Modna održivost provlači se kao lajtmotiv 2019. godine. Naime, modna industrija je jedan od najvećih zagađivača okoliša, a ove godine to smo konačno i osvijestili. Dizajneri su u novim kolekcijama obraćali pažnju na materijale, reciklažu i izbacivanje plastike, a promjene usvajaju i kupci - na platformi Lyst za 102 posto porasla je potražnja za materijalom Econyl, 52 posto za organskim pamukom, 130 posto za reprevom te 42 posto za Tencelom.
Osim modne održivosti, govorilo se i o jednakostima, odnosno nejednakostima u industriji kojima treba stati na kraj. Porasla je potražnja za pojmovima kao što je "rodna neutralnost", a kupcima je važna i moda prilagođena za svaku zajednicu. Neki od najmoćnijih brendova na svijetu pokrenuli su kampanje koje promiču različitost, ponajviše izborom modela koji predstavljaju stvarne osobe, a ne nedostižne ideale ljepote. Svjedočili smo tako i svojevrsnom padu najpoznatijeg brenda donjeg rublja Victoria's Secreta, koji se dugo opirao promjenama te su se na njih odlučili tek kada su se našli ispred bankrota i propasti.
Kada su modni trendovi u pitanju, 2019. su obilježili povratnici iz prošlih godina, osobito 80-ih i 90-ih godina. Jedan od vodećih je romantika bez zadrške - torbice ukrašene perlicama, ukrasi za kosu, haljine od tila...Brendovi kao što su Ganni, Cecilie Bahnsen, Rotate i Jacquemus (za čiji su rast ponajviše zaslužne društvene mreže) predvodili su ovaj trend. Poigravanje s proporcijama također je bilo zanimljivo vidjeti, pa su nam se vratile minijaturne torbice i maksimalni puf rukavi.
Dizajneri su nas katapultirali u modne 90-e godine, pa u 2019. dominira streetwear u vidu tenisica, biciklističkih tajica i shapeweara te kričavih neonskih boja za kojima je porasla potražnja, kao i za trendom tye-dyea s prizvukom psihodelije. Staru popularnost vratili su neki zaboravljeni komadi i modna imena, kao što je vintage Dior Saddle torbica, a iskazao se i Fendi uz spretnu marketinšku kampanju za kultnu Baguette torbicu. Za njom je potražnja porasla za 164 posto, a na vrijednosti su ponovno dobili brendovi poput Jean Paul Gaultier, Thierry Mugler i Versace.
NEPOPRAVLJIVA ROMANTIKA
PSIHODELIJA
AMERICAN SUMMER DREAM
CARGO I MILITARY
POVRATAK U 90-E
STREETWEAR DOMINACIJA
SHAPEWEAR ODJEĆA
ODIJELA ZA SVE
Kao obilježje modnih 90-ih i početka 2000. godina, vratio se military trend, nosile su se cargo hlače, maslinaste i neutralne boje te frajerski look koji ide ruku pod ruku s ovim pokretom. Za combat čizmama u rujnu je potražnja porasla za 73 posto, navodi Lyst. Također, obožavali smo odijela i stroge krojeve. Potražnja za kratkim bermudama i sakoima počela je rasti u ožujku, a dosegla je vrhunac nakon Tjedna mode u Kopenhagenu kada su se skandinavske djevojke istaknule kao nove modne ikone street stylea. Porastao je interes za oversized sakoima za 55 posto, a najpretraživaniji pojmovi uz to su bili "živost" i "svijetao".
Suprotnost ovim trendovima koji ne promiču ženstveni look je sanjivi ljetni stajling koji je obilježio sredinu godine i ljeto - romantične, prerijske haljine, školjke kao modni dodatak i cvijeće kao motiv su dominirali.
Ipak, ova godina će ostati u modnom svijetu upamćena i po odlascima. Početkom godine izgubili smo velikog francuskog dizajnera, obožavanog Karla Lagerfelda koji je vodio Chanel, a njegovo mjesto zauzela je njegova desna ruka, Virginie Viard. Dizajner je preminuo u veljači, u 86. godini života i zavio modni svijet u crno.
