NEJA MARKIČEVIĆ/ CROPIX
RAZNOLIKOST U FOKUSU

Vinko Kovačić: "Integracija održivosti u poslovanje postaje ključna"

Coca-Cola pomaže u podizanju svijesti o važnosti stvaranja svijeta u kojem se svi osjećaju prihvaćenima i cijenjenima onakvima kakvi jesu, a prema riječima Vinka Kovačića, Coca-Colina direktora javnih poslova, komunikacija i održivog poslovanja za Rumunjsku, Bugarsku, Adriju i Srbiju, upravo su različite perspektive, iskustva i vještine desetljećima omogućavale da tvrtka bude predvodnik trendova i na vrijeme prepozna što potrošači žele.

Coca-Cola pomaže u podizanju svijesti o važnosti stvaranja svijeta u kojem se svi osjećaju prihvaćenima i cijenjenima onakvima kakvi jesu, a prema riječima Vinka Kovačića, Coca-Colina direktora javnih poslova, komunikacija i održivog poslovanja za Rumunjsku, Bugarsku, Adriju i Srbiju, upravo su različite perspektive, iskustva i vještine desetljećima omogućavale da tvrtka bude predvodnik trendova i na vrijeme prepozna što potrošači žele.

U današnjem svijetu održivost i društvena odgovornost postali su neizostavni za uspješno poslovanje. U tom kontekstu The Coca-Cola Company zauzima istaknuto mjesto, postavljajući nove standarde kroz svoj predan pristup raznolikosti, inkluziji i održivom poslovanju. U razgovoru s Vinkom Kovačićem, direktorom javnih poslova, komunikacija i održivog poslovanja za Rumunjsku, Bugarsku, Adriju i Srbiju, otkrivamo kako Coca-Cola u Hrvatskoj isprepleće te vrijednosti u svaki aspekt svog djelovanja. Tvrtka se ističe programima usmjerenim na inkluziju i raznolikost, odgovornim zapošljavanjem, poticanjem da žene budu zaposlene na ključnim pozicijama, kao i ravnotežom između poslovnog i privatnog života. Kompanija oblikuje svoju budućnost kako bi odgovorila na izazove modernog svijeta te je globalni lider u stvaranju inkluzivnog i održivog društva.

Kako tvrtka Coca-Cola Hrvatska radi na uključivanju različitih zajednica i manjina u svoje održive inicijative?

- Globalna strategija rasta Coca-Cole prepoznaje različitost i uključenost kao neizostavne elemente za razvoj kompanije. Upravo su nam različite perspektive, iskustva i vještine desetljećima omogućavale da predvodimo trendove i na vrijeme prepoznajemo što naši potrošači žele. Vjerujemo kako je različitost “tajni sastojak” koji pozicionira kompanije za dugoročni rast i otpornost na stalne promjene. Pristup je to koji prenosimo i u naše suradnje s lokalnim zajednicama gdje nastojimo primijeniti ova načela kroz naše sponzorske, donatorske ili volonterske aktivnosti. Jedna od naših najdugovječnijih inicijativa, a koja posebno utjelovljuje sva ova načela, podrška je Specijalnoj olimpijadi, najvažnijem sportskom natjecanju za osobe s intelektualnim poteškoćama, a čiji smo suosnivač i partner od 1968. U sklopu ove inicijative podržavamo i hrvatske specijalne olimpijce s kojima smo u lipnju ove godine putovali u Berlin na Specijalnu olimpijadu gdje su ostvarili odlične rezultate u nekoliko različitih disciplina. Coca-Cola pomaže u podizanju svijesti o važnosti stvaranja svijeta u kojem se svi osjećaju prihvaćenima i cijenjenima onakvima kakvi jesu i zato je Coca-Cola s ponosom bila službeni partner nedavnog EuroPride 2023 održanog u Malti, a prije toga i službeni partner u prošlogodišnje manifestacije u Beogradu.

Unutar kompanije smo kreirali pet europskih inkluzivnih mreža koje vode naši zaposlenici. Usmjerene su na pet dimenzija raznolikosti - ravnoteža spolova, LGBTIQ+, kultura i naslijeđe, generacije i životna iskustva te sposobnosti i dobrobit

Možete li podijeliti konkretne primjere programa ili projekata usmjerenih na poticanje inkluzije i raznolikosti unutar tvrtke Coca-Cola Hrvatska?

