ARSEN PAVEŠIĆ
Filcana čarolija

Jeste li vidjeli spot za božićnu pjesmu grupe Vatra? Pričali smo s virovitičkim scenografom koji stoji iza ideje koja slama srce

Scenograf Kazališta Virovitica stvorio je i režirao emotivni blagdanski spot s vlastoručno izrađenim lutkama od filca, otkrivajući nepoznatu vezu s grupom Vatra.

Scenograf Kazališta Virovitica stvorio je i režirao emotivni blagdanski spot s vlastoručno izrađenim lutkama od filca, otkrivajući nepoznatu vezu s grupom Vatra.

Iza nesvakidašnjeg spota "Doživotni Božić" grupe Vatra, koji je ovih dana bend predstavio, nalazi se scenograf Kazališta Virovitica, Krešimir Tomac. Nazivaju ga virovitičkim "Geppettom", prema liku skromnog postolara i oca Pinocchija iz svima znane bezvremenske bajke – jer je izvanredno vješt u izradi lutaka „glumaca”, što je široj javnosti pokazao u nedavno predstavljenom blagdanskom remakeu hita "Doživotni Božić". U spotu za pjesmu, nastalu u suradnji s producentom Zvonimirom Dusperom, odnosno "Dussanom" u bossa nova stilu, pojavljuju se lutke od filca, Ona i On, koje je 31-godišnji Krešimir, diplomant kostimografije na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku – gdje je razvio interes za izradu lutaka i animaciju – smjestio u minuciozno izrađen svijet od filca.

image

Krešimir Tomac izrađivao je lutke i detalje od filca četiri mjeseca

TONI TOMAC

Redatelj je bajkovito osmišljenog spota koji budi toplinu u srcima gledatelja, podsjeća ih na to što znači istinski voljeti i koja je najvažnija poruka Božića. Želite li doživjeti pravi, emotivni, istinski božićni ugođaj, pogledajte spot na kojem je Krešimir radio čak četiri mjeseca. Štošta nas je zanimalo o procesu izrade, nadahnuću za vlastoručno izrađenu bajku od filca, ali i o njegovim planovima tijekom blagdana. Evo što nam je otkrio Geppetto iz slavonskoga grada čije kazalište postoji više od stotinu godina i iza čijeg se kreativnog tima, čiji je Krešimir član, nalazi zavidna brojka od 10.000 predstava.

Što vas povezuje s bendom "Vatra" i gdje ste pronašli nadahnuće za spot?

- Sve se dogodilo slučajno, kada smo se Ivan Dečak i ja sreli prilikom izlaska, gdje smo i načeli temu o novom materijalu za album "Doživotno". Živimo u maloj sredini, imamo puno zajedničkih prijatelja koji su u mom slučaju i glazbenici i kazališni ljudi. Ivan je i ranije surađivao s našim kazalištem, pa je bio upoznat s mojim radom, što je rezultiralo prijedlogom da radim na spotu u stop-motion stilu. Pjesma "Doživotno" potaknula me da razmišljam o ljubavi koja traje, o zajedničkom životu i sjećanjima koja ostaju i kad nekoga više nema. To su teme koje su mi bliske i privatno i umjetnički. Osim same pjesme, nadahnuće sam pronašao i u pričama starijih ljudi, a i svojih roditelja, u svakodnevnim sitnicama – gestama, navikama, predmetima koji s vremenom dobiju emocionalnu težinu.

image

‘Vatra‘ je hit ‘Doživotno‘ predstavila u blagdanskom vizualu, u suradnji s redateljem Krešimirom Tomcam i producentom Zvonimirom Dusperom

Nina Celio-Cega

A što vas je privuklo u svijet teatra?

- Deset godina surađivao sam na raznim predstavama i projektima našeg kazališta gdje sam zaposlen prije godinu dana. Bile su mi velika prilika da u stvarnom životu mogu primijeniti sve što sam učio na akademiji u Osijeku. Najranija sjećanja vezana uz kazalište sežu u razdoblje osnovne škole, kada sam prije početka predstave virio iza pozornice da vidim što ima novoga od scenografskih elemenata. Kasnije sam htio upisati slikarstvo na Likovnoj akademiji u Zagrebu, ali to se promijenilo zbog mogućnosti studiranja scenografije koja je predivan prostor gdje se spajaju emocije, priče i ljudi.

image
ARSEN PAVEŠIĆ

Kako je izgledala izrada filcanih lutki i filcanog svijeta iz spota?

- Sve je trajalo oko četiri mjeseca. Lutke i dijelovi scenografije rađeni su ručno, od skica do konačnih detalja, tako da je gotovo sve kretalo iz nule. Posebnu pažnju trebalo je posvetiti atmosferi, teksturi, karakterima i odabiru glavnih boja, kako bi se zamišljeni koncept lakše realizirao.

image
ARSEN PAVEŠIĆ

Nakon izrade lutki i njihova svijeta od filca, što su sljedeći koraci?

- Kad su lutke i scenografija gotovi, slijedi najsporiji, ali i najuzbudljiviji dio – animacija. Lutke se pomiču milimetar po milimetar, a svaka promjena se fotografira. Tako nastaje iluzija pokreta. Uz klasičnu stop-animaciju koristio sam i suvremene digitalne alate u postprodukciji, za doradu pokreta i atmosfere, ali srž svega ostaje ručni rad i strpljenje.

image

Krešimira Tomca osim scenografije, privlači i animacija

TONI TOMAC

Kako ćete i s kim proslaviti Božić i postoji li posebna osoba u vašem životu čija vas je ljubav nadahnula realizirati i režirati ljubavnu priču iz spota?

- Provest ću ga s obitelji, to mi je ujedno i godišnji podsjetnik koliko je neprocjenjivo biti čovjek u zajednici koja te voli. I koliko je kratko vrijeme od Božića do Božića. Spot je posvećen ideji ljubavi koja traje i može nadživjeti vrijeme. Ipak, sigurno su na mene utjecali odnosi i ljudi koje sam volio i koje volim – jer bez osobnog iskustva teško je ispričati iskrenu ljubavnu priču.

image
ARSEN PAVEŠIĆ
22. prosinac 2025 10:02