Unsplash
VINSKA PRIČA

Kako nova generacija mijenja svijet vina – i zašto Dalmacija ima odgovor: "To što smo mali, naša je prednost"

Autentičnost i priča postali su važniji od količine – otkriva vinar Ivan Miloš, ističući kako su nova energija i tradicija spoj koji Dalmaciju pretvara u ozbiljnu vinsku regiju.

Autentičnost i priča postali su važniji od količine – otkriva vinar Ivan Miloš, ističući kako su nova energija i tradicija spoj koji Dalmaciju pretvara u ozbiljnu vinsku regiju.

Globalno tržište vina suočava se s ozbiljnim izazovima. Naime, lani je prodaja vina pala na najnižu razinu u proteklih 60 godina, što je posljedica ne samo inflacije, već i generacijskih promjena u konzumaciji. No, nije sve tako crno kako zvuči na prvu – iako se prodaje manje vina, raste potražnja za onim kvalitetnim, jedinstvenim vinima. Potrošači traže vina s jasnom pričom i karakterom, a autentičnost je danas važnija nego ikada.

"Ljudi sve više žele znati o onome što konzumiraju, pa su samim time sve zahtjevniji i kada su vina u pitanju. Pije se manje, ali pije se bolje, što je, vjerujem, pozitivno, jer potiče izvrsnost kod vinara i sve više se traže autentična vina“, ističe predsjednik Udruženja Vino Dalmacije, vinar Ivan Miloš, dodajući kako je upravo autentičnost prednost Dalmacije i dalmatinskih vina koja nastaju na padinama, među kamenjem i maslinicima, gdje sunce i more oblikuju grožđe jedinstvenim karakterom. Autohtone sorte poput plavca malog, babića, tribidraga, pošipa i maraštine odražavaju mjesto i ljude koji ih njeguju – i upravo to ih čini prepoznatljivima na domaćem i međunarodnom tržištu.

image

Ivan Miloš, vinar i vinogradar, predsjednik Udruge vinara Dalmacije

VOJKO BASIC CROPIX

"Poznato je da okusno-mirisna memorija ima nevjerojatnu moć evociranja uspomena. Ponekad nam miris nekog jela iz djetinjstva, kojeg nismo godinama okusili, može probuditi čitav niz slika i emocija. Upravo zato emocija koju autentična vina mogu izazvati teško se može usporediti s ičim drugim. Dalmacija u tom smislu ima iznimnu širinu – od izvrsnih, međunarodno nagrađivanih bijelih vina koja su sačuvala svoju autentičnost, preko sve popularnijih rosé vina koja spajaju svježinu i kompleksnost, do crnih vina po kojima smo oduvijek poznati. Izvrsni klimatski uvjeti i jedinstveni vinogradarski položaji omogućuju Dalmaciji da proizvodi neka od najboljih crnih vina, posebno traženih u zimskom razdoblju kada ljudi sve više uživaju u crnim vinima uparenima s hranom", dodaje naš sugovornik i naglašava kako zahvaljujući specifičnom terroiru naša vina imaju izražen karakter koji je teško imitirati.

image
Unsplash

"U svijetu vina se često koristi francuski izraz terroir, koji doslovno znači ‘tlo‘ ili ‘zemljište‘, ali u vinarskom kontekstu označava cjelokupni skup prirodnih i ljudskih čimbenika koji utječu na karakter vina, uključujući tlo, klimu, mikroklimatske specifičnosti, biljni i životinjski svijet toga područja te naposljetku i samog čovjeka i njegov utjecaj. Ponekad se taj terroir u vinima osjeti više, a ponekad manje. U Dalmaciji je terroir izrazito snažan, no ono što ga čini posebnim jest činjenica da se Dalmacija sastoji od mnoštva različitih terroira. Naizgled su vrlo različiti, jer je Dalmacija iznimno raznolika, ali u svakome od njih možete osjetiti taj prepoznatljivi dalmatinski duh i karakter", objašnjava Miloš. Uz to, nova generacija vinara donosi energiju i znanje, nadograđujući naslijeđe prethodnih generacija suvremenim tehnikama i inovacijama u vinogradima i podrumima.

"Nove generacije unutar obiteljskih vinarija, kao i mladi ljudi koji su našli sebe u vinarstvu, upravo su ono što održava momentum dalmatinske vinske scene i daje joj novi zamah. Mladi vinari baštine najbolje što imaju iz svoje tradicije, ali su istodobno široko obrazovani, često s međunarodnim iskustvom, pa neprestano unapređuju svoja vina i šire prostor u kojem djeluju, te osim izvrsnih vina stvaraju optimističnu atmosferu koju ljudi žele osjetiti u vinskom svijetu", dodaje Miloš.

