Stiže li revolucija

Zamjena za botoks? Bore bismo u budućnosti mogli brisati injekcijama koje nose naš genetski kod

Ovom metodom stanice dobivaju nalog za proizvodnju kolagena i tako ‘pomlađuju‘ kožu.

Injekcije DNK imaju moć izgladiti bore na starijoj koži i to bi mogla biti revolucionarna terapija za poticanje proizvodnje kolagena, a uz to sigurnija od botoksa, pokazuje novo istraživanje znanstvenika iz Centra za rak MD Anderson Sveučilišta u Teksasu, piše Study Finds.

Botoks, odnosno botulinum toksin A, ravna bore tako što paralizira mišiće, tj. zaustavlja njihovu aktivnost. Neželjene posljedice mogu biti slabost mišića, problemi s vidom ili disanjem, govorom i gutanjem, ovisno o mjestu injektiranja. Suprotno tome, tip tretmana injekcijama koje sadrže glasničku RNK (mRNA), odnosno nose genetski kod, nalaže stanicama da stvaraju proteine.

image

Injekcije koje nose zapisan genetski kod mogu programirati stanice na različite zadatke

WARREN UMOH/UNSPLASH

Bore su se smanjile

Dokazao je to eksperiment na ćelavim miševima koji su prvo bili 60 dana izlagani UV zračenju kako bi dobili bore, a 28 dana nakon što su primili injekcije s glasničkom RNK, količina bora im se smanjila i bila jednaka kao kod miševa koji nisu bili zračeni. Kako bi uopće dostavili glasničku RNK tamo gdje je potrebno, znanstvenici su prvo razvili sićušne izvanstanične nosače iz fibroblasta (vrsta stanica) u ljudskoj koži i ovo je prvi slučaj da su takvi nosači uspješno upotrijebljeni u farmaceutskoj terapiji, piše magazin Nature Biomedical Engineering, koji je i objavio studiju.

image

Znanost otkriva nova oružja protiv bora

RUBY RUBY/PEXELS

Flasteri s mikroiglicama

Istraživanje korištenja mRNA u medicini živnulo je nakon široke primjene mRNA cjepiva protiv covida-19, no dosad su se lijekovi najčešće prenosili pomoću sintetičkih masti koje mogu uzrokovati upalu i iritaciju, a i teško ih je usmjeriti na određenu vrstu tkiva. Sada su nosači s glasničkom RNK uspješno stigli do stanica kože i programirali ih za proizvodnju kolagena i smanjenje bora, a u kožu su dostavljeni pomoću flastera s nizom mikroiglica. Flastere su stavili miševima na kožu na petnaest minuta, što je omogućilo ravnomjernu isporuku lijeka. Već je jedan takav tretman poboljšao proizvodnju kolagena na ciljanom području tijekom gotovo dva mjeseca. Rani rezultati obećavaju, a znanstvenici se nadaju i puno široj primjeni od ravnanja bora.

11. travanj 2024 08:13