Mattel/MEGA / The Mega Agency / Profimedia
Revolucija popularne lutke

Lutka koja je mijenjala svijet: Omiljena Barbie od sada dolazi s vitiligom i bez kose

Najpoznatija i najvoljenija lutka na svijetu, Barbie, prošle je godine proslavila 60. rođendan. Iako su u devedesetima Barbike imale prilično nerealne dimenzije tijela, s godinama ih je proizvođač Mattel prilagodio novom dobu i drukčijim standardima ljepote. Postale su više nalik stvarnim ženama sa svim nedostacima, a ove su godine otišli korak dalje.

U nastojanju da redefinira što znači biti ili izgledati kao Barbie, Mattel je stvorio inkluzivnu kolekciju Barbie lutaka, među kojima su one s vitiligom ili one koje su izgubile kosu. "Ako djevojka iz bilo kojeg razloga doživi gubitak kose, može pronaći sebe u našoj kolekciji", poručili su iz tvrtke.

Barbie fanovi pohvalili su Mattel zbog proširivanja ponude lutaka, i kako su rekli na Twitteru, s ciljem boljeg odražavanja svijeta. "Prošle godine je više od polovice prodanih lutaka bilo onih s poteškoćama", rekao je jedan korisnik Twittera.

Mattel se na ovaj potez odlučio nakon što je optužen za isključenje mnogih mladih žena. Barbie, koja je obično predstavljena kao plavuša, vitka i oskudno odjevena, sada dolazi s pet različitih tipova tijela, 22 tona kože i preko 70 frizura.

Osim Barbika s vitiligom i bez kose, Mattel je prošle godine kreirao kolekciju lutaka s prostetičkom nogom i u invalidskim kolicima su suradnji s teen aktivistom Jordanom Reevesom. "Oduvijek sam mislio da je igra s lutkama zaista dobar način da djeca nauče o različitim tjelesnim poteškoćama", rekao je Reeves.

Barbie je američka inačica njemačke lutke

Kind / Spielzeug:
Puppen.

“Beauty Barbie”.

(Spielzeugpuppe der Firma Mattel.)
Foto., Image: 277229233, License: Rights-managed, Restrictions: © www.barbie.com., Model Release: no, Credit line: akg-images / AKG / Profimedia
akg-images / AKG / Profimedia
Jedna od prvih verzija Barbie lutke

Iako izgleda kao američki proizvod, Barbie je zapravo njemačkog podrijetla. Naime, Ruth Handler, poslovna žena i supruga Elliota Handlera, suvlasnika Mattela, primijetila je da njezina kći Barbara lutkama često daje uloge odraslih osoba. Kako su tada na tržištu lutke imale dječje obličje, Ruth je dobila ideju koja će se uskoro izroditi u svjetsku senzaciju.

Iako je suprug i ostali direktori nisu podržali, Ruth je 1956. otputovala s Barbarom i sinom Kennethom u Europu. Inspiraciju za Barbie dobila je od njemačke lutke Bild Lilli - seksi, samosvjesne plavuše koja je znala što želi. Napravljena je bila prema liku iz stripa koji je izlazio u Bildu, a odvojeno se prodavala i odjeća u koju su je djeca mogla odijevati.

Ruth je kupila tri primjerka Lili i odnijela ih svome suprugu, koji je uz pomoć inženjera Jacka Ryana napravio američku verziju Lilli. Tako je nastala Barbie, nazvana po kćeri Handlerovih te je 1959. predstavljena na Međunarodnom sajmu igračaka u New Yorku. Prva Barbie nosila je prugasti crno-bijeli jednodijelni kupaći kostim i imala je kosu podignutu u konjski rep. Osim nje, u ponudi su bile plavuša i brineta, a njihovo tržišno ime bilo je “Teen-age Fashion Model”. Za Barbie odjeću zaslužna je Mattelova modna dizajnerica Charlotte Johnson, a izrađena je ručno u Japanu.

Nametala je nerealne standarde ljepote

Barbie celebrates 50 years  as the worldŐs most popular fashion doll by unveiling a new face .  the new Bathing Suit Barbie doll is a modernized version of the original 1959 doll. She has a new face with a more natural look, including a thinner jaw line, more almond-shaped eyes, fuller lips and a softer makeup using shimmery pink lip shades and neutral eye colors.Ę   OPS: The new Barbie  Picture supplied by Ferrari, Image: 30396555, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Mattel / Ferrari / Profimedia
Mattel / Ferrari / Profimedia

U prvih godinu dana Mattel je prodao oko 350.000 Barbika po cijeni od tri dolara. Iako su njemački proizvođači digli tužbu protiv Mattela zbog plagijata, sve je završilo Mattelovom pobjedom. Kupili su prava za Lilli za 21.600 dolara i odmah obustavili njezinu proizvodnju. Barbie je postala najprodavanija lutka na svijetu i omiljena među djevojčicama jer je promovirala žensku neovisnost i prenosila poruku da žena ne treba biti samo majka da bi imala svrhu u životu.

Barbie je tako dolazila u mnogim varijantama - sportašice, liječnice, rock zvijezde, veterinarke, TV izvjestiteljice, a ubrzo su u prodaji bile njezina odjeća, kuća, namještaj za kuću, automobil, kućni ljubimci pa i njezin dečko Ken koji je tijekom godina također dobio "update". Koliko god je s jedne strane bila pozitivna, toliko je nametala i nerealne standarde, kako životne, tako i one vezane uz ljepotu i oblik tijela.

Standardna Barbika visoka je 30 cm, što u stvarnom životu odgovara visini od 175 cm. Opseg prsa joj je 91 cm, struka 45, a bokova 84 cm. Njezini kritičari su tvrdili da su ove mjere vrlo nerealne i da promoviraju anoreksiju. Mattel je 1997. proširio njezin struk, a prije nekoliko godina predstavili su i neke nove varijante Barbie lutke: malenu, visoku, skladnu te zaobljenu lutku. Barbie je dugo vremena bila bijela, a Mattel je tek 1990. kreirao prvu afroameričku inačicu.

Prva hispanoamerička Barbie nastala je 1980., a poslije su uslijedile i meksička, peruanska te portorikanska. Sedam novih tonova boje kože, 22 boje očiju i 24 tipa kose Mattel je predstavio 2016. godine, što je srozalo prodaju, no tvrtka ne posustaje i marljivo rade na novim modelima.

Linker
19. travanj 2024 11:37