PIŠE A. DRAGAŠ

Ni Porin im tu ne može pomoći: Muči li ovogodišnje dobitnike što Hrvatskom vladaju trap cajke?

Damir Urban i njegov bend osvojili su nagradu za album godine

 Marko Mrkonjic/Cropix
Bad Daughter pobjedila je Vannu, a Gibonni je ostao bez glavnih nagrada. Dosadašnje zvijezde više nisu ‘pretplaćene‘ na kipiće

Činjenica da se Porin prethodne dvije pandemijske godine uspio održati bila je pohvalna sama po sebi. Godine 2020. Porin se dodijelio u formi TV emisije iz Studija 9 HRT-a, 2021. godine pred strogo ograničenim brojem glazbenika, diskografa, novinara i posjetitelja ispred zgrade HRT-a na Prisavlju. No baš su te dvije dodjele Porina donijele nešto novo.

Tako je 2020. godine J.R. August slavio u kategorijama album godine i novi izvođač godine, a 2021. grupa Pavel u kategorijama album godine i najbolji album pop glazbe. Doduše, promjene su se već počele događati dvije godine ranije kad su u glavnim kategorijama pobjeđivali Vojko V i Mia Dimšić, koja ove godine odlazi na Eurosong, a iznenađenje je bilo i kad je 2016. godine Detour slavio u kategoriji pjesma godine.

Nešto slično može se konstatirati i ovog proljeća. Ne toliko zbog toga što su Urban & 4 opravdano osvojili Porina u kategorijama album godine i najbolji rock album jer "Lipanj, srpanj, kolovoz" je fakat bio najbolji album 2021., mada mi je žao što Mayales time ostadoše kratkih rukava; pjesma godine s atipičnom skladbom "Sama" o ženama koje trpe nasilje i koja je sve samo ne ljubavna; najboljoj izvedbi grupe s vokalom. Da je bilo drugačije, bilo bi nepravedno.

image

Dunja Ercegović najbolja je ženska vokalistica unatoč nominiranoj Vanni u istoj kategoriji

Marko Mrkonjic/Cropix

Ipak, može se zapaziti da više nije dovoljno da Gibonni objavi novi album i očekivano pomete konkurenciju. Naime, ovaj je put Gibonni s "U po' ure" nadvisio kolege tek u "tehničkim kategorijama" (aranžman, snimka, produkcija, videospot, likovno oblikovanje albuma). Još veće iznenađenje, i to pozitivno, ukazuje da je Porina u najboljoj ženskoj vokalnoj izvedbi osvojila Bad Daughter (Dunja Ercegović), a ne Vanna koja je inače, kao i Nina Badrić ili Josipa Lisac, ovisno o ritmu objavljivanja pjesama i/ili albuma, bila "pretplaćena" na Porina u spomenutoj kategoriji.

Analogno, nije loše ni što je Matija Cvek slavio u kategoriji najbolja muška vokalna izvedba, i to u konkurenciji s Urbanom i Gibonnijem, a i u također važnoj kategoriji najbolji pop album. Isto vrijedi i što je novim izvođačem godine proglašen uvjerljivi i upečatljivi Filip Rudan. Čak i ako su dečki iz grupe Porto Morto imali pravo kad su na pozornici konstatirali kako ima jako puno alternativaca koji unatoč kvaliteti ne mogu doći do nekih nagrada u Hrvatskoj. Ako smijem dometnuti, njihov "Portopop", dobitnik Porina u kategoriji najbolji album alternativne glazbe, komotno se mogao svrstati u kategoriju najboljeg pop albuma.

Iznenađuje i to što je Toni Starešinić nadvisio Pocket Palmu i Kooladea u kategoriji najbolji album elektroničke glazbe, a raduje što su u kategoriji najbolji album hip hop glazbe slavili "zločesti dečki" Krankšvester. Zar nije iznenađenje i što je Porina za najbolji album zabavne glazbe osvojio Hari Rončević, a ne Tonči Huljić & Madre Badessa ili Željko Bebek?

image

Matija Cvek nagrađen je za najbolju vokalnu izvedbu ove godine

Vlado Kos/Cropix

Sve to razbija uštogljenost i predvidljivost u koju je Porin svojedobno zapao te ga ponovno čini zanimljivim i relevantnim. Atraktivnih nastupa - Urban & 4, Mayales & Ivana Starčević, Filip Rudan, Matija Cvek, Ivanka Mazurkijević i drugi - bilo je i na samoj dodjeli u osječkoj dvorani Gradski vrt, napokon pred publikom, a u kojoj je odana počast nedavno preminulom Akiju.

Nešto predvidljivije je bilo u jazzu jer je Porina za skladbu, izvedbu i album godine u tom glazbenom stilu očekivano osvojio Šimun Matišić Quintet s albumom "Tribute To B. P.", no zbog istog broja glasova Porina za jazz album dobio je i "In The Pocket" Zvonimir Šestak Groove Assemblyja. U klasičnu, duhovnu i folklornu glazbu ne bih se htio miješati s komentarom pa to prepuštam drugima koji su na tim "poljima" stručniji od mene. No, zaista je dobro da je najboljim albumom raznih izvođača proglašen "Zagreb Calling - Generacija bez refrena", čak i ako u narednim godinama ne dostigne status kakav drži kultni novovalni "Paket aranžman" Siniše Škarice ili "Bombardiranje New Yorka" Zdenka Franjića s kraja 80-ih.

image

Vanna

Marko Mrkonjic/Cropix

Za kraj, ali ne i manje važno, dobitnici Porina za životno djelo, uz nedavno preminulog Akija su i Jura Stublić i Vera Svoboda. Medleyji su tim povodom uvijek smisleni i dobrodošli, no ponovno je bilo prenemaganja i usiljenih pokušaja prezentera da se bude duhovit, a nisu svi u tome spontani poput Mije Dimšić, kojoj želimo sretan put u Italiju kad već nije na Dori prošla Elis Lovrić s avangardnijom i, sada se nažalost jasno vidi, aktualnom "No War".

Pa se ovdašnji mediji više bave Konstraktinom "In corpore sano", mada osobno ne kužim čemu tolika buka oko te pjesme i tog nastupa. Ono što kolektivno ipak treba mučiti sve dobitnike Porina ovih i barem nekoliko minulih godina jest što na Billboardovoj tip-listi najslušanijih/najprodavanijih pjesama u Hrvatskoj dominira srpski trap-folk. Ne zato što je srpski, nego zato što je posrijedi smeće, ali baš zato nagrade poput Porina imaju svoje medijsko mjesto, svoju korektivnu ulogu, pa i diskografsku važnost. Druga je stvar što ni Porin neće pomoći da Bad Daughter ili Filip Rudan ugledaju spomenutu Billboardovu listu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. travanj 2024 21:23