Što je dijeljenje?

Pripazite! Poplava objava ponosnih roditelja dovodi djecu u opasnost

Htjeli biste podijeliti fotografiju ili video o svom slatkom djetetu? To ni u kojem slučaju nije dobra ideja. Donosimo zašto.

Sneni pogled i razbarušena kosa vašeg djeteta jutros su vas rastopili. Fotkali ste ga i htjeli biste podijeliti tu fotografiju na svom javnom profilu na Instagramu, Facebooku, Twitteru? Razmislite još jednom jer dijete izlažete problemima, pa i opasnostima kojih niste svjesni. Pitate se zašto?

Uvjereni ste da nema ničeg lošeg u dokumentiranju crtica iz života vaše djece? Da, to stoji, ali problem je u dijeljenju ili internetskom sharentingu, terminu koji označava podjelu fotografija i privatnih podataka vašeg djeteta (uključujući naziv škole, ime nastavnika, izvanškolske aktivnosti) bez ikakvih sigurnosnih mjera. Možda vam je dijete reklo da je okej ako na svom profilu podijelite koliko je ujutro slatko (želi da ga baka i djed lajkaju), ali djeca nisu svjesna opasnosti koje vrebaju u online bespuću. Vi biste, kao odrasla i razumna osoba, trebali znati da internet nije baš uvijek dobro mjesto.

image

Internet može biti opasan

UNSPLASH

Popularnost društvenih medija dovela je do sve većeg broja roditelja, baka, djedova, rođaka, obiteljskih prijatelja i susjeda koji dijele fotografije ili videozapise djece kako im se svidi. Danas je to rutinska priča i doima se bezopasnom. Uostalom, biti ponosan na svoje ili tuđe dijete i htjeti podijeliti taj osjećaj s prijateljima na društvenim mrežama toliko je uzelo maha da je danas, u postpandemijsko doba, kad su pametni telefoni toliko evoluirali da jednim klikom možete dobiti gotovo profesionalnu fotografiju sharenting postao standard u online komunikaciji.

Laurel Cook, istraživačica društvenog marketinga i javnih politika na američkom Sveučilištu West Virginia, objavila je znanstveni rad o sharentingu i posebno se pozabavila "bezopasnim" slučajevima dijeljenje podataka o djeci.

image

Pazite što radite na društvenim mrežama

UNSPLASH

Kaže da nismo svjesni koliko lovaca na dječje osobne podatke vreba na sve što objavite kako bi ih prodali marketinškim tvrtkama. Sve se može unovčiti, dječji interesi (voli li karate, balet ili nogomet), omiljena hrana, majica u omiljenoj boji, najdraža marka tenisica, osvježavajuća pića, grickalice, igrica, serija ili film. Dovoljno je da podijelite fotografiju svog djeteta s omiljenim sokom ili napišete nešto o tome da "grebatoru iz sjene" omogućite zaradu.

I sve je legalno. U Americi je na snazi Zakon o zaštiti privatnosti djece na internetu (COPPA) iz 1998., kada je internet još bio u povojima, a pametni telefoni i društveni mediji tek su se trebali dogoditi. Postoje ograničenja za prikupljanje podataka o djeci mlađoj od 13 godina (provedba i nadzor već su druga priča), ali šokantno je da se prema tom zakonu dijete starije od 13 godina tretira kao odrasla osoba na internetu.

U intervjuu za portal Changing America, Laurel Cook kaže da ne želi posramiti roditelje zbog sharentinga. Htjela bi ih informirati o tome što je pravi ‘internetski krajolik‘.

"Puno je opakiji nego što slutite. Objave koje uključuju podatke koji se mogu identificirati, poput imena škole, učitelja, bilo kakvih interesa, njihove dobi ili ocjena mogu koristiti i oglašivači i puno opasniji vrebači", kaže.

image

Oprezno s dječjim podacima

UNSPLASH

Brojne tvrtke dobro žive od prikupljanja podataka o djeci s društvenih mreža: stvaraju psihološke profile ili profile ponašanja o tome što bi to dijete moglo kupiti, što se danas plaća zlatom. Da o tome koliko pedofilima ili trgovcima djecom znače podaci o kretanju vašeg mališana koje ste im sami podastrli, ni ne govorimo.

Istraživačica se osvrnula na influencere koji žive od objava svoje djece na društvenim mrežama, blogere o odgoju djece i kojekakve prodavače magle čiji su savjeti o podizanju svoje i tuđe djece premreženi velikim brojem ciljanih reklama.

image

I djeca imaju pravo na privatnost

UNSPLASH

Što poduzeti? Treba mijenjati legislativu (ažuriranje nije dovoljno), drastično postrožiti kazne, uvesti strogi nadzor: ako je moguće da "grebatori" nesmetano prikupljaju marketinške podatke o vašoj djeci i sa stranica njihove škole, moguć je i nadzor istih. Najvažnije je osvijestiti ponašanje roditelja, moraju shvatiti da reakcijom "gle kako je sladak" i potrebom da podijele fotografiju svog malenog čuda, čine medvjeđu uslugu djetetu.

Linker
07. listopad 2022 21:03