Kako plivati uzvodno

‘San je početna pozicija na putu do uspjeha‘ kaže poduzetnica kojoj je posao edukacija

‘Želiš uspjeh? Zgrabi ga! Tu nema definicije, nema popisa i pravila. Treba se samo usuditi. Usuditi pomaknuti granice tuđih očekivanja i postaviti svoja‘, kaže Riječanka čiji poslovni put baš nije uobičajen. Nema background koji bi joj olakšao ulazak u sklisko područje u kojem borba za poslovni opstanak nalikuje avanturama Bear Gryllsa koji nameće svoja pravila u divljini unatoč izazovima.

U pričama o inspirativnim ženama u businessu postalo je uobičajeno reći da uspjeh duguju svojoj viziji, upornosti, marljivosti, odlučnosti, hrabrosti, planiranju karijere, ženskom umrežavanju, liderskim vještinama, balansiranju između poslovnog i privatnog, cjeloživotnom usavršavanju, bildanju samopouzdanja i psihoterapeutu s kliznim radnim vremenom… Popis onog što bi afirmirana poduzetnica trebala imati, moći i koristiti izaziva respect ili pak sumnjičavo podizanje obrva, a Gordana Nikolić, jedina vlasnica, osnivačica i dekanica visokoškolske ustanove u Hrvatskoj, Visoke poslovne škole PAR u Rijeci, pripada skepticima. Na sami pokušaj da je se ugura u okvir "što žena mora" ne bi li je uvažili i priznali u businessu - ona pritišće "delete".

image




DAMIR SKOMRLJ CROPIX

Zašto? Zato što za nju postoji samo jedan "must achieve" kojeg se pridržava kad kreće u ostvarivanje svog cilja: "Usudi se napraviti ono što drugi nisu", kaže jedina poduzetnica u regiji u području visokog obrazovanja koja je 2018. primila međunarodno priznanje Exceptional Women of Excellence na ženskom svjetskom ekonomskom forumu u New Delhiju. Namijenjeno je ženama koje su u lokalnoj zajednici pioniri onoga što rade, a stečena iskustva dijele na globalnoj razini. Nedavno je uvrštena među pet finalistica za dodjelu nagrade Triple E Awards u Firenzi, u sektoru visokog obrazovanja na razini Europske Unije. Činjenica da se kao vlasnica i osnivačica visokoškolske ustanove koja ove godine obilježava 15. rođendan, našla u elitnom društvu, značajna je pobjeda jer je uz tolike poslovne škole u Europi i žene koje ih vode, odabrana među pet najuspješnijih.

Netipičan put

"Želiš uspjeh? Zgrabi ga! Tu nema definicije, nema popisa i pravila. Treba se samo usuditi. Usuditi pomaknuti granice tuđih očekivanja i postaviti svoja", kaže Riječanka čiji poslovni put baš nije uobičajen. Nema background koji bi joj olakšao ulazak u sklisko područje u kojem borba za poslovni opstanak nalikuje avanturama Bear Gryllsa koji nameće svoja pravila u divljini unatoč izazovima.

"Što mislim kad kažem da je moj put netipičan? Dolazim iz radničke obitelji u kojoj nitko prije mene nije bio ni dio sveučilišne zajednice, a kamo li poduzetnik. Mogla sam se osloniti samo na sebe, imala sam dva zacrtana cilja. Jedan je bio visoko obrazovanje jer sam u njemu vidjela potencijal za osobni razvoj, a drugi poduzetništvo. Htjela sam ih objediniti što je na početku priče djelovalo neostvarivo, ali jednostavno sam se usudila sanjati. Zato danas studente podučavam da se ne boje sanjati. San je startna pozicija na putu do uspjeha," govori Riječanka s diplomom Pomorskog fakulteta i doktorice znanosti iz područja menadžmenta na Ekonomskom fakultetu u rodnom gradu.

image






DAMIR SKOMRLJ CROPIX

Prvi posao dobila je u tvrtki u državnom vlasništvu gdje joj je vrlo brzo postalo dosadno. Dani su joj prolazili kao po copy-paste traci, pa se potkraj 90-ih, uz paralelnu izobrazbu u području menadžmenta, zaposlila u privatnoj špediterskoj tvrtki i iskusila rad u ne baš blistavim primjerima privatizacije tog doba. Oboružana tim iskustvom, dobila je priliku pridružiti se top menadžmentu velikog poduzeća sa svim menadžerskim beneficijama.

