Sabato De Sarno, Chemena Kamali, Seán McGirr

 PROFIMEDIA, DAVID SIMS, ROBIN GALIEGUE
Vladavina muškaraca

Uzburkane strasti u svijetu visoke mode: Velika smjena dizajnera naljutila je modne insajdere

Izgleda da promicanje insajderskih talenata kada je riječ o ključnim funkcijama brenda, kao i manje poznatih imena iz drugih kuća, postaje najnovija praksa luksuznih brendova.

Izgleda da promicanje insajderskih talenata kada je riječ o ključnim funkcijama brenda, kao i manje poznatih imena iz drugih kuća, postaje najnovija praksa luksuznih brendova.

U samo tri mjeseca na ključna mjesta kreativnih direktora luksuznih brendova imenovana su tri muškarca, vrlo sličnog profila. Iako je ta činjenica uzburkala brojne strasti, mišljenja su, kao i uvijek podijeljena...

Sve je započelo nakon što je Sabato de Sarno sredinom kolovoza postao kreativni direktor modne kuće Gucci, zatim je uslijedio niz novih ‘proglašenja‘ na čelnim pozicijama modnih divova, kuća McQueen tako je na jednu od najprestižnijih pozicija postavila Seána McGirra, da bi se krug zatvorio s tragično preminulim Davideom Renneom, koji je tek prije nekoliko dana bio preuzeo ‘kormilo kreative‘ Moschina, te čija je smrt itekako šokirala modni svijet. Kap je prelila čašu, već kod McGirrovog imenovanja, jer počela su brojna negodovanja i to ne zbog njihove stručnosti, jer svi spomenuti dizajneri, redom su završili najprestižnija modna sveučilišta i imaju zavidno iskustvo, već zbog činjenice da su na tako važne pozicije došli isključivo bijeli muškarci. Iako je prosjek popravilo proglašenje Chemene Kamali, koja je također nedavno, postala kreativna direktorica kuće Chloé, neosporno je kako sve vrhunske brendove francuske grupacije Kering vode muškarci, baš kao i OTB grupacije s iznimkom Lucie Meier, koja sa suprugom Lukeom stoji iza brenda Jil Sander. Slična je situacija i u francuskom LVMH-u, u kojem od osamnaest luksuznih brendova samo četiri njih ima žene na tim, poželjnim funkcijama.

Tako su na čelu brendova Phoebe Philo i Stella McCartney istoimene dizajnerice, dok Maria Grazia Chiuri, vodi Dior, a Camille Miceli, Pucci. Također, s ovim proglašenjima jasno se može uočiti novi trend, naime umjesto razvikanih dizajnerskih imena moćnici modnih kuća na glavne pozicije postavljaju redom manje poznata imena, no itekako modno potkovana. Tako je talijanski kreator, četrdesetgodišnji Sabato de Sarno, koji je između ostalog bio ‘maher‘ za kapute u Valentinu, u Gucci stigao s jasnom vizijom. Kako je sam najavio, slavnom brendu želi vratiti onaj iskonski talijanski štih!

image

Sabato De Sarno u Gucci je stigao s jasnom vizijom, a slavnom brendu želi vratiti onaj iskonski talijanski štih.

MCC/SPREAD PICTURES/PROFIMEDIA

„Gucci je izrazito talijanski brend s ogromnim nasljeđem. Talijanski u izradi, talijanski po ukusu i mislim da se to izgubilo. Želim to popraviti. ‘Talijanstvo‘ je, i to bez sumnje, dio moje priče“, naglasio je Sarno, te se prisjetio kako je jednom prilikom kao mladić otišao vlakom u Rim, te po prvi puta posjetio neku luksuznu trgovinu, ispred koje ga je začudio veliki red ljudi. Kako kaže, tada je prodao ogrlicu, koju su mu poklonili roditelji (nikada im to nije priznao), da bi kupio Tom Fordovu, crvenu, baršunastu, Gucci jaknu s crnim ovratnikom, koju još uvijek brižno čuva u ormaru. A sada je njihov kreativni direktor! Gucci, u svojoj viziji, Sarno će predstaviti prvenstveno kaputima, što mu je specijalnost i zanimljivim novitetom, hibridom minice i kratkih hlača, čije se nogavice diskretno naziru ispod ruba suknje. Tim potezom, kako je naglasio želi osnažiti samopouzdanje žena. „Da, ima puno kaputa diljem svijeta, ali ovo je moj kaput, moj oblik, moja tkanina, moj detalj“, istaknuo je u intervjuu za Vogue.

Diplomirao je na Institutu za modni dizajn, Istituto Secoli u Milanu, a debitirao kao stažist u Pradi gdje su njegova strast postali upravo kaputi, nekoliko godina kasnije postaje dizajner brenda Dolce&Gabbana, a od 2009. godine svoj put nastavlja u Valentinu, da bi karijeru okrunio kao kreativni direktor Guccija. „Želim da se ljudi ponovo zaljube u Gucci!“, izjavio je za Vogue.

Imenovanje, pak, Seána McGirra, kreativnim direktorom Alexandera McQueena, naljutilo je mnoge, jer je na toj poziciji zamijenio ženu, Sarah Burton, koja je u McQueenu provela ukupno 26 godina od toga 13 kao kreativna direktorica, te je time postalo jasno da su sada svi kreativni čelnici brendova grupacije Kering, bijeli muškarci. Anthony Vaccarello, tako, vodi Saint Laurent, Bottegu Venetu - Matthieu Blazy, Balenciagu - Demna Gvasalia, Brioni - Norbert Stumpfl, a Gucci - Sabato de Sarno...

