NOVA ERA

Godina tektonskih promjena u modnoj industriji: Čini se da preokretima nema kraja

U samo nekoliko mjeseci dogodile su se smjene na ključnim, kreativnim pozicijama većine najpoznatijih brendova. Modni svijet još se nije oporavio od proglašenja novih kreativnih direktora Alexandera McQueena, Guccija i Moschina, a već su uslijedili novi šokovi - Dries Van Noten odstupio je sa svog dizajnerskog mjesta, a omiljenog Pierpaola Picciolija na čelu Valentina, u rekordnom je roku zamijenio Alessandro Michele. No ni tu nije kraj...

Posljednjih osam mjeseci bilo je zaista burno na svjetskoj modnoj sceni, naime dogodile su se velike smjene kreativnih direktora najpoznatijih modnih kuća i čini se da pretumbacije, odlasci, te nova imenovanja nikako ne prestaju.

I dok su još svi s velikim nestrpljenjem iščekivali da se popuni čelno mjesto u Givenchyju, koje nakon odlaska Matthewa M. Williamsa, već neko vrijeme zjapi prazno, Dries Van Noten je u ožujku objavio da napušta modnu kuću koju je pokrenuo prije gotovo 40 godina. Iako postoje brojne špekulacije tko bi mogao doći na njegovo mjesto, činjenica je da odluka još uvijek nije pala. Van Noten će si vjerojatno dati vremena da imenuje svog nasljednika i vrlo je izgledno kako će odabrati pouzdani talent umjesto zvučnog imena.

image

Modni dizajner Dries van Noten iznenadio je svojim odlaskom

SHUTTERSTOCK

Meryll Rogge, koja je nekada radila s Van Notenom prije nego što je osnovala svoju marku, kao i maherica za printove Hillary Taymour iz Collina Strada ili pak stručnjak za boje Christopher John Rogers, samo su neka od imena koja se spominju kao mogući nasljednici slavnog dizajnera. No jedno je sigurno, svi oni predstavljaju veliku smjenu generacija, te donose toliko potreban novi, svježi impuls. Tako da nas prema svemu sudeći za sada očekuju još barem dva važna imenovanja u ovim nevjerojatnim modnim previranjima.

Također, ekspresna smjena, dogodila se prošlog mjeseca u Valentinu, nakon što je Pierpaolo Piccioli, nakon 25 godina otišao s čelnog mjesta. U ovom slučaju uprava nije gubila vrijeme te je za samo nekoliko dana objavila njegovog nasljednika, Alessandra Michelea, dizajnera koji je od 2015. do 2022. godine transformirao Gucci iz luksuzno tradicionalnog brenda u etiketu globalne moći.

image

Pierpaolo Piccioli više nije kreativni direktor kuće Valentino

ALESSANDRO LUCIONI/LAUNCHMETRICS/SPOTLIGHT

"Osjećam ogromnu radost i veliku odgovornost što se pridružujem Maison de Coutureu, koji ima riječ ‘ljepota‘ urezanu u kolektivnu priču, izrađenu od prepoznatljive elegancije, suptilnosti i ekstremne gracioznosti," rekao je Michele tom prigodom u priopćenju za medije.

Julie Gilhart, dugogodišnja modna direktorica u Barneysa u New Yorku, koja radi s mladim modnim talentima u grupi Tomorrow, komentirala je kako postoji puno ljudi koji nisu zadovoljni, pa morate pomiješati stvari, promijeniti ih, raditi stvari drugačije, kako bi zaljubljenici u modu željni promjena, bili zadovoljeni.

Micheleovo imenovanje možda je najbolji primjer kako jedna vijest može biti drugačije prihvaćena. Naime, mnoga imenovanja još su nedavno naišla na snažne kritike, pa čak i bijes javnosti, jer su na čelna mjesta svjetskih modnih kuća Gucci, Moschino i Alexander McQueen, postavljeni bijeli muškarci, no sada to nije bio slučaj. Možda zato jer Michele svojom dugom kosom odudara od spomenutih okvira i jer je već itekako testirani talent, te predstavlja potencijal za estetski bunt, čak i ako nije "svježa krv".

"Alessandrov dinamičan i inovativan pogled na arhivu i trenutak jako nedostaju posljednjih nekoliko sezona," rekao je Jeremy O. Harris, dramatičar, glumac i producent koji je redovito nosio Gucci s Micheleovim potpisom. "Pierpaolo, jedan od velikih inovatora, mogao je biti naslijeđen samo nekim jednako revolucionarnim kao što je Alessandro. Ovo je veliki dan za ljude koji vole modu“.

image

Alessandro Michele

LAUNCHMETRICS/SPOTLIGHT

No, da podsjetimo, Sabato de Sarno je sredinom kolovoza prošle godine postao kreativni direktor modne kuće Gucci, da bi ubrzo uslijedila nova "proglašenja" na ključnim pozicijama modnih divova. Kuća McQueen tako je na jednu od najpoželjnijih pozicija postavila Seána McGirra, da bi se krug zatvorio s tragično preminulim Davideom Renneom, koji je preuzeo "kormilo kreative" Moschina, te čija je iznenadna smrt u studenom prošle godine, itekako šokirala modni svijet. Kreativni direktor Moschina, naposljetku je postao Adrian Appiolaza.