Ženska mreža

To je, kaže, super iskustvo, ali nakon nekog vremena oštrica kojom se u poslu režu gordijski čvorovi, zatupljuje. Gordani Nikolić trebalo je "brušenje" jer ju je menadžerski dream position uljuljkao i usidrio za možda ne prvo, ali definitivno ne najbolje rješenje kako ostvariti osobne ambicije. Na upit što je učinila i odakle je krenula, oklijevajući zastaje.

"Možda bih sada trebala reći da sam ideju o programu prema kojem će o businessu učiti moji studenti, dobila na usavršavanju na Harvard Business School. Međutim, nije bilo tako. Na Harvardu sam učila kako kreirati poduzetnički fakultet kao jedna od 50 sudionika iz 25 zemalja. Za moj prijelomni trenutak, kreativno-poslovni "detonator" koji me je gurnuo naprijed, zaslužna je moja prijateljica. Naime, krajem 2000-ih sjedile smo pod borom na plaži u Dalmaciji i kad sam joj rekla da ću u Rijeci otvoriti prvi privatni poslovni fakultet, odvratila je u najboljoj namjeri: Moš‘ si mislit. Rekla sam tada sebi: Ok, najjača si kad plivaš uzvodno. I krenula u realizaciju", priča.

image






DAMIR SKOMRLJ CROPIX

Od tog trenutka od prve prezentacije o visokoj poslovnoj škole kakvu je zamislila u Rijeci prošlo je nepunih godinu dana. To joj je bilo dovoljno da uz žensku mrežu posloži sve što je trebalo, od financiranja do odgovarajućeg prostora u centru grada, odabira suradnika te predavača.

"Kako? Na jednoj običnoj kavi, ženi koju sam prvi put vidjela, ispričala sam svoj san. Ona me povezala s drugom ženom, nakon toga počela sam predavati na jednom njemačkom poslovnom studiju i za nekoliko mjeseci predloženo mi je otvoriti isti takav studij u Rijeci. Mreža žena je svemoguća", kaže poduzetnica poznata po stavu da business nema spol. Svjesna je stereotipa o ženama u poduzetništvu, iskusila je situacije da ju muškarci u istoj branši ne doživljavaju jer je žena. Zna kako je truditi se mnogo više u odnosu na muške kolege da bi joj priznali da je dovoljno, ali ne i ravnopravno kompetentna. Ali, nakon 15 godina iskustva i jako puno dobrih projekata, ne želi trošiti energiju i vrijeme na ispravljanje stereotipa u raspravama. Stvari mijenja mudrije i učinkovitije na predavanjima gdje se oblikuju poduzetnice i poduzetnici novog kova.

Prisutnost u medijima

"Neugodne situacije idu na dušu onih koji ih potiču. Život me naučio da svatko tko je htio nekoga umanjiti, na kraju ponižava sam sebe", kaže Gordana Nikolić koja godinama sudjeluje u različitim inicijativama na međunarodnoj i lokalnoj razini. Prošle godine je u udruzi G100: Group of 100 Global Women Leaders koji uključuje dobitnice Nobelove nagrade, bivše šefice država, ministrice, poslovne žene, filantropkinje, investitorice - ukratko, vrlo moćnu žensku mrežu - preuzela poziciju Global Chair in Higher Education. Zadaća joj je svoj poslovni put postaviti kao model za kopiranje ženama koje počinju sa svojim poslovima diljem svijeta.

Uz sve to, predsjednica je udruge poslovnih žena KRUG Rijeka, vodi Udrugu za obrazovanje pri HUP-u, potpredsjednica je Vijeća veleučilišta i visokih škola u Hrvatskoj. Zato nas čudi činjenica da je nema u medijskom prostoru. Pitamo je misli li da su poduzetnice ravnopravno prezentirane u našim medijima, da prisutnost žena u medijima odražava realnu sliku prisutnosti žena u businessu?

"Jedan komunikacijski stručnjak rekao mi je prije nekoliko godina: "Ne možeš ostati u svom selu, raditi to što radiš, šutjeti i očekivati da svijet to vidi." Tada mi to nije najbolje sjelo, no ima pravo. Kad me već pitate, reći ću vam. Činjenica je da ako niste u Zagrebu to je kao da ne postojite. Vjerojatno je to najveći razlog zašto me nema u medijskom prostoru poput drugih kolega. U oči upada činjenica da je prostor koji poslovne žene imaju u medijima slična prisutnosti žena u businessu općenito. Voljela bih to promijeniti. Uključite nas, tu smo, dajte nam prostor prenijeti što znamo", zaključuje Gordana Nikolić.

Linker
18. travanj 2024 21:13