Božicu Marukić je rad s keramikom i glinom počeo zanimati na zadnjoj godini studija produkt dizajna zbog kojeg je odustala od ekonomije, što smatra jednom od najboljih odluka koje je donijela.
Osječka umjetnica sa zagrebačkom adresom i diplomom Arhitektonskog fakulteta Božica Marukić (32) bila je na petoj godini studija ekonomije kada je napravila životni zaokret jer je shvatila da želi nešto sasvim drugo od sebe i svog obrazovanja te upisala produkt dizajn na čijoj se zadnjoj godini počela zanimati za glinu i keramiku.
"Odluka nije bila laka, ali bila je nužna. Nisam mogla nastaviti putem koji me ne ispunjava, samo zato što sam već daleko stigla. Produkt dizajn sam odabrala jer mi pruža više prostora za kreativnost i konkretnu realizaciju ideja, a potreba za stvaranjem za mene nije bila samo hobi – željela sam joj pristupiti ozbiljno, kroz studij i bio je to najbolji mogući izbor", objašnjava Božica dok nas uvodi u svoj atelje.
Produkt dizajn i umjetnost
U svijet keramike i gline uvela ju je likovna umjetnica Lidia Boševski kojoj se javila sa željom da ju kroz nekoliko sati poduči osnovama, a družile su se naredne dvije godine. "Lidijin pristup mi je odgovarao od prvog susreta, uvelike je utjecala na mene, inspiracija mi je i motivacija", kaže Božica pokazujući nam zbirku glina, pijesaka i drugih prirodnih materijala koje sakuplja u prirodi. "Prvi predmet koji sam napravila nije mi se svidio - mala zdjelica potpuno nezanimljiva, čak pomalo nespretna, ali danas mi je jako draga", prisjeća se.
Svoju je kreativnu stranu svijetu počela pokazivati još kao djevojčica. Mama joj prepričava kako je satima crtala, prebirala po pijesku, skupljala kamenčiće, grančice – što god joj je bilo zanimljivo. Iz likovnog je imala dobre ocjene, ali ono što je nju zanimalo najčešće nije bilo dio školskog programa. Zapravo misli da ju je rano školovanje više udaljavalo od onoga čime se bavi danas i recimo, uopće nije dobra u crtanju.
"Udvaranje"
Njezina posljednja kolekcija nosi naziv "Udvaranje" i kroz nju je istražila ono iskonsko i tiho u zavođenju – geste koje odašilju jasnu poruku. Inspiraciju je dobila slučajno, kada je istražujući strukture pijeska, naišla na video rituala japanske ribe iz porodice Tetraodontidae, koja danima oblikuje kompleksne i veličanstvene skulpture na dnu mora kojima privlače partnerice. "To je savršen primjer koliko je estetika duboko usađena u nama kao način izražavanja. Kolekcija se može protumačiti i kao moj dijalog s publikom, neka vrsta tihog udvaranja kroz kolekciju", pojašnjava.
Iako imaju formu vaze, komade je zamislila kao skulpture koje stoje samostalno u prostoru – kao tihi, prisutni objekti koji ne traže dodatnu dekoraciju. "Jednostavna cvjetna kompozicija može naglasiti njihovu prisutnost ili istaknuti karakter, ali voljela bih da ih ljudi manje doživljavaju kao izložbene i galerijske komade, a više kao nešto što može postati dio životnih prostora", zaključuje.
Prvi ih je put predstavila u Milanu, na izložbi Salone del Mobile, kao dio izložbenog prostora branda Zanat, a s koje su brojni Talijani kućama otišli bogatiji za dio kolekcije. "Bilo je intenzivno, inspirativno i motivirajuće. Biti dio jednog od najvažnijih događaja u svijetu dizajna bilo je posebno iskustvo, no ono što mi je bilo zaista važno jest okruženje u kojem je moj rad predstavljen i prostor koji rezonira s istim vrijednostima - posvećenost ručnom radu, duboko poštovanje procesa i vjerovanje da dodir nosi značenje", govori mlada dizajnerica čiji se radovi mogu razgledati u trgovinima Trika u Zagrebu i Zanat u Sarajevu, a sve novosti, radovi i informacije o kolekciji dostupni su na njezinoj web stranici i Instagram profilu.
Atelje u Zagrebu
Nakon što joj završi radno vrijeme u tvrtki u kojoj radi kao produkt dizajnerica, stiže u svoj atelje. Uredila ga je prije godinu dana s puno pažnje i po svojoj zamisli. "Ovdje se prebacujem u drugačiji tempo. Prostor je zamišljen kao radni, tu je moja zbirka lokalnih uzoraka - pijesaka, glina i fragmenata koji su mi polazište za rad", govori Božica.
Neke od skulptura krase njezin dom, kao i domove njezine obitelji i prijatelja, koji su joj velika podrška. "Moj mali nećak kaže da se igram u blatu, a ako se ne doživljavam pretjerano ozbiljno, to i nije daleko od istine. Iz dječje perspektive, igra u blatu mi zvuči kao zanimanje iz snova! Moji mi pomažu ako negdje zapnem, a keramički atelje ih nije iznenadio. Kad vide da stvaram i da uživam u tome, to im je dovoljno. Sve radove nastale prije ateljea poklonila sam prijateljima - bilo je to praktično i simbolično, zatvorila sam jednu fazu kako bih mogla krenuti u novu. Zasad nemam najdraži komad, svaki koji izađe iz peći i ostane čitav u tom mi je trenutku najdraži", priznaje sa smiješkom.
Kreativni kaos i ljetni odmor
Kaže da se u kaosu dobro snalazi, što joj u ateljeu često ide u prilog. "Proces mog rada je po svojoj prirodi neuredan, pun istraživanja, eksperimentiranja, pokušaja i pogrešaka, ali pedantnost mi je važna. Razbijenih komada je bilo puno, pogotovo u početku, jednostavno sam morala naučiti na teži način da nestrpljivost ne vodi nikamo i te su lekcije danas usvojene, pa mi se to sad rijetko događa", priznaje.
Veći dio ljeta provest će radno u Zagrebu, a druga polovica kolovoza rezervirana je za odmor. "Iako je već kraj ljeta, to mi je najdraže vrijeme, sve se smiri, manje je ljudi, a dani su još dovoljno dugi za uživanje. Partner i ja odmor volimo započeti vožnjom trajektom jer u trenutku odvajanja od kopna prelazimo u drugo stanje uma. Ove godine idemo na Brač, u malo mjesto s više mira nego signala i veselimo se sporijem ritmu koji uvijek dobro dođe nakon intenzivnih mjeseci", zaključuje Božica Marukić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....