Martha Cooper sredinom sedamdesetih

 PRIVATNI ALBUM
STREET ART

Legendarna Amerikanka bila je glavna zvijezda izložbe u Zagrebu: "Prošla sam put od podzemne željeznice do svjetskih galerija!"

Fotografkinja Martha Cooper, koja od sedamdesetih godina dokumentira uličnu umjetnost diljem svijeta, posjetila je Zagreb i otkrila nam zašto se zaljubila u grafite te koliko se tadašnja street art scena razlikuje od današnje.

Fotografkinja Martha Cooper, koja od sedamdesetih godina dokumentira uličnu umjetnost diljem svijeta, posjetila je Zagreb i otkrila nam zašto se zaljubila u grafite te koliko se tadašnja street art scena razlikuje od današnje.

Na nedavno otvorenoj izložbi "Lens, Pens & Cans", održanoj u Muzeju grada Zagreba, koja je okupila dvadesetak umjetnika s domaće i međunarodne street art scene, glavna zvijezda bila je legendarna američka fotografkinja Martha Cooper (82). Još sedamdesetih godina prošloga stoljeća započela je bilježiti rane tragove hip-hop i grafiti kulture u New Yorku, a otada neumorno putuje svijetom dokumentirajući raznolike oblike ulične umjetnosti. Ovo joj je bio prvi dolazak u Zagreb, a, kako priznaje, ovdašnja ju je scena ugodno iznenadila te osvojila energijom i kreativnošću svojih umjetnika.

image

Martha Cooper u Muzeju grada Zagreb

VANESA PANDŽIĆ CROPIX

"Oduvijek me privlačilo vizualno izražavanje ljudi. Kad sam prvi put ugledala grafite u New Yorku, djelovali su mi snažno i drugačije. Malo je fotografa tada to sustavno bilježilo, pa sam smatrala važnim to dokumentirati", objašnjava fotografkinja, koja uživa kultni status među grafiterima diljem svijeta.

image

Martha Cooper i organizator izložbe Slaven Kosanovic Lunar

VANESA PANDŽIĆ CROPIX

Martha Cooper, koja je rođena u Baltimoreu u američkoj saveznoj državi Maryland, fotografijom se počela baviti već s tri godine. Završila je umjetnički koledž Grinnell u Iowi, a zanimljivo je da je kao volonterka predavala engleski jezik u sklopu mirotvornog američkog programa Peace Corps u Tajlandu. Putovala je motociklom od Bangkoka do Londona i stekla diplomu iz antropologije na Sveučilištu Oxford. Prvo iskustvo s umjetničkom fotografijom stekla je u Japanu - snimajući fotografije složenih tetovaža. Tijekom 60-ih bila je pripravnica u National Geographicu, a 1970-ih stalna fotografkinja u New York Postu, no njezini su radovi ubrzo našli put do galerija i muzeja na svim kontinentima. Objavljeni su u najpoznatijim svjetskim časopisima, a knjiga "Subway Art" iz 1984., koju je objavila zajedno s Henryjem Chalfantom, do danas se smatra svojevrsnom "biblijom grafita".

image

Martha Cooper sredinom sedamdesetih

PRIVATNI ALBUM

"Na početku nisam mogla ni zamisliti da će se scena toliko proširiti. Tek kada je "Subway Art" izašao i kada sam počela uočavati grafite u Europi i Aziji, shvatila sam koliko je taj pokret postao globalan", govori Martha i kao najveću inspiraciju ističe slavnog američkog grafitera Donalda Josepha Whitea Dondija, kojega opisuje kao iznimno otvorenog, elokventnog i upućenog.

"Puno mi je pomogao da razumijem što se događa. Cijela scena bila je inspirativna; mladi su ljudi na nevjerojatno kreativan način preuzimali javni prostor", prisjeća se Martha i dodaje kako je sedamdesetih i osamdesetih, kada je započinjala svoj rad, sve je bilo i uzbudljivo i opasno. Nerijetko je satima čekala s kamerom na napuštenim parcelama Bronxa da bi snimila vlak oslikan grafitima. Podzemna željeznica u to je vrijeme bila prljava, nesigurna i kaotična, no osjećaj da svjedoči nastajanju povijesti vizualne kulture davao joj je snagu i upornost. Posebno ističe da nikada nije imala problema s policijom - jednostavno su je ignorirali. Veliku ulogu u njezinu radu imalo je i povjerenje koje je gradila s umjetnicima.

image

Martha Cooper

PRIVATNI ALBUM

"Sprijateljila sam se s mnogima. Uvijek sam im davala otiske svojih fotografija. Vjerovali su mi jer sam ih poštovala", govori fotografkinja, koja se danas, osim dokumentiranju, intenzivno posvećuje arhiviranju svoje goleme fotografske ostavštine - želeći osigurati da njezin rad ostane dostupan i budućim generacijama. Ipak, i dalje neumorno fotografira uličnu umjetnost, premda priznaje da je ona s vremenom izgubila dio svoje autentičnosti prelaskom u mainstream.

"Nove generacije uvijek pronalaze načine da ostanu svježe. Dokle god postoje oni koji zidove oslikavaju ilegalno, duh street arta ostaje živ", zaključuje Martha Cooper.

26. studeni 2025 09:05