--> Pogledajte posljednju kolekciju Karla Lagerfelda za Chanel
Pjevačica Rihanna ispisala je povijest svojim brendom Fenty i pokazala da je nakon beauty revolucije spremna za modnu te je postala prva žena koja je stvorila originalni brend pod okriljem LVMH koncerna, ali i kao prva Afroamerikanka koja će voditi modnu kuću u sklopu istoga.
--> Posljednji udarac Victoria's Secretu: Kako je pjevačica s Barbadosa nadmašila kultni brend donjeg rublja
Uz one koji njeguju dugogodišnju tradiciju, na scenu su stupila nova imena i povratnici. U prvom redu tu je modna kuća Bottega Veneta koju je iz pepela podignuo dizajner Daniel Lee i učinio ovu talijansku modnu kuću s dugom tradicijom ponovno poželjnom.
--> Buđenje uspavanog modnog diva: Zaboravite na Gucci, ovo su novi hit komadi koje će svi željeti
O brendu Bottega Veneta se najviše govorilo ove godine, a za njihovim modnim dodacima potražnja je porasla za 53 posto. Pokazuje to i popis najtraženijih proizvoda godine - Pouch model torbice i Strech sandale nalaze se na prva dva mjesta "Most wanted" liste.
Bottega Veneta
Pyer Moss
Jacquemus
Paco Rabane
Molly Roddard
Richard Quinn
Saks Potts
Telfar
--> Novi predmet žudnje: Poznate Hrvatice lude su za najpopularnijom torbicom sezone
Uz talijanskog povratnika, francuski dizajner Jacquemus našao je svoje mjesto pod suncem i naišao na odobravanje modnih urednika, celebova i street style zvijezda koje su rado prihvatile njegovu estetiku, no najviše pažnje privukao je najmanji komad u njegovom asortimanu - Chiquito torbica - potpuno nepraktična i potpuno šik. Koliko je svježi pogled, kreativnost i drugačiji pristup poželjan u modnoj industriji, pokazuju rezultati nakon jedinstvene modne revije u polju lavande u Provansi. Potražnja za Jacquemusom tada je porasla za 761 posto na društvenim mrežama i stavila ga na treće mjesto Lystovih najpopularnijih brendova godine.
Bottega Veneta The Pouch
Bottega Veneta Strech sandale
Gucci remen s GG logom
Jacquemus Le Chiquito torbica
Prada Bucket šešir
Louis Vuitton Pochette torbica
Ganni midi karirana haljina Seersucker
Neki brendovi i modna imena ne bi "postojali" da nema slavnih i poznatih. Dovoljno je da jednom prošetaju u nekom od modnih komada kako bi on postao planetarno popularan, a to najbolje dokazuje efekt Meghan Markle. Brojni dizajneri molili su se da vojvotkinja odjene baš njihovu kreaciju jer bi se gotovo svaki put sve što Meghan stavi na sebe rasprodalo u kratkom roku, nekad i u 24 sata. Lyst je zato Meghan smjestio na prvo mjesto najutjecajnijih osoba u 2019. godini. Prate je 23-godišnji glumac Timothée Chalamet, glumica Zendaya, a na listi su se našli i pjevač Harry Styles te Billy Porter, Cardi B te Kyle Jenner.
'The Dress' - Zara haljina na točkice
Alexandar McQueen oversized bijele tenisice
Off White x Ikea suradnja
Teva sandale
Dr. Martens čizme
J.Lo dominacija - Povratak kultne Versace haljine
Iza sebe ćemo ostaviti bogatu godinu, no u susret nam dolazi 2020. godina, nova dekada koju će, po predviđanju modne platforme Lyst obilježiti intergalaktički stil, prepun holografskih tkanina, sjajnih materijala i "svemirske" mode, što su dale naslutiti i kolekcije za proljeće/ljeto 2020. godine. Sve će oči biti uprte i na Japan, gdje se 2020. godine održavaju Olimpijske igre, a već ove godine potražnja za japanskim brendovima porasla je za 8 posto.
Nakon što su nam se torbice smanjile ove godine, novi modeli se vraćaju u XXL obliku, inspirirane modom s početka tisućljeća. Modna održivost nastavit će rasti pa ćemo usporedno s time još više no ove godine kupovati rabljeno, reciklirati, obraćati pažnju na second-hand i smanjiti potrošnju i kozumaciju brze mode.