ANNIE LEIBOVITZ

Najteži rok u životu

Američka fotografkinja Annie Leibovitz ovih se dana suočila s najtežim rokom u karijeri: mora vratiti 24 milijuna posuđenih dolara ili će joj Art Capital, institucija koja ju je kreditirala, oduzeti kompletnu umjetničku arhivu, kao i sve kuće i stanove. Rok za otplatu istekao je 8. rujna, ali ga je u posljednji tren uspjela produljiti, najvjerojatnije za mjesec dana.

Predstavnici Art Capitala izjavili su da su odustali od tužbe, no zloslutno su dodali da se to “može promijeniti”. Hoće li Leibovitz uspjeti vratiti novac ili će ostati bez svega što posjeduje, vidjet će se uskoro, ali pitanje kojim se trenutačno bavi američka javnost jest: kako je moguće da je fotografska zvijezda koja godišnje od matičnog časopisa Vanity Fair dobiva oko dva milijuna dolara, a snimajući reklame zarađuje 100 tisuća dolara na dan, zapala u takve novčane teškoće da je morala posuditi nevjerojatnih 24 milijuna dolara? O tome žučno razglaba umjetnička i modna scena New Yorka jer, kako su se zabrinuto zapitali u New York Timesu, “Ako Annie Leibovitz ne može preživjeti u New Yorku, tko može?”

Autorica fotografija poput one gole i trudne Demi Moore na naslovnici Vanity Faira, golog Lennona koji grli Yoko Ono na naslovnici Rolling Stonea i 15-godišnje Miley Cyrus pokrivene samo plahtom, 59-godišnja Leibovitz vjerojatno je najtraženija fotografkinja svijeta pred čiju kameru staju zvijezde, intelektualci pa i britanska kraljica – i to upravo zbog njezina legendarnog perfekcionizma i pravog bogatstva što ga troši na svako snimanje.

Nema toga što Leibovitz neće poduzeti za savršenu snimku: crnu komičarku Whoopi Goldberg uronila je u kadu mlijeka koju je punila i grijala vojska pomoćnika, i na dva dana zatvorila palaču Versailles da snimi glumicu Kirsten Dunst kao Marie Antoinette. Pritom nikad nije marila za sitnice kao što su troškovi i budžet. Sedamdesetih godina, dok je pratila Rolling Stonese i pritom obilato konzumirala kokain – dvaput se predozirala – bila je notorno nemarna prema novcu.

Zaboravljala je vratiti posuđenu opremu i platiti račune, a skupocjene Minox kamere prodavala je za drogu ili ih poklanjala svakome tko bi im se divio. Kad je 1983. prešla u Vanity Fair, izliječila se od ovisnosti, ali odnos prema poslu i novcu nije promijenila. Snimanja su postajala sve složenija: vatra, kiša, automobili, avioni i cirkuske životinje – što god je zatražila, to je i dobila. Jedino, zbog financijske nepouzdanosti nije mogla dobiti kreditnu karticu. American Express joj se smilovao tek kad su je angažirali da im snimi reklamu, a Leibovitz je tijekom snimanja izgubila omotnicu s nekoliko tisuća dolara.

U devedesetima je počela snimati i za Vogue, fotografije još raskošnije, aranžirane i režirane kao filmski set i savršene do posljednje pojedinosti: u modnom prilogu s temom Čarobnjaka iz Oza iz 2005. umjetnik Jeff Koons leti zrakom noseći glumicu Keiru Knightley koja u haljinici Donne Karan glumi Dorothy, za što je bila potrebna posebna konstrukcija i stroj za vjetar – ali jedan nije bio dovoljan, pa je na snimanju vikala: “Donesite dva stroja! Trebam dva!”

Inzistiranje na savršenstvu, bez obzira na troškove, možda je izvodljivo u profesionalnoj sferi, ali kad se prenese u privatni život, nastaju problemi. Potkraj osamdesetih bacila se na kupnju nekretnina – dviju kuća u Greenwich Villageu, imanja od 80 hektara u Rhinebecku te penthousea u četvrti Chelsea na Manhattanu, s čije je terase vidjela terasu susjednog stana u kojem je živjela spisateljica i politička aktivistica Susan Sontag.

Život kao fotografija

Leibovitz i 16 godina starija Sontag upoznale su se potkraj osamdesetih i ubrzo postale par, iako se nijedna od njih nikad nije deklarirala kao lezbijka. Veza je bila po mnogo čemu neočekivana – fotografkinja ne krije da jedva zna čitati, dok je Sontag bila vlasnica 15 tisuća knjiga – ali i obostrano korisna.

Sontag, autorica eseja “O fotografiji”, dala je fotografkinji umjetnički kredibilitet, Leibovitz je, pak, Sontag upoznavala sa slavnima, u čemu je intelektualka potajno uživala – kao i u luksuzu. Leibovitzina kućna pomoćnica Sookhee čistila je i stan Susan Sontag, a kuhar joj je donosio delicije. Kad je jednom izjavila kako joj je Pariz “alternativni glavni grad mašte”, Leibovitz im je kupila stan u Parizu s pogledom na Seinu. Bili su tu i vrtlar, i osobni instruktor joge, i majstor za instalacije koji je dolazio iz Vermonta. Kad je Leibovitz 2001., u dobi od 51 godine, rodila kćer Saru, troškovima se pridružila i britanska dadilja te bilježnice Ordning & Reda u kojima je Annie Leibovitz opsesivno vodila dnevnik Sarine prehrane i koje su se naručivale iz Švedske – samo transport je stajao 800 dolara.

Za prvi rođendan priredila je zabavu za 300 malih uzvanika i angažirala pjevačicu Rosannu Cash koja je došla privatnim avionom da otpjeva Sarinu najdražu uspavanku.

Iako su odnosi između Annie Leibovitz i Susan Sontag zahladili nakon Sarina rođenja (jer se Sontag žestoko protivila djetetu), Leibovitz nije štedjela truda ni novca da pomogne svojoj dragoj u bitki s rakom – unajmila je privatni avion da je preveze u Seattle na presađivanje koštane srži i sjedila pokraj njezine bolesničke postelje, dok joj je gotovo istodobno otac umirao od raka pluća na Floridi. Sontag je umrla potkraj 2004., 37 dana kasnije umro je Anniein otac Sam, a u svibnju 2005. na svijet su došli njezini blizanci, Samuel i Susan, koje je rodila zamjenska majka.

Kad se otkrilo da grca u dugovima, mnogi su tvrdili da ju je uništio “gay porez” koji je morala platiti na nasljedstvo što joj ga je ostavila istospolna partnerica. No, imetak Susan Sontag naslijedio je njezin sin David Rieff, a Leibovitz se u financijsku gabulu dovela sama, trošeći preko svojih mogućnosti i ne plaćajući ono što se platiti mora. Pokazalo se da duguje više od dva milijuna dolara poreza te da ima na stotine tisuća dolara neplaćenih računa za razne usluge.

– Um koji zna stvoriti te iznimne slike, ne zna nužno upravljati novcem – opravdavao ju je Graydon Carter, urednik Vanity Faira, koji vjeruje da će se Leibovitz izvući iz dugova talentom i radom. Drugi, međutim, smatraju da je nedostižno velik. Kako god bilo, život Annie Leibovitz iz korijena će se promijeniti.

Marta Štoos

Linker
29. travanj 2024 17:31