PIAGGESI/FOTOGRAMMA/ZUMA PRESS/PROFIMEDIA
Odlazak umjetnika

Gaetano Pesce bio je vizionar, radikalni mislilac i humanist

Legenda talijanske umjetnosti, arhitekture i dizajna preminuo je u 85. godini, a pola stoljeća je iznova zamišljao svakodnevne predmete i namještaj na posve nov način koristeći netradicionalne materijale za svoje kultne radove koji kao i prvog dana izgledaju živo i pršte energijom.

Legenda talijanske umjetnosti, arhitekture i dizajna preminuo je u 85. godini, a pola stoljeća je iznova zamišljao svakodnevne predmete i namještaj na posve nov način koristeći netradicionalne materijale za svoje kultne radove koji kao i prvog dana izgledaju živo i pršte energijom.

Gaetano Pesce, čuveni talijanski arhitekt i industrijski dizajner umro je u 85. godini. Pesce je također bio vrhunski intelektualac, šaljivdžija i avangardni inovator. Od 60-ih godina prošlog stoljeća Pesce, rođen 1939. u La Speziji na sjeveru Italije, čija je baza godinama bila New York, tvrdoglavo je tragao za svakom neobičnom idejom koja mu se našla na putu, pretvarajući naoko nemoguće snove u stvarnost. Prema svakoj novoj kreaciji, bilo da je riječ o zgradi ili neobičnoj vazi, odnosio se kao prema prvoj ljubavi - s bezgraničnom strasti i beskrajnom znatiželjom. Njegov rad je bezvremenski: fantastičan prikaz smjele kreativnosti koja je nepogrešivo njegova te inspirira svakoga tko se susretne s njom. Pesce ima za ponuditi pregršt različitih čudesa koja su primijećena diljem svijeta. Primjerice, 1972. za slavnu MoMA-inu izložbu "Italy: The New Domestic Landscape" osmislio je instalaciju koja se poigravala idejom privremenosti, predstavljenu kao treće milenijsko arheološko otkriće podzemnoga grada. Posjetitelji su ulazili u njegov klaustrofobičan četverokutni bunker da bi otkrili prazan prostor sa samo dva ekrana na kojima se prikazuje dvoje nagih ljudi kako šeću.

image

Za stolce Come stai? Gateano Pesce je koristio epoksi smolu zahvaljujući kojoj je dobio razigran, a opet sofisticiran efekt

press

To je bilo pronicljivo istraživanje ljudske ranjivosti i naše potrage za smislom pred nepoznatim. Pesceov najambiciozniji projekt došao je dvadeset godina kasnije - 1993. završetkom Organske zgrade u Osaki. Mješovita namjena zgradine vibrantne crvene fasade uključuje betonske panele s džepovima unutar kojih je posađeno više od 80 vrsta autohtonih biljaka i drveća te zajedno stvaraju divan vertikalni vrt. Trijumf održivosti testament je Pesceovoj viziji arhitekture kao sredstva suživota u savršenoj harmoniji s prirodom. Doduše, naslonjač UP 5 i otoman UP 6 - struktura od poliuretanske pjene prekrivena tkaninom, nastali 1969. pod brendom C&B, prethodnikom B&B Italia - najživopisnije opisuju njegov dubok, smio i neortodoksan duh. Širok i udoban naslonjač podsjeća na zanosne ženske obline koje izgledaju kao da vas maze dok sjedite na njemu. Cijela serija preispitivala je društvene norme i poticala razgovore o objektivizaciji i opresiji žena, demonstrirajući Pesceovu vještinu davanja moći predmetima kao potentnim glasnicima društvenih ideala. Iznad svojih političkih poruka, serija Up također je bila primjetna zbog svog inovativnog pakiranja. Komadi bi stigli pakirani u vakuumu u plastičnoj vreći i ispuhali bi se jedino kad bi ih netko otvorio. Pesce je još prije pedeset godina razmišljao o smanjenju volumena prilikom slanja svojih komada namještaja.

image

Organsku zgradu u Osaki projektirao je 1993.

JOHN S LANDER LIGHTROCKET VIA GETTY IMAGES

Njegov radikalni um je 1996. začinio razigranu instalaciju nastalu za retrospektivnu izložbu u centru Pompidou, pod nazivom "Les Temps des Questions". Poput chefa koji stvara neodoljivi minestrone, Pesce je osmislio formulu koja je prožela cijeli izložbeni prostor mirisom voljene juhe. Kada su ga pitali za taj aromatični dodatak, arhitekt je rekao da je želio prenijeti publici multidisciplinarnu prirodu njegova posla, jer minestrone juha svoju posebnu aromu dobiva od raznih vrsta mahunarki i povrća - i bez obzira na recept, svaki minestrone je drukčiji. Njegova nevjerojatna kreativnost, emocionalna inteligencija i odvažan duh činili su ga važnom i plodnom figurom suvremenog dizajna, njegova ostvarenja i eklektični miks nevjerojatnih ideja i sastojaka srodni su kulinarskim remek-djelima. Preklani je u Pekingu postavljena izložba na kojoj je predstavljena slavna kolekcija više od sto komada stolaca nastalih u razdoblju od 50 godina, sažimajući njegovu avangardnu stranu. U ožujku prošle godine galerija Future Perfect u Los Angelesu postavila je izložbu Pesceovih radova gdje je publika pozvana da uroni u autorovu priču kako bi je u potpunosti doživjela.

