VAŽNA I NAŠA ULOGA

Budućnost koja se već događa: "Održivost nije opcija, već nužnost"

Investitori sve više preferiraju održive tvrtke, a zaposlenici traže poslove koji pridonose društvu i okolišu. I dok se pojam održivosti može iskriviti marketinškim trikovima, poduzeća koja je istinski ugrađuju u svoju kulturu prosperiraju, piše dr. sc. Nikolina Markota Vukić iz Instituta za društveno odgovorno poslovanje (IDOP).

Pritisak na korporacije da se pridruže naporima za održivim i odgovornim poslovanjem nikad nije bio veći. U svijetu u kojem su globalizacija, posljedice klimatskih promjena, energetska neovisnost i brzo nestajanje resursa postali dominantne teme, pojam održivog razvoja više nije samo "dobar PR" za kompanije. Sada su održivi razvoj i odgovorno poslovanje integralni dio poslovne strategije koja predstavlja temelj za dugoročni uspjeh i konkurentsku prednost. Održivost i poslovna odgovornost postaju ne samo etički imperativi već i ključne komponente poslovnog uspjeha. Prije nego što zaronimo dublje, važno je razumjeti što znači održivost u kontekstu poslovanja. Održivost se odnosi na ravnotežu između ekonomske, ekološke i društvene održivosti. To znači da kompanije ne samo da trebaju ostvarivati dobit već i brinuti o svojem utjecaju i ovisnosti o okolišu i zajednici u kojoj djeluju. Održivost također podrazumijeva odgovorno upravljanje resursima, smanjenje otpada i pridržavanje etičkih i društvenih standarda. Ovakvo značenje ili definicija održivog razvoja moglo bi se tumačiti na različite načine, što poduzećima može omogućiti "manipulativni zeleni marketing" (engl. Greenwashing) ili iskrivljavanje stvarnih poslovnih praksi pod krinkom održivosti.

Poslovna evolucija: Održivi razvoj nije opcija, već nužnost

Činjenica jest da posljedice klimatskih promjena, potrošačka svijest i zakonodavstvo predstavljaju glavni motiv za integraciju održivosti u poslovanje. Na taj način održivi razvoj nije samo etička obveza nego ključna komponenta dugoročne strategije i konkurentske prednosti za mnoga poduzeća. Sve više zemalja (posebno onih u EU) uvodi strože zakone i propise vezane uz održivost, ekologiju i prava radnika. S druge strane, potrošači sve više biraju proizvode i usluge kompanija koje podržavaju održivost, a zaposlenici sve više traže poslove koji im omogućuju da se osjećaju ponosnima na svoj doprinos društvu i okolišu. Najvažniji generator održivih praksi imaju investitori koji su postali svjesni rizika koje neodgovorno poslovanje može donijeti njihovim portfeljima pa preferiraju investiranje u održive kompanije. Tradicionalno gledano, primarni cilj poduzeća i svrha poslovanja poduzeća jest maksimizirati profit. Danas, zbog prethodno navedenih promjena u svjetskom okruženju, poduzeća preispituju tradicionalni pristup ostvarivanja profita pa prilikom ostvarivanja profita analiziraju svoje učinke i ovisnosti o okolišu i društvu. Ona poduzeća koja zanemaruju održivost riskiraju ne samo svoj ugled, već i svoju ekonomsku održivost.

