene i hrane, fotografiranje profesionalnim fotoaparatom te završna obrada fotografije. Naučila sam koliko su bitni sadržaj i komunikacija s pratiteljima. Sad već unaprijed znam da za godinu dana opet neću biti zadovoljna današnjim fotografijama i postovima, ali to je prirodno jer se proces učenja nastavlja.

Kako izgleda čitav proces nastanka jedne fotografije s Vašeg feeda?

Sve počinje idejom o jelu koje želim pripremiti i fotografirati. Nekad su to ekstenzivne pripreme i testiranje - kao kad su u pitanju kolači, a nekad je to jednostavan doručak ili ručak. Nakon pripreme jela dolazi stiliziranje, fotografiranje i na kraju biranje i obrada fotografija. Pisanje postova za Instagram je uvijek odraz trenutačne inspiracije i za mene najlakši i najbrži dio procesa. Međutim, nakon objave posta posao nije gotov i zahtijeva još najmanje sat vremena posvete odgovaranju na komentare pratitelja te angažman na objavama mojih kolega blogera.

Koliko vremena ulažete u nastanak samog posta i uređivanje fotografije?

To ovisi o individualnom postu, ali rekla bih minimalno sat-dva do tri ili četiri sata za pripremu hrane i fotografiranje, a zatim još dva sata za pripremu posta, obradu fotografije i objavu. Kad se radi o blog postu onda je to višesatni, a nekad i višednevni zadatak jer su tekstovi na blogu mnogo opširniji te ih prati do desetak fotografija.

Koje Vam je do sada najdraže iskustvo koje ste doživjeli ''influenciranjem''?

Teško mi je izdvojiti samo jedno iskustvo, ali od početka me najviše raduju pozitivne reakcije pratitelja i polaznika mojih radionica. Njihovo oduševljenje i čuđenje kako nešto zdravo može biti tako ukusno svaki je put mali uspjeh za mene, osobito kada mi zahvale jer sam imala utjecaj na njihov život i zdravlje. Među najdražima mi je nedavno iskustvo za vrijeme radionice na Cvjetnom trgu u Zagrebu kada mi je jedan divni djedica prišao s pitanjem ima li sad sve što mu je potrebno da napravi salatu s kvinojom, neobičnom žitaricom iz Južne Amerike, i pri tom mi pokazivao vrećicu s proizvodima koje je upravo kupio u trgovini. Njegov interes i oduševljenje su me uistinu ganuli.

A koje najgore?

Imam poneko loše iskustvo s pojedinim brendovima koji nisu na pravi način vrednovali moj rad pa sam takve suradnje vrlo brzo prekinula. 

Što mislite o učestalim negativnim konotacijama i olakom shvaćanju Vašeg posla?

Nisam se do sad susrela s njima, ali ako ih ima mislim da su jednostavno posljedica neupućenosti. Uz posao blogera sam već dugi niz godina i stjuardesa u Croatia Airlinesu i oba posla su moje ljubavi. Kažu da se letenje uvuče čovjeku pod kožu i ja sam najbolji dokaz tome. Mogla bih se baviti isključivo blogom, ali još nisam spremna napustiti letenje pa ću "gurati" oboje koliko budem mogla. Sigurno će doći vrijeme kad ću se posvetiti isključivo svom novom poslu jer će želje postati prevelike da bih mogla gurati dvije karijere. Mislim da bi se to moglo ostvariti kad uz radionice kuhanja počnem podučavati na radionicama i fotografiju te food styling.

Kako ste došli do svojih prvih suradnji i što se promijenilo do danas?

Neke od mojih prvih suradnji traju i danas, a ti klijenti su me sami prepoznali. Iako sam u nekoliko navrata sama inicirala suradnju, brendovi se i danas uglavnom javljaju meni. Kroz godine sam postala svjesna vrijednosti svog rada i mnogo naučila o važnosti poslovne komunikacije. Od početka se držim pravila da surađujem samo s brendovima koji su u skladu s mojom etikom i s onim što želim prenijeti svojim pratiteljima.

Što biste izdvojili kao najveće probleme u branši?

Mnogi brendovi još nisu svjesni vrijednosti onog što radimo, a i suradnji blogera i nekog brenda svi su na dobitku. Moji pratitelji svakodnevno besplatno dobivaju moje recepte i savjete, a da bi moj rad bio održiv na duže staze, mora postojati obrazac financiranja. Zbog toga surađujem s brendovima i kreiram za njih sadržaj te promoviram svoje životne vrijednosti, dok oni dobivaju ciljanu promociju. Ulazim isključivo u suradnje u kojima se osjećam ugodno, preporučujem samo ono što i sama cijenim, a brendove koji se ne uklapaju u moj sustav vrijednosti - bez žaljenja odbijam.

Kako vidite ovaj posao u budućnosti? 

Mislim da će blogeri i influenceri imati sve veći utjecaj na preferencije prosječnog potrošača, osobito kod mlađih generacija. Društvene su mreže bitno utjecale na način na koji donose odluke prilikom kupovine pa tako i ja tražim inspiraciju i informacije na Instagramu ili, kako moj suprug voli reći, "pitam Google" kad tražim neku kozmetiku, odjeću ili tehniku. Kad bloger promovira neki proizvod podrazumijevam da iznosi svoje iskreno mišljene i da se ne radi o klasičnom marketingu pa je izuzetno važan njegov integritet i etika, odnosno prihvaćanje suradnje samo kad im se proizvod zaista sviđa.

Razmišljate li o razvijanju vlastitog brenda?

Voljela bih imati svoj brend vezan uz zdravu hranu i to je jedan od dugoročnih planova, a trenutačno većinu svog vremena trošim na učenje te kreiranje za Instagram i blog. Paralelno polako radim na kuharici čemu ću se maksimalno posvetiti od jeseni te ću, osim sadržaja, sama raditi i fotografije. Osim kuharice, u planu su i pripreme za projekt radionica food fotografije i stylinga kojima se također jako veselim.