image

Torbica koju je osmislio slavni dizajner i arhitekt

LUCIA SABATELLI/ACTION PRESS/S LUCIA SABATELLI/ACTION PRESS/S

Ovaj kreativac bio je aktivan na mnogo frontova: jedan od njih je bila suradnja s talijanskim luksuznim brendom Bottega Veneta. Za prošlogodišnji Tjedan mode u Milanu pod palicom kreativnog direktora Matthieua Blazyja napravio je pistu ukrašenu šarenim podom okruženim s 400 stolaca od epoksi smole iz kolekcije Come Stai? Projekt zamišljen kao posveta jedinstvenosti i ljepoti svakog ljudskog bića obuhvatila je srž modne industrije i industrije dizajna. Kao što je Gateano Pesce jednom prilikom objasnio: "Različiti smo i to je naša kvaliteta, jer u suprotnom samo smo kopije. Svi smo originali i to je jedan od lajtmotiva mog dizajna. U prirodi je sve drukčije, ne možete pronaći dva ista drveta, kamen ili devu... Ljudi su također različiti, pa zašto onda glavne svjetske demokracije govore o ravnopravnosti, uvjeravajući nas da smo svi jednaki? Na taj način ubijaju različitost."

Obojena epoksi smola, napravljena od želatinastih elastomera, te poliuretanska pjena obilježje su njegova rada. Od izvrsnih staklenih vaza do poznatog stolca Seaweed, izloženog u Muzeju moderne umjetnosti u San Franciscu, svaki komad potvrđuje njegovu vještinu korištenja različitih materijala. Za stolce Come stai? Pesce je koristio epoksi smolu zahvaljujući kojoj je dobio razigran, a opet sofisticiran efekt. Raspon boja - od jarkih i svijetlih do suptilnih i zagasitih - svakom stolcu daju karakterističnu osobnost i karakter. Fleksibilnost epoksi smole i njezine elastičnosti čine stolce udobnima i funkcionalnima, što tradicionalni materijali ne mogu postići. To je primjer Pesceove stalne predanosti inovaciji i volji da pomiče granice u svijetu dizajna.

"Riječ je o napretku materijala 20. stoljeća. Neki od njih imaju odličnu vrijednost i podatnost u usporedbi s onim tradicionalnim koji nemaju dobre performanse. Epoksi smola može biti kruta, meka, prozirna, mat, u boji... Ima različite kvalitete koje tradicionalni materijali nemaju", ispričao je.

image

Njegova instalacija ‘Italija na križu‘ u Padovi izazvala je brojne reakcije

FERDINANDO PIEZZI/ALAMY/ALAM FERDINANDO PIEZZI/ALAMY/ALAM

Osim što je napravio pistu za talijanski brend, Bottega Veneta i Pesce su napravili još jednu suradnju - dvije limitirane kolekcije torbi koje je dizajnirao predstavljene su na prošlogodišnjem Milanskom tjednu dizajna kao dio izložbe "Vieni a Vedere".

Torbe šiljastih oblika i ispupčenih formi bile su inspirirane planinama i borovima, s malom crvenom kopčom kao posvetom zalasku sunca - riječ je o dizajnu koji odražava bezvremensku ljepotu i sirovu snagu svijeta prirode. Torbe su došle u predivnim drvenim kutijama, predstavljajući dizajnerovu sirovu kreativnost i visoko zanatsko umijeće Bottega Venete. Torba My Dear Mountains bila je dostupna u limitiranoj ediciji od samo 15 komada, a još luksuznija verzija My Dear Prairies, od samo tri komada, predstavljena je u milanskom dućanu Bottega Veneta kao instalacija koja je podsjećala na suvremenu špilju. Putovanje u špilju predstavljao je susret s torbama koje su prikazane kao rijetki predmeti.

image

Širok i udoban naslonjač UP 5 koji neodoljivo podsjeća na ženske obline

Profimedia

"Kada dođemo do kraja špilje, susrećemo se s inovacijom, iznenađenjem, izumom i otkrićem", izjavio je Pesce.

Kroz svoje kreacije dokazao je da predmeti imaju moć pričanja priča.

"Predmet može istaknuti ili komunicirati političku poruku. Predmet je važniji od knjige koju pročitamo i vratimo na policu gdje onda stoji godinama. Predmet nam se stalno obraća, pa je na neki način utjecajniji", rekao je.

Tijekom karijere Pesce je koristio jednu za drugom legendarnu kreaciju kako bi se suočio s društvenim i političkim pitanjima. Potaknuo je važne rasprave koje se nastavljaju i danas, ostavljajući nasljeđe inovacije i posvećenosti korištenja dizajna kao sredstva dijaloga i efikasne promjene. Posljednjom suradnjom s Bottega Venetom pokazao je svoju viziju i pristup dizajnu novoj publici. Njegov dizajn za talijansku kuću uveo je modu u sferu politike i društvenog komentara, otkrivajući brojne odgovore vezane uz ulogu mode u društvu, što ima potencijal nadići područje stila i govoriti o našim glavnim preokupacijama i brigama. Kad je riječ o tome, slavni arhitekt bio je dosljedan.

"Dizajn je jedan od mnogih načina pomoću kojeg kršim pravila. Drugi je arhitektura, ili crtanje...", rekao je.

Na kraju će ostati zapamćen kao vizionar u arhitekturi i dizajnu koji je koristio svoj radikalni zanat da pokrene promjenu u svijetu.

Linker
27. travanj 2024 14:15