- Coca-Cola globalno, pa tako i u Hrvatskoj, poštuje i promiče ljudska prava u skladu s UN-ovim Smjernicama o poslovnom sektoru i ljudskim pravima. To znači da pružamo jednakost mogućnosti za sve i ne toleriramo diskriminaciju, kako u odnosima sa zaposlenicima, tako i s dobavljačima i partnerima. Unutar kompanije smo kreirali pet europskih inkluzivnih mreža koje vode naši zaposlenici. Usmjerene su na pet različitih dimenzija raznolikosti - ravnoteža spolova, LGBTIQ+, kultura i naslijeđe, generacije i životna iskustva te sposobnosti i dobrobit. Kroz njih omogućujemo različite perspektive i potičemo inovacije i suradnju u cijeloj kompaniji, istovremeno promičući kulturu prihvaćanja i pripadanja. Inkluzivne mreže služe kao vrijedan resurs i zaposlenicima i kompaniji jer nude povezivanje s kolegama koji dijele slične interese i pozadine. Takve regionalno strukturirane, a globalno povezane skupine zaposlenika povećavaju našu sposobnost regrutiranja, zadržavanja, uključivanja i razvijanja raznovrsnih talenata. Slične inicijative dostupne su globalno, a kolegice i kolege u Hrvatskoj se uključuju po želji i tako imaju uvid u međunarodna iskustva i stvaraju globalne veze. Isto se može primijeniti i na prijenos znanja unutar kompanije, što nama u Hrvatskoj otvara pristup najnovijim industrijskim trendovima, i to na konkretnim primjerima iz drugih zemalja. U konačnici, to naše zaposlenike čini konkurentnijima u poslovnom okruženju.

Na koji način provodite odgovorno ponašanje pri zapošljavanju?

- Odgovorne prakse zapošljavanja u Coca-Coli imaju dva ključna aspekta - u jednom osiguravamo pravedan i transparentan proces zapošljavanja uz maksimalno poštivanje načela naše politike različitosti, dok se u drugom želimo uvjeriti u usklađenost kandidata s vrijednostima naše kompanije. Oboje je neophodno za očuvanje reputacije kompanije, kao i za glatku integraciju novih zaposlenika te doprinos daljnjem razvoju korporativne kulture koju njegujemo, a za koju želimo da bude ona u kojoj i zaposlenici i kompanija rastu zajedno.

Kako tvrtka potiče sudjelovanje žena na ključnim pozicijama i kako to doprinosi vašoj održivosti?

- U Coca-Coli smo svjesni da poticanjem žena da zauzmu vodeće pozicije otvaramo vrata za bogatiji skup iskustava i perspektiva u procesu donošenja ključnih odluka. To ne samo da čini našu kompaniju otpornijom i prilagodljivijom u svijetu koji se neprestano mijenja, već jača stvaranje nove vrijednosti te pospješuje ekonomski rast i društveno blagostanje u zajednicama u kojima poslujemo. Na to upućuju i praksa i brojne provedene studije. Coca-Cola ovom pitanju pristupa sustavno, i to kroz rad našeg Globalnog vijeća za vodstvo žena, koje igra ključnu ulogu u podršci razvoju i napredovanju ženskih talenata u uloge sve veće odgovornosti i utjecaja. Ovo vijeće, koje se sastoji od 15 vrhunskih menadžera - 10 žena i pet muškaraca - savjetuje vodstvo kompanije o strategijama za ubrzanje razvoja ženskih talenata u našoj kompaniji te olakšavanje njihove tranzicije u uloge sve veće odgovornosti. Cilj do 2030. jest da žene zauzimaju 50 posto uloga u menadžmentu kompanije. Na tome predano radimo pa danas imamo 39 posto žena u top menadžmentu, dok u srednjem menadžmentu imamo zastupljenost žena od oko 51 posto. Konačno, htio bih istaknuti i kako uloga žena na vodećim pozicijama u kompaniji poput naše ima značajan društveni utjecaj jer one postaju inspiracija i motivacija drugim ženama i djevojkama da idu naprijed u svojim karijerama što pridonosi daljnjem rušenju rodno uvjetovanih prepreka u raznim sektorima i potiče stvaranje inkluzivnije i uravnoteženije radne snage.

Neprestano radimo na inovacijama kako bismo pronašli nove načine za daljnje ugrađivanje održivosti u naše poslovanje, brendove i marketing

Hibridni način rada postao je važan u današnjem poslovnom svijetu. Kako vi pristupate održivim praksama u pogledu radnih modela i poticanja ravnoteže između poslovnog i privatnog života?