No, vratimo se McGirru, Ircu koji je završio prestižni londonski Central Saint Martins (koji kao da je najsigurnija ulaznica u svijet luksuznih brendova). Možda je relativno nepoznat, ali je modni kreativac s impresivnim iskustvom i CV-jem. Za modu se počeo zanimati još kao tinejdžer, kada je počeo crtati i šivati. Njegova modna ikona bio je američki rock glazbenik Marilyn Manson, a fasciniran je bio Japanom, gdje je uz Pariz, proveo neko vrijeme kao stilist. Karijeru je započeo kao asistent u modnoj kući Burberry, a nastavio je u ekipi japanskog brenda Uniqlo.

Dizajn ženske kolekcije neko je vrijeme potpisivao u modnoj kući Dries Van Noten, a muške u JW Andersonu, da bi sada kao tridesetogodišnjak zasjeo na modni tron McQueena! „Svojim iskustvom, osobnošću i kreativnom energijom, on će Alexanderu McQuennu donijeti moćan kreativni izričaj, dok će se istovremeno oslanjati na njegovu jedinstvenu baštinu.“, tim je riječima, izvršni direktor brenda, Gianfilippo Testa, predstavio McGirra, te šokirao modni svijet između ostalog i zbog toga, jer su na toj poziciji očekivali, ako već ne žensku dizajnericu, onda neko afirmirano ime poput Riccarda Tiscija, o čijem se imenovanju spekuliralo do samog proglašenja. No, izgleda da promicanje insajderskih talenata, kao i manje poznatih imena iz drugih kuća, postaje najnovija praksa luksuznih brendova. Proglašenje je instantno zapalilo društvene mreže! 1 Granary, web stranica, časopis i agencija, odnosno modno obrazovna platforma, te glas mladih dizajnera koji dolaze iz svijeta vodećih modnih fakulteta, sa sjedištem u Londonu, momentalno je objavio fotografije trenutnih kreativnih direktora u vlasništvu grupacije Kering uz objavu: „Ovo su Keringovi kreativni direktori“ i „It‘s white man‘s world“, isto su napravili i vlasnici Instagram profila Diet Prada, modni insajderi, koji najčešće ukazuju na probleme unutar modne industrije.

„Od 38 kreativnih direktora koje je postavio Kering od 1995. godine, samo njih pet su bile žene, što je 13 posto“, piše 1 Granary, te nastavlja, „Kao žena morate se dokazati, dok ovi ljudi automatski dobivaju ključeve kuće.“ „Muški studenti općenito se više potiču i favoriziraju, što ih čini uspješnijima kada se prijave ili preporučuju za posao“, naglašava jedan neovisni londonski dizajner za 1 Granary. „Žene se suočavaju s pretpostavkom da su manje posvećene poslu, imaju li djecu ili ne. Pretpostavljaju da ćete otići, a kada se vratite, da će vam biti manje stalo do posla. Ženama se pripisuje i da nisu dovoljno jake za rješavanje pritiska rada u modnoj industriji“, samo su neki od komentara na tu vruću temu, a koje su 1 Granaryju dali ljudi koji godinama rade u modnoj industriji. „Kada je riječ o zapošljavaju kreativnih direktora u 99 posto slučajeva, konačna odluka bit će donesena na temelju osobnosti“, objašnjava, pak, Alice Bouleau, savjetnica za zapošljavanje Sterling Internationala. Osobnost je bila ključna i kod tragično preminulog, kreativnog direktora Moschina, Davidea Rennea, koji je u potpunosti osvojio izvršnog predsjednika talijanske grupacije Aeffe, Massima Ferrettija, koji je sad, pak, potpuno shrvan, napisao: „Nema riječi koje bi opisale bol koju proživljavamo u ovom dramatičnom trenutku. Davide nam se pridružio prije samo nekoliko dana, kada nam ga je iznenadna bolest prerano uzela. Još uvijek ne možemo vjerovati što se dogodilo“.

image

Osobnost je bila ključna kod tragično preminulog, kreativnog direktora Moschina Davidea Rennea

ALESSIO BOLZONI ZA MOSCHINO

Renne, četrdesetšestogodišnji Talijan rođen u Toskani, diplomirao je na modnom sveučilištu Polimoda u Firenci, te čak dvadeset godina radio u Gucciju. Nesumnjivo je kako će novoproglašeni kreativni direktori, ali i svako novo imenovanje na te pozicije itekako biti pod povećalom javnosti. Ipak, mišljenja su podijeljena, pa tako mnogi ipak ne vjeruju da bi njihovo imenovanje trebalo biti kritizirano na ovaj način. „Mislim da raznolikost ne može biti nešto što ispunjava kvotu, ako su ljudi talentirani i odgovaraju vašem brendu bez obzira na njihovu pozadinu. Smatram kako je reakcija na McGirrovo imenovanje ipak bila malo pregruba. Mišljenja sam kako nitko od njih ne bi došao na te položaje da to uistinu i ne zaslužuju“, zaključila je Agnes Locret, ravnateljica Mode Search za Drapers.

Linker
08. svibanj 2024 02:18