U tom kontekstu posebno se ističe Udruženje Vino Dalmacije, koje okuplja vinare iz cijele regije i djeluje kao platforma za promociju, edukaciju i tržišno pozicioniranje dalmatinskih vina. Kroz suradnje s međunarodnim stručnjacima, vinskim medijima i organizaciju stručnih radionica, udruga osnažuje prepoznatljivost Dalmacije kao ozbiljne vinske regije.

image

Vinograd kod Ponikava

VOJKO BASIC CROPIX

"Često volim podsjetiti da je cijela Hrvatska lani proizvela vina doslovno sto puta manje od jedne Italije, a i Španjolska i Francuska su tu negdje poput Italije. Znači, u svjetskim razmjerima smo jako mali, ali od toga ne moramo imati kompleks. Dapače, to moramo pretvoriti u prednost, te nuditi ono što možda trenutačno nedostaje svjetskoj vinskoj sceni u doba globalizma, a to su autentična vina", poručio je predsjednik Udruženja Vino Dalmacije, ističući kako danas kupci daju prednost onome što ne mogu dobiti bilo gdje.

image

Ivan Miloš, direktor vinarije Miloš i predsjednik Udruge vinara Dalmacije

VOJKO BASIC CROPIX

Najprepoznatljiviji projekt Udruženja Vino Dalmacije je manifestacija Dalmatinske vinske ikone, koja se svake godine krajem listopada održava u zagrebačkom hotelu Esplanade. Događanje okuplja četrdesetak ponajboljih vinarija koje predstavljaju do tri svoje etikete – odležana, arhivska ili nagrađivana vina koja najbolje odražavaju karakter i filozofiju vinara. Fokus je na crnim vinima, ali uključena su i odležana bijela vina te prošek, kako bi se pokazala širina dalmatinskog vinarstva.

"Dalmatinske vinske ikone nastale su prije nekoliko godina s idejom godišnjeg predstavljanja naših vinara u samom centru Zagreba. Ove godine je u sklopu manifestacije posebnu radionicu o plavcu malom održao vinski stručnjak Saša Špiranec, a interes za tom radionicom bio je toliko velik da smo svi bili ugodno iznenađeni. Kušalo se četrnaest plavaca s raznih položaja, gdje se mogao vidjeti potencijal plavca kao sorte. Tako da se čini da je plavac mali s razlogom statistički najvažnija crna sorta u Hrvatskoj", otkriva nam Miloš.

Manifestacija nije samo pregled trenutne ponude – ona je i platforma za povezivanje s globalnim trendovima, primjerice kroz suradnje s urednicima prestižnih vinskih časopisa poput Decantera. Takvi kontakti omogućuju vinogradarima i vinarima bolje razumijevanje međunarodnog tržišta i potreba novih generacija potrošača.

image

Vinogradi na Pelješcu

VOJKO BASIC CROPIX

Povećanje kvalitete i vidljivosti vinara u Dalmaciji potiče i vinski turizam, koji se sve češće razvija kao integralni dio iskustva regije. Posjetitelji istražuju vinograde, kušaonice, boutique smještaje i eno-gastronomske ponude, spajajući vino s pejzažem, gastronomijom i lokalnim tradicijama. Vinari pritom postaju ambasadori regije, a njihovi podrumi, pristup gostima i koncept ponude sve više odražavaju suvremenu, kvalitetnu i prepoznatljivu vinsku scenu.

Današnja Dalmacija nije samo tradicionalna vinska regija; ona je dinamična, razvija svoj identitet i gradi reputaciju na globalnom tržištu. Od malih obiteljskih podruma do etabliranih vinarija s međunarodnom distribucijom, zajednički cilj ostaje isti – pokazati autentičnost i potencijal regije kroz kvalitetu i priču koju vino nosi. Manifestacije poput Dalmatinskih vinskih ikona potvrđuju da Dalmacija ima što pokazati – i da njezini vinari više nisu samo lokalni igrači, nego ozbiljni predstavnici hrvatskog vinarstva u svijetu.

"Dalmatinsko vinarstvo je dinamično, nudi vina od autohtonih sorti, ali i izvrsno udomaćenih internacionalnih sorti. Znanje naših vinogradara i vinara, u kombinaciji s odličnim zemljopisno-klimatskim uvjetima te širinom koju nudimo, ono je što nas čini posebnima. Vjerujem da će sve te komparativne prednosti Dalmacije u vinskom smislu još više doći do izražaja u budućnosti, te da će sve više ljubitelja vina upravo zato birati vina iz Dalmacije“, zaključuje Miloš.


Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji Gloria x Vino Dalmacije

25. studeni 2025 12:14