posve iskreno

Mojmira Pastorčić provela je tri tjedna u SAD-u: "Suluda je ta Amerika"

Poznata urednica i voditeljica emisije RTL Direkt, bez dlake na jeziku govori o svom iskustvu te dobrim i lošim stranama Sjedinjenih Američkih Država, gdje je bila 20 dana na studijskom putovanju te posjetila čak pet gradova.

Tijekom dvadeset nezaboravnih dana u Sjedinjenim Državama obilazila sam odlične muzeje u Washingtonu, kupala se na plaži na Floridi (na kojoj ima najviše ugriza morskog psa na svijetu),šetala pored jezera Taho u Nevadi po ledenom vjetru, igrala rulet u Renu bez značajnih dobitaka. Bila sam i na ubitačno dosadnoj bejzbolskoj utakmici. Svašta sam stigla, premda nisam išla kamo sam htjela, nego onamo gdje su me vodili. Pozvana sam da sudjelujem u programu razmjene koju organizira Američko ministarstvo vanjskih poslova, a putovala sam s grupom od 14 ljudi iz cijele Europe. Posjetila sam pet gradova - Washington, Orlando, Cincinnati, Reno u Nevadi i na kraju Philadelphiju.

Mojmira je tijekom posjeta SAD-u bila i u Philadelphiji

PRIVATNA ARHIVA

Letjeli smo s jednog kraja zemlje u drugi, s tropskih 30 celzijevaca na hladnoću usred pustinje. To su i totalno različite stvarnosti: Washington DC je bogat centar moći, Nevada s druge strane ima najviše nezaposlenih, najviše bankrota. Imala sam prilike dobiti drukčiji uvid u Ameriku nego kad sam je ranije posjetila kao putnik. Iznenadila me državna škola usred ruralne Indiane, koja ima bazen, kazališnu dvoranu i teniske terene. Ali u kojoj za ručak poslužuju nuggetse i pomfrit, a tjelesni je obavezan samo do prvog razreda srednje. Na Floridi policija ima LGBT liaison officer, policajku koja se bavi isključivo problemima tog dijela populacije, ali možeš dobiti otkaz i mogu ti otkazati stan ako si gay.

U Washingtonu

PRIVATNA ARHIVA

Suluda je Amerika. Zgrozi te jer je “all about the money” i činjenica da imaju 600 tisuća beskućnika. Ljudi si ne mogu priuštiti odlazak u bolnicu, porođaj košta 40 tisuća dolara. Studenti dižu studentske kredite, godina na Sveučilištu Georgetown u Washingtonu je 50 tisuća dolara. Zadužiš se do grla, a još nemaš ni diplomu. Ali onda te drugi tren ista ta Amerika oduševi. Lokalna zajednica koja je uključena i pomaže na sve moguće načine - bilo da nekome treba posaditi kelj u dvorištu, dati beskućniku skuhani obrok ili nagovoriti ljude da glasaju. Trude se popraviti društvo u kojem žive.

Srčani udar za doručak

Hrana i prehrambene navike Amerikanaca iz moje su perspektive potpuno neshvatljive. Sve je frigano, masno, porcije su ogromne. Jedna porcija chicken fingersa u sportskom baru na Floridi nahrani cijelu jednu europsku obitelj. U restoranu se za doručak jede srčani udar: uz pečena jaja idu i pečeni krumpiri, i pržena slanina, i kobasice. S vaflima jedu piletinu, a uz burger s golemom porcijom pomfrita nude free-refill kole. Dakle, natače u tu gigantsku čašu od osam decilitara koliko god puta ga je volja. I kava je kalorijska bomba, otprilike kao burger. Jer, šalica kave je pola litre, onda još malo šlaga, karamele, mmmmmm možda i sladoled? Demonizirali su pušenje i gledaju te kao psihičkog bolesnika ako pušiš, ali benevolentno uzgajaju dijabetes, moždane udare, morbidnu pretilost... Prava epidemija.

Ispred poštanskog ureda u Lawrenceburgu u Indiani

PRIVATNA ARHIVA

Naravno da nije svugdje isto, ranije sam putovala u Kaliforniju, oni su pioniri organskog lokalnog uzgoja. Plant based diet, ali to nije reprezentativno za ostatak zemlje. Ima, naravno, i dobre hrane. Washington je pun zanimljivih restorana. Philadelphia je super moderna, ne znaš gdje bi prije jeo. Na Floridi sam se naguštala meksičke hrane, najboljih tacosa, imaju fine margarite, svježu tunu na plaži. Sigurno je najluđe što sam probala tamo - pohani aligatorov rep, okus je kao križanac ribe i pileta. Ako Amerikanci nešto znaju, znaju napraviti dobar burger. Svugdje. Klasik u Philadelphiji je cheesesteak sendvič, steak s kojeg se opi sir, oboje odličnog okusa. Posebno na tržnici gdje ga rade pred tobom. Ali skupo je u odnosu na Europu.

