
U neformalni rječnik izraza specifičnih za sedmu umjetnost odnedavno je uvršten novi pojam, "Brenaissance". Odnosi se na nevjerojatan povratak gotovo otpisanog kanadsko-američkog glumca Brendana Frasera u prvu holivudsku ligu. Pojam je nastao na TikToku i postao fenomen u popularnoj kulturi, a označava renesansu u filmskoj karijeri donedavno odbačenog glumca koji sada, na glamuroznim holivudskim događanjima, doživljava višeminutne ovacije, a osmjehuje mu se i priznanje kakvom se nije nadao - nominiran je za Oscara u prestižnoj kategoriji glavnog glumca za ulogu u filmu "The Whale".
"Apsolutno sam presretan i duboko zahvalan Akademiji na ovom priznanju. Ne bih imao ovu nominaciju bez Darrena Aronofskog i izvanredne glumačke ekipe te tima koja mi je dao ovaj dar koji nisam očekivao, ali mi je duboko promijenio život", izjavio je.
Zato ne čudi što broj njegovih pratitelja na društvenim mrežama stalno raste, a on živi svoj san i uživa u sreći koja ga je "uhvatila na spavanju" jer je prestao vjerovati da bi mu se mogla dogoditi.
Sve je počelo premijerom hvaljenog filma "The Whale" na Međunarodnom filmskom festivalu u Veneciji u rujnu 2022. godine Ukratko, kad se Brendan Fraser pojavio na podiju očekujući mlak ili u najboljem slučaju osrednji pljesak, doživio je rijetko viđene šestominutne ovacije. Bio je zasut pohvalama kritičara, a mediji su se počeli otimati za njegove izjave. On je, pak, u nevjerici, suznih očiju, osluškivao odobravanje kao da se pita hoće li ga netkon probuditi iz sna.
Glumac se vjerojatno upravo zbog toga rasplače svaki put kad mu dodjele novu nagradu za naslovnu ulogu u filmu o morbidno pretilom učitelju koji se očajnički bori da ga društvo, a posebno obitelj, potpuno ne odbace. Uloga kao da je pisana za njega, a slavni redatelj htio je baš Brendana Frasera. Želio je njegov očaj, suze, njegovo raskrvavljeno srce kakvo imaju samo oni koji su iskusili što znači biti odbačen, prezren i zaboravljen.
Glumac na čiji su pad popularnosti prije petnaest godina, osim pogrešnih profesionalnih izbora, utjecali i seksualno napastovanje, očaj zbog smrti majke Carol Mary Fraser za koju je bio jako vezan, problemi sa zdravljem te ortopedski operativni zahvati koji su negativno utjecali na njegovu sposobnost da izvodi vratolomije na setu... Ukratko, nije ga bilo od 2008. do 2018., kad započinje "Brenaissance".
Debitirao je 1991. malom ulogom u filmu "Dogfight" čija je zvijezda bio River Phoenix. Trebalo mu je šest godina probijanja od ponuda za statiranje do castinga za glavne uloge, a prilika kakvu je čekao ukazala mu se 1997. u komediji "George iz džungle". Kako je riječ o sprdanju mita o Tarzanu, redatelju Samu Weismanu trebao je netko zgodan i naizgled blesav za naslovnu ulogu. Fraserova isklesana figura i krupne, plave oči donijele su mu ulogu i postao je mamac za publiku.
Komedija je, naime, zaradila 180 milijuna dolara u kinima, a glumac je počeo dobivati primamljivije glumačke ponude. Status zvijezde u akcijskim filmovima učvrstio je franšizom "Mumija", a sjajno plesačko umijeće pokazao je 1999. u jednoj sceni romantične komedije "Blast from the Past" s Brittany Murphy u glavnoj ženskoj ulozi. Snimio je i dojmljiv akcijski film "Put u središte Zemlje" i kada se činilo da mu karijera može samo rasti, 2008. se strmoglavio gotovo do dna. Sve je počelo nizom operacija zbog ozljeda na setu akcijskih filmova: po uzoru na Toma Cruisea, izvodio ih je, čini se, bez pomoći kaskadera. Zadesila ga je i operacija glasnica, pa ne čudi što je počeo sve manje zarađivati - a to se odrazilo i na njegov brak s glumicom Afton Smith. Upoznao ju je 1993. na roštilju kod Winone Ryder, brzo su se spetljali, a vjenčanje je uslijedilo pet godina kasnije.
Dobili su sinove Griffina, Holdena i Lelanda, a kasnije se pokazalo kako se njegov najstariji sin nalazi u spektru autizma. Razvod je okončan 2009., a nekoliko godina kasnije, neuspješno je na sudu pokušao smanjiti alimentaciju od sveukupno 600.000 dolara godišnje jer je sve manje zarađivao. Dodatni problem zadao mu je, kako Fraser tvrdi, Philip Berk, tadašnji predsjednik Udruženja holivudskih stranih novinara u Los Angelesu.
Nasrnuo je 2003. na njega dok su bili na ručku, a kako je riječ o neprofitnoj organizaciji koja stoji iza dodjele Zlatnog globusa, Fraser je taj seksualni napad označio kao razlog zbog kojeg je dospio na "crnu listu", a njegova se karijera malo po malo gasila. Zbog svih problema u kojima se našao sve je više utjehu tražio u hrani, zbog ozljeda je praktički prestao vježbati i postao je neprepoznatljiv.
Njegov je povratak ili "Brenaissance" započeo prije pet godina, najprije na televiziji kad je doveo kondiciju u kakav takav red, pa je glumio u projektima HBO-a. Nekako u isto vrijeme, pronašao ga je Darren Aronofsky i ponudio ulogu života, pretilog učitelja Charlieja. Premda se i sam značajno udebljao (u odnosu na zavodljivu, mišićavu figuru iz komedije "George u džungli"), kilogrami viška koje ima u filmu "Kit" dodani su uz pomoć odijela.
U filmu tumači lik od gotovo tri stotine kilograma, a kako je imao preko stotinu vlastitih, nedovoljno za ulogu pretilog muškarca, nosio je odijelo napunjeno suhim grahom, špekulama i stiroporom koji je sprečavao da staklene kuglice stvaraju neželjenu buku na setu. Silna tuga, jad i muka zbog odbačenosti bili su, čini se, stvarni, dio njegovog bića i to je, vjerojatno, jedan od razloga zbog kojeg briljira u filmu.
Priznanja se i dalje nižu, nakon ovacija na Venecijanskom festivalu istu stvar doživio je u listopadu, na London Film Festivalu: poslovično rezervirani Britanci pljeskali su mu pet minuta dok je on, u nevjerici, zaplakao. Očekuje se da će mu karijera sada ponovno uzletjeti, da će mu se nuditi kvalitetne uloge i da će ga u uzletu u pedesetima, kakav se vrlo rijetko događa, čekati samo dobre stvari. U krajnjem slučaju, mogao bi glumiti samog sebe jer je njegova priča o povratku na veliko platno u najmanju ruku filmska.