Ovoga tjedna tvrtka Magma objavila je javnu ponudu za kupnju četvrtine svojih dionica pa svi koji žele doći u posjed barem djelića tog carstva igračaka, sportske opreme, sportskih rekvizita i odjeće, u idućih deset dana moći će se upisati na listu otvorenu u poslovnicama Zagrebačke banke. Izlazak Magme na burzu velik je događaj za hrvatsko gospodarstvo – jer je ona prva privatna tvrtka koja čini takav korak – ali je još veći za njezine vlasnike.
Biserka i Goranko Fižulić, oboje 51-godišnjaci, poznati zagrebački bračni par koji je zajedno još od srednje škole, nisu ni slutili da će se njihov privatni biznis koji su pokrenuli prije 17 godina uzdignuti do takvih visina. Dotad su oboje, naime, radili u državnom sektoru, u svojoj struci: ona je u srednjoj školi predavala njemački i engleski (što je diplomirala na Filozofskom fakultetu), a on je nakon završenog Građevinskog fakulteta bio zaposlen u nekoliko građevinskih tvrtki.
Shvativši da će im jedino vlastiti posao omogućiti viši standard na koji su, ona kao kći jednog od najbogatijih zagrebačkih obrtnika, i on, mladić iz dobrostojeće obitelji, bili naviknuti, Biserka je pokrenula proizvodnju sklopivih banana-čamaca prema njemačkoj licenciji, a Goranko se pridružio firmi njezinog oca – izradi gumenih brtvila.
Nedugo potom, čim je privatnicima bio dopušten uvoz, u studenom 1989. osnovali su Magmu te otvorili trgovine igračaka Turbo limač. Nakon toga slijedilo je otvaranje trgovine sportske opreme i sportskih rekvizita Turbo sport te modnih trgovina Magma.
Stalno su širili ponudu te danas imaju i vlastitu liniju odjeće: Urban Republic, Coconut i North Spirit za odrasle, te Coconut girl, Coconut baby, Bearfoot i Urban Republic Junior. Nakon što su prije deset godina uz pomoć inozemnog fonda dokapitalizirali tvrtku, danas je u rukama bračnog para Fižulić ostalo 66 posto Magme: Biserka, predsjednica Nadzornog odbora, ima oko 33 posto, kao i njezin suprug, koji se nalazi na mjestu predsjednika Uprave.
Već dugo vas tituliraju kao jednu od najbogatijih Hrvatica: možete li nam otkriti koliko ste teški – ali nemojte odgovoriti "60 kilograma"? – U novinama je pisalo da se Magma procjenjuje na 150 milijuna eura, pa ako ja posjedujem njezinu trećinu, znači da sam, kako kažete, "teška" 50 milijuna eura. To mi stvarno zvuči – nestvarno. Ne mogu percipirati toliki novac: ja ga ne vidim, on se ne nalazi u mojim rukama.
Pa gdje je? – Novac o kojemu govorimo potencijalna je vrijednost kompanije i njezinih ideja. Svaka tvrtka vrijedi onoliko dugo koliko radi. Magma ima ukupno 100 trgovina u Hrvatskoj, BiH, Srbiji i Sloveniji, te 1300 zaposlenih – uključujući i tvrtku kćer u Hong Kongu. Ove godine širimo se i na mađarsko tržište, a već iduće i na bugarsko i rumunjsko.
Znači da vi, iako ste vlasnica 50 milijuna eura, ne možete kupiti, recimo, helikopter – istom lakoćom kao što bi neka žena kupila cipele? – Ne mogu ga kupiti ni s lakoćom ni bez lakoće, ali sad kad izlazimo na burzu, mogla bih – prodajući dionice – doći do novca i spremiti ga u džep. Međutim, ni Goranko ni ja ne prodajemo svoj udio u tvrtki: na burzu ide 20 posto dionica od 25 posto koje smo 1997. prodali engleskom fondu, uz paket od još pet posto novih dionica. Uostalom, ne znam što bih radila kad bih prodala svoje dionice i odvojila se od Magme. Stoga ne vjerujem da ću ikada vidjeti tih svojih 50 milijuna eura o kojima vi govorite.
Što ste sebi dosad najskuplje kupili – od osobnih stvari? – Lani sam si kupila Cartierov prsten i sat, što inače nisam činila. Ali, kao što vidite, na desnoj ruci nosim narukvicu od takozvanog "crnog koralja" s Kariba koja stoji nekoliko dolara. Kupim Pradinu torbicu, Armanijevo odijelo, dobre cipele, ali ne zbog marke nego kvalitete. Ctoviše, ako je logo preuočljiv, neću to kupiti. No, istodobno nosim i Coconut majice, Esprit hlače… Najvažnije mi je da se osjećam ugodno, da imam osjećaj da mogu potrčati.
