POVRATAK U NEW YORK

Stephan Lupino: Spasila me židovska kletva

Svoju prvu strukovnu nagradu “To­­­šo Dabac” za fotografiju 59-godišnji Stephan Lupino proslavio je sa zavojem na ruci. Kada je brusio me­­talnu cijev, koju namjerava ugraditi u jednu od svojih skulptura, stroj mu je zahvatio prstenjak lijeve ruke i duboko zarezao meso. Svjestan je da je to cijena koju mora platiti ako proces umjetničke proizvodnje, koji ga trenutačno zanima mnogo više od fotografije, želi u potpunosti zadržati pod vlastitom kontrolom. Zbog toga su mu šake i ruke pune ožiljaka, a samo sreća mu je lani sačuvala vid na desnom oku kad mu se špranja zabila u bjeloočnicu.

– Dva mala neopreza u šest mjeseci skoro su me stajala gubitka prsta i vida. To je tako, ne žalim se, još nisam upoznao majstora sa svih deset prstiju na rukama, a meni zasad nijedan ne fali – smije se Lupino, koji se osamdesetih proslavio dokumentirajući raskalašene prizore njujorškog noćnog života i aktovima snimljenim u klubovima najluđeg grada na svijetu. Pred njegovom kamerom razgolitile su se tisuće žena, a Lupinove fotografske po­­s­la­­stice objavljivali su vodeći svjetski časopisi poput Photoa, Zooma, Voguea, Eurpea, L’espressa, Playboya, Kinga i Maxa.

Ironijom sudbine fotografska nag­rada u Hrvatskoj stigla mu je u trenutku kad snima sve rjeđe, a gotovo sve vrijeme provodi u radionici-atelijeru izrađujući unikatne primjerke namještaja i apokaliptične skulpture. Iduće će ih godine izložiti u vodećoj njujorškoj dizajnerskoj galeriji “Ralph Pucci”, a na pratećoj izložbi u galeriji Staley-Wise retrospektivom će obilježiti i tri desetljeća fotografskog rada.

– Autorski namještaj i skulpture od otpadnih materijala su moja budućnost. Kad pogledam druge kolege, top-fotografe iz svoje generacije, vidim da su bo­­ga­ti, ćelavi, debeli i nesretni. Ne bih se s njima ni za što mijenjao, jer nisam ni bogat, ni debeo, ni ne­­sretan. Uživam skicirajući te režući drvo i željezo i po dvadeset sati na dan. Toliko sam uzbuđen i opsjednut poslom da gotovo uopće ne spavam – govori Lupino.

Svjestan je da ga iduće godine u New Yorku, gdje je od 1983. do 1991. proveo svoje najljepše go­­dine, neće dočekati ni limuzina, ni osobni vozač, ni ekskluzivni apartman na Broadwayu, što mu je sve bilo na raspolaganju u danima najveće slave. Bit će, kaže, zadovoljan ako u svjetskoj prijestolnici umjetnosti i dizajna svojim radovima uspije privući pažnju struke i javnosti, što će mu, vjeruje, širom otvoriti vrata prestižnih svjetskih muzeja i ga­­lerija, ali i dati novi stvaralački poticaj. Predugo je, kaže, u Hrvatskoj bacao bisere pred svinje.

– Na našoj sceni nema komunikacije, osnovni pokretači djelovanja su negativne emocije – jal i zavist. Nije to više za mene – govori Lupino, koji je uvjeren da će njegove kataklizmičke skulpture poput “Industrijskog čudovišta”, “Hodača po Mje­­se­­cu” i “Čovjeka od željeza” potaknuti Ameri­­ka­­n­ce na razmišljanje jer su točna, precizna i umjetnički vrijedna slika naše stvarnosti.

– U želji za profitom – nastavlja – iscrpljujemo i uništavamo planet: desetke tisuća životinjskih i biljnih vrsta već smo uništili, još toliko ih je pred nestajanjem, dok velika većina ljudi umire od gladi ili živi u strašnom siromaštvu. Ako ne uspijemo obuzdati pohlepu nevelikog sloja najbogatijih, koji bezdušno parazitira na tuđoj patnji – sigurno nam nema spasa. Da se stvari promijene, potreban je šok: zbog toga u svoje skulpture ugrađujem životinjske i ljudske kosti te na njih apliciram znakove svjetskih valuta i đavla – koji upravlja ljudskom tež­­njom za dobiti.

