Povjesničar umjetnosti dr. sc. Damir Demonja s Instituta za razvoj i međunarodne odnose, i njegova sestra Renata Čupić, rukovoditeljica Odjela Komunikacije HRT-a, donose detaljan vodič kroz francusku prijestolnicu - s naglaskom na kulturu i povijest.
Više od trideset godina Pariz je naš godišnji ritual. Za nas on više nije samo Grad svjetlosti, već "joie de vivre", kako sam ga opisao u svojoj knjizi "La joie de Paris: Radost Pariza - Riznica umjetnosti". S vremenom smo ga prestali gledati očima turista. Promatramo ga iz perspektive Parižanki i Parižana i svih onih koji se tako osjećaju. Ljudi sjede na terasama restorana i kafića, često sami, uz čašu vina, čitaju. Mobitele gotovo da i ne koriste, a oni koji to čine uglavnom su turisti. Najveća vreva je u knjižarama, gdje se knjige i listaju i kupuju. Sate smo provodili šetajući po živopisnim bulevarima, ulicama, skrivenim alejama, trgovima, parkovima.
U gradskom vrtu-parku Tuileries, između muzeja Louvre i Place de la Concorde, predahnuli smo u dubokom hladu jer nas ovogodišnji ljetni mjeseci nisu poštedjeli nesnosnih vrućina. Između gustih i pravilnih nizova drvoreda i dalje se može vidjeti olimpijski balon-plamen dizajnera Mathieua Lehanneura, koji se svake večeri uzdiže visoko nad krošnje ovog povijesnog parka. Osnovala ga je Catherine de Medici u 16. stoljeću, a bio je mjesto mnogih povijesnih događanja i nadahnjivao je generacije umjetnika.
SUPRUG SALME HAYEK
Naša ljetna kulturna ruta započela je posjetom obnovljenoj katedrali Notre-Dame. Šest godina restauracije, koja je stajala više od 700 milijuna eura, pretvorili su je u obnovljeno čudo gotike. Fascinirala nas je spektakularna unutrašnjost zadivljujuće visokih svodova, raskošni monumentalni vitraji zapanjujuće ljepote, brojni arhitektonski detalji. Kao i pijetao-feniks na tornju, sjecištu lađa, koji u sebi čuva imena svih sudionika obnove. Uronili smo i u perspektive i boje radova monumentalnih dimenzija - izložbu David Hockney 25 u Zakladi Louis Vuitton. Ondje je izloženo 400 njegovih djela - od klasičnih slika, preko digitalne umjetnosti do imerzivnih izložaka. Bourse de Commerce, dom kolekcije Françoisa Pinaulta, multimilijardera i supruga glumice Salme Hayek, fascinira prostorom - rotonda pod stakleno-metalnom kupolom spoj je renesansne arhitekture i suvremene adaptacije japanskog arhitekta Tadaa Andoa.
Aktualna izložba Clinamen, francuskog umjetnika Célestea Boursier-Mougenota, jednostavna je instalacija monumentalnih dimenzija. U središnjem bazenu promjera osamnaest metara, intenzivne plave boje, plutaju bijele keramičke zdjele koje se, pod blagim strujanjem vode, lagano dodiruju i proizvode jasne, suptilne tonove. Taj upečatljiv prizor i zvuk ispunjavaju cijeli prostor, stvarajući mirnu, gotovo hipnotičku atmosferu u kojoj posjetitelji zastanu sjedeći uz rub bazena i ostaju u miru dulje nego što su planirali.
GLAZBA IZ ‘TITANICA‘
Filmsku čaroliju pronašli smo u La Cinémathèque française, na izložbi sineasta Wesa Andersona - hodali smo kroz njegove filmske svjetove, okruženi rekvizitima i kostimima koji su stvorili nezaboravne kadrove. Jedno od intenzivnijih iskustava bila je imerzivna predstava AURA Invalides. Svjetlo i glazba oživjeli su veličanstveno zdanje Les Invalides, dom grobnice Napoleona I., i njezinu povijest na nov, drukčiji način koristeći zvučne i svjetlosne efekte, stvarajući multimedijski spektakl. Svjedočili smo i razornom nevremenu u Parizu, koje nas je podsjetilo na ono zagrebačko otprije dvije godine. Najuže središte grada bilo je pod vodom, avenija Champs-Élysées pretvorila se u rijeku, krov Nacionalne skupštine procurio je tijekom premijerova govora, a stotine tisuća domova ostalo je bez struje. No, u vrlo kratkom vremenu sve je vraćeno u normalno stanje. Najbizarniji i najduhovitiji prizor bio je policijski automobil u kojem su policajci, vozeći se poplavljenom Champs-Élysées, slušali glavnu glazbenu temu iz filmskoga hita "Titanic" - i, naravno, postali viralni hit.
ESTETIKA I PROVOKACIJA
Noćnih izlazaka nije manjkalo, a sjajan večernji provod imali smo u legendarnom Crazy Horseu, kabareu u kojem se estetika i provokacija stapaju u savršen ples svjetla i tijela. Aktualni program, predstava "Totally Crazy!", okuplja najbolje točke iz povijesti ovog kultnog mjesta u suvremenoj, dinamičnoj verziji. U sat i pol izmjenjuju se legendarne koreografije poput "God Save Our Bareskin", s novim interpretacijama nastalima u suradnji s modnim kućama poput Christian Louboutin i Chantal Thomass. Svaki pokret, svjetlosni efekt i kostim - kojih gotovo da i nema - pomno su režirani i stvaraju iluziju savršenih simetrija i skulpturalnih linija tijela. Publika uranja u svijet gdje se francuska elegancija susreće s avangardnom umjetnošću.
MISTIKA U PODZEMLJU
Pohodili smo i pitoreskni Montmartre, s obveznom posjetom najšarmantnijem pariškom muzeju - Muzeju Montmartre - i monumentalnoj bazilici Sacré Couer bajkovite arhitekture. Uživali smo u dojmljivim i rafiniranim radovima čuvenog Rodina u istoimenom muzeju. Boravak smo produžili opuštajući se uz croissante i cafe au lait u hladovini održavanog muzejskog vrta oplemenjenog Rodinovim skulpturama. Ponovno smo bili fascinirani genijalnošću stvaralaštva Pabla Piccasa u njegovu muzeju, a nismo propustili ni mistične pariške Katakombe i magično putovanje podzemljem. Stanke od kilometarskih šetnji koristili smo za okrepu u brojnim kafićima i zalogajnicama, upijajući atmosferu "našeg" Pariza.
BRODOVI MUŠICE
Boravak smo zaokružili šetnjom uz obale rijeke Seine, diveći se veličanstvenim mostovima i arhitektonskoj baštini te pregledavajući memorabilije kod legendarnih bouquinista. Nismo se okuražili na kupanje, što je mogućnost od ove godine, već smo naše "druženje" s tom rijekom završili krstarenjem. Uz obale su mnoge velike znamenitosti grada, a osobito ih je lijepo doživjeti s izletničkih brodova. Najpoznatija je flota dugih, otvorenih izletničkih brodova bateau mouche - u doslovnom prijevodu "brodovi mušice". Vjerojatno po riječnim mušicama koje lete iznad vode. Mnogo je organizatora krstarenja, a mi smo izabrali Bateaux Parisiens, dugo oko trinaest kilometara: trajalo je sat vremena, uz snimljene komentare, a vidjeli smo tridesetak najvažnijih spomenika Pariza.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....