Jeftini brendovi

Za cijenu prosječnog ručka može se kupiti Calvin Klein jakna. Imaju ogromne dućane, nepregledne redove robe gdje nađeš sumanuto jeftine stvari. Poznati brand po cijeni jeftinijoj nego što je brza moda u Europi. Tenisice, kaputi, novi iPhonei, prtljaga, sve je mnogo jeftinije. Nosim cipele broj 42, a Amerika je raj za velike brojeve. Moram priznati da sam se vratila s više komada prtljage nego kad sam kretala.

Ulična umjetnost

Luda sam za uličnom umjetnošću, a Cincinnati, Philadelphia, puno mjesta na kojima sam bila imaju predivne murale po zgradama i svašta se može vidjeti. Washington ima top muzeje. Na pladnju se nude dinosauri, svemir, rat ili suvremeni kontroverzni kineski umjetnik. Sve je tamo. I uglavnom besplatno.

Posveta Freddieju Mercuryju u Orlandu

Zid u gradu Renu u državi Nevadi

Hrana i pištolj

U mnogim mjestima u Americi već u sedam navečer ne osjećaš se sigurno na ulici. U Cincinnatiju u jedno popodne shvatiš koliki problem imaju s ovisnicima o heroinu i fentanilu. Cijeli grad kao da je pun zombija. Posvuda je more beskućnika, puno njih su psihički bolesnici. Viču, gube se, agresivni su, ali kao da žive u nekoj drugoj stvarnosti, jer nitko ih ni ne primjećuje. U najbogatijoj državi na svijetu svoje su najslabije zaboravili.

Na Floridi svatko može bez provjere kupiti oružje

PRIVATNA ARHIVA

Ogroman je problem oružje: Florida, primjerice, ima labave zakone, svatko može bez provjere kupiti pištolj i nositi ga uokolo. Ajde, barem se više ne prodaju u Walmartu dva reda od WC papira. Ali i dalje se u supermarketu prodaju kante metaka i najnormalnije sretneš tipa koji gura kolica s hranom i ima pištolj. S mnogo ljudi sam tamo razgovarala o oružju i stvarno se drže kao da je to njihovo sveto pravo, drugi amandman i bok. I ima potpuno suludih situacija. Grad Cincinnati je htio postrožiti kontrolu oružja, da ga barem osuđeni nasilnici i bolesnici ne mogu kupiti bez provjere, ali im država Ohio to ne dozvoljava. Pa sad grad tuži državu. Nevjerojatne stvari se tamo događaju.

Naša kineska Gospa

Washington je taj grad legendarnih američkih prizora, od Kapitola do Memorijala Lincolnu, mjesto za klasike fotografije: ispred ograde Bijele kuće. monumentalan je, ali nije dosadan, između ima sadržaja, svakakve hrane, predivnih muzeja, zanimljivih kvartova... Washington je i jedan od gradova s najraznovrsnijim stanovništvom u Americi.

Oko hotela u kojem sam živjela u rasponu od 200 metara prebrojala sam nekoliko svetišta. Sinagoga, katolička crkva Naša kineska Gospa (Our Lady Of China) s preslatkim azijskim Isusom, Chinese Community Church, dvorana neke protestantske denominacije, ali ima i Psychic, proročica. Washington je centar moći, pa uvijek ima tu političku dimenziju. I onda stojiš ispred tog Kapitola, simbola demokracije, koji je po novom opasan najdebljom ogradom, da ne bi opet provalili divljaci.

Košarkaška dvorana u Orlandu s križem u pozadini

Lansiranje rakete

Svidjela mi se Florida jer je vruće i tropski, palme i sunce, to mi najviše odgovara. Tamo sam bila malo dulje, pa sam uspjela i vidjeti najviše stvari. Otišla sam u nacionalni park koji čine samo nepregledni kilometri pijeska bez ikakvih kuća i smetnji. Ima morskih pasa, no nisam ih srela. S jedne sam druge plaže, Cocoa Beach, gledala lansiranje Muskove rakete u svemir, cijelo se nebo osvijetli, nevjerojatno je. Ali smiješno je kako Amerikanci nemaju svijest o tome što se događa drugdje pa me jedan taksist lijepo pitao: Odakle lansirate svoje rakete?

Mojmira je na Floridi gledala lansiranje Muskove rakete u svemir

Od Balkana do Mediterana

New York je blizu, ali ako ikome iz Philadelphije kažeš da planiraš vlakom do New Yorka, samo ti kažu: “Ovdje je bolje, a jeftinije.” Jer stvarno sve imaju. Uzbudljive restorane, super shopping, odlične dućane u kojima pronalaziš nevjerojatno jeftinu robu top marki, cool mjesta za kavu, lijepe parkove. Imala sam sreće jer sam se na putu sprijateljila s ljudima iz programa na kojem sam bila. Bugarin, Talijan marokanskog podrijetla i Španjolka bili su mi glavno društvo. Osovina Balkan-Mediteran.