Iako je i sam dugo vrlo dobro zarađivao u svijetu spektakla, danas to životno razdoblje naziva go­­dinama praznog hoda, a u samoproklamiranog budista, zagovaratelja askeze i odricanja čiji je ži­­votni uzor Majka Tereza, prometnuo se prije desetak godina pošto se zaigrao na burzi te izgubio gotovo svu ušteđevinu.

– Jednog dana bio sam dolarski milijunaš, a preko noći su moje profitabilne dionice postale bezvrijedni papiri. To se dogodilo prije desetak godina i osvijestilo me preko noći. Tada sam shvatio da mi zgrtanje ne smije biti životni cilj. Židovska kletva “dao Bog da imao pa nemao” mene je spasila – govori Lupino kojem su od 2003. omiljeni modeli postala djeca s posebnim potrebama. Prozvao ih je “svojim anđelima” i strpljivo fotografirao. S izložbom njihovih portreta obišao je Hrvatsku uzduž i poprijeko, a svu svoju neiscrpnu energiju posvetio je prikupljanju pomoći da im olakša svakodnevicu. Istodobno je počeo skicirati i izrađivati namještaj, ko­­­­jim je prvo opremio vlastiti atelijer te stanove u Varaždinu, Zagrebu i na Hvaru, a potom su na red došle i umjetničke skulpture. No, obnažene žene, koje je zahvaljujući svojoj neposrednosti uvijek uspijevao potpuno opustiti pred kamerom, bile su i ostale njegov zaštitni znak. Snima ih i danas, iz vlastitog gušta ili ako mu za to posebno dobro plate. To je na­­prosto jače od njega. Prije ih je zvao muzama, danas modelima, a neke od njih, koje mu se posebno svide, promovira u privremene životne pratilje.

– Bio sam u vezama i sa starijima i mlađima od sebe. No, danas je zaljubljivanje za mene nemoguća misija. Predobro poznajem žene i teško me mogu iznenaditi. Duboko sam svjestan da se ideali ljubavi i braka u njihovim glavama prije ili kasnije svedu na čistu ekonomiju – govori Lupino, koji iz dvije veze ima troje djece. Njegova najstarija kći, Camille (19), živi u Los Angelesu i studira na koledžu, sin Martin (15) u Karlovcu pohađa elektrotehničku školu, a kći Zita (13) završava sedmi razred. Svi oni nose očevo prezime Lepen, s kojim je Lupino os­­t­va­­rio sportsku karijeru u borilačkim sportovima u bivšoj Jugoslaviji. Rođen 28. travnja 1952. u Varaž­­dinu, Ivan Lepen je zahvaljujući znanju karatea i hrvačkom umijeću bio dovoljno hrabar i lud da sredinom sedamdesetih potraži sreću na Zapadu. U Italiji se zaposlio kao osobni čuvar i instruktor borilačkih sportova te se počeo potpisivati pseudonimom, koji mu je postao i umjetničko ime. Put do New Yorka, kamo je s dva kovčega stigao 1979., vo­dio ga je preko Londona, gdje je učio glumu.

Njegova sirova muška snaga i seksepil priskrbili su mu status ekskluzivnog modela modnih fotografa poput Deborah Tubeville. No, Lupino je brzo shva­­tio da ga pravi posao, novac i slava čekaju tek ako se i sam uhvati kamere. Njegov talent prepoznala je Annie Flanders, urednica časopisa Details, koji je prvi počeo sustavno pratiti njujoršku umjetničku i noćnu scenu te s kojim su surađivala najveća fotografska imena, poput Brucea Webera i Oliviera Toscanija. Bio je to početak Lupinova zlatnog razdoblja, koje je potrajalo sve dok se početkom Domovinskog rata nije vratio u Hrvatsku.

– Osjećam se poput tibetanskog svećenika – svugdje sam bio i sve vidio. Zbog toga me ništa ne može i neće slomiti: moj život je sazdan od pobjeda, a još više od poraza, koji su mi najbolji putokaz. Zbog njih sam ponizan, ali i dalje znam da sam umjetnički superioran. Jednostavno osjećam da me u životu čeka još nešto, više i bolje od svega što sam dosad postigao. I jedva čekam novi početak u New Yorku.

Kruno Petrinović

Linker
17. travanj 2024 21:03