Getty Images
istražili smo

Kod njih kupuju i glumci i političari! Second hand dućani nude sjajne stvari za samo par kuna, no toliki su propali - istražili smo zašto

Bila je to 2011. godina kad se dogodio veliki tržišni bum sa second hand dućanima - nicali su jedan za drugim, Zagreb su doslovno preplavili, a kupaca je bilo toliko da se borilo za svaki iole bolji komad odjeće. No, kako su se otvarali, tako su se mahom kroz nekoliko godina i zatvarali, a mi smo posjetili rijetke koji se i danas mogu pohvaliti vrlo uspješnim poslovanjem. Otkrili smo kakva se to poslovna filozofija pokazala najboljom na duge staze i tko je ostao vjeran trgovinama s rabljenom odjećom.

Jedan je second hand dućan bio na dobrom glasu čim se otvorio 2012. godine, a danas je još i popularniji: Bazar outlet u zagrebačkoj Martićevoj ulici. Iz razgovora sa simpatičnim vlasnicima, bračnim parom Aleksandrom i Denisom Sekić iz Zagreba, odmah postaje jasno koji su faktori ključni za uspjeh.

Prvo, sami biraju odjeću, uglavnom u Njemačkoj i Nizozemskoj koje su pokazale najpouzdanijima u ovom biznisu.

Drugo, kupuju samo najskuplju i to outlet robu, nikada nisu pokleknuli pred jeftinijom klasom jer se po to, kažu, kupcima danas ne isplati ići u second hand. "Jeftine sintetike danas ima i po poznatim, cjenovno povoljnim dućanima koji nisu second handovi pa si ljudi radije tamo kupe majicu od 25 ili 30 kuna', napominju u Bazaru. "Naš je adut što prodajemo kvalitetnu odjeću koja je često i brendirana, a katkad i iz novih kolekcija ako se, primjerice, dogodi da je kupac iz nekog razloga vratio kupljeni komad, a on više ne ide na police dućana, već u outlete. Tako se kod nas uvijek mogu iskopati i neki popularni i kvalitetni brendovi za kojima s nevjerojatnim žarom čaj jednom, dvaput tjedno kod nas tragaju najveći modoljupci. K tome, imamo i certifikat da je sva naša odjeća dezinficirana i nema nikakav intenzivan miris".

Livio Andrijić

Treće, uspjeh Sekići vide u svom svakodnevnom, stopostotnom angažmanu u samom dućanu. "U dućanu u svakom trenutku imamo oko 3000 komada odjeće, a u skladištu se, kad dođe nova pošiljka, nađe i nekoliko puta više od toga. Svaki taj komad pomno pregledamo, svaki komad peglamo i stavljamo na vješalice. Pratimo koliko svakodnevno čega prodamo i to odmah nadomještamo, svaki dan moramo imati na umu je li, primjerice, vani sunčan dan pa će ići veste, ili su minusi pa se će se prodavati bunde", govori Aleksandra Sekić koja otkriva da njihova peteročlana obitelj, uz maksimalnu predanost, može živjeti od ovog posla.

Livio Andrijić
U Bazaru se, primjerice, mogu pronaći i vjenčanice.

I četvrto, na ruku poslovanju second hand dućanima ide i jedan globalni trend, a to je činjenica da u društvu raste ekološka osviještenost. Tekstilna industrija je, naime, zbog korištenja bojila i kemikalija, veliki zagađivač vode i tla, a modni trendovi diktiraju gomilanje i bacanje enormnih količina odjeće. Sve je više onih koji su osvijestili da je kupnja u second hand dućanima ekološka. "Evo, baš nam idući tjedan u Bazar dolazi ekološka grupa iz osnovne škole u Šestinama, kod nas će imati malo predavanje na ovu temu", otkrio nam je Denis Sekić.

Livio Andrijić
Nije neobično da u second hand trgovinama pronađete i prave modne dragulje, ali i potpuno novu odjeću.