- Kada je riječ o našem radnom modelu, koristimo hibridni način rada - koji ima svoje prednosti, ali i izazove. Rad od kuće potiče fleksibilnost te pozitivno utječe na zadovoljstvo zaposlenika i stopu zadržavanja. S druge strane, moramo priznati i važnost međusobne izravne interakcije i suradnje kolega. Siguran sam da smo se svi uvjerili da rad u uredu potiče kreativnost i kolaboraciju te osigurava rješenja koja dolaze upravo iz interakcije s kolegama, a koje virtualni sastanci ne mogu replicirati. Uvažavajući prednosti oba ova modela, u Coca-Coli promičemo ravnotežu između rada od kuće i prisustva u uredu, pri čemu našim zaposlenicima nastojimo osigurati potporu i slobodu da rade na način koji najbolje odgovara životnim potrebama ili obiteljskoj situaciji. Znamo da postoje različiti životni periodi, koje je lakše ili teže uklopiti u ono što smo prije pandemije covida-19 poznavali kao klasičnih osam sati provedenih u uredu. Tu zaposlenicima nastojimo izići ususret fleksibilnijim pristupom.

Kako vaša tvrtka surađuje s lokalnim zajednicama kako bi osnažila manjine i društveno odgovorne inicijative?

- Važnu ulogu u našoj podršci lokalnim inicijativama ima financijska podrška koju osiguravamo kroz našu globalnu Zakladu Coca-Cola, filantropsku organizaciju koja podržava projekte usmjerene na poboljšanje društvenih i okolišnih uvjeta u zemljama u kojima Coca-Cola posluje. Od svojeg osnutka 1984. Zaklada Coca-Cola donirala je više od 1,5 milijardi dolara zajednicama diljem svijeta. Drugi važan element su naši partneri s kojima na transparentan i učinkovit način realiziramo takve projekte, pri čemu posebno želim istaknuti našu dugogodišnju uspješnu suradnju s Hrvatskim Crvenim križom. Zajedno smo realizirali projekte od velike važnosti za lokalne zajednice u trenucima najveće potrebe, kao što je bio oporavak od potresa u Zagrebu i Petrinji ili tijekom pandemije covida-19. Na području oko Gline i Petrinje, također s Hrvatskim Crvenim križom, provodimo projekt asanacije bunara, koji smo uz financiranje Zaklade Coca-Cola započeli nakon potresa. Budući da je riječ o ruralnom dijelu koji uglavnom nema vodovodnu mrežu, bunari su glavni izvor pitke vode za stanovnike i njihovu stoku, a zbog potresa je došlo do njihova urušavanja i zamuljivanja. Ovo je treća godina projekta, a godišnje se očisti 400 do 500 bunara. Za spomenute projekte je uz pomoć Zaklade Coca-Cola donirano više od 800 tisuća eura. Još jedan od naših programa - Sustainable Futures - usmjeren je na pomoć malim i srednjim tvrtkama da postanu održivije. Program trenutno realiziramo u Rumunjskoj, a uz financiranje Zaklade Coca-Cola iduće godine se nadamo proširiti ga i na Hrvatsku jer vidimo prostor i potrebu. Dodatno nas motivira uspjeh našeg prethodno provedenog sličnog projekta Ženska perspektiva koji smo od 2018. do 2020. proveli u suradnji s udrugom za razvoj poduzetništva Perspektiva iz Lipika. Projekt je pomogao 50 poduzetnica iz sedam najnerazvijenijih županija Hrvatske da unaprijede svoje poslovne vještine, prošire svoje tržište i povećaju svoju konkurentnost kroz edukacije, mentorstvo, savjetovanje, financijsku podršku i povezivanje s drugim poduzetnicama i partnerima.

Možete li podijeliti neka postignuća ili ciljeve u vezi s održivošću koje Coca-Cola Hrvatska planira u budućnosti?

