Screenshot
Screenshot

Slavna poduzetnica otkrila

Manuela Šola kao klinka radila je na benzinskoj pumpi, a poslije poroda poslu se vratila vrlo brzo

Gošća novog BizCasting podcasta bila je poznata poduzetnica, komunikacijska i event stručnjakinja te je govorila o svojoj karijeri, što ju je potaklo da se počne baviti poduzetništvom te zašto je nakon seksualnog skandala u HUP-u ipak odlučila tamo ostati i boriti se.

Poduzetnica, komunikacijska i event stručnjakinja Manuela Šola gostovala je u novom BizCasting podcastu gdje je govorila o svom poduzetničkom putu, seksualnom skandalu koji je potresao Hrvatsku udrugu poslodavaca (HUP) te muškom i ženskom pristupu u poslu.

Iako je u mladosti mislila da se nikad neće baviti poduzetništvom, to se ipak dogodilo, a Šola već 16 godina stoji iza jedne od najpoznatijih PR & event agencija Komunikacijski laboratorij, nekad poznate kao Abrakadabra, zbog čega su je u javnosti često nazivali i čarobnicom PR scene.

"Drago mi je što sam krenula u poduzetničke vode. Mislim da to nije neuobičajeno kod djece čiji su roditelji radili od jutra do mraka, gdje poduzetništvo postaje način života. Vjerojatno su ga moji roditelji u mene i sestru nesvjesno usađivali, tako da je očito poduzetništvo bio moj put", kaže Šola.

 

Odmalena je voljela raditi

Da je od malih nogu pokazivala poduzetnički duh potvrđuju i brojni poslovi kojih se prihvatila tijekom školovanja, pa je tako radila u videoteci, na radiju, hostesirala, a kao najbolji easy money  izdvaja rad na benzinskoj postaji u rodnom Bjelovaru.

"Na benzinskoj pumpi je bila najbolja lova, skužila sam sistem da se petkom i subotom najbolje zarađuje, tako da tim danima nisam išla van. Ne mogu se sjetiti točnog iznosa, ali mogu reći da bismo za deset dana rada zaradile, prijateljica i ja, za cijelo ljetovanje", otkrila je Manuela kojoj, kaže, nije problem raditi, ali ni trošiti na hedonistički pristup životu.

Tijekom faksa se zaposlila kao tajnica za informatički časopis VIDI. Imala je puno ideja pa su ju uključili u razne projekte gdje se susrela s event managerstvom. Iako to nije bio njen san, svidjelo joj se i s vremenom je odlučila pokušati solo raditi i baviti se samo tim poslom.

Kaže da je kao osoba smirena i da danas jasnije i transparentnije komunicira nego prije, o svemu, pa i o problemima, što pripisuje životnom i poslovnom odrastanju.

Priznaje da je u tom smislu danas s njom lakše raditi. Za odabir suradnika kaže da joj je najvažnije da se uklapaju u njihovu organizacijsku kulturu.

"Ako moram birati između nekog tko zna više ili onoga koji zna malo manje, ali će se uklopiti u našu kulturu, ili je dobar čovjek, odabrat ću ovog drugog", rekla je Šola.

Svaki event koji radi vidi kao priliku za učenje

"Kad započne neki event koji mi radimo, to mi je uvijek prilika za učenje jer tada vidim što smo mogli drukčije. Zato se i kaže da jednu trećinu vremena učiš kod kuće, jednu na poslu te jednu od ljudi od kojih dobivaš feedback nakon obavljena posla, bilo da je riječ o publici ili o klijentima", kaže Šola dodajući kako je uvijek dobro tražiti povratnu informaciju, a one su ustvari besplatne konzultacije te na njima treba biti zahvalan.

Screenshot

Šola smatra da je u agenciji važno imati i ženske i muške kolege.

Kad je pak riječ o radu u njezinoj agenciji, Manuela ističe kako se na oglase za posao najčešće javljaju žene, pa ako se na oglašeno radno mjesto javi 100 ljudi, 80 njih su žene. No, smatra kako je vrlo važno imati i muške kolege, upravo zbog ravnoteže u pogledu na stvari.

"Ne volim termin 'žensko poduzetništvo'; dokle god moji kolege ne počnu govoriti o muškom poduzetništvu, do tada ne volim taj termin. Sigurno postoji drukčiji način vođenja te drukčiji izazovi s kojima se žene susreću u poduzetništvu ili u poslu. Iako mislim da je pristup poduzetništvu pitanje osobnosti. Nikola (op. a. Nikola Žinić) i ja drukčije radimo i drukčije pristupamo poslu. A i drukčiji smo, on je mnogo topliji i tolerantniji, dok ja u odnosu na njega nisam", kaže Manuela te ističe kako treba govoriti o poduzetništvu i o izazovima s kojima se svi susreću.

Ženama nakon trudnoće treba pomoći

A jedan od izazova s kojima se poduzetnice susreću jest svakako i majčinstvo.

"Za mene kažu da me majčinstvo jako smekšalo, ali sigurno mi je to bio izazov. Nisam imala problema u trudnoći i vrlo rano sam se vratila na posao te sam nakon dva tjedna bila na prvom sastanku, a nakon mjesec dana počela raditi u malo drukčijem ritmu. Bilo mi je jako zahtjevno, s time da sam imala jako dobru potporu, od svog partnera, do tete koja je čuvala dijete kad sam ja radila i svojih roditelja koji su mnogo pomagali. Dakle, uza svu tu pomoć, opet mi je bilo teško", kaže Šola dodajući kako cijeli taj sustav ima jako mnogo prostora na kojem se treba poraditi kad je riječ o pomoći ženama koje imaju vlastiti posao, kako bi taj posao nastavile raditi i nakon što postanu majke.