image

Dr.sc. Nikolina Markota Vukić

BERISLAVA PICEK/ CROPIX

Održivost jest mnogo više od same zakonske obveze

Posljednje četiri godine nefinancijsko izvještavanje ili izvještavanje o održivosti doživjelo je svoj veliki razvoj iniciran zakonskom regulativom povećanja poslovne transparentnosti i održivih financija. Veliki pritisak investitora da se praksa izvještavanja o održivosti standardizira rezultirala je razvojem Europskih standarda za izvješćivanje o održivosti (ESRS), čime se osigurala usporedivost i transparentnost poduzeća. Razumljivo je kako poduzeća pod snažnim pritiskom regulative održivost smatraju kao zakonski i troškovni teret, no cilj zakonske regulative jest da poveća transparentnost, usporedivost i dosljednost ESG (engl. environmental, social and governance) ili okolišnih, društvenih i upravljačkih informacija. Ovako postavljena regulativa održivih financija diferencira, usudila bih se reći, i izdvaja ona poduzeća koja strateški i dosljedno provode održivost u svom poslovanju, ali i ona koja to ne čine. Stoga, održivi razvoj nikako ne bi smio biti samo ispunjavanje zakonskog minimuma, nego strateška komponenta poslovanja za izazove sadašnjosti i budućnosti. Poduzeća koja uspijevaju integrirati održive prakse u svoju poslovnu strategiju će profitirati, ali i pridonijeti boljoj budućnosti za sve nas. Održivost nije samo trend već neophodna promjena koju svijet zahtijeva.

Uloga digitalne transformacije u ostvarivanju održivog razvoja

Digitalna transformacija i održivi razvoj, iako na prvi pogled izgledaju kao dvije odvojene discipline, u suštini su duboko povezane i imaju potencijal zajedno oblikovati budućnost na održiv način. Digitalna transformacija igra ključnu ulogu u ostvarivanju održivog razvoja, pružajući alate, tehnologije i metode koji potiču efikasnost, transparentnost i inovacije u različitim sektorima. Efikasna upotreba resursa, održiva energija, povećana transparentnost, e-obrazovanje, digitalno zdravstvo, pametni gradovi, pametna poljoprivreda te digitalni alati za očuvanje prirode samo su neki od primjera kako su ova dva područja međusobno korelirana. Bez razvoja tehnologije održivi razvoj kojim trebamo zadovoljiti potrebe današnjice, a da pritom ne ugrožavamo potrebe budućih generacija, teško možemo zamisliti. Dok digitalna transformacija ima potencijal znatno pridonijeti održivom razvoju, ona također stvara nove probleme poput digitalnog jaza, ovisnosti o tehnologiji, povećane potrošnje energije, e-otpada te pitanja sigurnosti i privatnosti. Upravo na ovom primjeru povezanosti digitalne transformacije i održivog razvoja vidimo kako da je ključno pažljivo balansirati prednosti s izazovima.

Ne smijemo razočarati svoju Majku

Poduzeća diljem Europe i svijeta objavile su ambiciozne klimatske ciljeve i strategije kojima se obvezuju da će do 2030. ili 2050. ostvariti klimatsku neutralnost (engl. net zero). Apple, tehnološki div poznat po svom inovativnom pristupu tehnologiji i održivosti, nedavno je objavio YouTube video pod naslovom "Mother Nature". Ovaj videoisječak, koji traje nešto više od pet minuta, predstavlja moćnu poruku posvećenu očuvanju okoliša i poticaj drugim poduzećima da aktivno rade na zaštiti našeg planeta. Klip jasno ističe Appleovu ambiciju da do 2030. postane potpuno neutralan u emisijama stakleničkih plinova i obnovljivim izvorima energije. Također, naglašava njihovu posvećenost recikliranju i smanjenju utjecaja na okoliš. Iako je video možda marketinškog karaktera, ne može se zanemariti činjenica da velika kompanija poput Applea koristi svoj utjecaj kako bi podigla svijest o očuvanju okoliša i postavila primjer drugim korporacijama. Poziv na zajedničku odgovornost i akciju na kraju videa s naglaskom na riječima "Don‘t disappoint your Mother" podsjeća nas da je očuvanje planeta zadatak koji moramo zajednički i odgovorno rješavati. Često zanemarujemo ulogu koju imamo kao potrošači, zaposlenici, odnosno kao donosioci odluka. Te svakodnevne uloge (poslovne i privatne) trebale bi nas podsjetiti kako malim koracima možemo činiti velike pomake. Samo moramo biti strpljivi, odgovorni i dovoljno ambiciozni.

Linker
05. ožujak 2024 12:09