- U Coca-Coli neumorno radimo kako bismo ostvarili zacrtane ESG ciljeve, a aktivnosti koje provodimo na hrvatskom tržištu proizlaze iz naših globalnih strategija za najvažnija područja našeg utjecaja. Prije svega mogu istaknuti našu strategiju “World Without Waste” gdje nam je cilj do 2030. prikupiti po jednu bocu ili limenku za svaku koju prodamo. Važna komponenta ove strategije je i podizanje svijesti potrošača o razdvajanju otpada i recikliranju, čemu smo posebnu pozornost dali kroz Sportske igre mladih čiji smo dugogodišnji partner. Mladima na zanimljiv način pokušavamo približili tematiku recikliranja, što je prepoznala i Hrvatska udruga za odnose s javnošću i dodijelila nam jednu od godišnjih nagrada za najbolje komunikacijske projekte. Sljedeće područje koje želim istaknuti je zaštita voda, pri čemu je naša strategija usmjerena na vraćanje više vode prirodi nego što iskoristimo u proizvodnim procesima, postavljajući visoke standarde u korporativnom upravljanju vodom. U Hrvatskoj se izdvaja naš projekt “Partnerstvo za Dunav”, u sklopu kojeg suradnja između WWF-a i Zaklade Coca-Cola osigurava obnovu područja u dunavskom slivu te promovira očuvanje prirode u Prekograničnom rezervatu biosfere Mura - Drava - Dunav. Tu je i projekt “Od izvora do mora”, koji provodimo od 2018., a ove godine je uz prikupljanje otpada uz vodotokove, u partnerstvu s Konzumom naglasak bio i na urbanom pošumljavanju. Ako pogledamo samo protekle tri godine, u projektu je sudjelovalo više od 50 gradova, šest tisuća volontera i prikupljeno je 190 tona otpada. Kod svih ovih projekata najvažnija je podrška koju dobivamo od svih ključnih dionika na nacionalnoj i lokalnoj razini jer samo uz konzultativan pristup koji uključuje građane, nevladine organizacije, lokalne vlasti, državne institucije, akademsku zajednicu, te konačno i medije, možemo imati stvarni utjecaj na probleme koje želimo riješiti. Uz brigu za okoliš i ambalažu, kontinuirano smanjujemo udio šećera u našim napicima i od 2010. smo u Europi reformulirali više od 280 napitaka. Na našim pakiranjima pružamo jasne informacije o prehrambenim vrijednostima kako bismo omogućili informiran izbor našim potrošačima. Naši marketinški napori u Europi su usmjereni na promoviranje napitaka bez šećera, koji su uključeni u 98% marketinških aktivnosti u Europi. Također, strogo se pridržavamo standarda odgovornog oglašavanja, izbjegavajući bilo kakvo oglašavanje naših proizvoda djeci mlađoj od 13 godina u bilo kojim medijima i terminima gdje čine 30% ili više publike.

Što motivira tvrtke da održivost integriraju u svoje poslovanje?

- Neprestano radimo na inovacijama kako bismo pronašli nove načine za daljnje ugrađivanje održivosti u naše poslovanje, brendove i marketing. Integracija održivosti u poslovanje postaje ključna jer se kao pojedinci želimo poistovjetiti s odgovornim brendovima. Nadalje, održivost privlači i zadržava vrhunske talente jer zaposlenici traže organizacije koje su kompatibilne s njihovim osobnim vrijednostima. Raditi za tvrtku koja daje prioritet okolišu i društvenoj odgovornosti postaje sve važnije za mnoge prilikom odabira radnog mjesta. Iz toga je jasno kako integracija održivosti u poslovanje nije samo moralna odgovornost već i izvor konkurentske prednosti, lojalnosti potrošača i privlačenja najboljih talenata.

Možete li nam reći više o aktivnostima usmjerenim upravo na brigu o vašim zaposlenicima?

- U Coca-Coli vjerujemo da su naši zaposlenici zaslužni za uspjeh kompanije i stoga im želimo ponuditi više od radnog mjesta, konkurentne plaće i sveobuhvatnog paketa beneficija specifičnih za regije u kojima poslujemo. Želimo da naša kompanija bude mjesto na kojem svi zaposlenici osjećaju pripadnost i prihvaćenost. Ponosimo se time što promičemo pozitivno i inkluzivno radno okruženje, potičući raznolikost i pružajući prilike za kontinuirano učenje i napredovanje u karijeri. Kod nas zaposlenici mogu pronaći različite programe podrške mentalnom i fizičkom zdravlju, pri čemu su mnogi usmjereni na korjenite promjene životnih navika nastalih tijekom pandemije. Neki od tih programa dostupni su 0 - 24. Nudimo i niz treninga i edukacija kod globalno prepoznatih obrazovnih ustanova. Mnogi naši zaposlenici, uključujući one iz Hrvatske, ostvarili su impresivne međunarodne karijere unutar Coca-Cola sustava, što svjedoči o mogućnostima koje kompanija nudi svojim zaposlenicima.

Linker
28. travanj 2024 02:37