TURSKA ZVIJEZDA

Ergün Demir: Dajem si još pet godina da zasnujem obitelj

Da na ulici sretnete Ergüna Demira, koji u turskom serijalu “1001 noć” igra Alija Kemala, mala je vjerojatnost da biste ga prepoznali. Otkako je, naime, preklani za­­vr­­šio snimanje, 41-godišnji glumac je zbog uloge mletačkog izaslanika na sultanovu dvoru, koju trenutačno igra u istanbulskom kazalištu, pustio kosu i bradu, što mu, kaže, i te kako dobro dođe. Iako je plačljivi Ali Kemal bio jedan od najpopularnijih likova u “1001 noći”, s novim ga imidžem malo tko prepoznaje. Od sporedne uloge, kakvu su mu scenaristi u početku namijenili, zahvaljujući sjajnoj reakciji gledatelja i Demirovu glumačkom umijeću, Ali Kemal je prerastao u jedan od glavnih likova, pa se na kraju pojavljuje u svakoj epizodi.

Uspjeh je to veći jer je ime Ergüna Demira dotad u Turskoj bilo praktično nepoznato: kako potječe iz siromašne obitelji, koja je zbog oskudice emigrirala na Zapad, gdje je i diplomirao te započeo karijeru, tek mu je sjajna uloga Alija Kemala širom otvorila vrata.

Zašto Ali Kemal u gotovo svakoj epizodi plače? – Ali Kemal je melankolik. No, zbog svojih suza je postao jedan od najpopularnijih likova na turskoj televiziji. U našoj zemlji se, kao i drugdje u svijetu, mušku djecu od malih nogu uči da ne pokazuju osjećaje, a pogotovo da ne plaču jer su suze navodno – odraz slabosti. No, svi znamo da je to samo fasada te da muškarci imaju isto bogatstvo osjećaja i duševnog života kao i žene. Samo ih ne pokazuju. Nakon Alija Kemala u “1001 noći”, koji je razbio tabue, u svakom turskom serijalu imate plačljivog muškarca, njegovu lošu kopiju.

Je li vam bilo naporno stalno plakati pred kamerama? – Da biste plakali svaki put kad redatelj to od vas zatraži, morate biti dobar glumac. Nijedna moja suza nije umjetna, svaka je stvarna. Da nije tako, smatrao bih to svojim glumačkim i životnim porazom i vjerojatno se više ne bih bavio tim poslom.

Otkud vam takvo samopouzdanje? – Tri desetljeća sam na sceni, iskustvo, znanje i glumačka vještina su moje bogatstvo i snaga. Plačete li privatno? – Rijetko. Privatno sam čvrst i realan, ali ne sramim se suza. Znam da svijet srlja u propast zbog ljudske gluposti, ali neću zbog toga plakati. Radije ću se protiv toga boriti. Znam i formulu: umje­­sto u oružje i sukobe, treba ulagati u obrazovanje, znanje, kulturu i umjetnost. I za nekoliko godina, umjesto ratova i uništavanja, imat ćemo raj na zemlji. Vrlo jednostavno.

Jeste li jedini umjetnik u obitelji? – Da. Kad sam svojim roditeljima rekao da ću biti glumac, odgovorili su mi da prvo treba napuniti trbuh, a tek potom razmišljati o umjetnosti. Zahvalan sam im na svemu što su mi pružili, no pogled na umjetnost iz perspektive radnika i domaćice s petero djece nije mogao biti drukčiji. Ako pogledate biografije svih glumaca moje generacije ili mlađih iz “1001 noći”, vidjet ćete da svi dolaze iz uglednih glumačkih obitelji i da su praktično odrasli na sceni. A ja sam prvu kameru vidio na studiju. Jedina sam iznimka: rođen sam u siromaštvu na sjeveroistoku Turske, u radničkoj obitelji koja je trbuhom za kruhom otišla u Francusku, gdje sam i diplomirao. Tako da mnogima nije bilo jasno odakle se sad stvorio taj Ergün Demir kad je započelo snimanje “1001 noći”.

Kad ste stigli u Francusku? – Kad su mi bile četiri godine, 1974., moja se obitelj preselila u Francusku, jer moj otac Metin s plaćom nastavnika u osnovnoj školi nije mogao prehraniti obitelj u Turskoj. Roditelji su spakirali kovčege i potražili sreću u zapadnoj Europi. Mi­­slim da mu je to bila najbolja odluka u životu. Francuska nije raj, ali je zemlja puna mogućnosti ako ste spremni boriti se, žrtvovati i naporno raditi. Zaposlio se kao fizički radnik u tvornici i uspio prehraniti obitelj s petero djece – imam dva brata i dvije sestre. I moja majka je povremeno ra­­dila kao čistačica, ali nikad nije dobro naučila francuski.