Spomenula je da nije pobornik toga da su djeca 12 sati u vrtiću, ali da bi puno značilo kada bi postojao vrtić koji radi do 7 navečer, kako bi mogao dovesti dijete primjerice u 11, odnosno u ritmu koji ljudima odgovara.

Htjela je napustiti HUP, ali je ipak ostala

Manuela je prokomentirala i nedavni seksualni skandal koji je potresao HUP. Iako je najprije htjela istupiti odlučila je ostati i boriti se.

"Za tu sam vijest doznala iz medija i ostala sam šokirana. Govorimo o 14 djelatnica koje su podignule prijavu protiv jedne osobe. To je 1/3 zaposlenika HUP-a. To je skandalozno. Instinktivno sam željela napustiti tu organizaciju, ali uvidjela sam da ne mogu to napraviti zbog njih 14", naglasila je Šola napomenuvši da naše društvo, uključujući i nju osobno, previše kalkulira, no u ovom slučaju nije dvojila jer je, kako kaže, prevažno.

"Skandalozna je odluka da se naprave sporazumni raskidi radnog odnosa i isplati odšteta. To onda postaje obrazac. HUP se trebao boriti i tako poslati poruku svim poslodavcima da se to tako ne smije raditi. Koja je sad poruka žrtvama? Prijavite nasilnika i on će dobiti 900 000 kuna. To je poruka svim poslodavcima, svim žrtvama i svim nasilnicima", rezolutna je Šola.

Smatra da se HUP treba promijeniti, učiti iz vlastitih grešaka i naglašava kako nitko ne želi uništiti HUP.

"Želimo da se radi kako treba, da se žrtve osjećaju sigurno da im se pruži pomoć koja treba i da mogu sutra biti mirne na poslu. Vjerujem da je HUP dovoljno zreo. Da okuplja dovoljno pametnih ljudi i da će se transformirati. Dobro je da se s takvim stavom digao veliki broj poduzetnika, i muških i ženskih."

Pandemija nas neće promijeniti

O posljedicama Covid situacije na poslovanje govori kako nema pobjednika, a vjeruje da nas kao ljude ova situacija neće promijeniti.

"Svi smo bili u šoku, strahu, učenju rada u novom okruženju. Na naš posao je utjecao značajno. Cijeli event biznis stoji i kolege koje se samo bave event managementom danas su zaista svi u velikim problemima jer evenata nema i neće ih biti još neko vrijeme, onako kako smo ih navikli imati. S druge strane nama se posao odnosa s javnošću povećao, u kontekstu opsega. Zato što su danas kompanije svjesne da moraju puno više komunicirati i sa zaposlenicima i eksternom javnosti i u tom kratkom razdoblju se prilagoditi. Sva istraživanja pokazuju da potrošači ne žele da brendovi prestanu komunicirati. Ovo je prilika da kompanije pokažu svoje drugo lice. Što stoji iza toga, kako se ponašaju prema zaposlenicima, koje su im vrijednosti."

Složila se s voditeljem Vitom Turšićem da su koje se komuniciraju u javnosti na isti kalup "Makneš li logo, svi govore i komuniciraju isto. Kupujmo domaće, kupujmo od hrvatskih proizvođača, s hrvatskih pašnjaka, polja... „Kupujmo hrvatsko“ to je poruka, to svi želimo i trebamo promovirati. Samo što svi slično komuniciraju poruku", ističe.

Postojao je i opravdan strah kompanije od situacije koji je rezultirao povlačenjem, ali Manuela ističe da je komunicirati nužno te izdvojila nekoliko uspješnih kampanja.

"Postoje kompanije koje jako dobro hrabro komuniciraju i u svakoj komunikaciji vidiš njihove vrijednosti, a postoje i one koje to rade generički. Npr. Nike uvijek hrabro i aktualno komunicira. Danas je aktualnost važnija nego ikad. Turistička zajednica Portugala je imala super kampanju. Ne možemo svi putovati, ali želimo biti u percepciji potrošača u budućnosti. Pohvalila je i kampanju Turističke zajednice Like. Lika je lik. Imali su jako lijepu priču, lijepo komuniciraju Liku kao vikend destinaciju. To mi je recimo super kampanja. Shvatili su da će gosti biti uglavnom domaći i igrali su na vikende", rekla je Šola.

Na kraju razgovora Manuela je udijelila nekoliko korisnih savjeta za organizaciju promocijskog event podcasta BizCasting i zaključila da će ljudi nakon svega ovog biti željni takvih sadržaja pa im to treba omogućiti.

Čitajte i:

Maša Zibar: 'Roditelji nas nisu učili voljeti svoj posao, već biti sretni što ga uopće imamo'

Put do vrha nije bio lak: Hrvatski 'Samson' kao dječak je prodavao maline i kupine na tržnici

Vili Beroš sasvim osobno! Progovorio o djetinjstvu, obiteljskoj mezimici i slikama koje ga i danas muče
 

Dino Rađa o Divcu, novcu i životu u Zagrebu: 'Korona nam ne prilazi blizu, boji se Viktorije'

Lana Klingor Mihić o najtežim danima: 'Znala sam preroštati cijeli stan i pronaći 12 kuna'

Ministar Marić kakvog niste znali: 'Cijeli život živim sa ženama, ali ih još uvijek ne razumijem'