image

Kreativni direktor kuće Alexander McQueen - Seán McGirr

X/AVALON/PROFIMEDIA

Već kod McGirrovog imenovanja započela su sve glasnija nezadovoljstva. Iako nitko nije imao prigovor na njihovu stručnost, jer su svi spomenuti dizajneri uz zavidno iskustvo, završili i najprestižnija modna sveučilišta, bijes javnosti izazvala je činjenica da su na tako važne pozicije došli isključivo bijeli muškarci. Tada je uzavrelu situaciju tek minimalno popravilo proglašenje Chemene Kamali, koja je postala kreativna direktorica kuće Chloé.

image

Chemena Kamali nakon prve revije za brend Chloé

AGENCE/BESTIMAGE/PROFIMEDIA
image

Revija Chloe

LAUNCHMETRICS/SPOTLIGHT

Sve vrhunske brendove francuske grupacije Kering u tom su trenutku vodili muškarci, a s iznimkom Lucie Meier, koja sa suprugom Lukeom stoji iza brenda Jil Sander, ista je situacija bila i u OTB grupaciji. Nešto je bolja slika bila u francuskom LVMH-u, gdje su od osamnaest luksuznih brendova, četiri vodile žene, koje i dalje čvrsto stoje na svojim pozicijama. Tako, brendove Phoebe Philo i Stella McCartney, vode istoimene dizajnerice, dok Maria Grazia Chiuri, upravlja kreativom Diora, a Camille Miceli, Puccija.

image

Kampanja za prvu samostalnu kolekciju Phoebe Philo

MONCLER VIA BESTIMAGE/BESTIMAGE/PROFIMEDIA

Također, vrlo je zanimljivo spomenuti kako je Kering 2023. godine postao vlasnik 30 posto udjela u Valentinu, koji je prethodno u potpunosti bio u vlasništvu katarske investicijske tvrtke Mayhoola. Taj je dogovor uključivao opciju da Kering do 2028. godine potpuno preuzme Valentino. Kering između ostalog, posjeduje i Gucci, što znači da se Michele vraća istoj tvrtki koja ga je, navodno, odbacila.

"Veoma sam sretan što je Alessandro imenovan za kreativnog direktora Valentina i uvjeren sam da će sa svojom kreativnošću, kulturom i raznovrsnim talentima, moći vrhunski interpretirati jedinstveno naslijeđe ove veličanstvene kuće i učiniti je prosperitetnom. Jedva čekam vidjeti njegovu strast, maštu i predanost u ovom novom poglavlju za Valentino", izjavio je François-Henri Pinault, predsjednik uprave i izvršni direktor Keringa.

Naime, već su neko vrijeme sve glasnija šuškanja kako se Kering nalazi u financijskim problemima. Prema izvješću ukupna prodaja mu je pala oko 10 posto, a prodaja njegovog glavnog brenda Gucci, manja je za čak 20 posto. Stoga se novi dizajner Sabato de Sarno i njegov tim trude napraviti veliki preokret i podići brojke. Novu energiju ovoj grupaciji pokušat će pružiti i Alessandro Michele koji je zasjeo na Valentinov tron, te čija se debitantska revija u Parizu na jesen, već najavljuje kao najiščekivaniji modni događaj.

Ključne promjene očekuju se i LVMH-u, pod novim vodstvom izvršnog direktora Michaela Burkea, koji je bio najzaslužniji za dovođenje pokojnog Virgila Abloha, prvog afroameričkog kreativnog direktora u Louis Vuitton, odnosno spomenutu luksuznu grupaciju. Tako da ubrzo možemo očekivati nova iznenađenja i proglašenja, naročito na ispražnjenoj kreativnoj poziciji Givenchyja. No, kada je Louis Vuitton u pitanju, veliko iznenađenje već se dogodilo i to početkom prošle godine kad je na mjesto kreativnog direktora muške linije predstavljen pjevač, producent i dizajner Pharrell Williams.

image

Pharrell Williams postao je kreativni direktor muške linije kuće Louis Vuitton

ACTION PRESS/SHUTTERSTOCK

"Promjena je pred nama. Ipak, ponekad se pitam jesmo li shvatili! Na čelnu poziciju Valentina mogla je doći žena. Na sve ovo trebamo gledati kao na prvi mali korak koji nas vodi do radikalnih promjena“, kaže Nikki Ogunnaike, urednica Marie Claire.

Je li ovo što se trenutno događa toliko potrebna promjena da se moda izvuče iz svog ustaljenog luksuznog jaza? Hoće li ove smjene unijeti novi život i novi smjer modnim brendovima ili do toliko željenih promjena neće ni doći ukoliko nekoliko istih imena nastavi dobivati najbolje poslove?

Gilhart kaže da je ono što je održava optimističnom količina mladih dizajnera koji pokušavaju stvoriti nešto odgovornije, održivije i etičnije. Prema svemu sudeći potpuno je jasno da ulazimo u jednu sasvim novu eru mode, a kakve nam promjene i novitete donosi tek ćemo vidjeti i moramo priznati da to jedva čekamo!

Linker
16. travanj 2024 13:50