UBOGA STVORENJA

Pogledali smo film nominiran za Oscara koji je zbog eksplicitnih scena seksa uznemirio dio publike

Grčki redatelj Yorgos Lanthimos snimio je intriganatan film nominiran za 11 Oscara gdje Emma Stone glumi lik Belle Baxter, žene koja ne poznaje društvene konvencije: slobodno govori ono što misli, masturbira za doručkom i bez grižnje savjesti prepušta se ovozemaljskim užicima.

Iako je pornografija danas dostupna svakome tko ima internetsku vezu, čovjek bi pomislio da su scene seksa u holivudskim filmovima izgubile moć da ikoga šokiraju. Zašto bi netko išao u kino da vidi žensku bradavicu? No reakcije na "Uboga stvorenja" (Poor things), viktorijansku fantaziju grčkog redatelja Yorgosa Lanthimosa, čine se kao da smo u nekoj novoj viktorijanskoj stvarnosti gdje nas seks uznemiruje, bez obzira na to što je svuda oko nas.

U filmu adaptiranom prema romanu škotskog pisca Alasdaira Graya iz 1992., nominiranog za 11 Oscara, Emma Stone glumi Bellu Baxter, čudovišnu ženu koju je stvorio ekscentrični znanstvenik Godwin Baxter (Willem Dafoe). Reanimirao ju je nakon što se ubila i presadio joj mozak njezina nerođenog djeteta. Bella zbog toga ima svijest djeteta, divlja je i bezazlena, ali nakon susreta s krastavcem ulazi u čudovišan pubertet, otkrivajući masturbaciju. Pod budnim okom svoga tvorca, kojeg zove God, Bella rapidno napreduje. Nakon nekog vremena manje više hoda i priča poput odrasle osobe. Ubrzo nakon toga, počinje njezina psihoseksualna moralna odiseja kroz Europu 19. stoljeća sa skorojevićem i pravnikom Duncanom Wedderburnom (maestralno ga je odigrao Mark Ruffalo) i odjednom film iz crno-bijelog formata prelazi u kolor.

"Zašto ljudi ovo ne rade stalno?", pita ga Bella nakon što otkrije čari seksa.

image

Emma Stone

EVERETT COLLECTION

Nije joj potrebno dugo da shvati što je dosada i razočaranje. Brzo uvidi da su muškarci uglavnom grozni i da je svijet prepun patnje i siromaštva. Neki kritičari smatrali su da je u filmu previše scena seksa koje su bile uznemirujuće za gledati – pogotovo kada Bella završi kao prostitutka u pariškom bordelu. Scena u kojoj se klijent seksa s Bellom pred svojim maloljetnim sinovima kako bi ih podučio tajnama tjelesnosti, mnoge je šokirala. Pisali su kako film veliča eksploataciju žena i prostituciju na što je redatelj Lanthimos odgovorio da je film o ženi koja upoznaje sebe i svijet. Neki su išli toliko daleko da su film opisali kao fantaziju sredovječnog muškarca o nimfomaniji. Neki su, pak, napaljenu Bellu hvalili kao feminističku ikonu zbog njezinog seksualnog oslobođenja. U tekstu za Huffington Post novinarka slavi Bellu kao kompliciranu ženu koja sve preispituje i ne šuti dok ne dobije zadovoljavajući odgovor.

image

Mark Ruffalo

EVERETT COLLECTION

Srećom, pogledala sam film prije nego što sam pročitala kritike i baš sam uživala. Dirnuo me čudesan i užasavajući svijet koji je Lanthimos stvorio: tehnologiju steampunka, jezivu glazbu i klaunovštinu Emme Stone, čije je putovanje dijabolični festival seksa, kako bi Wedderburn rekao. Film je vjeran Grayovom romanu, koji ismijava nemogućnost muškaraca da shvate žensku subjektivnost. Nadrealna scenografija u maniri Gaudija: auti s konjskim glavama i svinja s tijelom kokoši, samo su neke od stvari koje signaliziraju da je to daleko od realizma – i vjerojatno nije film gdje ćete otkriti okrutnu stvarnost prostitucije. Scene seksa su prilično živopisne, ekscentrične i nesenzualne. Upravo je seks jedan od najvažnijih alata pomoću kojih je Bella naučila o svijetu: njegove užitke, ali i okrutnosti. Glavni ton filma je miks brutalnosti i nježnosti, nevinosti i eksploatacije, a seks se čini prikladnim načinom za istraživanje. Iako su i redatelj i scenarist filma muškarci, Bellu su prikazali kao slobodnu i bez osjećaja srama vezanog za svoje tijelo. Ona ne zna za društvene konvencije, slobodno govori ono što misli i uranja u iskustvo bilo koje vrste – od seksa do jedenja kolača.

image

Ekipa je osvojila Zlatni globus za najbolji film, a Emma Stone je nagrađena za najbolju glavnu ulogu

DAVID FISHER/SHUTTERSTOCK

Upravo su negativne reakcije na "Uboga stvorenja" dokaz njegova uspjeha – uspio je u propitivanju srama vezanog za naše tijelo. Emma Baxter je žena koja ne pristaje na tradicionalne rodne podjele oko vjernosti i monogamije. S pravom možemo ući u raspravu da su "Uboga stvorenja" muška fantazija – duša nevinog djeteta ovisnog o drugima u tijelu privlačne žene, kako su je u romanu opisali Bellini obožavatelji. I upravo to je Bella: kreacija ludog genijalca dr. Baxtera koju iskorištava ludi egomanijak Wedderburn. Ono što je zanimljivo i dirljivo je način na koji Bella nadilazi ograničenja koja joj postavljaju spomenuti muškarci. Nakon vremena provedenog radeći u bordelu shvati da seks nije uvijek zabavan. Postoji li nešto problematično u filmu u kojem odrasla žena ima mozak djeteta? Naravno da postoji, ali to je upravo svrha umjetnosti. Da bude problematična. Je li ustvari prigovor nekih na previše scena seksa u filmu zbog toga jer nisu dovoljno seksi ili to što vas tjera na razmišljanje. Bella ne dopušta da je itko kontrolira, jer je pregenijalan lik da bi bila svedena na arhetip. Emma Stone maestralno je odigrala ulogu - njezina Bella je ponekad neuka, sebična, impulzivna i okrutna, ali istodobno nevjerojatno inteligentna, zabavna, pažljiva i draga. "Uboga stvorenja" imaju mnogo sličnosti s Lanthimosovim ranijim filmovima, poput ‘Miljenice‘ i ‘Očnjaka‘ – provokativni seks, sadističke igare moći i jezivo nasilje. No, unatoč svemu, riječ je o predivnom, duhovitom i dirljivom ostvarenju.

Linker
09. travanj 2024 00:06