najmoćniji igrač

Skromni milijarder: Modu je prezirao, a sad je zbog nje ‘težak‘ dvije milijarde eura

Portuglaski biznismen José Neves, osnivač modne platforme Farfetch, kupio je većinski paket dionica svog konkurenta te postao lider u domeni internetske trgovine dizajnerskim kreacijama.

Dok mnoge luksuzne robne kuće zatvaraju fizičke trgovine zbog gubitaka nastalih uslijed pandemije i promjene kupovnih navika potrošača, tvrtka Farfetch portugalskog poduzetnika Joséa Nevesa (48) postala je najmoćniji "igrač" na polju online prodaje dizajnerske odjeće i modnih dodataka. Ta internetska platforma sa sjedištem u Londonu te glavnim podružnicama u Portu i Lisabonu nedavno je od luksuzne kompanije Richemont kupila većinski paket dionica svog najvećeg konkurenta - platforme Yoox Net-A-Porter. Kompanija osnovana 2007. lanjsku je godinu završila s 21 milijardom eura prihoda - najviše od svih sličnih online modnih trgovina - dok je njena vrijednost porasla za 475 posto. Za usporedbu, u istom je razdoblju vrijednost kompanije Zoom Video Communications narasla za 408 posto, a tvrtke BioNTech koja razvija cjepiva za "skromnih" 125 posto.

image

José Neves sa suprugom, Brazilkom Danielom Cecilio, s kojom ima petero djece.

SCHILDHORN/BFA/SHUTTERSTOCK ED SCHILDHORN/BFA/SHUTTERSTOCK ED

Farfetch je zbog tih rezultata već dulje poželjan poslovni suradnik: svi žele prodavati putem te platforme koja nije samo katalog dizajnerskih kreacija, već se na njoj mogu naći prijedlozi odjevnih kombinacija za različite prigode, izbor top 100 najprodavanijih artikala, vintage odjeća i torbe poznatih brendova, intervjui s dizajnerima čije kreacije platforma nudi... Ista ta kompanija Richemont, koja je Nevesu prodala svoj lanac internetskih trgovina, lani je zajedno s kineskom trgovačkom platformom Alibaba uložila u Farfetch tristo milijuna dolara za budući poduzetnički pothvat Farfetch China, osmišljen isključivo za pregolemo, a specifično kinesko tržište. Grupacija Artemis u vlasništvu François-Henrija Pinaulta, poznatijeg kao vlasnika tvrtke Kering, uložila je pak sto milijuna dolara kako bi putem Farfetcha prodavala svoje luksuzne proizvode.

image

Holivudska glumica Kim Catrall, zvijezda serije Seks & grad, u Farfetchovoj kampanji.

COURTESY OF FARFETCH/MEGA/THE COURTESY OF FARFETCH/MEGA/THE

A sav taj uspjeh José Neves je postigao zbog svog inovativnog poslovnog modela. Farfetch, koji nudi proizvode više od tri i pol tisuće modnih marki - od globalno poznatih kao što su Gucci i Prada do ekskluzivnih nišnih brendova poput Lardini i Girard-Perregaux - ne posjeduje skladište robe. Neves je umjesto toga formirao globalnu mrežu opskrbe u kojoj izravno sudjeluju proizvođači i trgovci i u kojoj Farfetch, pojednostavljeno rečeno, ima ulogu posrednika u kupnji.

"Zovu me revolucionarom u području prodaje i opskrbe. To sam naslijedio od majke - ona je, premda trudna, sudjelovala u revoluciji kojom je srušen dotadašnji autoritarni režim", našalio se poduzetnik u jednom intervjuu.

No, on sam se ne smatra naročito borbenim. Dapače, redovito meditira i prakticira zen budizam - ne u religijskom obliku već kao životnu filozofiju, a "Knjiga puta i vrline" kineskog mudraca Lao Tzea, napisana oko 400. godine pr. Kr., njegovo je "Sveto pismo".

image

José Neves je unuk vlasnika tvornica cipela, a strast mu je kodiranje i programiranje.

SCHILDHORN/BFA/SHUTTERSTOCK ED SCHILDHORN/BFA/SHUTTERSTOCK ED

A njegova je istinska strast - kodiranje. Ljubav i talent prema informatičkim znanostima otkrio je još kao osmogodišnjak, kad je za rođendan dobio kućno računalo ZX Spectrum na kojem je odmah počeo proučavati i unapređivati sučelje. Njegova je obitelj pak htjela da studira modu jer mu je djed bio vlasnik tvornice cipela. No, nakon završetka srednje škole nije upisao ni studij računarstva ni mode, već studij ekonomije.

"Do vremena kad sam upisivao fakultet proučio sam sve značajnije knjige o računalnom programiranju i sam naučio kako izgraditi sve dinamičnija korisnička sučelja. Modu sam prezirao, smatrao sam je frivolnom, gubitkom vremena i novca te zanimacijom taštih ljudi", prisjetio se Jose Neves u intervjuu portalu Robb Report.

No, ipak nije pobjegao od svog naslijeđa. Na fakultetu je s prijateljem Ciprianom Sousom, koji je sad Farfetchov glavni informatičar, razvio softver namijenjen proizvođačima cipela iz rodnog mu Porta. Nakon studija se, s 22 godine, seli u London gdje otvara brend tenisica Swear, a 2001. otvara i svoju prvu multibrend trgovinu u poznatoj londonskoj ulici Savile Row. To je bio zametak iz kojeg je, šest godina kasnije, nastala multibrend internetska trgovina Farfetch čije je ime nastalo spojem dviju engleskih riječi - far (daleko) i fetch (dohvatiti).

image

3D animacija novog sjedišta tvrtke Farfetch u Portu, otvara se 2025.

FARFETCH/BIG/COVERIMAGES/INSTARI FARFETCH/BIG/COVERIMAGES/INSTARI

I premda mu se osobna imovina procjenjuje na nešto više od dvije milijarde eura, José Manuel Ferreira Neves je skromna i samozatajna osoba. Sa suprugom, 41-godišnjom Brazilkom Danielom Cecilio, te njihovo petero djece živi povučenim životom u Guimaraesu, gradiću u sjevernom Portugalu, daleko od očiju javnosti. Dio godine provode u Londonu u kojem ima luksuzni stan u kvartu Clerkenwell.

"Moja je tvrtka tek platforma za druge poslove. Prodajem nešto što proizvedu drugi pa uspjeh moje tvrtke ovisi o njihovom", rekao je Jose koji je prije tri godine u Portu osnovao fondaciju pod svojim imenom. Njegov je cilj da kroz različite edukacijske programe u sljedećih dvadeset godina Portugalce transformira u "društvo znanja".

"Bez znanja u kombinaciji s mudrošću i humanošću nema ni napretka", rekao je Neves, koji je dao obećanje da će kroz tu fondaciju i program Brighter Future (Svjetlija budućnost) portugalskom narodu darovati 85 posto svog cjelokupnog bogatstva.

01 - Modified: 2022-09-15 20:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prada predstavila novi ženski miris ‘Paradoxe‘, a kampanju je režirala Emma Watson
01 - Modified: 2022-09-15 20:00:00 - Feat.: 0 - Title: Prada predstavila novi ženski miris ‘Paradoxe‘, a kampanju je režirala Emma Watson
Linker
19. rujan 2022 08:03