Sanja se sa Šri Lanke vratila s pregršt prekrasnih fotografija
 PRIVATNA FOTOGRAFIJA
Dragulj Indijskog oceana

Šibenska fotografkinja podijelila je s nama dojmove s putovanja na Šri Lanku!

Fotografkinja i grafička dizajnerica SANJA BALJKAS na otoku cimeta uživala je u hrani začinjenoj curryjem, obilazila hramove u špiljama, posjetila azil slonova i razgledala rudnik koji je jedini prirodni izvor mjesečeva kamena na svijetu

Obožavam fotografirati prirodu i životinje, a egzotična Šri Lanka - azijski otok koji zovu dragulj Indijskog oceana - pravo je mjesto za to. Na 16-dnevnom putovanju zemljom poznatom po prekrasnim pješčanim plažama, proizvodnji čaja, dragog kamenja i svile vidjela sam svašta - od azila za slonove u Pinnawali do drevnog grada Kandyja i surferskog raja u ljetovalištu Hikkaduwa.

PRIVATNA FOTOGRAFIJA
Sanja se sa Šri Lanke vratila s pregršt prekrasnih fotografija

GRAD USRED DŽUNGLE

Nakon 10 sati noćnog leta (s presjedanjem u Dubaiju) stigli smo u glavni grad Colombo i odmah autobusima produžili do Negomba, ribarskog mjesta koje je nekada bilo portugalska kolonija. Odatle smo nastavili do Kandyja, kulturne prijestolnice Šri Lanke. Grad se nalazi na vrhu brda i s prozora moje hotelske sobe pucao je prekrasan pogled na džunglu s tropskim raslinjem i faunom. Najbrojniji su majmuni, no ima i zmija. Vidjela sam jednu od metar i pol ispod prozora pa ih prije izlaska obavezno treba zatvoriti. Kandy je poznat po budističkom Hramu zuba, u kojem se čuva Budin očnjak. Navodno se može vidjeti jednom u pet godina ili kad je velika suša jer lokalci vjeruju da donosi kišu.

AZIL SLONOVA

Kandy nam je bio baza za brojne izlete. Prvo smo obišli obližnju tvornicu čaja, gdje smo se upoznali s procesom proizvodnje crne, zelene i cejlonske vrste (Šri Lanka se nekoć zvala Cejlon). Inače nisam ljubiteljica crnog čaja, no onaj koji sam kušala u tvornici bio je odličan. Na putu prema Pinnawali, gdje je azil slonova, ugledala sam božanstven prizor: usred polja riže na stupovima su stajali divlji paunovi, mnogo veći i raskošnijeg perja od ijednog kojeg sam prije vidjela. No sam azil s više od 40 slonova koji su kao mladunčad bili napušteni, bolesni ili ozlijeđeni nije mi se previše svidio. Činilo mi se da ih više iskorištavaju u turističke svrhe nego što brinu o njima.

Paunovi žive u divljini i ljepši su od onih koje viđamo u zoološkim vrtovima

VRTOVI ZAČINA

Raspoloženje mi se popravilo na povratku, kad smo navratili u Spice Gardens - mirisne vrtove začina u kojima raste vanilija, muškatni oraščić, bijela sandalovina... Ondje sam posjetila trgovinu s ayurvedskim pripravcima i kupila tinkturu protiv upale mjehura, koja se pokazala izvrsnom.

PITON OKO VRATA

Dojmio me se i izlet u Dambullu, kompleks od pet hramova u pećinama, uvršten na UNESCO-ov popis Svjetske baštine. U podnožju stepenica koje vode do pećina nalazi se Zlatni hram, velika šarena građevina sa zlatnim kipom Bude visokim 30 metara. Impresivna je i Lavlja stijena, kamena tvrđava iz 5. stoljeća s ostacima starih spremnika za vodu, okružena prelijepim vrtovima. Pored nje sam se fotografirala s pitonom oko vrata, što je na Šri Lanki uobičajeno poput snimanja na magarčićima u Dalmaciji.