Gdje ste živjeli? – Naša je pošta bila Pariz, ali smo, zapravo, živjeli na rubu pre­dgrađa, osamdesetak kilometara udaljenog od Eiffelovog tornja. Počeo sam na periferiji, no stigao sam do centra. Pomoglo mi je što nisam morao plaćati studij glume i gitare na konzervatoriju. Osim glumom, ba­­vim se, naime, i koncertiranjem: sviram klasiku i flamenco. Je li bilo dana kad ste bili gladni? – Da, bili smo vrlo siromašni, pamtim i buhe i uši. Slike iz djetinjstva danas me nadahnjuju da radim s djecom i pomažem siromašnima. Mogu si priuštiti mercedes, ali se radije vozim javnim prijevozom jer znam odakle dolazim. Osim toga, u vožnji bih gu­­bio vrijeme i živcirao se, u autobusu čitam i razmišljam. Divna afrička poslovica vodi me kroz život: “Ako ne znaš kamo ideš, sjeti se odakle dolaziš”. Uz to, ako umjetnik želi biti uspješan i pošten u svom poslu, ne smije se opterećivati gomilanjem materijalnih stvari, nego se posvetiti istraživanju ljudskog duha. Baš me briga vrijedi li moj ručni sat 250 dolara i je li moja torba pohabana ako su to darovi dragih prijatelja i uspomene na njih. Zbog toga su mi vredniji i draži od svega.

Kako su izgledali vaši glumački počeci? – U školi sam se upisao u dramsku skupinu. Kad ste siromašni u siromašnoj zemlji, osjećate se kao da je to normalno stanje. U bogatoj zemlji mo­­rao sam naći svoj izlaz iz toga, jer sam se osjećao kao gurnut u stranu, a vrata koja su drugima bila otvorena, meni su se zatvarala pred nosom. Osim toga, bio sam musliman koji ne jede svinjetinu i ne pije alkohol u katoličkoj zemlji, što je bio dodatni razlog da me smatraju još većim čudakom. Kad sam kao 25-godišnjak dobio ulogu Ha­­mleta u nacionalnom kazalištu, nitko nije znao pravilno izgovoriti moje ime. No, blistao sam od ponosa i sreće jer sam u sebi pronašao snagu i ene­rgiju da se probijem. Počeo sam od nule, ali nisam želio ostati nitko i ništa, to je bila moja prednost. Da bih dobio tu ulogu, morao sam biti bolji od svih francuskih kolega. Ne žalim se, tako stvari funkcioniraju.

Je li Hamlet vaša najvažnija kazališna uloga? – Ne. Kao 10-godišnjak dobio sam ulogu Malog princa u školskoj predstavi. To je bila prekretnica, otada sam znao što želim biti i čime ću se baviti kad odrastem.

Zašto ste se vratili u Tursku? – Prije šest godina sam odlučio s prijateljem otputovati u Sjedinjene Države da se okušam u mjuziklima na Broadwayu. Na proputovanju sam zastao u Istanbulu, gdje mi je kolegica predložila da održim glumačku radionicu u njezinoj privatnoj školi, najboljoj u Turskoj. Otada se nisam maknuo iz Istanbula: tih pet-šest godina mi je proletjelo u trenutku. Dok bude ponuda, ostajem tu, ako ih ne bude, okušat ću sreću drugdje. Ne plašim se izazova i promjene.

Želite li vlastitu obitelj i djecu? – Veoma, to je moja otvorena rana. Dajem si još pet-šest godina da zasnujem obitelj, u suprotnom ću posvojiti dijete – prema novom turskom zakonu mogu ga odgajati i kao samohrani roditelj. Svi problemi su rješivi. No, u svakom slučaju, bilo bi mi lakše uz podršku supruge.

Kakvu ženu tražite? – Ne treba mi djevojka za provod, takvih ima posvuda, tražim suprugu koja će moći završiti moju rečenicu i obrnuto. Mi moramo biti jedna duša u dva tijela. Ostalo nema smisla.

Jeste li već bili oženjeni? – Da, pet godina, od svoje 28. do 33., u Fran­cuskoj. No, ne proklija svako sjeme koje zasadite. Moj brak, na žalost, nije uspio. Najveći problem je bio taj što moja supruga nije bila umjetnica. Bila je Turkinja i muslimanka, najljepša žena na svijetu, koja se zbog mene preselila u Francusku, ali se nismo razumjeli iako smo govorili istim jezikom.

Kad ste shvatili da niste jedno za drugo? – Bila je ljubomorna na moj posao i ljude u mojoj blizini, umjesto da mi bude vjetar u leđa, bacala mi je kamenje pod kotače. Željela je da os­­tavim gitaru, glumu, kazalište, cijeli svoj život… Pogledao sam se u ogledalo, upitao se može li ta že­­­na biti majka mojoj djeci i – odgovor je bio negativan. Prespavao sam, potom sam sutradan učinio to isto, i rezultat je bio isti. Tada smo prekinuli. Dobar je čovjek i ostali smo prijatelji, ali jednostavno nismo jedno za drugo. Rastanak u miru je mnogo bolji od lošeg braka.

Što radite u slobodno vrijeme? – Posvećen sam učenju i ljubavi, to mi je najljepše. No, ne smatram se zavodnikom. Ipak, žene me vole, ali veze u koje očito brzopleto ulijećem, obi­čno propadnu nakon nekoliko tjedana. Možda sam prezahtjevan, a u svojoj zreloj dobi sve se teže zaljubljujem. Tražim ženu koja će me impresionirati svojim šalama, dosjetkama i pameću. Ako mi samo povlađuje ili šuti, što da radimo zajedno.

Kruno Petrinović

Linker
06. svibanj 2024 10:03