Kao "šefica" velike tvrtke koja radi s poslovnim partnerima diljem svijeta morate li izgledati kao besprijekorna business woman kakve viđamo u filmovima? – Nosim odijela, ali više sportskog kroja, često sam i u trapericama i tenisicama. Kosu perem svaki dan, nosim sportske i ležerne frizure, a najugodnije se osjećam kad sama namjestim kosu. Kozmetičarki ne idem često jer imam zahvalan ten. Koristim prvoklasne preparate za njegu kože, koji su prirodni i antialergijski. Jedino mi je nužna masaža. Najveći mi je problem negibanje, jer sam se cijeli život bavila sportom: skijanjem, tenisom, jedrenjem… Ako cijeli dan moram odsjediti na sastancima, onda više ne znam što ću sa sobom pa ujutro vježbam na terasi.
Ali vi i dalje jedrite. – Goranko i ja smo dugogodišnji jedriličari, a jedrenje je, uvijek govorim, stil života: na jedrilici se ne može raditi što se čovjeku prohtije, već ono što je potrebno. Magma je spoj našeg posla i privatnog života, a sad, drugo je pitanje je li to dobro ili nije. Naš posao iziskuje mnogo putovanja. Odlučili smo na nekima od njih spojiti sport i posao. Odlučili smo to raditi na naš način. Zato smo krenuli u veliku avanturu: Magminim brodom u tri godine obići ćemo svijet snimajući kolekcije naših modnih marki Coconut, North Spirit i Urban Republic. Izabrali smo 12 otoka vulkanskog porijekla, što se vezuje uz ime naše tvrtke. Dosad smo snimali na Kanarima i na Karibima, u kolovozu idemo na Fiji, a iduće godine u Australiju.
Zašto ste svojim modnim markama dali strana imena, a reklamne kampanje snimate u inozemstvu i sa stranim manekenima? – Našu tvrtku pokreću moderni trendovi koje smo ugradili i u svoje proizvode i u svoju strategiju razvoja. Naši proizvodi nisu nužno vezani samo za ovaj prostor, kao niti naše poslovanje. Dakle, naše ideje rađaju se u Zagrebu, roba se proizvodi tamo gdje je najpovoljnija cijena, a prodaje se u Hrvatskoj i izvan nje, na tržištima koja imaju najveću stopu rasta.
Uz posao u firmi, uspjeli ste na Ekonomskom fakultetu magistrirati poslovno upravljanje, takozvani MBA, angažirani ste u udruzi poslovnih žena Krug, u Hrvatskoj gospodarskoj komori… Kako uz sve to uspijevate biti majka i supruga? Uspijevate li uopće to biti? – Goranko i ja u braku smo od 1982. i imamo 24-godišnju kćer Tihanu i 17-godišnjeg sina Domagoja. Naš sin je, dakle, star koliko i Magma. Do njegove treće godine oboje smo se naplakali zbog mojih čestih putovanja. Kasnije sam se trudila više vremena provoditi kod kuće i više se posvetiti djeci. Pokušala sam napraviti kompromis i dio posla donositi kući. Međutim, to se nije pokazalo kao najbolje rješenje. Zapravo, nema pravila, jer biti uspješna poslovna žena i dobra majka uvijek iziskuje puno truda.
Jesu li vaša djeca odgojena kao "prestolonasljednici" Magmina carstva? – Tihana je djevojka koja ima slobodu razmišljanja i pogled na život koji ne mora biti sličan našemu, i nama se to sviđa. Zna biti vrlo kritična pa se kod nas doma vode vrlo zanimljivi razgovori. Studentica je treće godine Filozofskog fakulteta, a o nastavljanju obiteljskog posla ne razmišlja, kao što ni ja to nisam u njezinim godinama. Domagoj je srednjoškolac, nije još odlučio što će studirati (menadžment, informatiku ili nešto treće) i gdje: u Hrvatskoj ili vani. Goranko i ja nismo im usadili odgovornost da moraju preuzeti našu tvrtku. Odgajamo ih kao mlade ljude koji će se sa svojim znanjem i sposobnostima moći uklopiti bilo gdje.
Doživljavaju li Tihana i Domagoj Fižulić sebe kao bogate nasljednike? – Bože sačuvaj.
Razgovarala Sineva Pasini Snimci: Mario Kučera i privatni album
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....