Tako su se onima koji vole biti originalni i graditi neki poseban, vlastiti stil u ovim dućanima pridružili i oni koji se zalažu za reciklažu odjeće. Stavovi onih koji još uvijek misle da u ove trgovine idu samo ljudi koji nemaju novaca, a sram ih je uopće zaviriti u njih, padaju još dublje u vodu. Da, cijena jest motiv, baš kao žudnja za stilom koji se ne viđa iza svakog ugla, i za mnoge, očuvanja okoliša. Tako u razgovoru s prodavačima doznajemo i da u dućane s rabljenom odjećom zalaze i domaće celebrity zvijezde. "Ponekad im treba za samo jedno, dva nošenja, a kod nas mogu iskopati komad koji izgleda doista glamurozno", ističu.

Textile House održao se kao najveći maloprodajni lanac

Najprisutniji maloprodajni lanac u Hrvatskoj je Textile House koji je od dolaska 2010. godine ušao u gotovo sve zagrebačke kvartove, ali i druge hrvatske gradove s ukupno 32 poslovnice. Raširen je u još sedam zemalja (Slovačka, Češka, Poljska, Rumunjska, Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija), a sjedište im je u Bratislavi te ukupno imaju više od 160 poslovnica. U Hrvatskoj su toliko zadovoljni poslovanjem da najavljuju i širenje maloprodajnih aktivnosti na primorsku i dalmatinsku regiju. Kupce privlače happy hour akcijama i rasprodajama gotovo svaki tjedan. Najveće gužve kod njih vladaju kad dođe nova odjeća, tada su najaktivniji lovci na brendirane komade, i potom opet kad sve u dućanu snize na svega pet kuna!

Opstao je i vintage second hand Ulični ormar

Zagreb ima još jedan poseban dućan s rabljenom odjećom koji se održao od 2011. godine i njegova popularnost ne jenjava, a to je Ulični ormar vlasnica Radmile Grbe i Andree Latinović Kler. One su krenule s odličnom pričom vintage odjeće, dakle u ponudi imaju komade iz razdoblja od '50-ih do '90-ih godina.

Livio Andrijić
U Uličnom ormaru mogu se pronaći doista zanimljivi vintage komadi.

"Imamo i nešto novijih, ali smo isto tako imale sreću da u ovih osam godina nabasamo i na pokoji komad star 100-tinjak pa i više, što su već zapravo antikviteti", govore nam vlasnice. Posebno ih veseli kad naiđu na odjevni predmet proizveden u domaćim tvornicama odnosno na područje bivše Jugoslavije, koje već davno ne postoje. Uvijek se iznova ugodno iznenadimo kakvi predivni komadi su nekada stvarani na ovim prostorima", ističu ove gorljive zaljubljenice u modu koje u ponudi svog dućana osim odjeće, imaju i torbice, cipele, šešire, rukavice, nakit, te razno razne predmete iz prošlog stoljeća, poput fotoaparata, kamera, posuđa, gramofonskih ploča i slično.

Livio Andrijić
Osim odjeće, Ulični ormar u ponudi ima i modne dodatke.

"Naši posjetitelji su ljudi svih generacija... studenti, poslovnjaci, umirovljenici, domaći ljudi, stranci iz raznih dijelova svijeta. Također, mnogi poznati navraćaju, od glumaca (što domaćih, što stranih), glazbenika, dizajnera, političara, novinara...", ispričale su nam i naglasile da dvaput godišnje imaju i dvorišnu rasprodaju kad im dolaze kupci i iz drugih dijelova Hrvatske.

Što se poslovnog uspjeha tiče, smatra da tu nema neke filozofije: "Samo puno raditi, vjerovati u to što radiš, ne posustajati i imati realna očekivanja. Naravno, bez kvalitete ponude, i uz najveći trud, uspjeh bi vjerojatno izostao. Budući da otkada smo otvorili vrata našeg Ormara, iz godine u godinu bilježimo konstantan rast, očito je da nešto dobro radimo".

Linker
09. travanj 2024 15:00