Jezero puno lopoča u blizini hramova Dambulle

Cvijeće u kamenoj kadi ispred pećinskog hrama Aluvihare

cof
Privatna fotografija
Pored tvrđave Lavlja stijena Sanja se fotografirala s pitonom oko vrata - što je na Šri Lanki običaj kao snimanje na magarčićima u Dalmaciji

SUSRET S MORSKIM PSOM

Posjetili smo i rudnik Moonstone, jedino mjesto na svijetu iz kojeg se vadi prirodni mjesečev kamen, no mene je više zanimala farma vodenih kornjača u blizini Hikkaduwe, turističkog mjesta na jugozapadnoj obali Šri Lanke poznatog po velikim valovima i surfanju. Uživala sam u hranjenju kornjača algama, sve dok u jednom trenutku nisam u vodi ugledala dvije velike tamne peraje. Istrčala sam na obalu vičući da sam vidjela morskog psa, no lokalci su me uvjeravali da nisu opasni i ne napadaju ljude. Svejedno, više mi nije palo na pamet ući u ocean.

Plaža Hikkaduwa poznata je kao okupljalište surfera

POVRATAK U CIVILIZACIJU

Jedna od najljepših uspomena na Šri Lanku mi je odlazak na safari u Nacionalni park Udawalawe. Ondje sam snimila prekrasne fotografije obitelji slonova na kupanju, vidjela krokodile i uživala u divljoj prirodi. Povratak u civilizaciju bio je odlazak u gradić Galle, kojem su snažan pečat dali bivši kolonizatori Nizozemci. Grad ima tipičnu nizozemsku arhitekturu, pun je umjetničkih galerija i ljupkih kafića.

Obitelj slonova u Nacionalnom parku Udawalawe

ROTIJI I MANGOSTEEN

Jelovnik na Šri Lanki baziran je na voću, povrću, riži, rezancima i morskim specijalitetima. Svugdje možete dobiti rižu s curryjem, a specijalitet su rotiji - razne verzije punjenog tijesta. Meni su se pak najviše svidjele žute palačinke s kurkumom punjene umakom od kokosa. Hrana je jeftina - jednostavan obrok stoji dva-tri eura, a za riblji ručak treba izdvojiti 10 - 12 eura. Šećer dodaju u gotovo sve, čak i u cijeđeno voće, pa je potrebno naglasiti da ga ne želite u obroku. Mene je oduševio mangosteen - slatko-kiselo ljubičasto voće koje nema veze s mangom.

Mango se na uličnim štandovima prodaje narezan na prutiće i zamotan u papirnate tuljce

Tropsko voće durian je ukusno, ali neugodnog mirisa

POVOLJAN SHOPPING

Najčešći suveniri sa Šri Lanke su čajevi, začini (prije svega cimet), ajurvedski prirodni lijekovi (kreme, losioni, melemi i slično), figurice Bude, majmuna i slonova. Regija Negomba poznata je po koži (obuća, torbe, remenje), a u Hikkaduwi možete kupiti jeftinu odjeću. Duž glavne ulice su brojne krojačke radionice u kojima kupljeno možete odmah skratiti ili suziti po mjeri. Nekoliko haljina od pamuka i svile danas su mi lijepa uspomena na to daleko putovanje, a za njih sam izdvojila 100 - 200 rupija.

DOBRO JE ZNATI

VLAŽNA KLIMA

Šri Lanka ima tropsku klimu i temperature tijekom cijele godine variraju između 25 i 32 Celzijeva stupnja. Vrlo je vlažno, a u popodnevnim satima mogući su kratkotrajni pljuskovi. Zato je poželjno ponijeti odjeću od sportskih materijala koji se brzo suše.

OBAVEZNA NAPOJNICA

Lokalna valuta je šrilankanska rupija (1 euro = 185 rupija). Davanje napojnica dio je kulture pa je preporučljivo nositi sitne novčanice, od 50 ili 100 rupija.

LAKO DO VIZE

Viza za Šri Lanku može se dobiti putem interneta. Postupak je jednostavan, a stoji 35 dolara.