Sudionici edukacije ‘Oživi me‘ znaju što učiniti u izvanrednoj situaciji 

Znanje spašava

Zahvaljujući akciji ‘Važno je znati – još važnije imati hrabrosti pomoći‘ 150 Zagrepčana uvježbalo je kardiopulmonalno oživljavanje

Besplatna edukacija o kardiopulmonalnoj reanimaciji mogla bi pomoći sugrađanima u nevolji, značilo bi puno uvođenje poduke kako pomoći u škole, kao u skandinavskim zemljama

Besplatna edukacija o kardiopulmonalnoj reanimaciji mogla bi pomoći sugrađanima u nevolji, značilo bi puno uvođenje poduke kako pomoći u škole, kao u skandinavskim zemljama

Prošlog vikenda kroz edukaciju u sklopu kampanje "Oživi me" prošlo je čak 150 Zagrepčana i Zagrepčanki. Cilj edukacije bio je osnažiti građane znanjem i samopouzdanjem za brzo i ispravno reagiranje u slučaju iznenadnog srčanog zastoja – situacije u kojoj doslovno svaka sekunda spašava život, a besplatnu edukaciju o osnovama kardiopulmonalne reanimacije organizirali su Hrvatsko kardiološko društvo i Zaklada Hrvatska kuća srca u suradnji sa Studentskom udrugom StEPP i uz pokroviteljstvo Ministarstva zdravstva.

Akademik Davor Miličić, upravitelj Zaklade Hrvatska kuća srca izjavio je: "Iznenadna srčana smrt još uvijek čini čak 50 % svih srčanih smrti. Posebno su ugrožene osobe s prethodnim srčanim bolestima, visokim tlakom, dijabetesom, ali i pušači i osobe s obiteljskom anamnezom. U vrijeme ljetnih mjeseci i velikih vrućina tijelo gubi više tekućine i elektrolita znojenjem, što može dovesti do dehidracije, pada tlaka i opterećenja srca. Osim toga, toplina uzrokuje širenje krvnih žila, što dodatno opterećuje kardiovaskularni sustav, a komplikacije su češće".

image

‘ Uvođenje oživljavanja u školski kurikulum moglo bi udvostručiti ili čak utrostručiti šanse za preživljavanje u slučaju srčanog zastoja, smatra voditeljica kampanje, Ivana Portolan Pajić

Voditeljica kampanje "Oživi me" koja se provodi 11. godinu za redom, Ivana Portolan Pajić, dr. med., dodala je kako je edukacija o reanimaciji u školama jedno od najmoćnijih sredstava prevencije: "Uvođenje oživljavanja u školski kurikulum moglo bi udvostručiti ili čak utrostručiti šanse za preživljavanje u slučaju srčanog zastoja. Skandinavske zemlje su najbolji primjer: u Norveškoj i Švedskoj djeca uče reanimaciju već s deset godina, a stopa preživljavanja je i do 40 % – za razliku od 5 do 8 % u Hrvatskoj."

image

Nije dovoljno imati znanje, nego treba razviti i samopouzdanje za djelovanje

Svijest o važnosti oživljavanja u Hrvatskoj raste, no znanje i praktična spremnost još uvijek nisu na zadovoljavajućoj razini. Stoga edukacija o kardiopulmonalnom oživljavanju pod motom "Važno je znati – još važnije imati hrabrosti pomoći", puno znači jer razvijaju samopouzdanje za djelovanje, pojasnio je Fran Pintarić, predstavniku udruge StEPP.

Kroz praktične radionice, sudionici su učili kako prepoznati srčani zastoj, pravilno izvesti kompresije prsnog koša i koristiti automatski vanjski defibrilator (AVD). Uz stručno vodstvo, savladane su osnovni protokoli reanimacije: 30 kompresija i 2 udisaja. I samo izvođenje kompresija (pritiska na srce s obje ruke) može biti ključno ako spašavatelj nije siguran kako provesti umjetno disanje. Edukacija, stoga, želi djelovati protiv emocionalne blokade, nesigurnosti i nedostatak iskustva, što zna biti veća prepreka od samog neznanja.

image

Edukacija znači više od učenja postupka oživljavanja, daje samopouzdanje onima koji pomažu

Pravilnom edukacijom i ponavljanjem postupaka na lutkama, građani stječu sigurnost i volju da reagiraju u stvarnoj situaciji. Uz to, u Hrvatskoj svakoga sata jedna osoba umre od iznenadnog srčanog zastoja, što čini 24 osobe u jednom danu ili oko 9.000 osoba godišnje (iznenadna srčana smrt jedan je od najčešćih uzroka smrti uopće, kako u svijetu tako i u Hrvatskoj), stoga se građani mogu educirati i putem web stranice www.ozivi.me na kojoj se nalaze dva instrukcijska videa. Zainteresirani se mogu se javiti i na dvosatne radionice u organizaciji Zaklade Hrvatska kuća srca i udruge StEPP-a na o postupcima oživljavanja.

05. prosinac 2025 11:08